°5 Acties bedrijvenmarkt voortaan via Rekening Coulant Courant 'Telespaarrekening niet voor bedrijven' 02 'Omgang met de media'ook voor woordvoerders banken Ritzen opent school metRabopas Heemstede-Zandvoort ziet actie Mistransacties wel zitten PRESENTATIEKAARTJES ZIJN TOT 6 MAART TE BESTELLEN 19 9 8 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 448 Week 6 Donderdag 5 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies' De meeste landelijke commerciële acties die zich richten op de cursus bedrijfsvoering voor cafe- bedrijvenmarkt lopen met ingang van april via de Rekening Coulant Courant. "Daarmee bereiken we de bedrijven periodiek en op een eenduidige manier. Dat is voor banken efficiënter, goedkoper en overzichtelijker", concludeert Oscar Sweep van Bedrijven Advies, die de Rekening Coulantacties coördineert. De Rekening Coulant Courant is inmiddels goed ingeburgerd in de organisatie. Met 460 deelne mende banken dekt dit commu nicatiemedium ruim 90% van de bedrijvenmarkt. "Daarom is de Courant goed bruikbaar als plat form voor alle bedrijvenacties", aldus Sweep. "Voor banken is het voordeel onder meer dat zij zich planmatig concreet kunnen rich ten op de zes actieperioden in het jaar." De acties rond de koopsompo lis en liet BedrijfsZekerPlan zijn de eerste twee afzonderlijke ac ties die opgaan in de Rekening Coulant Courant. "Centralisatie via de Courant betekent wel dat per Rekening Coulantactie meer dere productaanbiedingen en doelgroepen voorkomen", aldus Sweep. "Banken kunnen de selec ties met Cliënt Screening Lokaal aanpassen." De Rekening Coulant Courant van april staat in het teken van sparen en beleggen. Er zijn pro ductacties voor de koopsompo lis, de BedrijfsPlusRekening en de Rabofoon. Verder in de Courant onder meer een aanbod voor een De doelgroep voor de workshop 'Omgang met de media' is verruimd. Met ingang van dit jaar kunnen ook de woordvoer ders van lokale banken zich voor de cursus inschrijven. Inmiddels zijn de nieuwe data bekend. Zo wordt de workshop in de maand april nog maal gege ven: dinsdag 7 april, donder dag 16 april, dinsdag 21 april en donderdag 30 april. Ook in de maand mei zijn vier dagen gepland: donderdag 7 mei, donderdag 14 mei, dinsdag 19 mei en donderdag 28 mei. Het programma van de workshop staat in de rubriek Rabokrant van de Rabo- Infobank, onder trefnummer 729512a. Het inschrijfformu lier staat in dezelfde rubriek onder trefnummer 729512b. tariahouders, het MKB-maatre- gelenboekje en de vaste rubrie ken over Rabobank 100 jaar, de 2000-problematiek, euro en Chipknip. De selectie voor de Rekening Coulantactie van april wordt ook gebruikt voor de toe zending van het boek Rabobank Europroof. De eurocoördinator is hierover geïnformeerd. Meer informatie over de Reke ning Coulantacties van april staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Daarin is ook het marktbewerkingspakket van de februari-actie opgeno men. Banken die mee willen doen aan de april-acties en nog geen abonnement hebben, kunnen tot en met 9 februari contact opnemen met Direct Marketing Services van Rabofacet (040-219 50 12). Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Bedrijven Advies Cliënten Advies Door een groot model Rabopas mét Chipknip in een gleuf te ste ken, opende minister Jo Ritzen maandag officeel de nieuwbouw van het Graafschap College in Doetinchem. Het Graafschap College is één van de drie onderwijsinstellingen die sinds begin dit schooljaar meedoet aan een interbancaire proef: chippen op school. De school werkt daarbij nauw De Rabobank Heemstede-Zandvoort was er als de kippen bij om zich in te schrijven voor de actie Mistransacties die begin april van start gaat. "De actie leent zich goed voor ons werkgebied en brengt weinig werk met zich mee", verklaart Ger Boon, commercieel manager CA bij de bank. Boon: "Ons marktaandeel Con sumptief Krediet staat onder druk. Bovendien hebben we veel klanten met een bovenmodaal Bedrijven Advies Banken krijgen regelmatig ver zoeken van ondernemers om, gelokt door de landelijke adver tentiecampagne en de hoge rente, een Telespaarrekening op naam van het bedrijf te openen. Terwijl deze spaarrekening alleen bedoeld is voor particuliere klanten. '4,1 procent rente met één tele foontje'. Menig op de kosten let tende ondernemer laat zich dat geen twee keer zeggen. Wat niet in de advertentie staat is dat het om een particuliere spaarrekening gaat waaraan voorwaarden -1% boeterente of opzegtermijn van drie maanden bij opname van ƒ50.000 of meer per maand, enke le bestedingsdoelen uitgezonderd- verbonden zijn. "De Telespaar rekening is niet bestemd voor bedrijven", aldus Annemarie Rijkers van Bedrijven Advies. "De voorwaarden zijn afgestemd op het spaargedrag van particuliere klanten, dat wil zeggen dat het geld meestal lang blijft staan en de opnames vaak klein zijn. Die voorwaarden vormen dan ook geen problemen voor de particu liere spaarder." Bij bedrijven ligt dat anders, aldus Rijkers. "Bedrijven gebrui ken een spaarrekening vaak om tijdelijk grote bedragen te stallen. Dergelijke bedragen wil de onder nemer er ook weer direct af kun nen halen voor bijvoorbeeld een investering." Zij adviseert banken bedrijven de BedrijfsPlusRekening aan te bieden, die wél bedoeld is voor de zakelijke markt. Dit pro duct kent vanaf 25.000,- een rentepercentage van 3,5% en kent geen opnamebeperkingen. Rijkers: "Uit onderzoek weten we dat ondernemers een rekening zonder beperkende opnamevoor- waarden waarderen en daardoor de iets lagere rente accepteren." De advertentie voor de Rabo Telespaarrekening verschijnt nog in een paar bladen. Een volgende campagne zal vermelden dat het om een particulier product met opnamebeperkingen gaat. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 inkomen en een kredietfaciliteit die hiermee niet in overeenstem ming is. Voor ons twee goede redenen om deze actie te voeren." Een mistransactie op de gea of bea is voor een klant heel verve lend. "In de meeste gevallen is het ook absoluut niet nodig omdat het inkomen en de moraal van de klant een (hogere) kredietlimiet niet in de weg staan. Deze klan ten kun je makkelijk benaderen voor een Krediet op Betaal rekening. De drempel hiervoor is veel lager dan bijvoorbeeld voor een Persoonlijke Lening of Door lopend Krediet. We verwachten dan ook dat deze actie een goed resultaat oplevert", aldus Boon. Banken die zich nog willen inschrijven voor de actie Mis transacties, kunnen dat vandaag nog doen. Het inschrijfformulier is opgenomen in het marktbe werkingspakket Mistransacties. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) samen met de Rabobank Doetinchem. Studenten van het college kunnen de bankpas met Chipknip gebruiken als toe gangsbewijs en als betaalmiddel. Koffie, koeken, kopiëren, telefo neren en het gebruik van Internet, het kan allemaal wor den betaald met de Chipknip. Rabobank Doetinchem f (0314) 350 311 De lokale banken ontvangen deze week de bestelformulieren voor de persoonlijke- en de groeps-presentatiekaartjes. Deze formulieren kunnen tot 6 maart met de foto's worden geretour neerd. De banken ontvangen de kaartjes dan in de loop van april. De kaartjes, voorzien van een foto, zijn bedoeld om de mede werkers van de bank persoonlijk aan de klant te presenteren. Er zijn drie soorten: het persoonlijke presentatiekaartje, het persoon lijke presentatiekaartje voor mede werkers van Rabobank Huis Hypotheekadvies en het groeps- presentatiekaartje. In dit laatste kaartje kan een hele groep mede werkers of een segment worden voorgesteld. Standaardteksten die op dit laatste kaartje kunnen worden gebruikt staan vanaf maandag in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank. Meer informatie over de opmaak van de kaartjes en de foto's staat in hoofdstuk 4 van de Catalogus Lokale Com municatiemiddelen. Servicebureau Communicatie C (040) 217 68 68

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1