Delfzijl voert'kwartjesactie' onder potentiële huizenkopers Donatie voor FPP-project door prijsvraag Interpolis Interactief kinderboek op TrefPunt Veenendaal Woningcorporaties verkochten 16.500 huurwoningen in 1997 Uitbundig onthaal Veranderprogramma Nieuwe Themaberichten over financiële crises en malaise in Japan Eigen Huis De Rabobank Delfzijl en Omstreken heeft geleerd van een groot schalige hypotheekactie onder ruim 240 mensen die hun huurhuis kunnen kopen. "De persoonlijke manier waarop we ons hebben onderscheiden van andere marktpartijen was goed", zegt verkoop leider Gerard Doesburg van het segment Eigen Huis van de Groningse bank. "Maar met het nabellen na de adviesgesprekken zijn we voortaan wat selectiever. Niet iedereen stelt dat op prijs." De coöperatieve winkel in Ecuador verkoopt huis-, tuin- en keukenartikelen. De tweede editie van de prijsvraag van de Business Unit Schade Bedrijven (BUSB) van Interpolis levert niet alleen tien medewerkers iets op, ook een coöperatieve winkel van Foster Parents Plan in Ecuador doet er zijn voordeel mee. BUSB heeft voor elk van de 430 antwoordformulieren 2,50 gedoneerd aan dit project. De bank hoorde op een maan dag in oktober dat de huurwo ningen zouden worden verkocht. "Daar wilden we snel op insprin gen én op een manier die mensen zou bijblijven", aldus Doesburg. Op de donderdag daarna hadden zeven medewerkers met vereende krachten Rabobank-informatie- pakketten over hypotheken sa mengesteld voor alle huurders. Met dank aan omliggende colle- gabanken voor een deel van het foldermateriaal. In het pakket zat ook een uitnodiging om op korte termijn een afspraak te maken In 1997 zijn er in Nederland in totaal 16.500 huurwoningen verkocht door woningcorpora ties. Van de huurders wordt 83% koper. In deze markt heeft de Rabobankorganisatie vol gens het segment Eigen Huis nogal wat mogelijkheden, om dat veel huurders bankieren bij een Rabobank. "Voor ons is het voor een hypotheekadviesgesprek, vergezeld van een visitekaartje van één van de hypotheekadvi seurs mét een kwartje voor het bellen. De bank had voor de gesprekken twee avonden gere serveerd. Hypotheekadviseur Manon Huizinga en stagiaire Annieke Jansema gaven de informatiepak ketten op donderdagmiddag per soonlijk af aan de bewoners. Doesburg: "De mensen stelden dat op prijs en ook het kwartje is ze bijgebleven. Er belden zelfs al huurders naar de bank voor een meestal niet noodzakelijk po tentiële kopers te benaderen via een makelaar of woningcorpo ratie", zegt Rob Luters van Marktbewerking en Verkoop ondersteuning "Wij kunnen dat net zo goed of misschien wel beter '1 op 1', dus rechtstreeks. Dat blijkt ook uit de actie van de bank Delfzijl." afspraak meteen na ontvangst van het informatiepakket. An dere banken hebben het bij het sturen van een informatiefolder of een telefoontje gelaten." Het totale aantal gesprekken op de twee avonden was tien. "We hebben die avonden achteraf gezien wat te vroeg gepland", stelt de verkoopleider. "In de da gen daarna hebben drie mede werkers op twee middagen alle overige bewoners nagebeld. Dat heeft uiteindelijk voor zo'n zestig hypotheekadviesgesprekken ge zorgd. Vervolgens hielden we de contacten warm door een paar keer te bellen en alle huurders een kerstkaartje te sturen." De tussenstand van de actie is op dit moment zeventien Rabo- bank-hypotheken. Afgezet tegen het aantal van 35 verkochte hui zen is de score van de Rabobank, die niet in het samenwerkingsver band met de woningstichting en de makelaar zat, dus tot nu toe 50%. Maar de actie is nog niet afgerond. Doesburg: "De meeste huurders hebben meer tijd nodig dan werd gedacht voor het besluit tot koop van het huis. Ze vinden de vraagprijs te hoog en er is zelfs een actiecomité gekomen dat daar wat aan wil doen. Wij maken even pas op de plaats, maar hopen uiteraard weer snel door te kunnen." Gerard Doesburg <-* (0596) 63 37 77 De vooruitzichten voor de Japanse economie zijn verre van rooskleurig. Het is nog maar zeer de vraag of de drastische maatregelen die Japanse beleidsmakers einde lijk lijken te nemen, het tij op korte termijn kunnen keren. Dat schrijft de Stafgroep Economisch Onderzoek in het eerste Themabericht van dit jaar. Het tweede, dat gelijktijdig verschijnt, gaat in op de factoren die ten grondslag liggen aan financië le crises. Alle banken met een abon nement ontvangen beide be richten deze week. Stafgroep Economisch Onderzoek f (030) 216 26 58 Schade Bedrijven houdt de prijsvraag iedere twee maanden. Doel ervan is de Rabobank- medewerkers op een andere ma nier te laten nadenken over ver zekeringen. De eerste editie ging over het elektronische verkoop- ondersteuningsmiddel Business Support, de tweede had als the ma's een terug- en een vooruit blik. Tien Rabobankinzenders maken iedere keer kans op een ontbijt voor de hele familie op een door henzelf te bepalen adres en datum. Met de coöperatieve geste aan Foster Parents Plan wilde Schade Bedrijven de respons op de prijs vraag minimaal vasthouden en iets extra's doen voor de ontwik kelingsorganisatie. Van de winkel in Ecuador is ex-Interpolismede- 'De kaart in je hoofd' is de titel van het boek dat is te vinden op TrefPunt Veenendaal (http/ /www. tref.nl/veenendaal/avandam). Het is geschreven door kinderboeken schrijver Arend van Dam.. Surfend over het net komt de lezer steeds meer te weten over hoofdpersoon Mart en de andere bewoners van het oude vissers dorp. Elke veertien dagen wordt er een nieuw huis of gebouw of een plek in het dorp tot leven gebracht. Door alle instructies op te volgen komt na ongeveer twin tig hoofdstukken de beloning: een kaart van een verdwenen eiland. "Het grappige is dat dit interac tieve boek meer is dan een ver werkster Anne-Marie Ackermans ambassadrice. Ackermans, die een paar weken in Nederland was, heeft het totaalbedrag van 1.075 inmiddels gekregen. Eerder sponsorde de business unit de winkel al met 25.000. Boven dien kunnen Interpolismedewer kers voor ƒ25 een lidmaatschaps- bewijs van de Ecuadoriaanse coöperatie kopen. Bij elk ver kocht bewijs legt de Hoofd directie van Interpolis 25,- bij. De volgende editie van de prijs vraag staat gepland voor medio februari. Of Interpolis wederom een goed doel verbindt aan de prijsvraag is nog niet bekend. De namen van de Rabobank- winnaars van de tweede prijsvraag staan maandag in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. haal. Het is ook een raadsel dat kinderen moeten oplossen. En ze kunnen het verhaal zelf mee bepalen", zegt Geurt van Veenendaal van Rabobank Veenendaal. De nieuwsgierigheid naar het boek is groot, in drie dagen werd het meer dan 500 keer geopend. Schrijver Arend van Dam komt uit Veenendaal en TrefPunt Veenendaal is binnen de gemeen schap een bekend fenomeen. "Het is dankzij de contacten met de gebruikers dat het boek op ons TrefPunt terecht is gekomen", aldus Van Veenendaal. TrefPunt Veenendaal (0318) 58 83 00 Cliënten Advies Dat resultaatgericht samenwerken leuk kan zijn, bleek tijdens de kick-off van het Veranderprogramma CA bij de Rabobank Zwolle. Het programma is uitgewerkt in het jaarplan '98 waar alle medewer kers aan hebben bijgedragen. De kern daarvan is prestatieverbetering. "Veranderingen moeten wel tastbaar zijn", vindt onderdirecteur Ben Poelman. "Daarom gebruiken we het programma ook om de produc tie meetbaar te maken." Zijn segment is volgens hem grotendeels ver antwoordelijk voor de fysieke, lokale aanwezigheid en uitstraling van de bank. Tijdens de kick-off kregen alle medewerkers groepsopdrach- ten met competitie-elementen. Voor de uitbundige afsluiting leverde iedereen spontaan een bijdrage aan een muzikaal spektakel. Poelman: "Er staat een team, en wat voor één. 'Het is donker. De lichtbundels van de vuurtoren snijden als mes sen het zwart van de nacht aan flarden. Dan wordt het licht en begint er een nieuwe dag in het kleine dorp aan zee'. Zo begint het eerste interactieve kinderboek in Nederland.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2