Scoren met bitterballen in de stromende regen Een adviseur is een 'Verzekeringen horen bij het hypotheekgesprek' yJe staat ervan versteld welke informatie je allemaal Pro-activiteitsprijs voor bonk Hoogland Hypotheekadviseur Miranda van Heukelom: VAUhum Didam wint prijs voor cross-selling Medewerker Commerciële Binnendienst Ingrid Heijnen vraagt dóór Colofon "Zodra we horen dat hier in de buurt een nieuwbouwproject start, zijn wij er als de kippen bij." Zo omschrijft hypotheekadviseur Paul Maassen van de Rabobank Hoogland de houding van zijn team. Met diverse ludieke acties wist de bank niet alleen op te vallen, maar ook te scoren. Zo steeg het verkoopresultaat van de bank het afgelopen jaar met 40%. Met die score verdient de bank Hoogland de pro-acti- viteitsprijs 1997. Met name in de nieuwbouw projecten deed de bank het goed. En dat terwijl de bank nauwe lijks met makelaars samenwerkt. "Alleen als er sprake is van een win-win situatie werken we samen", zegt Maassen die aan haalt eens door een makelaar van een nieuwbouwterrein te zijn afgestuurd. "We zijn toen ge woon met het hele team buiten op de parkeerplaatsen gaan staan. En omdat het slecht weer dreigde te worden deelden we toen samen met het informatiepakket ook paraplu's aan de klanten uit. Hoewel de regen uitbleef en het zelfs prachtig weer werd, maakte de actie veel indruk." Ook spraakmakend was de zogenaamde bitterballenactie van de bank. Maassen: "Dat was bij een nieuwbouwproject waarbij de belangstellenden zich op een zaterdag voor de woning konden inschrijven. Omdat het om een zeer gewilde locatie ging, verza melden zich vanaf woensdag al zo'n zestig gezinnen. Donderdags hebben we deze mensen van overlevingspakketten voorzien, natuurlijk inclusief een informa tiepakket. Toen het vrijdag begon te regenen zijn we het terrein opgegaan met bitterballen. De mensen begonnen spontaan You'll never walk alone te zingen." Andere leuke acties die de bank voerde waren de luchtkaartactie, waarbij luchtfoto's van het ge bied waar de mensen komen te wonen werden uitgedeeld en de actie met de Rabodinerbon, waar bij elke klant die een offerte aan vroeg een diner in een plaatselijk restaurant kreeg aangeboden. Volgens Maassen worden de acties uitgedacht door het gehele team dat wekelijks de koppen bij elkaar steekt. Daarnaast probeert de bank zichtbaar te maken waar ze mee bezig is. "Zo hangen we van elk project een plattegrond aan de muur en kleuren we de huizen in waar we hebben ge scoord, waar we nog op gesprek moeten of waar de concurrent al binnen is. In één oogopslag zie je dan hoe we ervoor staan." "Iedere klant is uniek en vraagt daarom om een andere benadering. Een goede adviseur is volgens mij dan ook te vergelijken met een kameleon: iemand die zich direct aanpast aan de persoon die tegen over hem zit." Dat zegt hypotheekadviseur Miranda van Heukelom van de Rabobank Heemskerk. Zij sleepte de prijs voor het toptalent onder de nieuwe hypotheekadviseurs in de wacht. Van Heukelom bleek de meest productieve van de tweehonderd nieuwe hypotheekad viseurs die meedon gen naar de prijs. Volgens het juryrap port is zij 'deskundig en verkoopgericht'. Verder meldt de jury dat haar kracht is dat ze een gesprek niet domineert: "Ze is als het ware een gast vrouw die haar klan ten juist gedoseerd de informatie geeft. Ze luistert goed en toont belangstelling voor de klant." Zelf zegt Van Heukelom veel belang te hechten aan een goed dossier. "Al voordat de klant bij Miranda van Heukelom: "Iedere klant is uniek. ons binnenkomt leggen we een dossier aan", zegt ze. "Dan beschikken we bij het volgende gesprek direct over de benodigde informatie." Omdat die dossi^^ worden aangelegd door de mec^^ werkers van de Com merciële Binnendienst ziet Van Heukelom haar prijs dan ook als een beloning voor het goede presteren van het gehele team. Overigens begint de hypotheekadviseur het gesprek nooit over getallen en bedragen. "Mijn rekenmachientje blijft ook tijdens de eerste fase van het ge sprek in mijn tas. Ik bouw het gesprek rus tig op. Eerst probeer ik te onderzoeken wat de wensen en behoeften van de klant zijn. Va^ volgens zoek ik dl^P een oplossing voor. Pas daarna komt het bij behorende financiële plaatje in beeld." Als een hypotheekadviseur van de Rabobank Didam het einde van het eerste hypotheekgesprek nadert, brengt hij standaard het onder werp verzekeren ter sprake. "We laten de klant de voordelen van de Alles in één Polis van Interpolis zien", licht hypotheekadviseur Tonny Schepers toe. Met als resultaat dat 60% van de bestaande klanten hun woonhuisverzekeringen via de bank hebben lopen. Op de aankoopmarkt doet de bank het nog beter. Daar be draagt de cross-sellingscore meer dan zeventig procent. De bank sleept met dit resultaat de cross- selling prijs 1997 in de wacht. Volgens Schepers is dat met name te danken aan het feit dat het onderwerp verzekeren al in het eerste gesprek wordt aange roerd. "Op dat moment is de klant nog nergens anders geweest. Als je pas in het tweede of in het derde gesprek over verzekeringen begint, is de kans groot dat hij die zaakjes al ergens anders heeft geregeld." Het noemen van de voordelen van de Alles in één Polis doet volgens Schepers wonderen. "We wijzen erop dat het een heel over zichtelijke wijze van verzekeren is. Daarnaast kan de premie per maand worden betaald. Dat spreekt de meeste klanten zeer aan." Het aanbieden van de verzeke ringen is voor de adviseurs inmid dels routine geworden. Schepers: "Het hoort er gewoon bij. De klant verwacht dat ook van ons. Hij heeft het toch nodig? Ver^B keringen zijn gemakkelijk direct af te sluiten. Waarom zou je de klant dan eerst laten shoppen?" Als een klant bij de Commerciële Binnendienst van de Rabobank Zwolle informeert naar de rentetarieven, geeft Ingrid Heijnen niet direct antwoord. "Ik stel eerst wat vragen zoals 'Waarom wilt u dat weten?' of 'Wilt u wellicht een huis gaan kopen?' Je staat ervan ver steld welke bruikbare informatie je zo krijgt." Vanwege haar pro-actie ve en klantvriendelijke instelling, is Heijnen uitgeroepen tot toptalent van de nieuwe medewerkers Commerciële Binnendienst van 1997. Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Mirja op den Camp Bart Padberg Eindredactie: Peter Sluis Opmaak en druk: Wil van Tongerlo Lecturis BV Rabobank Nederland Huis Hypotheekadvies koos het top talent uit de medewerkers Com merciële Binnendienst die de complete opleiding hebben ge volgd. Uit de in totaal 275 gegadigden werden twintig me- derwerkers geselecteerd die drie maanden lang intensief gevolgd werden op het aantal afspraken dat ze maakten, de acties die ze coördineerden en wat ze aan after-sales deden. Heijnen, die gemiddeld de meeste afspraken voor de adviseurs maakte en daarnaast zelf onder meer een actie voor klanten met de Cumulent Hypotheek organiseerde, haalde uiteindelijk de hoog- "Natuurlijk heb ik dat niet alleen aan me zelf te danken. Zonder mijn team ben ik ner gens", beseft Heijnen, Ingrid Heijnen: "Zonder mijn team ben ik nergens. die volgens het jury rapport 'een enthou siaste en klantvriende lijke medewerker' is. Over haar werkwijze zegt ze: "Ik vind het belangrijk dat de klant mij begrijpt als hij nog vragen heeft over zijn financiering. Daarom gebruik ik bij voorkt^^ eenvoudige taal. Als klant het na één keer uitleggen nog niet begrijpt, leg ik het hele verhaal nogmaals uit. Het gaat tenslotte om veel geld."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4