Helpdesk Bedrijfsvoering nu ook buiten kantoortijden bereikbaar Advertorials en advertenties over afschaffen eigen risico motorrijtuigenverzekeringen Artikelen van CZ voortaan bij Rabofacet te bestellen Module Saldobeheer verdwijnt Seniorenblad vergelijkt kinderspaarrekeningen FiskOO uitgebreid Bedrijfsleven matig enthousiast Onderzoek naar gebruik BOB en kijkfunctie VIN Spannende euro-quiz Ossendrecht in Infobank Bedrijfsvoering' Om de banken beter van dienst te kunnen zijn en ervoor te zorgen dat vragen direct op de juiste plaats terecht komen, is de helpdesk Bedrijfsvoering met ingang van vandaag aangesloten op het zoge noemde Digicall systeem. Dat betekent dat de bellers tij dens kantooruren in een menu terecht komen. Met behulp van de telefoontoetsen kunnen zij duidelijk maken over welk onder werp zij informatie willen. Buiten kantooruren wordt het voice-respons systeem in werking gesteld. De gebruikers kunnen op het antwoordapparaat inspre ken waarvoor ze bellen. Zij wor den vervolgens zo snel mogelijk teruggebeld. De stafeenheid Bedrijfsvoering, die onlangs een organisatorische wijziging onderging, ondersteunt de lokale banken nu op vier ter reinen: het balansmanagement, de organisatie en inrichting van bedrijfsvoering, op het terrein van de (rente-)tarieven en op het gebied van de planning- en con- trolfunctie, waaronder de be- d ri j fsvoeringssystemen. De bedrijfsvoeringssystemen zijn: systemen Financiële Admini stratie (AER, RBL, ABF en AHF), systemen Verantwoording (CMS, CMB, MAS/MRS en JAS) en sys temen Besturing (KOALA, FIAT, IMPALA, REA/EV1 en PRIS MA). Relatiebeheer Het bedrijfsleven is maar matig geporteerd van de module Saldobeheer in Rabobank Telebankieren Extra. Van de paar relaties die de module hebben (2%) zegt tweederde deze helemaal niet te gebruiken en dat evenmin van plan te zijn, terwijl de helft van de klanten die de module wel gebruikt zegt hem best te kunnen missen. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank Nederland. De Module Saldobeheer verdwijnt dan ook eind dit jaar van het toneel. "Klanten opteren voor gemak", zegt Fred van Haaften van Tele bankieren. Dit verklaart volgens hem waarom het bedrijfsleven de module Saldobeheer nauwelijks gebruikt. "Het maken van prog noses met de module Saldo beheer is te bewerkelijk." Overigens vinden de klanten die de module Saldobeheer wel gebruiken het overzicht van reke- Financieel Advies Het dossier Fiskwaliteiten (FiskOO) in de Rabolnfobank is vanaf vandaag uitgebreid. Aan FiskOOc, de vragen en antwoorden, is het hoofdstuk 1 over rente toegevoegd. ningen binnen- en buitenland bij zonder handig. Deze functie zal dan ook worden ingebouwd in de Windowsversie van Rabobank Telebankieren FIxtra die - zo ver wacht Van Haaften - in het vierde kwartaal gereed is. Deze uitvoe ring is al geschikt voor de euro en '2000-bestendig'. Eind 1998 geldt dat ook voor versie 5.0 van de DOS-uitvoering. Tot die tijd kun nen klanten de module Saldo beheer gewoon blijven gebruiken en verleent Telebankieren desge wenst ondersteuning. Van Haaften adviseert de banken geen nieuwe modules Saldobeheer meer te leveren en hiervoor ook geen abonnementskosten meer door te rekenen. Relatiebeheer f (040) 217 77 00 In opdracht van de afdeling Betalingsverkeer wordt er volgende week (2 tot 6 februari) een telefonisch onderzoek gehouden naar het gebruik van het systeem Beheer Overeenkomsten Betalingsverkeer (BOB) en de kijkfunctie Verantwoording en Informatieverstrekking (VIN). Betalingsverkeer wil door mid del van dit onderzoek in kaart brengen hoe de toepassingen lokaal worden gebruikt en door wie. Daarnaast is de afde ling geïnteresseerd in het oordeel van de medewerkers over BOB en VIN. Het Call Center van Rabofacet zal alle lokale banken benaderen. In eerste instantie wordt gevraagd naar de commercieel manager. Mocht er echter een andere func tionaris binnen de bank zijn die de vragen beter zal kunnen be antwoorden, dan wordt aangera den om deze persoon aan het onderzoek te laten deelnemen. Het nummer van de help desk Bedrijfsvoering is (040) 217 70 35 Direct hierna maakt de gebruiker duidelijk voor welk onderwerp hij belt. Kies 1 Voor vragen over ren tecirculaires Kies 2 Voor vragen over balans management Kies 2.1 Voor vragen over amr Kies 2.2 Voor overige vragen over balansmanagement Kies 3 Voor vragen over orga nisatie en inrichting bedrijfs voering Kies 4 Voor alle andere vragen m.b.t. Planning Control en bedrijfsvoeringssystemen. Voor technische vragen over het functioneren van pc's, net werk en applicaties blijft de servicedesk Arcade het aan spreekpunt. Dit telefoonnum mer is: (030)215 33 33. 'Ossendrecht 'speelt' op eurogevoel met spannende quiz', kopte deze krant op 11 december. Sindsdien hebben be denker Hans Klein Swormink en zijn collega's tachtig keer hun quiz gekopieerd en op diskette gezet. Tot afgelopen vrijdag. Toen hadden ze er schoon genoeg van. "Ik ben langzamerhand horendol", zegt Klein Swormink. De quiz staat daarom vanaf komende maandag in de Rabolnfo bank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies' De afschaffing van het eigen risico bij particuliere motorrijtuigen verzekeringen kan nu met twee advertorials en een aangepaste adver tentie breed worden uitgedragen. Banken kunnen de advertorials bestellen bij Interpolis en de advertentie bij het Servicebureau Communicatie van Rabobank Nederland. De advertorial 'Geen eigen risi co meer bij autoverzekeringen van Interpolis' kent twee versies: een mét en een zonder een interview met een cliëntadviseur. Het zijn in feite advertenties die er uitzien als redactionele bijdragen. Zij zijn gratis te bestellen bij de regioma nagers van Interpolis en per telefax bij Communicatie Schade Particu lier Interpolis: (013) 462 18 26, ter attentie van Vincie van Gils. De advertentie - hij bestond al in de nieuwe Alles in één Polis-lijn maar is tekstueel aangepast - kost ƒ75,- en is verkrijgbaar in de for maten A-5 staand (bestelnummer alg 407), A-5 liggend (bestelnum mer alg 408) en krantformaat - 4 kolommen, 210 millimeter hoog - (bestelnummer alg 409). Ban ken die de advertentie al eerder bestelden, ontvingen de aange paste versie al. Het telefaxnummer van het Servicebureau Communicatie is Bij uw autoverzekering gaan gemak én voordeel samen. (040) 217 73 46. Banken wordt gevraagd bij bestelling ook het telefoonnummer op te geven dat klanten kunnen bellen voor een afspraak met de bank. Dat num mer wordt dan in de advertentie opgenomen. Interpolis 7 (013) 462 31 64 Documentatiemateriaal van CZ groep Zorgverzekeringen moet met ingang van 1 februari wor den besteld bij Rabofacet Fysieke Distributie. Daarover hebben de CZ en Rabofacet onlangs afspraken gemaakt. Tot op heden bestelden de banken het documentatie materiaal schriftelijk en rechtstreeks bij de verzekeraar. De banken kunnen de materialen vanaf 1 februari op de gebruike lijke wijze bestellen, dus via FRIS/Raboshop. Bestellingen wor den binnen drie dagen kosteloos op de bank bezorgd. Een dezer dagen ontvangen de banken een brief waarin naast meer informatie ook een lijst met nieuwe artikelnummers is opge- Klantenservice Fysieke Distributie C (040) 219 55 55 Cliënten Advies In het februarinummer van het seniorenblad Plus staat een artikel waarin de rentevergoeding van kinderspaarrekeningen van verschil lende banken wordt vergeleken. De Rabo JongerenRekening komt hier niet goed uit. Volgens Erna van Lubek van Cliënten Advies worden echter appels met peren vergeleken. "De Rabo JongerenRekening is naast een spaar- ook een betaalrekening en daarom niet zonder meer te ver gelijken met de kinderspaarreke ningen van andere banken." In het artikel in Plus is de Rabo JongerenRekening vergeleken met (premie)spaarrekeningen van an dere banken. De Rabobank heeft geen rekening waarop een pre mievergoeding wordt gegeven. Van Lubek: "De Rabo Jong erenRekening voldoet voor kin deren en jongeren die kleine bedragen willen sparen. Boven dien kan een jongere vanaf zijn twaalfde jaar ook met deze reke ning betalen. Andere banken die eenzelfde soort gecombineerde rekening aanbieden, hanteren een vergelijkbaar rentetarief. Vol wassenen die voor hun (klein)kind grote bedragen willen sparen, bieden we onze standaardspaar rekeningen aan: de Rabo Rende ment Rekening of de Rabo Tele- Spaarrekening, afhankelijk van de behoefte. Met de rente op deze rekeningen kunnen we in de markt goed concurreren." Naar aanleiding van het artikel in Plus verschenen in een aantal landelijke dagbladen nogal nega tieve uitlatingen over kinder spaarrekeningen. Het bureau dat het onderzoek naar kinderspaar rekeningen voor Plus uitvoerde, liet weten zich te distantiëren van de artikelen in de landelijke dag bladen omdat deze de conclusies uit het onderzoek te ongenuan ceerd weergeven. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 4)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2