1Coachen op 'Weet wat klant bezighoudt' Eerst team motiveren Workshop over 'De puntjes op de i zetten' 'Werken aan klanttevredenheid' Een klant kan kiezeni, maar u niet Workshop commercieel manager Presteren boven verwachting Hand-outs met tips Bart van Luijk tijdens seminar voor hypotheekadviseurs Oud-volleybalcoach Joop Alberda Workshop medewerkers Commerciële Binnendienst Seminar medewerkers Commerciële Binnendienst "Het gedrag van het team is de spiegel van het gedrag van de coach". Deze stelling werd gepresenteerd tijdens de workshop 'Coachen op kwaliteit', waarin commercieel managers tips kregen en ervaringen uitwisselden. "Door kwaliteit kan de Rabobank onderscheiden van de andere aanbieders. Wat kwaliteit is, ^rcpaalt de klant." Teamdag Eigen Huis '98 Onmisbaar voor een goede aan sturing van een hecht team is een duidelijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden. De manager moet ook concreet zijn: Wie doet de nazorgtelefoontjes, wie is verantwoordelijk voor het actualiseren van het dossier en wie vervangt wie bij ziekte of afwezigheid? Daarnaast moeten objectieve maatstaven worden vastgesteld waarmee ieder teamlid uit de voeten kan. Met deze maatstaven kan de manager meten in hoever re acties en handelingen van men sen voldoen aan de wensen van de klant. De normen zijn te ver- in: gedragsnormen (praat ^Ritief over de Rabobank), pres- Oud-volleybalcoach Joop Alberda Om het beste uit zijn mensen te halen moet een manager volgens tatienormen (stuur binnen één week na ondertekening van de offerte een bloemetje) en kwali teitsnormen (verbind in één keer goed door). De samenwerking wordt verder bevorderd door een open en dui delijke communicatie, waarin respect en vertrouwen centraal staan. Dit geldt ook voor de com municatie over de behaalde resul taten. Zo kan een manager het beoordelen van de resultaten niet uit de weg gaan. Dat betekent dat hij flops en successen bespreekt en aan de hand daarvan concre te afspraken maakt. Een goede coach moet durven zeggen: 'Alles wat je mij ziet doen, mag je ook doen.' Alberda eerst zijn team motive ren. "Organiseer dit zo dat indi vidueel succes alleen kan worden geboekt op basis van voorberei dend werk van zijn collega's. Voorkom dat een groepssucces een onpersoonlijk succes wordt. Vier vervolgens het gezamenlijk succes." Topteams hebben de juiste mo tivatie, de juiste teamgeest en krijgen de volledige steun van hun achterban. Dat is een taak van de coach. "Coaching is geen kwestie van opdrachten geven aan mensen die iets kunnen, maar van het laten groeien van mensen die iets willen. Concentreer u op die wil, dan zorgen de mensen zelf voor de skill Dat kan bijvoorbeeld door een bedankbriefje te sturen met per soonlijk en direct taalgebruik. Klassieke en formele handelstaal, met zinnen als 'naar aanleiding van' en 'in antwoord op', moeten worden vermeden. Een persoon- Bron heeft ruime ervaring als verkoper, manager en docent. Klantvriendelijkheid is koren op zijn molen. "Bedenk dat de klant niet afhankelijk is van u, maar dat u afhankelijk bent van de lijke benadering, bijvoorbeeld 'Hartelijk dank voor het vertrou wen dat u in ons heeft', werpt veel meer vruchten af. Voor een langdurige, goede klantrelatie is verder persoonlijke aandacht belangrijk. Een kort klant. U hebt hem nodig. Geen klant, geen bank." Over hoe de bank de klant dan het beste kan benaderen zegt hij: "Een klant is zoals u zelf bent. Treed hem dan ook als mens nazorg-telefoontje is vaak al vol doende om zich te onderscheiden van de concurrentie. Sommige medewerkers Commerciële Bin nendienst noteren bijvoorbeeld de datum waarop de klant gaat verhuizen of wanneer hij een bepaalde verbouwing klaar heeft. Als die datum is bereikt wordt de klant gebeld en gefeliciteerd. Deze kleine dingen weet de klant zich vaak na enkele jaren nog te herinneren. tegemoet. Geef hem uw deskun digheid en vaardigheid, maar ook uw menselijkheid en vriendschap." Volgens Bron vormt het gedrag van vandaag de basis voor het succes van morgen. "Want de klant die u vandaag naar tevre denheid van dienst bent, komt morgen terug. Misschien zelfs met een nieuwe klant. Het werk van morgen kunt u dus verdienen met de arbeid van vandaag." De ruim 1.850 deelnemers aan de Teamdag kregen na afloop van de verschillende workshops, seminars en de informatiemarkt handouts uit gereikt. Daarop staat in het kort nog eens te lezen wat de behandelde onderwerpen wa ren en tips om in de dagelijk se praktijk te gebruiken. "Denk als uw klant. Voel als uw klant. En geef de klant wat hem (-komt: het beste dat u voor ïém in huis hebt." Zo luidde één van de tips van Bart van Luijk, expert op het gebied van klantge richt denken, tijdens het seminar voor hypotheekadviseurs. Volgens Van Luijk kun je in het contact met klanten eenvoudig extra kwaliteit leveren. "Zoek in het gesprek naar vragen of behoeften waar u een oplossing voor kent. En communiceer correct met hem. Kijk de klant recht in de ogen en stel open vragen. Praat niet aan één stuk door, maar vraag ook wat de klant er zelf van vindt. Laat hem niet wachten en kijk tijdens het gesprek niet op de klok of uw horloge." Van Luijk vindt verder dat iedereen de voordelen van zijn organisatie niet alleen moet we ten, maar ook moet uitstralen en waarmaken. Een klant is immers meer dan een dienstenvrager. "Het is een mens met een verle den en een toekomst. Heb daar oprecht interesse in." Tenslotte raadt Van Luijk aan om niet altijd in één gesprek tot zaken te willen komen. "Dienst verlening mag best dat beetje meer zijn." "Leg voor uzelf een lange termijn doel vast en stippel een lange termijn weg uit. Maar ontmoedig uw medewerkers niet met een doel dat te ver weg ligt. Motiveer ze met een korte termijn doelen. Telkens een stap verder, op weg naar het lange termijn doel." Dat zei oud-volleybalcoach Joop Alberda, tijdens het seminar voor commercieel managers. Rabobank Huis Hypotheekadvies verkocht het afgelo pen jaar weer meer hypotheken dan ooit. Het onderhoud van de klantrelatie en aftersales dreigen daardoor in het gedrang te komen. Tijdens de workshop 'De puntjes op de i zetten' ontvingen de hypotheekadviseurs praktische tips om de band met de klant te onderhouden en te verstevigen. Zo is de afronding van het hypotheekgesprek een uitge lezen moment voor de adviseur om zijn toegevoegde waarde te tonen. Dat kan bijvoorbeeld door de klant met behulp van de servicekaart te vertellen wat hij allemaal nog kan verwachten. Ook kan de adviseur het onderwerp verzekeringen aan snijden. Naast het commerciële doel geeft de adviseur hier mee aan ook mee te denken met de klant. Na het gesprek houdt de dienstverlening niet op. Zo kan de adviseur zijn interesse in de klant kenbaar maken met een cadeautje bij de oplevering van het huis. Natuurlijk kan hij ook een kaartje sturen of een telefoontje plegen. Dat dit gebeurt in nau- we samenwerking met de Commerciële Binnendienst spreekt voor zich. Tenslotte kan de adviseur met de klant enkele vaste contactmomen ten afspreken na de ondertekening van de offerte. De rol van de Commerciële Binnendienst in het directe klantcon tact wordt steeds essentiëler. Want behalve voor de perfecte afhan deling van de afspraken zorgt zij ook voor een goede en klantge richte after-sales. Tijdens de workshop 'Werken aan klantgericht heid' kregen de deelnemers tips over hoe zij kunnen bijdragen aan een grotere klanttevredenheid. "Ken uw klant tot in de finesses. Verdiep u niet alleen in zijn vraag, maar ook in het waarom ervan. Luister naar de vraag achter de vraag. En zorg ervoor ook op die vraag antwoord te geven." Zo luid de één van de tips van gastspreker Jaap Bron voor de medewerkers Commerciële Binnendienst.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3