In de helft van de tijd een mbo-diploma halen Als ik het voor het zeggen had... 'Wild-west-introductie'AIEP Klantenforum Rabofacet verdiept zich in huisvestingsproblematiek Rabobank Multiculturele samenleving staat centraal op seminar <-100 jaar EEUW 00 Van werknemers naar werkondernemers Wensenacties Schaijk en Dedemsvaart leveren veel ideeën op Bijna tweehonderd Rabobankmedewerkers kregen onlangs hun mbo-diploma. Zij wisten de opleiding, een interbancair kwalificatie traject, in 3,5 jaar te voltooien. Normaal staat er zes jaar voor. Cliënten Advies Zo'n tachtig cliëntadviseurs en medewerkers Verzekeringen van de ban ken Midden-Westland en De Maaslanden vierden maandagavond met Interpolismedewerkers de introductie van de Alles in één Polis. Dat gebeurde in een wild-weststadje, compleet met marsballmeeting, dough- nuts, beefbooze, bullets, country line dansen en rauwe uien. Wekenlang beeft de groep zich beziggehouden met plannenselecterenopschonen opleiden en communiceren. Onlangs stuurde zij de klanten een aan- kondigingsbrief, gevolgd dooreen introductiebrief van Interpolis. Ruim 6.500 nieuwe polissen lagen er dinsdagmorgen op de Westlandse deurmatten. Inmiddels is bet 'wilde westen' weer verlaten en zijn de ban ken vooral gespitst op vragen van klanten. Een belteam staat de komen de weken ook paraat. Beide banken zijn enthousiast over de efficiency- voordelen van de samenwerking. Bedrijfsvoering 'Is uw huis voldoende flexibel om de veranderingen op te vangen?' Deze vraag werd voorgelegd aan het Klantenforum van Rabofacet, dat onlangs weer de koppen bijeen stak. Een eenduidig antwoord werd niet gevonden. Wel trok men conclusies: "Huisvesting is zelden én efficiënt én effectief én flexibel." Veel cursisten hadden al jaren lang niet meer gestudeerd. Tijdens de diploma-uitreikingen was te ho ren dat ze door de opleiding een andere kijk op hun werk kregen. Het werk gaat hen gemakkelijker af en ze functioneren met meer zelf vertrouwen. Ook vinden ze dat hun Rabobank Schaijk stelt honderd duizend gulden beschikbaar voor het realiseren van de 'beste wen sen'. De wensen in het Brabantse land variëren van het opknappen van de kerk en een plaatselijk bos tot het aanleggen van een skate- baan en een uitstapje voor vrij willigers. De komende weken buigt een onafhankelijke com missie zich over de ideeën die worden gerealiseerd. Tijdens de Algemene Vergadering in mei worden de winnende inzendin gen bekendgemaakt. Directeur Willem Komduur van Rabobank Avereest heeft veel ver mobiliteit en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt zijn toegenomen. Het aantal cursisten dat slaagt voor deze opleiding, is groot. Dat komt door de module-opzet, de snelheid, de kleine groepen en de intensieve begeleiding. Het geleer de is ook meteen in de praktijk zoeken ontvangen voor een finan ciële bijdrage voor het opknappen van speeltoestellen bij scholen. "Veel speeltoestellen zijn in prin cipe vorig jaar afgekeurd en mogen alleen blijven bestaan als ze worden verbeterd. Maar in het kader van Samenspel willen we niet alleen met de geldbuidel rammelen. In principe hebben we als werkgroep besloten om een scholenquiz te organiseren. Alle deelnemende scholen ontvangen toe te passen. De versnelde mbo- opleiding is niettemin geen een voudige opgave. Hij vraagt moti vatie, doorzettingsvermogen en aanpassingen in het levensritme. De lessen worden wekelijks op een middag en een aansluitende avond gegeven. Overdag kan trou wens ook. Gemiddeld kost de oplei ding tien uur thuisstudie per week. Het traject start ieder najaar. De opleiding is voor medewerkers met een lbo- of mavo-vooroplei- ding. Na twee 'instroomtoetsen', die leiden tot een studie-advies, en een intake-gesprek krijgen zij een individueel studieadvies. Even tueel kunnen zij ook eerst een oriëntatiecursus volgen. De cursisten krijgen intensieve huiswerk- en studiebegeleiding. Een projectleider begeleidt hen tijdens het hele traject. Het veelzeggende motto is 'Neem je toekomst in eigen hand'. Initiatiefnemers zijn Rabobank Nederland en diverse dag- en avondcolleges en bedrijven in Nederland. De opleiding is na drukkelijk toegesneden op de specifieke situatie van werkne mers in het bedrijfsleven. In meer dan twintig plaatsen kan de opleiding worden gevolgd. 'In company' is overigens ook moge lijk. Belangstellenden kunnen op informatiebijeenkomsten dit voor jaar hun vragen stellen. Projectmanagement versneld mbo-traject f (040) 237 97 32 dan een standaardbedrag. De prijswinnaars krijgen daarboven op nog een extra bedrag. Dat kunnen ze dan zelf besteden, bij voorbeeld aan het opknappen van de speeltoestellen." Komduur verwacht dat slechts enkele inzendingen kunnen wor den gehonoreerd. "De wensen geven wei een aardig beeld over wat er in de gemeenschap leeft. We zijn van plan deze ideeën door te leiden naar de gemeente." Een aantal ingezonden wensen sluit aan bij Samenspel-activitei ten die Rabobank Avereest al onderneemt. Komduur: "Het bud get voor het realiseren van de 'Mensenwensen' moet passen binnen het totale 100 jaar budget van Rabobank Avereest." Het Klantenforum bestaat uit ma nagers Bedrijfsvoering van innova tieve grote en middelgrote banken. Driemaal per jaar discussiëren zij met directieleden en managers van Rabofacet over actuele ontwikke lingen. Afgelopen keer stond het onderwerp huisvesting centraal. Gastspreker Henri Verploegh van KPMG sprak over facilitaire vraagstukken in de toekomst. "Het oude kantoorconcept met werk kamertjes voldoet niet meer", stelde zij. "Klanten komen steeds minder naar de bank en ook de medewerkers hebben minder behoefte aan een vaste werkplek. Ze werken met laptops en bezoe ken de klant vaker thuis." Volgens Verploegh moeten ban ken zich afvragen voor welke func ties er nog vaste werkplekken en eigen kamers nodig zijn en voor welke functies flexibele werkplek ken een oplossing kunnen zijn. De vertegenwoordigers van de lo kale banken hoorden het verhaal met scepsis aan. "Een goede orga nisatie is gebouwd op relaties tus sen mensen. Met flex-werkplek- ken ondermijn je die relaties", zo werd de twijfel verwoord. Herman Blaauwgeers en Thosha van der Maas van Rabofacet toonden met cijfers aan dat nadenken over het oppervlakte- gebruik geen luxeprobleem is. "Tijdens de openstellingstijden van de kantoren gebruiken we gemiddeld 30% van de beschik bare kantoorruimte. Managers brengen nog geen tien procent van hun werktijd in hun kantoor door. Medewerkers van de bin nendienst zitten 55% van hun tijd achter het bureau." Volgens Van der Maas is 'Benchmarking' het antwoord op de vraag naar efficiënter gebruik van kantoorruimte. "Banken kun nen van elkaar leren hoe de be schikbare ruimte het best kan worden benut. Maar dat betekent dat we het huisvestinggebruik eerst meetbaar moeten maken." Voor het maken van kengetal len brak ook Ad Druijts van Rabo bank Rotterdam een lans. "Inven tariseer het huidige vierkante meter gebruik per segment en optimaliseer dat. Breng verder de gevolgen van invoering van flexplekken in beeld." Voor Rotterdam betekende de invoering van flex-plekken in ieder geval een riante besparing. Druijts: "Het gaat om grote sommen geld. Als we hier iets mee doen strookt dat met de coöperatieve gedachte. Want dan komen we op voor de belangen van onze leden." Jeroen van den Ingh van de bank Maashorst wees er op dat banken niet alleen naar de kosten moeten kijken. "Uit een groot schalig klant- en medewerkers tevredenheids-onderzoek dat on ze bank onlangs heeft uitgevoerd blijkt dat Arbo-zaken als 'prettig werkklimaat' en een 'huiselijke' werkplek ook een belangrijke rol spelen." In Nederland wonen één miljoen mensen uit andere landen en hun aantal zal nog toenemen. Wat voor een toekomst biedt deze gekleurde maatschappij? Hoe gaan we om met culturele diver siteit? Deze vragen staan centraal op het dagseminar 'Perspectieven voor een multiculturele samenleving' dat 16 april in Capelle aan den IJssel en 28 april in Zeist wordt gehouden. Tijdens het seminar behan delen vooraanstaande inleiders thema's als cultuur, integratie, interculturele communicatie, etno-marketing en etnisch on dernemerschap. De integratie van zo'n groot aantal immi granten is van grote sociale en economische betekenis voor de Nederlandse samenleving. Nu zijn etnische groepen nog geconcentreerd in bepaalde delen van Nederland, maar zij zullen zich vanwege werkaan bod en positieverbetering meer gaan verspreiden. Daarom is dit seminar vol gens de RabobankAcademie niet alleen interessant voor stadsbanken, maar voor alle banken. Want allochtonen zijn mogelijke werknemers en potentiële zakelijke of particu liere klanten. Deelname kost 795,- all-in. De brochure ver schijnt volgende week en staat maandag met het inschrijffor mulier in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant Ra bo ban kAcadem ie/Seminars C (040) 217 63 94 Eind januari sloot de inzendtermijn voor de actie 'Mensenwensen', waarbij klanten een wens konden insturen naar de plaatselijke Rabobank. Rabobank Schaijk verspreidde half december 7.500 kerstkaarten. Zij ontving daarop 300 wensen. Rabobank Avereest in het Overijsselse Dedemsvaart stuurde alle 1.200 leden een kerstkaart en kreeg 60 antwoordkaarten terug.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2