Ondernemers dit jaar speerpunt voor FA 'Plan is heilig, vloek en harnas tegelijk' Meeste banken verbinden zich aan regeling Individueel Klachtrecht Ook orders huis fondsen voortaan teruggemeld via e-mail en GSM ARBV00 Nieuwe vouwbladen Persoonlijk Financieel Advies Belastinginfo'98 en Fiscale en Sociale Revue zijn nu te bestellen Columnist Hofland tijdens Winteravondlezing: WAGENPARK VAN DE V0EDINGS-B0ND FNV NAAR DE LAGE LANDEN Klacht 'vakantieverbod' ongegrond verklaard Financieel Advies Twee nieuwe vouwbladen Rabobank Persoonlijk Financieel Advies voor ondernemers zijn beschikbaar voor de lokale banken. Eén is bestemd voor ondernemers die inkomstenbelasting (IB) betalen, de ander is bestemd voor directeuren-grootaandeelhouders (DGA's). De doelgroep ondernemers is een van de speerpunten van FA dit jaar. Lokale banken vragen ook steeds meer ondersteunende mid delen om dit marktsegment goed te kunnen bedienen. De vouw bladen maken deel uit van een reeks hulpmiddelen die het seg ment Financieel Advies (FA) in 1998 voor de ondernemersmarkt gaat aanbieden. De vouwbladen vestigen de aandacht op de deskundigheid van de Rabobank als het gaat om een persoonlijk financieel advies. Het onderscheid tussen onderne mers die IB-plichtig zijn en DGA's, die onder het regime van de vennootschapsbelasting val len, houdt behalve met de fiscali teit verband met het verschil in financiële mogelijkheden van deze twee groepen ondernemers. "We leggen uit wat PFA is, hoe het eruit ziet en wat het oplevert. Vooral dat laatste is heel belang rijk. Als een ondernemer niet snel duidelijk is wat hij er aan heeft, gooit-ie het zo weg", zegt Jan Kikkert, die bij FA samen met Ton van Aalst de kar voor onder nemers trekt. De vouwbladen zijn te ge bruiken bij bijeenkomsten (bij voorbeeld de seminars PFA) en oriënterende gesprekken. Banken kunnen zich met de vouwbladen ook goed profi leren bij de pleitbezorgers waarmee wordt samenge werkt, vinden Kikkert en Van Aalst. "Ons advies is de vouw bladen selectief te presenteren. Ze dus niet als strooigoed uit te delen en ook niet in een folder- rek te plaatsen. Ze moeten aan zetten tot actie. Als je een onder nemer het vouwblad ziet pakken hem meteen aanspreken en pro beren een afspraak te maken. Dat is de beste methode." De vouwbladen zijn te bestellen in Best. Het vouwblad Rabobank Persoonlijk Financieel Advies voor ondernemers heeft artikel nummer 80687 en voor DGA's ,rJ r I artikelnummer 80759. De beste- leenheid per vouwblad is 50 stuks en de kosten bedragen 2,- per exemplaar. Financieel Advies C (040) 217 70 07 Financieel Advies Lokale banken kunnen vanaf vandaag de Fiscale en Sociale Revue 1998 en Belastinginfo 1998 bestellen in Best. De actie periode loopt tot 31 januari. De Fiscale en Sociale Revue heeft artikelnummer 908125 en kost tot die datum ƒ5,25 per exem plaar (besteleenheid 10 stuks). Daarna is het artikelnummer 8125 en gaat de prijs twee kwart jes omhoog. Belastinginfo 1998 heeft arti kelnummer 908712 en de prijs bedraagt ƒ5,50 per exemplaar (besteleenheid 25 stuks). Na 31 januari is het artikelnummer 8712 en is ook deze uitgave vijf tig cent duurder. Financieel Advies Z (040) 217 70 07 "Het plan is heilig, vloek en harnas tegelijk." Aldus de NRC Handelsblad columnist Henk Hofland tijdens de derde Winter avondlezing van dit seizoen. Toch kan de samenleving volgens hem niet zonder plannen, ook al wijkt de uiteindelijke werkelijkheid er nog zoveel van af. Een pleidooi voor de opwaardering van het plan. Het sociaal-geografisch plan is in verval geraakt. Alleen in staat kundig achtergebleven gebieden als Bosnië of Afrika wordt nog ouderwets gevochten over de vraag waar grenzen moeten wor den getrokken. Vooral in het westen, dat zichzelf in zijn geheel beschouwt als het rijk van de nieuwste tijd, doet men zijn best om alles wat aan landsgrenzen doet denken op te heffen of op zijn minst te verdoezelen. Hofland verklaart dit onder meer door de teloorgang van de SovjetUnie, toen in het politieke denken 'het gelijk van rechts' ontstond. "Het is zelden in de geschiedenis van de politieke filo sofie voorgekomen dat met zoveel triomfalistische opgewon denheid zoveel demagogie ten beste is gegeven." Het resultaat van deze 'bijltjesdagdoctrine' was dat het sociaal-geografisch plan, zeker als het door een overheids instantie was bedacht, werd gezien als een uitvinding van de duivel. Vanaf ongeveer 1945 tot het einde van het tijdperk Joop den Uyl heeft Nederland geleefd met de opvatting dat de samenleving maakbaar zou zijn. Een opvat ting die uitmondde in een centra- listisch-hierarchisch gestuurde verzorgingsstaat, hetgeen uitein delijk leidde tot stagnatie. Pas minder dan een decennium gele den ontstond in dit collectieve denken een kentering. Maak baarheid werd gedecentraliseerd en gedenormeerd. Politieke par tijen weigeren nog langer partij te kiezen in de planologische bur geroorlog die vaak het gevolg is van cartografisch in beeld gebrachte projecties op de toe komst. Hofland: "Maakbaarheid is ten dele al geprivatiseerd. Het natio nale belang is ondergegaan in het lokale." Desondanks blijft hij geloven in het sociaal-geo- grafisch plan en de maakbare wereld. "De westerse beschaving kan niet bestaan zonder de con tinuïteit van plannen. En een plan vooronderstelt een bepaalde mate van uitvoerbaarheid en maakbaarheid. Ook al wijkt het uiteindelijk in meer of mindere mate af van wat het heeft belooft." De Voedingsbond FNV heeft haar gehele wagenpark van 60 personenauto's ondergebracht bij De Lage Landen Translease. Hiervoor is afgelopen woensdag een full-servicecontract gete kend. Met deze overeenkomst is een eind gekomen aan het sys teem van kilometervergoeding. De Voedingsbond was nog de enige binnen de FNV die dit sys teem hanteerde. De lease-over eenkomst betekent voor de FNV een aanzienlijke besparing in de kosten en efficiënter wagenpark- beheer. Financieel Advies Sinds juni 1997 kunnen beleg gers bij de Rabobank zich abon neren op het terugmelden van orders via e-mail of GSM. Deze dienst blijkt een groot succes te zijn. Reden om de service uit te breiden. Vanaf vandaag zullen niet alleen de optie- en effectenorders worden teruggemeld, maar ook alle uitgevoerde huisfondsenor ders. Inmiddels hebben meer dan 7.000 beleggers zich geabon neerd op deze gratis dienst. In de eerste week van januari werden er per dag gemiddeld meer dan 1.500 berichten verstuurd. Dat bespaart de adviseurs en de orderlijn veel tijd bij het afwikke len van standaardvragen over de uitvoering van de orders. Rabo Beleggingsinfolijn f (010) 224 14 14 Van de in totaal 481 lokale banken hebben er 342 hun handtekening gezet onder de Re geling Individueel Klachtrecht. De rest krijgt begin februari een brief met het verzoek alsnog te tekenen. De centrale klachtad viescommissie heeft inmiddels over beide klachten die zijn bin nengekomen uitspraak gedaan. De klachtadviescommissie be handelt alleen klachten van medewerkers van banken die de klachtregeling hebben ingevoerd. De eerste klacht had betrekking op een sollicitatieprocedure na een fusie. Daarbij werd de klager in het gelijk gesteld. De tweede klacht had te maken met een 'vakantieverbod' voor medewer kers rond kerst en oud en nieuw op een lokale bank. Deze klacht werd ongegrond verklaard. Monique Nieuweboer van Juri dische Advisering AB, secretaris van de klachtadviescommissie, meent dat de gang van zaken rond deze klacht interessant kan zijn voor andere banken. Bij de desbetreffende bank mocht niemand vrij nemen in de periode 22 december tot en met 2 januari, vanwege de topdrukte. Een van de part-time medewerkers nam in december altijd vier weken vakantie en wilde dat ook nu doen. In verband met het beroep van zijn partner kon hij in de zomer nooit zo lang weg. Hij had vervanging geregeld en meende dat de vakantie geen probleem was. Overleg met leidinggeven den leidde tot begrip voor de situ atie, maar ook tot het standpunt dat zij geen uitzondering wilden maken. Mondelinge vakantie afspraken, die deze persoon bij zijn aanname zou hebben ge maakt met de toenmalige direc teur, waren onbekend bij het hui dige managementteam. De medewerker boekte een vierweekse vakantie. De bank was het daar niet mee eens, waar op de medewerker eind novem ber een klacht indiende bij de centrale klachtadviescommissie. Nieuweboer: "Normaal gespro ken geven we zes weken na het indienen van een klacht uitsluit sel. In dit geval moest het sneller, omdat de medewerker op 9 de cember vertrok. Daarom hebben we een extra zitting belegd. Hoewel het standpunt van de klager redelijk lijkt, is de klacht toch ongegrond verklaard." "Volgens de commissie heeft de medewerker de richtlijn van de bank te respecteren", vervolgt Nieuweboer. "De wet zegt im mers dat vakantie in overleg met de werkgever moet worden geno men. Dat wil zeggen dat deze toe stemming moet geven. Uit het verbod om tussen 22 december en 2 januari vrij te nemen bleek duidelijk dat de medewerker hier niet op kon rekenen. Als iemand dan toch met vakantie gaat, zijn de consequenties van het ontbreken van de toestemming voor zijn rekening. Die kunnen bijvoorbeeld bestaan uit disci plinaire maatregelen." Meer informatie over de Regeling Individueel Klachtrecht is te vinden in het dossier ARBV00 van de rubriek Rabo- krant in de Rabolnfobank. De trefnummers zijn 704303 en 748503 tot en met 748507.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3