Saldo op rekeningoverzichten vanaf 1 januari 1999 in euro Checklist naar aanleiding van safelokettenkraak J Meer grip op uw klanten! Meer grip op klanten met dm-actie Nieuwe Rabobanksite in de lucht Themadagen ondersteunen commercieel managers CA 19 9 8 n> C O LU »-* Informatief en interactief °3oz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 446 Week 6 Dinsdag 3 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Klanten van alle banken, dus ook van de Rabobank, kunnen vanaf 1 januari 1999 alvast wennen aan de euro. Vanaf die datum wordt op de rekeningafschriften het saldo niet alleen in guldens, maar ook in euro's vermeld. Dat is gisteren bekendgemaakt door de Nederlandse Vereniging van Banken. Volgens het stappenplan van het Nationaal Forum voor de in troductie van de euro gaat het mas sale particuliere betalingsverkeer pas op 1 januari 2002 over op de euro. Tot die tijd kan nog gewoon met de gulden worden betaald. Vooral internationaal opere rende bedrijven zullen waar schijnlijk vanaf 1 januari 1999 de euro wel al willen gebruiken in hun girale betalingsverkeer. En ook sommige particulieren, zoals de actieve belegger, hebben mo gelijk behoefte aan een euroreke ning. Voor bedrijven en particu lieren die dat willen, zal de Rabobank vanaf die datum de guldensrekening gratis omzetten in een eurorekening. Op 1 janu ari 2002 zullen de banken alle guldensrekeningen gratis omzet ten in een eurorekening. De Rabobank brengt twee bro chures uit om haar klanten over de gevolgen van de euro te infor meren. Voor particulieren is de brochure 'U en de euro' in een nieuwe stijl gegoten. Naast alge mene informatie over de EMU en euro behandelt deze brochure wanneer en hoe particulieren met hun betalingen de overstap naar de euro kunnen maken. Elke Euro Infodesk (030)21640 00 lokale bank ontvangt volgende week gratis een aantal exempla ren. Extra exemplaren zijn te bestellen in Best (artikelnummer 80306, besteleenheid 50, prijs per stuk 0,90). Voor bedrijven komt eind maart de brochure 'Uw bedrijf en betalen in euro's' uit. In deze bro chure komen onder meer aan de orde het moment waarop bedrij ven met hun administratie op de euro kunnen omschakelen en de gevolgen van de euro voor han- delsrisicomanagement. Cliënten Advies met cross sellen voor huiseigenaren Klanten met een hypotheek en een betaalrekening, maar nog geen Alles in één Polis. Dat is de doelgroep die met de nieuwste cross-sel- lingsactie van Interpolis benaderd kan worden. De dm-actie moet meer grip op deze klanten geven. Het doel van de actie is in één zin samen te vatten: klanten uit nodigen voor een persoonlijk adviesgesprek met de cliëntadvi seur over hun verzekeringsporte feuille. Na een proefperiode komt de actie - ontwikkeld met en getest bij diverse banken - De kluisjesroof bij het ABN AMRO kantoor te Eindhoven heeft ook bij de Rabobankorganisatie voor onrust gezorgd. Diverse klan ten wendden zich tot de kantoren met de vraag of een dergelijke roof ook bij de Rabobank mogelijk is. Coördinatie Beveiliging Rabobankorganisatie (CoBRa) maakt nu een checklist om de kans op zo'n inbraak tot een minimum te beperken. Bij de safelokettenkraak in Eindhoven werd een groot aan tal kluisjes opengebroken. De daders hebben zich waarschijn lijk voor het weekend laten insluiten en zijn maandag met een onbekende buit weggeko men. In de media werd gesuggereerd dat de gedupeerde klanten alleen in aanmerking komen voor ver goeding van de schade als zij exact kunnen bewijzen wat er in het door hen gehuurde safeloket aan waarden was opgeborgen. De Onderlinge Waarborg Maat schappij Rabobanken laat echter weten dat de Rabobank de schade tot een maximum van ƒ100.000,- per loket vergoedt. De klant moet de schade in dat geval wél aannemelijk kunnen maken, met bijvoorbeeld kopieën van waardestukken, foto's en taxatierapporten. Overigens is ook bij vorige inci denten gebleken dat de daders zich verborgen in loze ruimten in de kluis. Zo is bekend dat inslui pers bereid waren urenlang te wachten in zeer nauwe ruimten achter sierpanelen, boven ver laagde plafonds of in ruimten die altijd op slot zijn. CoBRa advi seert de banken daarom hun kluis voor het sluiten altijd te controleren. Daarnaast werkt CoBRa aan een checklist waar mee banken de zwakke plekken in hun kluisbeveiliging kunnen vaststellen. Deze zal binnen drie weken gereed zijn en naar de banken worden verzonden. CoBRa f (030) 216 13 46 medio maart beschikbaar. Onder het motto 'meer grip op uw klan ten' wordt de actie dan opgeno men in de Actiebibliotheek van Interpolis. Die staat in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant, trefwoord Bieb97. Half maart krijgen de commer cieel managers Cliënten Advies een voorbeeldpakket. Daarin zit een brochure met achtergronden over de actie, het direct mail pakket dat de klanten krijgen en een inschrijfformulier. Het pakket voor de klanten bestaat uit een verkoopbrief, een brochure en een antwoordkaart. Met de nieuwe cross-sellingsac- tie kan volgens Interpolis de rela tie met de genoemde klanten worden verdiept. Net als bij alle andere acties uit de Actie bibliotheek kunnen banken ook bij deze actie zelf kiezen of en wanneer zij hem houden. Interpolis f (013) 462 29 75 De nieuwe Rabobanksite is sinds zondagochtend in de lucht. En dus kunnen gebruikers van Internet via www.rabobank.nl zelf hun financiële site samenstellen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Internetgebrui kers op 19 januari kennis kon den maken met de nieuwe Rabobanksite. Dat dit twee weken later is geworden, is vol gens Edwin Rietkerk van het CyberCenter inherent aan de elektronische snelweg Internet en de manier waarop de Rabo bank zich daarop begeeft. "Wij zijn innovatief bezig op een nieuw medium. Kijk maar naar de nieuwe site, die is uniek in Europa." Technische problemen voor kwamen het eerder in de lucht gaan van de nieuwe site. Die zijn opgelost, aldus Rietkerk. "Internet is een snel medium, daarom kunnen we niet alles tot in detail testen. We zitten in een leerproces, en dan kan er wel eens iets fout gaan." Meer informatie over de nieu we site staat in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant, trefnummer 751512. Helpdesk CyberCenter (030) 215 33 33 Cliënten Advies De commercieel managers Cliënten Advies vervullen een sleutel functie bij de uitvoering van Visie '98. Om hen hierbij beter te ondersteunen, organiseert het segment dit jaar een aantal Themadagen. De eerste Themadag heeft als titel 'De commercieel manager als formuledrager' en wordt gehouden op 19 en 20 maart. "Zowel bij de lokale banken als bij Rabobank Nederland blijkt er behoefte om het contact onder ling te verbeteren", zegt Cees van Tiggelen, segmentmanager Cliënten Advies. "Met de The madagen willen we hiertoe een aanzet geven. Het programma van deze praktijkgerichte dagen is zowel informatief als interac tief. Er is volop gelegenheid om met elkaar en met collega's van Rabobank Nederland te discus- sieëren over actuele onderwerpen en het beleid van het segment." De eerste Themadag staat in het teken van de manager als 'formuledrager'. Aan de orde komen het beleid en de speerpun ten voor Cliënten Advies in 1998. Onder het motto 'regeren is vooruitzien' wordt ook gekeken naar de nabije toekomst. Alle commercieel managers CA krijgen deze week een uitnodi ging én antwoordformulier voor de eerste Themadag. Deze bij eenkomst wordt gehouden op 19 en 20 maart in De Rode Hoed in Amsterdam. Het programma is op beide dagen hetzelfde en duurt van 09.30 tot 17.00 uur. De managers kunnen zich aanmelden door het antwoord formulier uiterlijk 16 februari te faxen. Maandag staat het antwoordformulier ook in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant. Cliënten Advies r (040) 21 7 70 08 (kies 5)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1