Consensus over'no van de verhuisprob dossinc ematié k Bank trekt vrouwen over Chipknipstreep r Klanten winnen reissom terug Reisaanbieding Volendam Euro en millenniumproblematiek bij Aalst en Waalre in één seminar MOVE 00 CHIP 97 Ruud Lubbers houdt eerste Raiff eisen Lezing Projectleiders kijken terug op themabijeenkomsten RVK Knelpunten die commercieel managers CA ervaren TV. Cliënten Advies' Bijna vierhonderd managers CA namen eind vorig jaar deel aan de themabijeenkomsten Relatiebehoud Verhuizende Klanten (RVK). Het leeuwendeel maakt zich nu binnen hun managementteams sterk voor de besproken aanpak om de verhuisproblematiek voor eens en altijd op te lossen. Dat maakt op termijn de weg vrij voor een elek tronisch, continue te raadplegen en muteren verhuisdossier. Projectleiders Ton van de Laar en Rob Lohman blikken terug: "Er is nu consensus over de oplossingsrichting en de maatregelen." Het viel de projectleiders tij dens bijna alle bijeenkomsten op dat veel aanwezigen pleitten voor uniforme regels. Lohman: "Het zegt wat over de bereidheid van veel banken om het eigen belang ondergeschikt te maken aan het organisatiebelang, als zoveel managers aandringen op een strakker regime." Meer dan eens was onder de ma nagers de verzuchting te horen: 'Rabobank Nederland, regel de relatie-overdracht van verhuizen de klanten nu eens goed, maak het minder vrijblijvend!' Daarbij gaven zij aan dat voor deze doel groep autonomie geen belemme ring mag zijn. Van de Laar: "Het is in belang rijke mate een organisatorisch pro bleem, dat tot ergernis leidt bij klanten en bij banken. De winst van de bijeenkomsten is dat er het verhuismoment krijgt com mercieel gezien te weinig pri oriteit binnen de bank er is te weinig uniformiteit in de benadering van verhuizen de klanten cliëntrentabiliteit en -risico worden vaak als drempel be schouwd voor relatie-overname banken hanteren afwijkende productvoorwaarden of bie den afwijkende faciliteiten de inrichting van het verhuis- proces is onderbelicht bij veel banken centrale en de-centrale hard en softwareproblemen, als mede de slechte verhuisbaar- heid van een aantal produc ten, worden als redenen aangevoerd voor de verhuis problematiek het verhuisproces is te vrijblij vend, strakkere afspraken tus sen banken onderling zijn noodzakelijk tussen de banken een dialoog is ontstaan en dat het onderlinge vertrouwen is versterkt." De projectleiders kregen ook al ternatieve oplossingen aangedra gen. Bijvoorbeeld het afgeven van een borgstelling tussen twee ban ken bij een ongeoorloofde debet stand. Allemaal volgens het prin cipe 'de vervuiler betaalt'. Honderd banken kwamen niet naar de bijeenkomsten. Lohman: "Jammer dat ze niet deelnamen aan de gedachtenwisselingen. We bekijken of een individuele bena dering zinvol is, want elke bank is tenslotte belanghebbende." De banken die wel deelnamen staken er volgens Lohman veel energie in. "Soms met de nodige scepsis, maar altijd met een posi tieve inslag." De af en toe heftige discussies inspireren Van de Laar en Lohman en hun projectteam om door te gaan samen met de banken de finale oplossing te vin den. Van de Laar: "We gaan van een lokaal naar een centraal plat form. Samen met standaardregels en betere overdraagbaarheid van producten, zoals Vaste Termijn Spaarrekeningen, zal dat het ver- huisprobleem reduceren tot het absolute minimum." Cliënten Advies c (040) 217 70 08 (kies 5) Cliënten Advies "Ik ben blij dat we deze vrouwen over de streep kunnen trekken." Jan Lenders, hoofd Cliënten Advies bij de Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo, houdt de laatste tijd Chipkniplezingen voor leden van de Limburgse Vrou wenbond. Hij informeert groepen van gemiddeld zo'n vijftig dames tussen de vijfenveertig en tachtig jaar over de elektronische portemonnee. "Deze leeftijdscategorie is een beetje huiverig voor vernieu wing", zegt Lenders. "Maar een vertaling van de plussen van de Chipknip naar persoonlijke voordelen spreekt toch iedereen aan." Hij praat ongeveer ander half uur en laat daarbij de video 'De chip of de snip' met Maarten Spanjer zien. Zijn praatje wordt ondersteund door PowerPoint- plaatjes uit de laptop. "In het begin zijn de mensen vrij negatief", constateert het hoofd CA. "Maar later blijkt er meer en meer acceptatie te ontstaan. Als je de huidige en toekomstige gebruiksmogelijkheden maar ver taalt naar de persoonlijk situatie van mensen." Lenders verplaatst zich zoveel mogelijk in de doel groep en past zijn argumentatie daarop aan. "Niet meer zoeken naar wisselgeld bij kassa's, nooit meer teveel geld in een parkeer automaat stoppen omdat je geen kleingeld hebt, niemand meer ophouden bij het uitschrijven van cheque's." Hij schetst ook een aansprekend toekomstbeeld. "De rammelende collectebussen gaan eruit, straks bellen collectanten bij je aan met een draagbare Chipknipautomaat. Lenders heeft de smaak te pak ken en gaat meer lezingen houden. Binnenkort hoopt hij nagenoeg alle leden van de Vrouwenbond in het werkgebied te hebben toe gesproken. "Als we de dames in de bank ontvangen doen we dat met vlaai en koffie. Zitten we extern, dan neem ik Chipknip lezers als aardigheidje mee en geven we een rondje koffie. Ik heb ook al zakken chips uitge deeld. Samen met een goed ver haal, verlaag je zo de drempel om de Chipknip te gaan gebruiken. Daar ben ik van overtuigd." De lezing en PowerPointpre- sentatie van Lenders zijn bij hem op te vragen. ml <jMii Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo c (077) 389 33 33 Relatiebeheer Bedrijven Advies Cliënten Advies Het gelukkige gezin Lammers. Plannen voor een volgende vakantie? Met de slagzin 'Mijn zomervakantie begint bij Rabobank Reizen, omdat ik in mijn kostbare vrije tijd zeker wil zijn van kwaliteit' is het gezin Lammers de eerste winnaar van de Reissom Retour Wedstrijd. Zij winnen een bedrag van ƒ4.146,-, de reissom van de vakantie naar Marmaris in Turkije die zij boekten bij de Rabobank St.Oedenrode. Ad Brouwers, directeur in St. Oedenrode, overhandigde hen een cheque en zorgde samen met de reisadviseurs voor een feeste lijk onthaal. De Reissom Retour Wedstrijd loopt van begin januari tot eind maart. In deze periode wordt elke week, veertien keer in totaal, een prijswinnaar getrok ken. De prijswinnaars van de tweede en derde trekking zijn reisklanten van de Rabobanken Breda en Waddinxveen Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 1.1) Personeelsleden van de Rabo- bankorganisatic kunnen zich met introducé(s) inschrijven voor een driedaags arrangement in Best Western Hotel Spaander in Volendam. De aanbieding is geldig van 2 februari tot en met 15 maart. Hotel Spaander ligt aan het IJsselmeer in het centrum van Volendam. Het beschikt onder meer over een bar, restaurant en overdekt zwembad. Een drie daags basisarrangement kost ƒ109,- per persoon. Hierbij is in begrepen: twee overnachtingen in een tweepersoons kamer, ont- het zwembad. Voor het driedaags Hartje Winterarrangement is de prijs 139,- per persoon. Bij deze prijs is extra inlregrepen: een driegangendiner op de dag van aankomst, een drankje en bitter garnituur in Grand Café Van Diepen, een informatiepakket van Volendam, bezichtiging van een kaasboerderij en een rondlei ding bij een diamantair. De ban ken krijgen vandaag deze Perso- neelsaanbieding Reizen, met nummer 1998/3. Volgende week maandag staat hij in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies bijtbuffet en gratis gebruik van z* (040) 217 70 08 (kies 1.1) De geboortedag van Friedrich Wilhelm Raiffeisen, 30 maart, wordt voortaan herdacht met de een lezing rond het gedachtegoed van deze bewogen pionier. Oud-premier drs. Ruud Lubbers bijt het spits af. De eerste Raiffeisen Lezing heeft plaats op maandag 30 maart om 16.30 uur bij Rabobank Nederland aan de Utrechtse Croeselaan. Rabo banken en afdelingen binnen de Rabobankorganisatie kunnen hun relaties, klanten en leden uitnodigen. De toelichtende informatie gaat binnenkort de deur uit. Met het oog op vollopende agenda's, wil de Rabobank- Academie belangstellenden - en daarmee hun relaties - alvast op de hoogte te brengen van dit nieuwe initiatief. Rabo ban kAca de mie/Seminars Z" (04(0 217 63 94 Ondernemend Nederland krijgt binnenkort niet alleen te maken met de gevolgen van de invoering van de euro, maar ook met de mil lenniumproblematiek. Voor de Rabobank Aalst en Waalre een goede reden om beide onderwer pen gelijktijdig aan de orde te stellen. De bank heeft al haar zakelijke relaties uitgenodigd voor het se minar 'De euro en het millennium,' op 9 februari. Rob Hogenboom van de Stafgroep Economisch Onderzoek neemt de presentatie over de euro voor zijn rekening. Theo Laan, projectleider 'Jaar 2000' van Rabobank Nederland schetst de gevolgen van de over gang naar het millennium. Van de vierhonderd klanten hebben er zich inmiddels bijna tweehon derd aangemeld. Banken die belangstelling hebben voor dit seminar zijn van harte welkom. Rabobank Aalst en Waalre Z" (040) 223 12 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2