'1997 was een ongekend goed jaar' Van informatiezuil tot vogelhuisje Eerste hypotheekadviseurs op Teamdag gecertificeerd 'ACHTERDEUR DICHT!' EEN NIEUWE WIJZE VAN OMGANG MET DE BESTAANDE KLANTEN 'd '98 Aantal leningen in bestand 1992-1997 Informatiemarkt biedt voor elk wat wils In het jaar dat de Rabobank de SpaarZeker- en de VrijeKeuze Hypotheek introduceerde overtrof het volume van de hypotheken- markt weer alle verwachtingen. In totaal waren er in 1997 ruim 510.000 nieuwe kadastrale inschrijvingen. Van de nieuwe hypotheken sleepte de Rabobank er 110.000 in de wacht. Daarnaast bedien den de banken 60.000 huishou dens die besloten hun hypotheek te herzien, in totaal waren er dus 170.000 hypotheekklanten. "Een ongekend goed jaar", blikt hoofd Marktbewerking en Verkoop ondersteuning Joost Huvenaars dan ook terug op het afgelopen jaar. Een jaar waarin Rabobank Huis Hypotheekadvies boven dien enkele bijzondere mijlpalen bereikte. Zo werd voor het eerst in de geschiedenis van de Rabobank- organisatie de magische grens van 1 miljoen uitstaande hypo theken bereikt, een aantal dat over ruim 800.000 huishoudens in Nederland is verdeeld. Daar naast passeerde het hypotheken- bestand eind november de 100 miljard om per 31 december te eindigen op ƒ101,5 miljard. "Prachtige getallen", aldus Huvenaars, "Maar waar het voor al ook om gaat is wat de klanten vinden van de prestaties die door Rabobank Huis Hypotheek advies zijn geleverd: de kwaliteit van onze dienstverlening." Dat die kwaliteit nog beter kan, blijkt uit het feit dat de Rabobank op met name de oversluitingsmarkt terrein ten opzichte van de con currentie heeft verloren. Door 1.050.000 1.000.000 950.000 900.000 850.000 800.000 750.000 700.000 650.000 600.000 1992 1993 1994 1995 1996 1997 Het Rabobankkeurmerk voor de hypotheekadviseur wordt ge zien als een nieuwe stap om de positionering invulling te geven. De Rabobank wil met het keur merk het deskundigheidsniveau en de kwaliteit van de dienstver lening van de hypotheekadviseurs zichtbaar maken, zodat in de markt een voorkeurspositie wordt geworven. Adviseurs komen voor het keurmerk in aanmerking als zij voldoen aan het vereiste kwali teitsniveau, qua kennis, kunde en ervaring. Allereerst ontvan gen zij een basiscertificaat dat een geldigheidsduur heeft van één jaar. Door de ontwikkelin gen in het vakgebied te blijven volgen kunnen de adviseurs ver volgens jaarlijks in aanmerking komen voor het zogenaamde jaargangcertificaat. Om de kwaliteit van het stem pel te waarborgen is een aparte Gecertificeerd Hypotheekad iviseur J U .'Vtrv'i CI;W 1V/.1 Hierop dat verlies kwam het marktaan deel in 1997 uit op 22,5%. De OpMaat Hypotheek werd ook vorig jaar het beste verkocht. Zo'n 50.000 klanten kozen voor deze hypotheekvorm die inmid dels ook door de concurrentie is nagemaakt. De ABN AMRO bij voorbeeld voert met de Ver beterde Meegroeihypotheek nu een vergelijkbaar product in haar assortiment. Van de nieuw ingevoerde pro ducten doet de SpaarZeker Hypo theek het boven verwachting, er waren er eind januari ruim 4.500 verkocht. De afzet van de VrijeKeuze Hypotheek vond minder gretig aftrek dan waar op was gerekend, waarschijnlijk vanwege de zeer specifieke doel groep waar het voor bedoeld is. "Het gaat er ons ook niet in de eerste plaats om dat al onze producten in groten getale wor den verkocht", zegt Huvenaars. "De samenstelling van ons assortiment is zodanig dat het een oplossing biedt voor elke vraag." Rabobank Huis Hypotheekadvies besteedt het komende jaar meer aandacht dan ooit aan de bestaande klanten^ Broodnodig, want met name op de oversluitingsmarkt heeft de Rabobankorganisatie het moeten afleggen tegen de concurren tie. Met het onderhoudsconcept 'Achterdeur Dicht!', waaraan met ingang van dit jaar 380 banken gaan deelnemen, probeert de Rabobank te voorkomen dat bestaande hypotheekklanten naar elders vertrekken. 'Achterdeur Dicht!' bestaat uit een aantal stappen. Aller eerst selecteert Rabobank Nederland voor de deelnemen de banken maandelijks een aantal hypotheekklanten uit de marketing database. De selectie, waarin ook FA-klan- ten met een hypotheek zijn opgenomen, wordt vervolgens op de lokale bank 'geschoond'. Klanten die niet uit de selec tie worden verwijderd ontvan gen een brief waarin ze worden uitgenodigd voor een adviesge- sprek. Klanten die hierop niet reageren worden nagebeld. Met de klanten die positief op de brief of het telefoontje reageren voert de hypotheek adviseur of de financieel advi seur een gesprek. Middels een korte enquête wordt ook de klanttevreden heid gemeten. De resultaten die de bank scoort worden ten slotte elke maand geëvalueerd en vergeleken met het landelij^ ke gemiddelde. Chantal Van Lierop ontving tijdens de Teamdag Eigen Huis als eer ste hypotheekadviseur van de Rabobankorganisatie het Rabobank keurmerk. Het certificaat werd overhandigd door Prof. Dr. Hooimeijer, de voorzitter van de Commissie van Toezicht. Tijdens de Teamdag kon ook een aantal andere adviseurs hun certificaat ophalen. Nieuwe materialen bekijken, ervaringen uitwisselen en kennisma ken met medewerkers van de diverse afdelingen van Rabobank Nederland en Interpolis. Een bezoek aan de informatiemarkt is een must voor iedere medewerker van Rabobank Huis Hypo theekadvies die op de hoogte wil blijven van de nieuwste ontwikke lingen. Commissie van Toezicht Certi ficering Rabobank Huis 8c Hypotheekadvies benoemd. Deze stelt jaarlijks de eisen vast en houdt toezicht op de uitvoering en handhaving. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van de lokale banken, Rabobank Nederland en uit deskundigen van buiten de organisatie. De stands van communicatie en Open Huis '98 stonden niet voor niets naast elkaar. Bij de commu nicatiestand werd het nieuwe communicatiebeleid van de Rabo bank toegelicht. Het nieuwe aan dit beleid is dat de nadruk niet langer ligt op de producten van de Rabobank, maar op het merk. Naast de themacampagne Wonen konden de bezoekers kennis ne men van enkele tv-commercials. De lokale communicatiemidde len werden getoond bij de stand van Open Huis '98. Te zien waren onder meer de huis-aan- huis krant, het Rabobank 100 jaar koffertje en het nieuwe pre mium: het vogelhuisje van Interpolis. Ook het ideeënboek 'Lokale Open Huis '98', waarin tips over hoe een bank Open Huis '98 een lokale invulling kan geven, was te bezichtigen. Interpolis trok de aandacht met de slogan 'Bij Interpolis voel je je al snel thuis'. Deze leuze wordt ook tijdens de campagne Open Huis '98 gecommuniceerd. Op een van de panelen was een fles wijn afge beeld met het bijschrift: 'Straks voor thuis een flesje huiswijn'. De verzekeraar voegde daad bij het woord en deelde aan iedere bezoe ker van de stand een flesje wijn uit. Het team van de Rabobank WoonWijzer was vertegenwoor digd met twee gevulde interactie ve informatiezuilen, reclamema teriaal en iets nieuws, namelijk de Internet pc's. Hiermee kan, net als met de Rabobank WoonWijzer, een zoekopdracht worden uitge voerd. Deze computers komen in de loop van dit jaar beschikbaar voor de lokale banken. Bij de stand van Consultancy Eigen Huis namen de banken kennis van de modulaire aanpak die deze afdeling de banken biedt. Vertegenwoordigers van de Rabobank Wageningen en Langedijk vertelden over hun erva ringen met de samenwerking met Consultancy. Zo maakte de ene bank samen met Consultancy een strategisch businessplan, terwijl de andere bank succesvol een vernieuwde aanpak van ver koopbevordering uitprobeerde. De afdeling polste tenslotte nog de belangstelling voor de nieuwe module 'De administratie op rol letjes'. Het Service Centrum Hypothe ken (SCH) maakte op de infor matiemarkt duidelijk wanneer het voor een bank interessant is om met hen samen te werken. Onder het motto 'Beter presteren door samen te werken met het Service Centrum Hypotheken' lichtten de vertegenwoordigers toe dat de bank door het inscha kelen van het SCH méér tijd overhoudt voor haar commercië le activiteiten en dat het gebruik maken van de diensten van het SCH helemaal niet zo gek veel hoeft te kosten. Bij de stand 'opleidingen' ont vingen de bezoekers informatie over de interne certificering en^H aangescherpte gedragscode. Verder kon men bij deze stand terecht voor informatie over de gevolgen van de invoering van de euro voor de verkoop van hypo theken. Ten behoeve van de klan ten ontvingen ze gegevens over hoe een rentevisie in relatie tot de euro kan worden uitgebracht. Ook de medewerkers van de Helpdesk Rabobank Huis Hypotheek advies presenteerden zich op de informatiemarkt. Zo konden de medewerkers van de lokale banken nu ook eens live kennismaken met mensen die zij doorgaans alleen van de telefoon kennen. Demo's van de nieuwe toepass ingen FinancieringsBeeld Klant (FBK) en Zekerheden waren^^ bekijken bij de stand FBK. Da^r draaide ook onafgebroken een powerpointpresentatie over deze twee toepassingen. Bij de stand van 'Achterdeur Dicht!' werden tenslotte nog alle aspecten van dit nieuwe onderhoudsconcept besproken.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2