i6 01 'Agrarische sector absolute koploper bij vernieuwing' MKB Nederland gaat Loko Sparen promoten Interpolis versterkt in '97 haar koppositie in de lijfrentemarkt Tarieven hypotheekrente Meer efficiency metkomende KIK-release11 19 9 8 Wijffels praat op Radio 1 over 100- jarig jubileum Rabobank en Interpolis steunen agrarische imagocampagne Samenwerking moet concurrentiepositie lokale ondernemers versterken Circulaires w Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 434 Week 3 Vrijdag 16 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518» Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Bedrijven Advies "Als het om vernieuwing gaat is de agrarische sector absolute kop loper. Het is de hoogste tijd dat het grote publiek dat óók eens onder kent", vinden Arie van der Spek en Willem Lageweg van Rabobank Nederland. Vijftien TV-programma's en een scala aan andere imago- verhogende activiteiten, geïnitieerd door LTO-Nederland en deels betaald door Rabobank Nederland en Interpolis, moeten het tanend imago van boeren en tuinders bij de consument drastisch opkrikken. Eind vorig jaar besloten alle regionale land- en tuinbouworga nisaties hun leden een bijdrage van ƒ15,- per jaar te vragen om een imagocampagne op poten te zet ten. Een bedrag dat absoluut onvoldoende is voor de plannen van LTO-Nederland: een driejari ge campagne om boeren en tuin ders voorgoed uit hun achterhoe depositie te halen. Van der Spek: "Iedereen begint altijd maar weer over varkens en het milieu te zeu ren, terwijl ze nauwelijks weten hoe vernieuwend de sector in feite is." De imagocampagne is wat hem betreft dan ook geen ordinai re reclame-uiting, maar moet een beweging in gang zetten tussen het grote publiek en de agrarische sector. "Toekomst door Samenspel", zegt Lageweg. Een van de manie ren waarop dat gebeurt is een serie documentaire-achtige televisie programma's van een half uur op TV2. Lageweg: "Een combinatie van entertainment en informatie. Per aflevering komt één onder werp aan bod. Denk bijvoorbeeld aan onkruidbestrijding, eigentijds weilandbeheer en plattelandsver nieuwing." Naast het verbeteren van het imago bij de buitenwacht, moet de campagne ook een stevige impuls geven aan het zelfvertrou wen van agrarische ondernemers. De door reclamebureau BSUR bedachte campagne richt zich op het leggen van een verbinding tussen de agrarische sector en haar omgeving. Lageweg: "De campag ne is nadrukkelijk geen een richtingverkeer, maar vormt de kapstok voor allerlei andere initia tieven." Welke dat precies zijn is nog niet helemaal duidelijk. Van der Spek: "Dat is onder meer afhankelijk van andere bedrijven die meedoen." LTO-Nederland heeft zestig bedrijven, landbouworganisaties, coöperaties en product- en bedrijf schappen uitgenodigd voor een bijeenkomst op 23 januari. Hier van hebben er inmiddels 45 laten weten te komen. Zeker is dat de Rabobank, samen met Interpolis en Hagelunie, de komende drie jaar een financiële impuls geeft aan 'Kom in de Kas', de open dag van de glastuinbouw. Elk fourneert daarvoor 125.000,- per jaar. De open dag zal aanslui ten op de overkoepelende agrari sche imago-campagne van LTO- Nederland. Interpolis en Rabobank Nederland dragen hier aan zes ton bij op jaarbasis. Met deze bijdrage wil Rabobank Nederland ook in de agrarische sector haar honderdjarig bestaan markeren. Van der Spek: "Hier liggen onze roots." Hij en Lageweg zijn van plan de contac ten tussen de sector en het grote publiek verder te verstevigen door een samenwerkingsverband op te zetten met het Nederland Agrarisch Jongeren Kontakt en de plattelandsvrouwenorganisaties. Agrarische Zaken C (040) 217 77 00 Financieel Advies Interpolis heeft haar koppositie in de markt voor lijfrentekapitaal- verzekeringen vorig jaar versterkt door een omzet van ƒ541,8 mil joen te behalen. Dit meldt het Verzekeringsblad. De eerste helft van vorig jaar verloor Interpolis veel terrein op de koopsompolismarkt. In de tweede helft werd het verlies meer dan goed gemaakt. Het Verzekeringsblad maakte gisteren de resultaten van een enquête bekend. De omzet bete kende voor Interpolis een stijging van bijna 23% ten opzichte van 1996 en bestaat uit ƒ504,7 mil joen aan koopsommen en 37,1 miljoen aan meerjarige premies. Op de tweede plaats komt Achmea met een productie van 250 miljoen en derde is ABN AMRO met 213 miljoen. Het Verzekeringsblad schat de totale lijfrenteproductie over 1997 op 3,93 miljard, tegenover 2,97 miljard in 1 996. Het individuele Levenbedrijf van Interpolis zag zijn omzet met 33% stijgen van ƒ1,9 miljard in 1996 naar ruim 2,5 miljard vorig jaar. Daarmee werd het aandeel van Interpolis in de tota le markt voor individuele levens verzekeringen verder vergroot. Het succes komt volgens Inter polis door de uiterst actieve marktbewerking en de verbeter de samenwerking tussen lokale banken, Rabobank Nederland en Interpolis. Achthonderd mensen werden vorig jaar opgeleid, er werd veel en succesvol gebruik gemaakt van telemarketing en accountmanagers bezochten alle plaatselijke banken. Interpolis 7 (013) 462 12 50 Bedrijven Advies MKB Nederland en de Rabobank gaan samenwerken met het Loko Spaarprogramma. Beide organisaties hebben daar toe gisteren een intentieverklaring getekend. Bert Oosterkamp van Loko Management is blij met de samen werking. "We hebben nu een krachtige partij achter ons om Loko bij de ondernemers te promoten." De organisatie heeft 140.000 individuele en 400 ondernemersverenigingen als lid. Beide partijen gaan de samen werking aan om onder meer met loyaliteitsprogramma's de con currentiepositie van de lokale ondernemer te versterken, aldus het persbericht. Een gezamenlij ke projectgroep gaat hieraan concreet invulling geven. "Je kunt daarbij denken aan promo tiematerialen voor de onderne mer, marktonderzoek, voorlich ting, noem maar op", aldus Oosterkamp, die in de samen werking een erkenning van MKB Nederland voor het Loko Spaarsysteem ziet. "Ze geven hiermee aan dat Loko toegevoegde waarde heeft voor de onderne mers. Dat maakt het voor ons makkelijker ondernemers te over tuigen mee te doen." De 'omarming' van Loko door MKB Nederland betekent niet het einde van de MKB Card, die in Zutphen op de markt is onder de naam RPas. In dit project nemen ING Bank en KPN deel. Loko Q ir ie vliegensvlug M MKB Nederland en Rabobank bundelen krachten op gebied van Loko. "MKB Nederland wil zijn naam niet koppelen aan één loyaliteits systeem", weet Oosterkamp. "Het is uiteindelijk de bedoeling dat de P.Pas landelijk gebruikt kan worden. Daarom richt MKB Nederland zich met deze pas tot de landelijk opererende branche organisaties. Met Loko willen ze vooral de lokale onderne mersverenigingen bereiken." De belangenbehartiger van het midden- en kleinbedrijf gaat haar leden via haar media informeren over Loko en het onderwerp loy- alty opnemen in themabijeen komsten. Loko Management krijgt daarin ruimte het spaar programma te presenteren. In potentiële Loko Spaargebieden waar een ondernemersvereniging lid is van MKB Nederland zetten beide partijen zich in voor de tot standkoming van het Loko Spaarprogramma. "Dat kan onze organisatie helpen het aantal Loko Spaargebieden en deelne mende ondernemers te verho gen", aldus Oosterkamp. Loko Management 7 (040jTT7i3~97 Eigen Huis De Rabobank heeft afgelo pen maandag de hypotheek rente verlaagd met 0,2 tot 0,4%. De Rabokrant bericht te hierover op maandag en de banken ontvingen al een ren- tebericht. Het circulairenum mer is 16/830. Cliënten Advies Bedrijfsvoering KIK-release 11 gaat vanaf de eerste helft van februari aanzienlijke efficiency-verbe- teringen aan de balies opleve ren. Dan start namelijk de grootschalige levering. Met de release wordt de online- fiattering van Direct Opvraag bare Spaartegoeden (DOS)- en werknemersspaarrekenin gen via COF gerealiseerd. Sinds oktober vorig jaar is de release bij banken be proefd. Na afloop daarvan zagen deze banken de nieuwe release als een grote verbete ring. Naar aanleiding van hun ervaringen worden nu aanpassingen in documenta tie en software doorgevoerd. Het circulairenummer is 24/477. Beide circulaires staan maan dag in de Rabolnfobank, rubriek Geldige Circulaires. Cliënten Advies (ASP-aspecten) 7 (040) 217 70 08 (kies 4) Rabofacet Arcade (KIK-aspecten) f (030) 215 3333 Voorzitter van de Hoofd directie Herman Wijffels wordt vanmiddag om 13.30 uur door journalist André Meinema geïnterviewd. Onderwerp van het live-gesprek is het 100- jarig jubileum van de Rabo- bankorganisatie. Het gesprek wordt uitgezonden op radio 1 en duurt dertig minuten.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1