23 OI Jubileumreizen in voetspoor 'Raiffeisen' 'Zakelijk conflict met ontevreden klant' Nieuwe procedure voor fixatie Betaalrekeningen met FVP 2.0 Aanmelden voor opleidingen cliëntadviseurs nog mogelijk MOVE 00 EEUW 00 Gevolgen van rentewijziging voor het ALN 19 9 8 PC Informatiesysteem Boogerd, niet Den Bakker Stichting Benadeelden Rabobank Circulaires w Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 439 Week 4 Vrijdag 23 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Management Cliënten Advies' Toekomst door Samenspel, maar eerst: terug naar de tijd waarin het allemaal begon. Ter gelegenheid van het honderdjarige jubileum van de Rabobank, is in samenwerking met twee reisorganisaties een aan tal Raiffeisen jubileumreizen naar Weyersbusch en omgeving samen gesteld. Deze reizen zijn bedoeld voor zowel klanten van de lokale banken als voor personeels- en bestuursleden. Het begon allemaal in het Duitse plaatsje Weyersbusch, waar Friedrich Wilhelm Raiffeisen drie jaar burgemeester was. Hier legde hij de basis voor een sys teem dat wereldwijd navolging kreeg: 'de coöperatie'. In de omgeving van Weyersbusch her inneren onder meer het burge meestershuis, de broodfabriek, de wijnproeverij, de Raiffeisen- brücke, het graf en standbeeld van Raiffeisen nog aan de grond legger van de coöperatie. Op verzoek van de Rabobank hebben De Jong Intra Vakanties en Oad Reizen een aantal jubi leumreizen samengesteld. Beide organisaties bieden de mogelijk heid in deze groepsreizen ook individuele wensen van banken op te nemen. De reizen zijn volle dig verzorgd en de overnachtin gen vinden plaats in een goed middenklasse hotel. De vertrek datum kan worden bepaald in overleg met de reisorganisatie. De Jong Intra Vakanties heeft een twee- en een driedaagse reis per touringcar samengesteld. Tijdens de reizen worden onder meer de plaatsen bezocht waar Raiffeisen woonde en werkte, zoals Flammersfield, Weyerbusch en Altenkirchen. Ook wordt een tocht gemaakt over de 'Historische Raiffeisenstrasse' via Rengsdorf naar het centrum van Neuwied waar Raiffeisen begraven is en waar een standbeeld van hem staat. Oad Reizen biedt de tweedaag se touringcarreis 'In de voet- Cliënten Advies De procedure voor het fixeren van Betaalrekeningen met FVP 2.0 is voor de nieuwe bank omslachtig en onduidelijk. Daarom gaat FVP 2.0 vanaf maandag alleen een technische melding van de oude bank - en niet meer van de nieuwe bank - doorgeven aan het ARC. Daarmee wordt de procedure voor de nieuwe bank eenduidig voorzover het FVP 2.0-, FVP 1.1.- en niet-FVP-banken betreft. De nieuwe bank moet vanaf maandag altijd, voor elke te fixeren Betaalrekening, een tech nische melding met KTS/KIK uitvoeren zoals dat voor de in troductie van FVP 2.0 ook al ge beurde. Direct na ontvangst van het overdrachtsformulier moet De 'zegeningen' van het digitale fotoverzenden wer den gisteren pijnlijk duidelijk bij de foto van de ontbijtende Rabobank wielrenners. Op basis van foutieve informatie van de fotograaf werd door de redactie onder de nog niet ingescande foto, de naam van Maarten den Bakker geplaatst daar waar het over duidelijk ging om Michael Boogerd. Onze excuses. de nieuwe bank de klant in Cliëntbeheer opvoeren. Vervol gens kunnen in één keer met de technische melding het krediet en de overige overeenkomstgegevens worden opgevoerd. Op basis van het terugontvan gen overdrachtsformulier geeft de oude bank vervolgens de tech nische melding met FVP 2.0 op of - als er nog niet met FVP 2.0 wordt gewerkt - met KTS/KIK. Voor de reeds geretourneerde overdrachtformulieren met fixa tiedatum 24 januari (morgen) of later, moet de nieuwe bank als nog een technische melding opgeven. Deze nieuwe wijze van fixeren van Betaalrekeningen staat vanaf maandag in de Rabolnfobank, dossier MoveOO. Het document vervangt de drie voorgaande stappenplannen plus hoofdstuk 5.1 van de handleiding Ver huizende Klanten. sporen van Friedrich Wilhelm Raiffeisen' aan. Zij schenken hierin aandacht aan de persoon en het werk van Raiffeisen. Het reisgezelschap kan tijdens de reis bekijken wat de ideeën van Raiffeisen in zijn dagen beteken den en wat ze nog voor uitwer king hebben op liet heden. Tij dens de tweede dag wordt de stad Keulen bezocht met het choco lademuseum en voor de middag staat de musical Gaudi op het programma. Banken die interesse hebben, kunnen zich wenden tot Hillegonde van Vliet of Berry Noorddijk van De Jong Intra Vakanties (0180) 457 748 of tot Mariska Burgstede van Oad Reizen, telefoon (0548) 377 843. Het standbeeld van Raiffeisen in Neuwied Cliënten Advies Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 1.1.) Voor de Complete Opleiding voor Cliëntadviseurs die in april begint én voor de productmodules voor cliëntadviseurs zijn nog plaatsen vrij. Meer informatie staat in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) Door een fout in de distri butie hebben de banken de cd met de januari-release van het PC Informatiesysteem nog niet gekregen. De wijzigingen voor die maand worden mee genomen op de februari-rele- ase die op 30 januari bij de banken ligt. Marketing Communicatie C (040) 217 72 98 Belangstellenden kunnen zich nog tot 11 februari aanmelden voor de 'Complete Opleiding voor de cliëntadviseur'. De locatie, cursusdata en aanmeldingsfor mulier zitten bij de bijlage van de brochure van deze opleiding die maandag in de Rabolnfobank, is te vinden onder trefnummer 747517. Uitgebreide informatie over de verschillende productmodules staat in de brochure 'Opleidingsinfor matie voor de cliëntadviseur'. De vaste cursusdata staan in de bij lage van deze brochure en in de nieuwe segmentwijzer CA, hoofd stuk 8, die binnenkort wordt ver stuurd. Aanmelden kan tot vier weken voor de cursusdatum met het aanmeldingsformulier uit de brochure of de segmentwijzer. De brochure staat onder tref nummer 741525 in de Rabolnfo bank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) Een ontevreden klant van de Rabobank Salland-West heeft een Stichting Benadeelden Rabobank opgericht. De Volkskrant van don derdag berichtte daarover. De klant zegt met zijn stichting personen en bedrijven bij te staan die door de Rabobank zouden zijn benadeeld. "Er is wat ons betreft sprake van een klant die een zakelijk conflict heeft met de Rabobank Salland-West. Die bank heeft er alles aan gedaan om de zaak in redelijkheid op te lossen. Dat is hier helaas niet gelukt. De Rabo bank heeft een duidelijk ander beeld van de zaak dan de klant", zegt woordvoerder Ruud de Kort van Rabobank Nederland. De bewuste klant is boos op de Rabobank Salland-West omdat die bank zijn faillissement in de hand zou hebben gewerkt. De Kort wil inhoudelijk niets over de kwestie zeggen: "Dit soort publi citeit is vaak moeilijk te pareren. Meestal kunnen we niet op de details van de zaak ingaan. Als bank moeten we terughoudend opereren als het gaat om de rela tie met een klant. Dat verzwakt onze positie in de publiciteit wat, maar we moeten de zaak wel in de juiste proportie zien. De Rabobank heeft miljoenen klan ten, die over het algemeen zeer tevreden zijn. Maar één ontevre den klant krijgt vaak meer publi citeit dan miljoenen tevreden klanten." Bedrijfsvoering Relatiebeheer Via circulaire 51/259 zijn de banken onlangs geïnformeerd over het besluit om de om vang van de te hanteren cor recties bij afwijkende betaal periode voor rente van leningen (kwartaal, halfjaar, jaar) te halveren. Welke gevol gen dat bij leningen van het rentetype 'variabel plus' heeft voor het ALN-systeem is te lezen in circulaire 24/478, die maandag in de rubriek Geldige Circulaires van de Raboinfobank staat.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1