28 OI Consultants Rabobank informeren gemeenten over gevolgen euro Bank Eindhoven huurt verkocht pand terug en opent twee nieuwe kantoren Heuro 19 9 8 'Overheid moet voortrekkersrol vervullen' Nieuwe ronde Interpolis Pensioenpakket Honderdjarige bank trakteert jarige klanten Na vestigingenonderzoek: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 442 Week 5 Woensdag 28 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518*Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Parkeerautomaten, woningtaxaties, belastingen, budgetten, plan ningen. De invoering van de euro heeft niet alleen voor het bedrijfs leven, maar ook voor gemeenten ingewikkelde en ingrijpende gevol gen. Op initiatief van de lokale Rabobank informeerden euroconsul- tants de Commissie van Financiën van de gemeente Sittard hierover. Half februari volgt de gemeente Oosterbeek. Euro Infodesk (030)21640 00 De eurobijeenkomst maakte deel uit van de contractverlenging tus sen de Rabobank en de gemeente Sittard. "In de concurrentiestrijd met andere banken was het voor ons interessant de eurobijeen komst mee te nemen", aldus Loek Thomassen, directeur Bedrijven bij Rabobank Sittard. "Dat heeft er mede voor gezorgd dat het con tract verlengd is." Voor de bijeenkomst zelf scha kelde Thomassen de euroconsul- tants in. Zij stelden een op de gemeente toegespitst programma op. "Het wordt tijd dat gemeenten goed gaan nadenken over de euro", aldus de consultants Robert van Hees en Frans Kousen. "Zij moeten immers een voortrekkersrol ver vullen en de plaatselijke bevolking informeren." Voor de lezing gebruikten de consultants de euroscan als uit gangspunt -"de gemeente is im mers ook een onderneming"- en vul den die aan met typische overheids- Financieel Advies Pensioenexpertise én provisieopbrengsten vergroten. Daarvoor is het Interpolis Pensioenpakket ontwikkeld. Eind vorig jaar zijn vijf tien banken gestart met het eerste onderdeel van het pakket, de Interpolis Praktijkcursus. problematieken. Wil Paas, wet houder Financiën in Sittard, was een van de toehoorders. De bij eenkomst beviel hem goed, on danks het feit dat hij naar eigen zeggen niks nieuws gehoord heeft. "Als gemeente krijgen we veel informatie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, maar dat is allemaal op papier. Het is goed om een en ander ook eens kort en goed te presenteren aan de volledige Raadscommissie van Financiën. De VNG doet dit niet, banken wel. Bovendien is het in verband met toekomstige investe ringen belangrijk te weten wat de euro betekent voor de korte en lange rente." De gemeente heeft een project- In de vijftiendaagse cursus wordt de kennis van de pensioenmarkt vergroot en worden mogelijkhe den aangereikt om de markt suc cesvol te kunnen bewerken. In middels zijn de eerste certificaten uitgereikt. De deelnemende banken krijgen momenteel nog een aan tal update-dagen aangeboden en vervolgens wordt een begin ge maakt met het bewerken van de pensioenmarkt. Cursusdeelnemers zijn tevreden over de aangeboden stof, zij gaven de opleiding als cij fer een 8-. In maart start een nieu we ronde. Meer informatie bij de pensioenadviseur. Interpolis Pensioen (030) 272 76 16 O groep in het leven geroepen die de komst van de euro voorbereidt. Die groep zal zijn bevindingen regelmatig bij de Rabobank toet sen. Thomassen adviseert andere banken contact met de gemeente op te nemen. "Het is goed je als Rabobank bij dergelijke grote in stanties als euro-adviesbank te pre senteren en te inventariseren hoever ze met de voorbereidingen zijn." Banken die meer willen weten over de eurobijeenkomst voor gemeenten kunnen contact opne men met de Eurolnfodesk. De Rabobank Midden-Westfriesland vierde op 26 januari baar hon derdjarig bestaan. Het was een echte verjaardag. De bank was versierd en bezoekers kregen koffie met taart. Voor de medewerkers begon de dag met een ontbijt en een pantomimespeler. Klanten die op de 26e hun eigen verjaardag vierdenkregen een feestelijk ontbijt thuisbezorgd. Familieleden zaten in bet complot. De jarigen die heel vroeg op moes ten en geen tijd hadden voor een feestontbijt, kregen bloemen en een taart. De reacties waren positief. Alie Mol, die zeventig werd, en haar man fan (foto) waren zeer over de aangeboden traktatie te spreken. Henk van Balen (rvan de Rabobank Valkenswaard krijgt zijn certi ficaat van de Interpolis Praktijkcursus. Cliënten Advies Op verzoek van Rabobank Eindhoven heeft de afdeling Distributie/ Vestigingenonderzoek van Rabobank Nederland onderzocht waar in de Lichtstad idealiter gezien de kantoren zouden moeten liggen. Het leidde tot opmerkelijke besluiten: een kantoor dat al verkocht was werd prompt teruggehuurd. Bovendien keert Eindhoven in twee wijken met kanto ren terug om de daar fors teruggelopen marktaandelen te herstellen. De Rabobank die was verkocht maar na onderzoek werd teruggehuurd. Fusies, bankhalinvesteringen, ver anderingen in het werkgebied, stroomlijning van het kantorennet. Nogal eens worstelt een bank met de vraag: welke kantoren heeft mijn markt nodig? Een con frontatie van het bestaande vesti- gingennet met het 'ideale' net werkt dan verhelderend. Zo'n vestigingenonderzoek duurt ongeveer vijf weken en wordt ter plaatse uitgevoerd. Harry Verhagen van Distributie/Vestigingenonder- zoek van CA: "Het geeft inzicht in de markten, de ontwikkelin gen daarin en de positie van de bank. Penetratiegraden, kwalitei ten, rentabiliteit en potentieel passeren de revue. Dat alles levert een 'dieptefoto' van de mogelijk heden op." Daarnaast wordt helder hoe de klantstromen langs kantoren en door het werkgebied lopen. Aan passingen in het distributiecon cept kunnen worden gestructu reerd en financieel onderbouwd. "Het onderzoek is een hulpmid del, het levert bouwstenen die bij dragen aan uiteindelijke beslis singen", onderstreept Verhagen. Ook voor de Rabobank Eind hoven werd een vestigingenon derzoek uitgevoerd. "We hadden het idee dat ons kantorennet niet goed over de stad was verspreid", vertelt commercieel manager Peter van Vroenhoven. "Toen heb ben we tegen Vestigingenonder zoek gezegd: leg eens een 'witte deken' over Eindhoven en geef aan waar onze kantoren, gezien de kansen in de markten, ideali ter zouden moeten liggen." Het leverde belangrijke conclu sies en minstens één rigoureuze ingreep op. Zo had de bank al bekend gemaakt een kantoor te gaan sluiten en het pand ook al verkocht. Volgens het onderzoek zou dat niet verstandig zijn. "We hebben het onmiddellijk weer teruggehuurd en open gehouden." De hoofdconclusie was opmerke lijk: waar de bank in het verleden kantoren had gesloten, bleken de marktaandelen fors achteruit te zijn gegaan. Olga's hadden die terugloop niet kunnen tegenhou den. "Dat vroeg om een serieuze reparatie." De bank is nu bezig een aantal stappen te ondernemen. Het nieu we hoofdkantoor in Eindhoven wordt een kantoor zonder Cliën ten Advies. "Want het is een prachtige zichtlocatie, maar er is te weinig traffic"Wel komt er vlakbij, aan een drukbezochte markt, een nieuw kantoor voor Cliënten Advies. Verder gaat de bank in Noord-Eindhoven op twee plaatsen weer kantoren openen. In gericht volgens bankhaldistributie en alleen voor Cliënten Advies. Kijkend naar de prijs en de kwaliteit van het vestigingenon derzoek is Van Vroenhoven te vreden. "Een kantoor op de ver keerde plek kost je veel geld. Wij zullen kantoren niet meer zo maar sluiten of openen. Eerst onderzoeken, dan beslissen." Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) fitkh'-

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1