Arbeidsmarktcommunicatie brengt Rabobank onder aandacht studenten Tarieven gastgebruik gea's gaan fors omlaag 'Inéén dag horen waar je segment voor staat en gaat' Telefonisch marktonderzoek onder ondernemers naar PFA Twee nieuwe Tante Agaath Obligaties Circulaires w Jeugdige Rabobankrenner krijgt rol in tv-programma Teamdag trekt 2.000 bezoekers o6ox Rabokrant 1 19 9 8 Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 449 Week 6 Vrijdag 6 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De afdeling Arbeidsmarktcommunicatie gaat zich het komend voorjaar nog meer inspannen om de interesse van studenten in de Rabobank- organisatie als werkgever te vergroten. Dat zal met name gebeuren tijdens bedrijvendagen, carrièrebeurzen en de zogenoemde In-house dagen. Huis Hypotheekadvies De meeste studenten denken niet meteen aan de Rabobank als ze een werkgever zoeken. Volgens Marlien van Zandbergen van Arbeidsmarktcommunicatie spre ken banken als de ABN AMRO en ING de studenten in eerste instantie veel meer aan. Dit ver andert volgens haar zodra een student heeft gesproken met een vertegenwoordiger van de Rabo- bankorganisatie. "Als studenten met ons in contact zijn geweest ko men ze erachter dat de Rabobank ook een grote professionele organi satie is die voorop loopt bij de in voering van innovatieve dienstver- Financieel Advies Het onderzoek loopt in februari en maart en wordt uitgevoerd door bureau R&M uit Maastricht. In de steekproef worden klanten én niet-klanten van de Rabobank benaderd. Het onderzoek is onderdeel van het beleid van het segment FA om dit jaar extra aandacht te besteden aan PFA De tarieven voor het gastge bruik geldautomaten worden op 1 mei integraal fors ver laagd tot 1,36. Aanleiding vormt de toetreding van de Postbank tot het interbancaire gastgebruik. Hierdoor kunnen Postbankklanten gea-transac- ties doen bij de andere banken en bankklanten terecht bij Giromaten. De tarieven van Interpay voor de verwerking van het girale betalingsverkeer voor 1998 blijven ongewijzigd. Voor de projectkosten Euro en jaar lening en die internationaal ope reert. Ook de cultuur van de Rabo bank en de informele sfeer die er heerst, spreekt de studenten aan." Van Zandbergen denkt dat de Rabobank bij studenten minder bekend is, omdat de Rabobank minder in de publiciteit is dan bij voorbeeld de ABN AMRO. "De Rabobank is ook te bescheiden", meent ze. "Er mag bijvoorbeeld best eens vaker worden verteld dat we een van de grootste ban ken van Nederland en de enige commerciële triple A bank ter wereld zijn. En ook dat we uitda gende functies en traineepro- voor ondernemers. "Voor ondernemers is hun be drijf de belangrijkste en vaak enige bron van inkomsten. De helft van alle ondernemers ziet de waarde van hun bedrijf ook als pen sioenvoorziening. Uit marktgege vens blijkt dat ondernemers zich zo sterk concentreren op hun bedrijf 2000 bij Interpay geldt een afzonderlijk tarief. Meer infor matie over deze tarieven en de afrekening staat in circulaire 01/525. Deze is maandag te vinden in de rubriek Geldige Circulaires van de Rabolnfo- bank. De tarieven kostendoor- belasting 1998 van Rabobank Nederland staan in circulaire 01/524. MÊL. gramma's te bieden hebben." Zelf gaat de afdeling Arbeid- marktcommunicatie het komend jaar nog intensiever de Rabo bank als toekomstige werkgever promoten. Bijvoorbeeld door op de bank In-house dagen te orga niseren voor een geselecteerde groep studenten en door zich te presenteren tijdens bedrijvenda gen in de studentensteden met een economische of bedrijfskun dige faculteit. Maar volgens Van Zandbergen wordt niet alleen op academici gemikt. "We laten ons ook zien op banenmarkten op HBO-scholen en werven ook actief onder mensen met werker varing." Arbeidsmarktcommunicatie C (030) 216 11 46 dat ze onvoldoende aan persoon lijke financiële planning denken", zegt Ton Baggerman van FA. Persoonlijke financiële plan ning moet wat FA betreft op de agenda van de ondernemers ko men. "Maar wel in samenwer king met de bedrijvenadviseur of relatiebeheerder", benadrukt Baggerman: "Want zij kunnen inschatten of de situatie van een ondernemers rijp is voor een PFA-gesprek." Financieel Advies y (040)217 70 07 Met de lancering van twee series Agaathbankbrieven vorige week woensdag begaf ook ABN AMRO zich op de markt van cre- ditproducten die geënt zijn op de Agaath-regeling. Deze Agaath bankbrieven, die vergelijkbaar zijn met de nieuwe Tante Agaath Obligaties, kennen een netto ren dement van 2,66% (drie jaar) en 2,84% (vijf jaar). Naast de introductie van twee nieuwe obligaties krijgen banken ook een hogere vergoeding. In tegenstelling tot de huidige be standsvergoeding ontvangen ban ken voortaan een netto plaat- Margeet Dolman sloot de dag af. "Ik heb bijna al mijn medecur sisten uit de opleiding weer ont moet en de laatste nieuwtjes en tips met hen uitgewisseld", zegt Barbara Cornelissen van de Rabobank Princenhage. Tijdens de workshop hoorde ze niet echt nieuwe zaken, maar ze noteerde wel enkele praktische tips. Op de informatiemarkt vond ze wel nieuwtjes, waaronder de toepas sing FinancieringsBeeld Klant. "Een bezoek aan de Teamdag is zinvol. Je hoort nieuwe dingen, wordt nogmaals op een aantal zaken gewezen en hoort in één dag waar je als segment voor staat én gaat." Medewerker Commerciële Bin nendienst Annemiek Lenskens van singsprovisie van 0,9% voor de verkoop van een drie jaarsobliga tie en 1,4% voor de verkoop van een vijf jaarsobligatie. De kosten van 25,- die banken jaarlijks per klant aan het OBB betalen, vervallen. De prijsbijlage van de obligaties staat vanaf vandaag op Titel pagina's 6546 (drie jaarsobliga tie) en 6547 (vijf jaarsobligatie). Vanaf maandag staan deze bijla gen ook in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Financieel Advies y (040) 217 70 07 T O O a <3- -t 52, 3 Ci. de Rabobank Huizen stak vooral veel op van de workshop 'Wer ken aan klanttevredenheid'. Daar in stonden het schrijven van een after-salesbrief en nabellen cen traal. "Sinds enige tijd voeren wij deze taken ook uit. Het is dan goed om te horen hoe collega's daarmee omgaan." Commercieel manager Rob Blom beoordeelt de Teamdag dit jaar als 'redelijk'. Volgens hem werd er tijdens het plenaire gedeelte niet veel nieuws verteld. "Maar wat ook belangrijk is, is dat deze dag bijdraagt aan de teambui- ling." De op de informatiemarkt uitgereikte informatie staat vanaf maandag in de rubriek Rabo krant van de Rabolnfobank. Wielrenner Wouter van den Berg, lid van de Rabobank Juniorenploeg, is vanaf vandaag 25 weken op televisie te zien in het Teleac/ NOT-programma 'Weekjournaal'. Onderdeel van dit programma is een 'soap' over de familie Verburgh, waarin Van den Berg de wielrennende buurjongen speelt. De medewerking van de Rabobank maakt het mede mogelijk dat het komende sei zoen wielrennen in het program ma een prominente plaats krijgt. Het Weekjournaal, waarnaar 75% van de basisscholen kijkt, wordt iedere vrijdag om 11.00 uur uitgezonden op TV2 en op zaterdag om 10.00 uur herhaald. Op initiatief van het segment Financieel Advies (FA) begint vol gende week een uitgebreid telefonisch marktonderzoek onder zo'n 1.100 ondernemers. Directeuren-grootaandeelhouders, vrije beroe pers, mkb-ondernemers uit vier bedrijfssectoren en agrariërs worden benaderd met vragen over bancaire producten die ze afnemen en hun behoeften op het vlak van Persoonlijk Financieel Advies (PFA). Bedrijfsvoering Financieel Advies De Rabobank introduceert vandaag twee nieuwe series Tante Agaath Obligaties. Een obligatie met een looptijd van drie jaar en een netto rentepercentage van 3% en een van vijf jaar met een netto rendement van 3,2%. Banken kunnen de obligaties nog steeds onbe perkt afzetten. Bijna tweeduizend medewerkers Huis Hypotheekadvies van de lokale banken bezochten afgelopen dinsdag de Teamdag Eigen Huis '98. Ze volgden workshops, bezochten seminars en liepen rond op de informatiemarkt. Ook werden er veel ervaringen uitgewisseld. Een bezoeken "Een dag als deze draagt bij aan de teambuilding."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1