Sociaal Plan vrijwel bankbreed getekend Enorme drukte dwingt Helpdesk Rabo Telebankieren tot sterker uitbreiding Bedrijfsbemiddeling ARBV00 Discussie lokale invulling Pob komt op gang Colofon mmm.vim.imm Op twee na hebben alle banken hun handtekening gezet onder het Sociaal Plan. Dat is gebaseerd op het Personeelsontwikkelingsbeleid (Pob) en vormt een handvat voor het omgaan met gevolgen van reor ganisaties voor werkgevers en werknemers. Over de lokale invulling van het Pob komt een discussie op gang bij de banken, zo ervaart Arthur van Looij van Organisatie en Overlegzaken. De Rabobank Oost-Duiveland is één van de banken die niet heb ben getekend. "In volwassen arbeidsverhoudingen en geen gedwongen ontslagen kunnen we ons prima vinden", verklaart directeur Jan Luijben. "Dat geldt ook voor het Personeels ontwikkelingsbeleid, dat we ver fijnen naar op de medewerkers toegesneden ontwikkelingsplan nen. Maar in het Sociaal Plan is de rechtspositie van medewer kers met betrekking tot het mbo- niveau niet optimaal geregeld." In het plan staat onder meer dat in de komende twee jaar geen gedwongen ontslagen zullen plaatshebben, mits de medewer kers zich inspannen om zich blij vend te kwalificeren voor een functie. Daarbij wordt het mbo- niveau als minimum gehanteerd. Luijben wil over de eventuele verplichting tot bijscholing liever individuele afspraken maken. Hij heeft samen met adjunct-direc teur Koos van Popering een gesprek gehad met de vakbonden FNV en CNV over het niet ondertekenen van het Sociaal Plan. "Ze vonden ons standpunt interessant. Uiteraard zullen wij met hen overleggen als zich omstandigheden voordoen die gevolgen hebben voor de werkge legenheid, zoals een reorganisa tie. Een brief van de bonden met een bevestiging van het gesprek hebben we inmiddels verspreid onder de medewerkers." De tweede bank die niet heeft getekend is de Rabobank Doetin- chem. Deze bank geeft geen com mentaar op haar besluit. Van Looij is positief over de zorg die Luijben uitspreekt, maar vindt dat diens bank het Sociaal Plan met een gerust hart had kun- Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Henriëtte Bosch Helma van Doorn Kees van Dun Hannie van Heugten Ineke Hogendijk Hans Koenekoop Thea Mutsaers-Fibbe Mariëlle Oostveen Bart Padberg Willemien Veldman-Marsman Mare van de Ven Eindredactie: Peter Craghs Peter Sluis nen tekenen. "Het is een kader waarbinnen bank en medewer kers afspraken maken. En mbo- niveau slaat niet op diploma niveau, maar op denk- en werkniveau." Van Looij heeft gemerkt dat banken en OR-en in het algemeen redelijk uit de voe ten kunnen met het Sociaal Plan. Bij de banken komt een discus sie op gang over een lokale invul ling van het Personeelsont wikkelingsbeleid zoals dat door Rabobank Nederland is gefor muleerd. Van Looij: "Bij die dis cussie worden de OR-en goed betrokken. Een concreet plan van aanpak, dat ook duidelijk maakt welke aspecten van het Pob in de ondernemingsraad worden besproken is een voorbeeld van de lokale invulling. Bij Rabobank Nederland formuleert de onder nemingsraad samen met het directoraat Personeel criteria om de kwaliteit van het Personeels ontwikkelingsbeleid in de prak tijk in beeld te kunnen brengen." Op basis van signalen uit het land schat hij dat bij 20 a 25% van de banken de volwassen arbeidsverhoudingen nog ont breken. Volgens hem biedt het Sociaal Plan de OR-en via het Pob aanknopingspunten om daar wat aan te doen. De OR heeft bij voorbeeld adviesrecht gekregen bij het ontwikkelen van perso neels- en opleidingsplannen. In deze rubriek worden belang rijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 1 januari Mw. G.M. Bulthuis, Rabobank Zeist 25 jaar per 15 januari W.G. Spijkerman, Rabobank Klarenbeek-Voorst-Wilp; J.A.M. Jacobs, Rabobank Dongen-Rijen; A.F.G. Egging, Rabobank Winters wijk; G.C.M. Lindeman, Rabo bank Nederland/Zeist; A.J.A.M. Maassen, Rabobank Nederland/ Utrecht 25 jaar per 16 januari Mw. A.T.A. Derks, Rabobank Wijchen/Beuningen Benoemingen Per 1 januari is de heer H. Klijnstra MBA benoemd tot alge meen directeur van de Rabobank West-Kennemerland. Deze bank is per 1 januari ontstaan uit de fusie van de banken Castricum- Akersloot en Heiloo-Limmen. Klijnstra was voorheen directeur van de Rabobank Castricum- Akersloot. In deze rubriek worden vragen beantwoord die regelmatig aan de helpdesks worden gesteld of die van algemene aard zijn. De vragen, die betrekking kunnen hebben op de hele Rabobankorganisatie, kunnen worden gefaxt naar de redactie van de Rabokrant, faxnum mer (040) 217 71 36. Cliënten Advies De Rabobank Harenkarspel en Omgeving krijgt regelmatig het verzoek een rekening op naam van een actiecomité, milieugroe pering, bingoclubje of iets derge lijks te openen. Deze groeperin gen zijn niet ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De bank vraagt zich af hoe de tenaamstelling van bijvoorbeeld een 'bingoclub- rekening' dient te luiden en welke juridische en fiscale conse quenties daaraan zijn verbon den? Als iemand zich bij de balie van een bank meldt met het verzoek om een rekening te openen voor een bepaalde groepering die niet is ingeschreven in het Handels register van de Kamer van Koophandel, zoals bijvoorbeeld een bingoclubje, dan moet de rekening worden geopend door de verzoeker(s) persoonlijk. De bank dient de rekening op naam van de verzoeker(s) te stellen en kan eventueel in de administra tieve naamregel de toevoeging: 'inzake (invullen bijvoorbeeld: 'Bingoclub X')' opnemen. De rente die op een 'bingoclub- rekening' wordt bijgeschreven dient door de leden van de groe pering naar rato van evenredig heid van hun gerechtigdheid ten aanzien van het saldo op de reke ning als inkomen te worden aan gegeven bij de Belastingdienst. De renterenseignering vindt plaats op basis van het rekeningnum mer en de daaraan verbonden tenaamstelling. Meer informatie over de te naamstelling van de rekening staat in vraag 1.16 van Vraag Antwoord in de Verkoopkist en is opgenomen in de Rabolnfo- bank, rubriek Rabokrant, tref- nummer kist97n. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf 7 10407217^70 10 Bedrijven Advies Cliënten Advies' Het aantal telefoontjes naar de Helpdesk Rabo Telebankieren is vanaf vorige maand met vijftig tot zestig procent gestegen ten opzichte van de maanden daarvoor. Om de bereikbaarheid van de helpdesk te verbeteren en de ondersteuningscapaciteit te vergroten, wordt het aantal telefoonlijnen verdubbeld en worden nieuwe mede werkers opgeleid. Voor de ondersteuning van de lokale banken op het gebied van de bankapplicatie Rabo Telebankieren komen er spe ciale telefoonnummers. De uitbreiding gebeurt in fasen. De eerste fase zal eind januari zijn gerealiseerd. Leo Gast van Betalingsverkeer: "Onlangs is de helpdesk uitgebreid met extra telefoonlijnen en medewerkers. Bedrijven Advies Relatiebeheer Handel, industrie en dienstverlening Te koop aangeboden Aannemingsbedrijf met elf me dewerkers in Delft. Omzet 2 miljoen. Drogisterij in Nieuwpoort, in clusief winkelpand, voorraad, inventaris, goodwill. Prijs ƒ405.000,-. Lunchroom op Al-locatie in centrum Dordrecht. Omzet 300.000,-, vraagprijs ƒ165.000,-. Te huur gevraagd Bedrijfsruimte, oppervlakte 200 m2, in regio Betuwe, Bom- melerwaard. Bedoeld voor reparatiewerkzaamheden aan vrachtauto's. Te huur aangeboden Kantoor-Avinkelruimte in Mid den Limburg. Te koop gevraagd Groot- of tussenhandelsonder neming in Noord-Brabant. Motortankschip met volledige certificering en classificatie. Laad vermogen ongeveer 2.500 ton. (RVS)-metaal-, las-, draai/draad- bedrijf in regio Gelderland. Omzet tot 4 miljoen. Agrarisch Te koop gevraagd Melkveebedrijf op kleigrond. Minimaal 45 hectare en stal- ruimte voor 80 melkkoeien. Te koop aangeboden Modern glastuinbouwbedrijf in de Koekoekspolder in IJssel- muiden. Meer informatie over deze be drijven en de bemiddelende ban ken staat maandag in de Rabo- Infobank. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schrifte lijk aan de redactie, EO 518. Deze uitbreiding is echter door de explosieve stijging van de vraag naar ondersteuning nu al niet meer toereikend. Als de vraag naar ondersteuning plotseling enorm stijgt, zoals nu het geval is, is het niet mogelijk dat meteen op te vangen. De kwaliteit van de ondersteuning is heel belangrijk. Daarom moeten bij uitbreiding eerst nieuwe medewerkers worden opgeleid. Bovendien hebben zij inwerktijd nodig om optimaal te kunnen functioneren. We zijn nu druk bezig om de capaciteit verder uit te breiden." De forse toename van het aantal telefoontjes heeft verschillende oorzaken. In de maanden novem ber en december zijn er heel veel pe's met modems gekocht. Dat heeft geleid tot een sterke stijging van het aantal nieuwe telebankie rende klanten. Bovendien is er een grote toestroom van nieuwe klan ten naar Rabo Telebankieren via Internet. Gast: "Er komen dan ook steeds meer klanten voor wie de pc, Internet en telebankieren volkomen nieuw zijn. Hierdoor heeft de helpdesk meer tijd nodig om vragen te beantwoorden en worden de wachttijden langer." Helpdesk Rabo Telebankieren 7 (0495) 545 745

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4