Opleidingsprogramma in de maak voor behoud van certificaat FFP Bruin café in hoofdkantoor 'De consument bepaalt het succes' EVENEMENTENVERZEKERING OOK VOOR '100 JAAR'-FEESTEN Rabobank ■Sa CHIP 97 'Wat hebben we met elkaar gedaan?' a: <~100jaar-> Laatste winteravondlezing: Bonken over de Chipknip (deel 1): Nog plaatsen vrij voor training 'Interne Communicatie als Managementinstrument' Financieel Advies De Rabobank ontwikkelt momenteel een programma voor perma nente educatie van de ruim tweehonderd financieel adviseurs die het certificaat van de Federatie Financiële Planners (FFP) bezitten. Als adviseurs dit interne programma volgen, krijgen ze de 18 PE-punten die jaarlijks nodig zijn om het certificaat te behouden. Feesten, sportwedstrijden, beurzen, congressen of exposities, menig lokale bank organiseert dit jaar een evenement omdat de Rabobankorganisatic honderd jaar bestaat. Interpolis heeft hiervoor de Evenementenverzekering in huis. Het programma bestaat uit drie studiedagen van elk twee blok ken van drie uur waarin de zes door de FFP benoemde vakgebie den in gelijke mate aan bod komen. De drie dagen kunnen los van elkaar worden gevolgd. In Zijderveld is hoogleraar algeme ne sociologie aan de Erasmus Universiteit en publiceerde diverse boeken. Hij schrijft tweewekelijk se, cultuursociologische beschou wingen in Het Financieele Dag blad. Hij zal het onder meer hebben over de verzuiling, de ver zorgingsstaat, gezagsgetrouwheid, de IT-revolutie, no-nonsense poli tiek en de terugtredende staat. De avond wordt in Eindhoven (Fellenoord) voorgezeten door Het hoofdkantoor van Rabo bank Nederland aan de Croese- laan te Utrecht is een opmerkelij ke ruimte rijker. De oude filmzaal van het gebouw is sinds vorige week namelijk in gebruik als heuse bruine kroeg. 'The old Dutch', zoals het barretje is genoemd, is elke donderdag- en vrijdagmiddag vanaf vijf uur geo pend. De overige dagen beheert Rabofacet het café. "De bezoe kers hoeven niet te vrezen dat er onverwacht presentaties of offi ciële bijeenkomsten zullen plaats hebben. Het café is een ontmoetings plaats waar je in een informele sfeer kan praten over wat je het voorjaar en in het najaar zal de opleiding worden verzorgd in regionale bijeenkomsten van vijf tien tot twintig deelnemers. Volgens het segment Financieel Advies van Rabobank Nederland zijn de studiedagen ook interes- Hoofddirectielid Paul Burghouts, in Utrecht (Croeselaan) door Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels. De lezingen beginnen om 16.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. Deelname kost 195,-. Meer informatie en een inschrijf formulier staan maandag in de Rabolnfobank. Inschrijven kan tot 27 februari. RabobankAcademie/Seminars (040)217 54 74 "n o O O 3 ?T- 3 Si 3 bezighoudt", vertelt initiatiefne mer Robert Wolthuis. "Dat kan natuurlijk ook in de gewone kroegen, maar die zijn niet zo gezellig of liggen te ver van het hoofdkantoor verwijderd. Boven dien staan daar geen collega's achter de bar." Wolthuis benadrukt dat het café niet alleen is bedoeld voor medewerkers van de Croeselaan. "Ook medewerkers van bijvoor beeld de lokale banken en de gelieerde instellingen zijn van harte uitgenodigd een biertje bij ons te komen nuttigen." Er moet voor het gerstenat gewoon wor den betaald, zij het dat alleen de Chipknip wordt geaccepteerd. sant voor nog niet gecertificeerde financieel adviseurs. "We willen ervaren financieel adviseurs de gelegenheid bieden op compacte en effectieve wijze hun kennis op het gebied van financiële plan ning op peil te houden", zegt Maarten Lems van FA. Bij de samenstelling van het studieprogramma zijn Fiscale Zaken AB, het segment Finan cieel Advies, Kredietrisicomana- gement AB, Interpolis, Robeco en Schreden Co. betrokken. Er zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van docenten uit hun midden. De kosten voor deelname zijn nog niet exact vastgesteld, maar zullen circa 750,- per dag bedragen. Informatie over data, inhoud, locaties, criteria voor deelname en wijze van inschrij ving volgt binnenkort. Financieel Advies i~ (040) 217 70 07 In Delfzijl heeft het merendeel van de Rabobankklanten een Chipknip. "In dorpen wordt hij beter gebruikt dan in de stad", zegt Rudy Bulthuis, commercieel manager CA. Zijn werkgebied telt ongeveer dertig betaalpunten die voor de klanten op een lijstje zijn gezet. Ook waren er in de bankhal artikelen te koop uit het assortiment van de 'Chipknip winkeliers'. "Onze promotie is low-budget." Bulthuis vindt het jammer dat het gebruik van de Chipknip in Delfzijl achterblijft. "We wachten op het moment dat hij in parkeer automaten gebruikt kan worden, dan komt er een doorbraak." Bulthuis zelf gebruikt de Chipknip bijna nooit. "Ik loop tegen dezelfde problemen op als klanten". Volgens hem moet er een breed draagvlak gecreëerd worden. "Dat is een moeilijk proces. Onderhandelingen op hoger niveau zijn daarbij essen tieel." Zo'n kleine tachtig bedrijven- klanten van de bank Maastricht hebben een apparaat waarmee klanten kunnen chippen. "En er komen wekelijks een, twee appa raten bij", vertelt Lou Nelissen, onderdirecteur Corporate Banking. De Maastrichter parkeerauto maten slikken nog geen Chipknip. "Vaak worden de risico's van het organiseren van evenemen ten onderschat", weet Henk Clement, Hoofd Technische Verzekeringen van Interpolis, "terwijl er ontzettend veel fout kan gaan." Clement noemt als voorbeeld de financiële schade die ontstaat doordat het on voorspelbare Nederlandse weer tijdens een buitenevenement toeslaat. "Maar een organisa tie kan ook aansprakelijk ge steld worden voor letselschade die een bezoeker aan het eve nement opgelopen heeft", aldus Clement. "Fin gaat het dan bij voorbeeld om een blijvende invaliditeit van een jonge arts met een goed toekomstper spectief, dan kan dat behoor- Voor de winkeliers hield de bank al wel Chipknipworkshops. "In het begin begonnen ze over de kosten voor betaalautomaten, nu hebben ze het vooral over de levertijd van combi's. Tja, ze missen gewoon omzet als ze niet meedoen." De doorbraak moet volgens Nelissen niet komen van het gratis maken van apparatuur. "De consument bepaalt het succes, je moet je dus op het gebruiksgemak richten. Wellicht komt de doorbraak als je de Chipknip thuis kunt opladen." Management Voor de training Interne Com municatie als Management instrument zijn in de maanden februari en maart nog enkele plaatsingsmogelijkheden. Inschrijven is nog mogelijk voor de volgende trainingen: Zoetermeer (19 februari en 19 maart), Haarlem (11 februari en 12 maart), Best (17 februari), De Wijk (12 februari en 26 maart) en Paterswolde (18 februari). De training is met name lijk in de papieren lopen." De Evenementenverzekering dekt deze risico's. 'Teder eve nement is een verhaal apart en dus gaat het om maatwerk", zegt Clement. "De afdeling Technische Verzekering kan voor een passende dekking zorgen door samen met de organisatie de risico's in kaart te brengen. Daarmee voor komt de organisatie dat een eventuele strop een dubbele strop wordt." Interpolis 7 (013)462 93 82 Van de plaatselijke winkeliers in Enschede heeft zo'n veertig pro cent een betaalautomaat voor de Chipknip. "Dat zijn er nog altijd te weinig", zegt Gerard Kok, com mercieel manager CA. Volgens hem komt de doorbraak als de gezamenlijke banken de aanschaf van apparatuur bij winkeliers goedkoper maken. "Zij vragen zich hier toch af: krijg ik de inves tering er wel uit?" De bank gaat wel acties voeren. "Waarschijnlijk met hostessen." Kok gebruikt de Chipknip zelf ook. "Bij supermarkten, bij de bakker, op zich is het best handig." bedoeld voor directeuren en managers van de lokale banken. Doel van de cursus is om de deelnemers inzicht te geven in de betekenins van interne communicatie als volwaardig managementinstrument. Meer informatie, inclusief het inschrijfformulier, staat in de rubriek Rabokrant van de Rabo lnfobank, onder trefnummer 752205. Communicatie Consultancy C (040)217 72 79 Tijdens de laatste winteravondlezing van dit seizoen gaat professor dr. Anton Zijderveld in op de vraag: 'wat hebben we met elkaar gedaan?' De lezing, in het kader van het thema 'De geschiedenis van de 20e eeuw', is maandag 9 maart in Eindhoven en donderdag 12 maart in Utrecht. Cliënten Advies Bedrijven Advies De Chipknip is nog geen onverdeeld succes. Een belrondje langs banken maakt dat duidelijk. Vandaag komen er drie aan het woord, morgen twee. Dan ook geeft marketeer Karin Bongaards van Cliënten Advies haar reactie. Dit keer gaat het over parkeerautoma ten, gebruiksgemak en goedkopere betaalautomaten. En: 'De consu ment bepaalt het succes'. Jacques Verbaegen geeft tijdens de opening van The old Dutch bet goede voorbeeld.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2