22 OI Actie Equipmentlease goed voor 393 nieuwe contracten 'Actie Rabo TeleSparen richt zich op prijsgevoelige klanten' Optimisme bij Wielerploeg over komend wielerseizoen Halfjaarlijkse overzichten van CRP-beleidsinformatie 19 9 8 Ingrediënten actie-campagne Rabo TeleSparen: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 438 Week 4 Donderdag 22 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518- Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies' De actie Equipmentlease, die vorig jaar door 188 banken gevoerd is, heeft bij 227 klanten 393 nieuwe contracten opgeleverd. Een resultaat van 3,1%. Meer aandacht voor opleidingen en het beter aansluiten van de actie op het investeringsmoment van de onderne mer kunnen ertoe bijdragen dat toekomstige acties een hoger resul taat opleveren. Met 3,1% bleef de afzet achter bij de prognose van 5%. Toch zijn Twan de Wit van Bedrijven Advies en Wout Schnitzeler van De Lage Landen tevreden met het aantal nieuwe contracten. "Het aantal orders kan de komende tijd nog behoorlijk oplopen, omdat het moment van benade ren vaak niet direct aansluit bij een concreet investeringsmoment van de ondernemer", aldus Schnitzeler. Voor de actie werden met be hulp van scorecards zogenaamde look-a-likes geselecteerd, klanten die veel overeenkomst vertonen met afnemers van het product Equipmentlease. De Wit. "Bij geselecteerde klanten lag de lease-omzet in de actieperiode een factor zeven hoger dan ge®iddeld. Bovendien realiseer den banken die deelnamen aan de actie een 30% hogere lease- omzet per klant dan banken die niet deelnamen." De resultaten per bank verschilden sterk. Zo had niet iedere bank direct suc ces. De Wit: "Ook dit heeft onder meer te maken met het investe ringsmoment." Juist op dat punt ligt de uitda ging voor toekomstige acties. "We gaan proberen dergelijke acties flexibeler in te richten, zodat de bank de klant op het juiste moment kan benaderen", zegt Schnitzeler. "Zij kennen de klant en hebben inzicht in bijvoorbeeld afschrijvingstermij nen. We gaan ook bekijken of we dit soort gegevens kunnen inte greren in de benadering van klan ten." Banken gaven in de evalu atie aan dat ook een begeleidende opleiding bij kan dragen aan een beter resultaat. De Wit: "De opleidingen zijn er wel, maar niet gekoppeld aan bepaalde acties. Banken willen dit wel graag. Een opleiding vlak voor de actie zorgt voor een mooie start, teamgeest en actuele kennis bij de advi- Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Cliënten Advies De Rabobank adverteert sinds gisteren met de Rabo TeleSpaar- rekening in de landelijke en regionale dagbladen. '4,1 procent rente met één telefoontje', is de slogan. Waarom reageert de bank op deze manier en met dit tarief op acties in de markt? "Met deze renteverhoging en actie-campagne proberen we prijsgevoelige klanten af te scher men van concurrerende aanbie dingen", vertelt Guus Maas van Cliënten Advies. "De actie-cam pagne is er op de eerste plaats om de klanten op de hoogte te stellen van het aantrekkelijke tarief van Rabo TeleSparen. Bovendien on dersteunt de campagne ons prijs- imago op de spaarmarkt." Dat laatste is nodig. Temeer omdat nu bewaarheid is gewor den wat al langer in de lucht hing: andere banken gaan zich (weer) roeren. Postbank en Generale Bank verhoogden hun rente ook al. De Kapitaalrekening en Hoge Rente Rekening doen nu allebei 4 procent. Er moet dan wel min stens 25.000,- op staan. "Deze acties richten zich voor lopig op prijsgevoelige kopers. Daarom is de rente op de Rabo TeleSpaarrekening verhoogd en die op de Rendement Rekening gebleven wat hij is. Waar het nodig is op prijs te concurreren, is de Rabo TeleSpaarrekening ons wapen." Maar Spaarbeleg bijvoorbeeld, adverteert met 4,2 procent rente. Waarom ging de Rabobank niet zo ver? "We bieden met de Rabo TeleSpaarrekening een uitstekend product aan. De mogelijkheid om met één telefoontje te kunnen storten of overboeken en zo onmiddellijk van de hoge rente te kunnen profiteren of direct over je spaargeld te kunnen beschik ken is uniek op de Nederlandse spaarmarkt. Dat moet het ver schil van 0,1% gemakkelijk kun nen overbruggen" Marketeer Nel Stevens: "Onge acht tariefswijzigingen en actie's, een spaarder moet kunnen kiezen voor de spaarvorm die bij hem past. TeleSpaarders vinden een hoge rente belangrijker dan per soonlijke service. Maar zo denkt niet iedereen. Rabo Rendement Rekeningspaarders bijvoorbeeld, stellen vaak persoonlijk contact en service op prijs. Zij zijn traditioneler en hechten minder Landelijke en lokale adver tentie (bestelnummer: ca 129, a ƒ25,-), Internet, Rabo Tele bankieren, affiche en actiefol der met antwoordcoupon. Meer informatie geeft het dossier Save97 in de Rabo- Infobank. aan rente. Op die verschillende behoeften van klanten moet je inspelen. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 4) Beat Zberg en Maarten den Bakker aan het ontbijt bij Rabobank Nederland. Dc Rabobank Profploeg is optimistisch over het komende seizoen. Dat bleek gisteren tijdens de ploegenpresentatie bij Rabobank Nederland in Utrecht. Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofd directie, en plocgmanager Jan Raas zeiden op de persbijeenkomst dat de Rabobank op de goede weg is met het realiseren van de doel stelling van het Wielerplan. Ploegleider Theo de Rooij verwacht dat profrenners als Michael Boogerd, Maarten den Bakker, Erik Dekker en Leon van Bon dit jaar zullen doorbreken. De doelstelling van het Rabo bank Wielerplan is het terugbren gen van het Nederlandse wielren nen op het hoogste niveau. Raas zei dat de prestaties van jonge Nederlanders en de resultaten van junioren en amateurs in 1997 laten zien dat het daarmee de goede kant opgaat. De Rabobank Juniorenploeg behaalde vorig jaar een kleine honderd overwinnin gen. Ook de Rabobank Amateur- ploeg kijkt terug op een geslaagd nationaal en internationaal sei zoen, met successen op onder meer het Nederlands Kampioenschap, het NK tijdrijden en in de Top- competitie. Drie leden van de Rabobank Amateurploeg, Johan Bruinsma, Bert Hiemstra en Mare Lotz, stappen dit jaar over naar de Rabobank Profploeg. Wijffels maakte bekend dat de Rabobank de profploeg jaarlijks acht miljoen gulden geeft en de amateurs één miljoen. Aan het jeugdbegeleidsplan, inclusief de juniorenploeg, besteedt de bank twee miljoen gulden. Hij deelde ook mee dat zo'n driekwart van de lokale banken op de een of andere manier bij wielrennen en recrea tief fietsen is betrokken. Een be langrijk speerpunt voor de Rabo- bankploegen vormen, aldus Wijffels en Raas, dit jaar de Wereld kampioenschappen Wielrennen in Valkenburg, waarvan de Rabobank hoofdsponsor is. Michael Boogerd en Leon van Bon hopen op 11 oktober in Limburg een goede prestatie te kunnen neerzetten. De profploeg heeft vorig jaar niet voor echt spektakel gezorgd in de Tour de France, maar ze nam revanche in de Ronde van Spanje en op het WK. De Rooij zei nu voor het klassement van de Tour in potentie drie man te hebben: Peter Luttenberger, Michael Boogerd en de Zwitser Beat Zberg, die met de Belg Mare Wauters en de Nederlander Maarten Bakker tot de nieuwe aanwinsten behoort van de profs. De Rooij denkt verder dat Robbie McEwen wel eens uit zou kunnen groeien tot een van de beste sprin ters. Een nieuwe videoband over alle facetten van het Rabobank Wielerplan gaat begin volgende week op de post naar de banken, vergezeld van het Wielerplan Jaar verslag 1997 en de Wieleragenda 1998. Cliënten Advies Eigen Huis Financieel Advies De banken krijgen eind deze maand de halfjaarlijkse CRP- beleidsinformatieoverzichten. De hierin verwerkte gegevens heb ben betrekking op eind 1997. Met de overzichten wordt ook een brief meegezonden die gericht is aan de commercieel managers particuliere segmen ten. In deze brief staan aanvullende CRP-aandachtspunten en CRP- tips, waarbij onder meer wordt gemeld dat CRP vanaf februari informatie bevat over de te onderscheiden distributiekana len (Telebankieren, Rabofoon en Internet). Cliënten Advies 7 0407217 70 08 (kies 5)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1