'De introductie van pinnen ging ook niet soepel' Rabobank Bank Breda schenkt topklanten 'De kunst van het persoonlijke' 'Samenspel dwingt je naar buiten te kijken' Af in de geschikte opvolger van IFAS Kommetjes naar banken CHIP 97 -100 jaar-' ■pa EEUW 00 Banken over de Chipknipdeel 2: Voor berekeningen en grafische presentaties Cliënten Advies Bedrijven Advies De Chipknip is nog geen onverdeeld succes. Een belrondje langs banken maakt dat duidelijk. Gisteren kwamen er drie aan het woord, vandaag twee. Ook marketeer Karin Bongaards van Cliënten Advies geeft haar reactie. Dit keer meer over samenwerking met de Chipper, reclame maken en gedragsveranderingen. En: 'De introduc tie van pinnen ging ook niet soepel'. In Den Haag hield Gerjan Schutte als rayonmanager CA tot voor kort de Chipknip in de gaten. Alle Europas- en Rabo- pashouders hebben er een. "Wat het gebruik betreft, gaat het hier net zo traag als elders", zegt Schutte. Hij vindt de infrastruc tuur nog steeds niet optimaal. "Wat doe je met je opgeladen Chipknip als je maar bij een beperkt aantal winkels terecht kunt? Er zijn meer betaalautoma ten nodig." Zijn bank is bezig met acties. "We propageren de Chipknip aan de balies en zijn betrokken bij een consumentenrubriek op de radio waarin we over de Chip knip vertellen. Dat levert veel Een puntendoos van steengoed ingelegd met porcelein van Johanna Scbweizer is één van de geschenken. "Het geschenk is voor belangrij ke klanten en relaties, zeg maar de top van de markt", zegt Van Winkel. "Vergeet niet dat de wer ken exclusief en daardoor kost baar zijn." Als passende aanlei ding voor het aanbieden van een kunstwerk uit de portfolio noemt hij een directeur die benoemd is of afscheid neemt, een bedrijf dat een nieuw kantoor opent of een onderneming die een intensieve nieuwbouw achter de rug heeft. De bank kocht van vijf kunste naars uit Breda tien werken. reacties op." Volgens hem moet samenwerking met de Chipper de impasse doorbreken. "De intro ductie van pinnen ging ook niet soepel. Eerst kon je het alleen bij benzinestations. Nu is het beta len met pin niet meer weg te den ken. Ik denk dat het met de Chipknip net zo gaat." Zo'n zeventig procent van de klanten van de bank Amersfoort- Hoevelaken heeft een Chip knip. In de parkeerautomaten in Amersfoort kan al worden ge- chipt. "Ook in de winkels zijn er veel afzetpunten", vertelt Bianca Zomerhuis, commercieel mana ger CA. Haar bank gaat acties voeren om het Chipknipgebruik te stimuleren. Zomerhuis gebruikt Financieel Advies De Rabobank heeft een ge schikte opvolger gevonden voor IFAS, het geautomatiseerde hulp middel voor de financieel advi seurs. Het systeem A/in van soft warebedrijf Infa blijkt goed in het doorrekenen van scenario's en het maken van grafische pre sentaties. Het systeem moet nog wel verder ontwikkeld worden. A/in voldoet aan de behoeften van de financieel adviseurs. Zij hebben afgelopen zomer in groepsdiscussies en een enquête haar Chipknip vooral in parkeer garages. "Als ik ermee betaal, zie je mensen kijken en denken: hé, da's handiger dan los geld." Zij vindt dat er veel meer geadver teerd moet worden en dat tv- commercials moeten laten zien hoe handig chippen is. "De par keerautomaten zijn er, in de win kels kun je terecht, juist nu moe ten we de Chipknip meer stimuleren." Karin Bongaards, marketeer bij Cliënten Advies: "De Chipknip wordt inderdaad nog weinig gebruikt. Dat ligt niet aan de betaalpunten, want dat zijn er al meer dan tachtigduizend, bijna evenveel als pin-acceptatiepun- ten." Het ligt volgens haar aan een benodigde gedragsverande ring bij consumenten en de her kenbaarheid van de betaalpun ten, die beter kan. De meeste Chipknipautomaten zijn combi's, maar klanten blijven vaak pin nen. "Na een paar keer chippen laten weten dringend verlegen te zitten om een flexibel instrument dat snel berekeningen (scenario's en grafische presentaties) maakt aan de hand van wensen en behoeften van de klant. Het pakket A/in is uitgebreid getest. Tevens is een aantal ban ken dat A/in al enige tijd gebruikt ondervraagd. Het systeem blijkt vooral geschikt voor de ervaren financieel adviseurs en is goed bruikbaar bij de advisering aan particuliere klanten. Kanttekenin gen zijn dat het systeem geen fis zijn de meesten overtuigd van de snelheid en het gemak, maar het gaat erom ze over de drempel te krijgen." Bongaards vindt dat banken heel actief zijn met stimulerings acties. "Bovendien is het belang rijk acceptatiepunten te realise ren voor parkeren, snoep- en sigarettenautomaten en telefoon cellen. Daar werken we aan en het moet nog dit halfjaar op gang komen." De marketeer ver wacht ook dat de verwarring bij winkeliers over Chipknip en Chipper verdwijnt als alle Chip automaten beide kaarten aan kunnen. Een huurauto voor gehandicap ten, een Samenspel-fonds Alphen aan den Rijn, een onderzoek naar mogelijkheden om ouderen te helpen moderne apparatuur te bedienen, een cybercafé en een jaarlijks muziekspektakel voor de jongeren. Een greep uit de zeventien Samenspel-projecten die Rabobank Alphen aan den Rijn dit jaar wil oppakken. Eind januari kon het 100 jaar-pro gramma aan de medewerkers worden gepresenteerd. cale grenzen checkt en dat het een MS-DOS toepassing is. Boven dien is het alleen geschikt voor stand alone gebruik. FA is momenteel in onderhan deling over prijs, distributie en opleiding. Zodra concrete af spraken zijn gemaakt, worden de banken ingelicht. Ondersteuning met betrekking tot IFAS zal in elk geval beschikbaar blijven tot medio 1999. Financieel Advies C (040)217 70 07 De eerste voorbereidingen voor de Samenspel-activiteiten hadden al een jaar geleden plaats. Be stuurders, medewerkers en ver tegenwoordigers van de doel groepen ouderen, jongeren en ondernemers hebben daarna samen gesprekken gevoerd over hoe Toekomst door Samenspel in de Zuid-Hollandse gemeente vorm zou kunnen krijgen. Samen hebben ze voorstellen voor Samenspel-activiteiten bedacht. Tientallen passeerden de revue. Uiteindelijk werden er zeventien gekozen. Tepper: "Daarna heb ben we medewerkers benaderd die in een werkgroep zouden kunnen plaatsnemen om te hel pen het project van de grond te krijgen. We willen niet Oom Dagobert spelen. Er is weliswaar een zak met geld, maar ook menskracht om de uitverkoren activiteiten te helpen, zodat ze na enige tijd op eigen benen kunnen staan." Tepper is zelf bezig om samen met een stichting die het gehandi captenbeleid binnen de gemeente vorm geeft een huurauto beschik baar te stellen voor ge handicapten. "Zij kunnen tegen een gereduceerd tarief de auto huren bij een van onze klanten." Rabobank Alphen aan den Rijn C (0172) 485 51 1 'De kunst van het persoonlijke.' Onder dat motto biedt de Rabobank Breda op gepaste momenten haar belangrijke topklanten en relaties een exclusief relatiegeschenk aan. Ze mogen een kunst werk uitkiezen dat Bredase kunstenaars hebben gemaakt. Het idee voor dit opmerkelijke relatiegeschenk komt van commercieel direc teur Jan van Winkel. Selectie gebeurde door deskundi gen en vertegenwoordigers van de bank zelf. Een afbeelding van de kunstwerken en de achtergronden van de kunstenaars staan in een fraai vormgegeven boekwerk. Een accountmanager van de bank biedt dat de directeur persoonlijk aan met het aanbod er één werk uit te kiezen. Resultaat: een geschenk met een persoonlijk karakter dat past bij de smaak van de ontvanger. Van Winkel: Financieel Advies De kommetjes van kera miek, het exclusieve relatiege schenk dat door kunstenaar Vincent de Rijk is gemaakt voor de Rabobank, worden de komende weken (week 7 tot en met 10) geleverd aan de banken. Er zijn bijna vijfhon derd setjes besteld en volgens Adriaan Oomen van het seg ment Financieel Advies is daarmee de doelstelling ge haald. Het is de eerste keer dat FA een relatiegeschenk voor de lokale banken heeft uitgezocht. De kommetjes symboliseren het Rabobank Persoonlijk Financieel Advies. Financieel Advies f (040) 217 70 07 Gesprekken met ouderenbonden, middelbare scholen, onderne mers en de gemeente. Alle Tepper, onderdirecteur Bedrijfsvoering bij Rabobank Alphen aan den Rijn, heeft het afgelopen jaar heel wat geleerd over Alphen. "Ik weet nu precies welke ouderenbonden er allemaal zijn en ik heb veel mensen leren kennen. Toekomst door Samenspel dwingt je om vanaf je werkplek naar buiten te kijken." "Uiteindelijk zullen er bij vijftig bedrijven in Breda en omgeving hedendaagse kunstenaars hangen. We voelen ons wat dat betreft een soort 'missionarissen in de kunst'." Sinds december heeft de bank drie kunstwerken geschonken: aan de directeuren van een high tech-bedrijf, een accountantskan toor en een grote uitgeverij. Toevallig kozen zij allemaal wer ken van dezelfde kunstenaar. De bank Breda verwacht jaarlijks voor zo'n twaalf nieuwe dan wel uitzonderlijk goede relaties een 'missionaris in de kunst' te mogen zijn. Rabobank Breda (076)530 80 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2