Wim Meijer is trots op afsluiten discussie 'met zo'n concreet slot' Wij moeten 'zo opereren dat de mensen ervaren dat we er voor hen zijn' In deze special Het zindert van de Samenspel-activiteiten 15-01-98 Herman Wijffels: Rabokrant Vierde speciale uitgave over Rabobank 100 jaar: Toekomst door Samenspel Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Mijn conclusie?" Wim Meijer kijkt bedacht zaam uit het raam van zijn ruime werkkamer in het Utrechtse Rabobank-gebouw. "Ik vind dat we de afgelopen jaren heel hard hebben gewerkt om te bepalen hoe de Rabobank de komende honderd jaar moet ingaan. Er zijn inmiddels twaalf kernbesluiten geformuleerd en we zitten nu middenin de procedure om die vast te leggen in onze statuten. En ik vind ook dat we daar best trots op mogen zijn. Voor zover ik weet zijn wij het eerste Nederlandse bedrijf - zeker van deze omvang - dat zo'n discussie heeft gevoerd die dan ook nog eens zo'n con creet slot krijgt." Formeel zijn we een coöperatie, maar willen we dat blijven? En zo ja, op wat voor manier dan? Dat waren de twee vragen waar mee de Rabobank in 1994 aan de slag ging met het oog op het honderdjarig bestaan in 1998. Nu, net over de drempel van dat historische jaar, is het einde van die zoektocht naar de actuele identiteit van de Rabobank bijna daar. De Rabokrant vroeg Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer, Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofddirectie, naar hun conclusies over de afgelopen jaren. Maar is de trend van dit moment niet veel meer dat men sen juist helemaal geen lid meer willen zijn van iets, laat staan van een bank? "Dat hangt er vanaf. De milieu beweging heeft bijvoorbeeld enorm veel leden, dus er is nog wel degelijk behoefte bij mensen om zich te verenigen. Daarbij denken wij dat de behoefte om invloed uit te oefenen, ook op een organisatie als een bank, de komende jaren alleen maar zal toenemen." De Rabobank wil middenin de samenleving staan. Op lokaal niveau kunnen veel mensen zich daar nog wel wat bij voorstellen, maar hoe zit het wat dat betreft met een kantoor als New York? "Kortgeleden was hier een medewerkster van dat kantoor. Zij vertelde dat men daar pro beert contacten te leggen tussen de medewerkers van de bank en de klanten en bijvoorbeeld scho len en ziekenhuizen. De ene keer met het doel om die instellingen te ondersteunen in hun werk, de andere keer om fondsen te wer ven. Dat verschilt in principe in niets van wat men in bijvoor beeld Den Haag doet met een project om kinderen uit de Schilderswijk te helpen sterker in de maatschappij te staan." Tot slot: wat is uw wens voor de Rabobank voor de komende honderd jaar? "Dat ze werkelijk zo opereert dat de mensen ervaren dat wij er voor hen zijn." Duizenden medewerkers bij honderden banken zijn inmiddels bezig met vele Samenspel-activi teiten in het gehele land. Inventief en met groot enthousiasme wer ken zij aan het échte Samenspel met klanten en de maatschappe lijke omgeving: Midden in de samenleving. Kortom: het zindert van de activiteiten. Op deze en pagina 4 weer een greep uit al die activiteiten. Bedrijvencentrum De Rabobank Aardenburg-Eede heeft met de steun van de gemeente Sluis-Aardenburg, Gilde Investment en KvK voor Zeeuwsch-Vlaande ren het initiatief genomen om op De discussie heeft echter wel een stuk langer geduurd dan ge pland. Het voornemen was toch om voor 1 januari 1998 de hele procedure te hebben afgerond? "Dat klopt, maar gaandeweg kom je van alles tegen. En juist omdat de Rabobank al een coö peratie was, was het zaak daar uitgebreid met elkaar over te pra ten. Nadat we de vraag of we ver der wilden op coöperatieve grond slag met ja hadden beantwoord, moesten we uitdokteren hoe dat dan zou kunnen. En dat is niet iets dat je even in een ochtend regelt." Een van de pijlers van de nieu we structuur is het partnership model, waarbij de directeuren worden opgenomen in het be stuur van de bank. Daar is niet elke directeur even blij mee... "Zoals er besturen zijn die niet zo geporteerd zijn van deze gedachte, zijn er ook directeuren die zich ertegen verzetten. Maar het partnership-model is uitein delijk het meest voor de hand lig gende gezien de strategische keus het industrieterrein 'De Vlaschaard II' in Eede het eerste bedrijvencen trum voor startende ondernemers in Zeeuwsch-Vlaanderen op te zetten. Het centrum zal nog dit voorjaar worden geopend. Een onderzoek dat de bank door de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft laten instellen naar de kan sen en bedreigingen in deze streek leverde de aanzet. Buurtprojecten De bank Apeldoorn wil met haar tien kantoren dit jaar ongeveer even zoveel projecten adopteren in het kader van de actie 'Mooi zo, goed zo'. De actie is een initiatief van het Juliana Welzijnsfonds die er is gemaakt. Als je zegt: we zijn een bankbedrijf op coöpera tieve grondslag, dan vloeit daar als vanzelf uit voort dat de bank en de coöperatie niet worden behandeld als twee gescheiden compartimenten. En dan is het ook logisch dat je de directie de formele status geeft om het coö peratieve functioneren in de praktijk voor te bereiden. Niet voor niets zijn uit kringen van directeuren al voorstellen geko men om hen statutaire bevoegd heden te verlenen via deelname aan het bestuur." De Rabobank wil méér én meer betrokken leden. De eerste tekenen - zoals het gloednieuwe Rabobank Accent - lijken er ech ter op te wijzen dat daarbij in de praktijk vooral wordt gemikt op de meer kapitaalkrachtige klanten. "Dat is een kardinale vergis sing. We mikken met Rabobank Accent op klanten die relatief gesproken betekenisvol zaken doen met ons. Betekenisvol van uit de klant gezien, niet vanuit ons. Dus ook iemand die het gericht op verbetering van de leef baarheid. De bank richt haar Samenspel-bijdragen op realisatie van projecten door onder meer het beschikbaar stellen van man kracht, juridische en financiële deskundigheid, vergaderruimte, netwerken en financiële middelen. De buurten dragen de projecten zelf aan. Samen met leden van bestuur en raad van toezicht zal het management van de bank een eerste voorbeeldproject uitvoeren. De bank stelt verder met een meao een voorlichtingsproject rond de EMU en euro samen voor gebruik door economieleraren op de scho len in Apeldoorn. (lees verder op pagina 4) financieel niet breed heeft, maar wel heel bewust voor de Rabo bank kiest, hoort daarbij. Alleen moeten we natuurlijk niet uit het oog verliezen dat we een bedrijf zijn en dat er eisen liggen voor wat betreft rentabiliteit en solva biliteit. Overigens, we zijn nog niet zo lang op deze nieuwe manier bezig en de tijd zal uitwijzen hoe een en ander zich ontwikkelt." Al met al bent u tevreden? "Zeket, vooral ook omdat ik zie hoe ook de medewerkers meer en meer betrokken raken bij de coöperatie nieuwe stijl. Ze willen dat ook. Tijdens bezoeken hoor ik keer op keer van de medewer kers: 'Waarom worden wij er niet meer in betrokken?. Waarom wordt er niet meer naar ons geluisterd?'. De meesten van hen hebben er bewust voor gekozen om bij de Rabobank te werken. En juist daarom heb ik er alle ver trouwen in dat uiteindelijk ook de laatste fase van dit unieke pro ces tot een goed einde wordt gebracht." In deze vierde special van de Rabokrant in het kader van Rabobank 100 jaar interviews met Wim Meijer en Herman Wijffels, respec tievelijk voorzitter van de Raad van Beheer en van de Hoofddirectie. Verder een ruime greep uit de vele Samenspel-activiteiten van de banken. De pagina's 2 en 3 zijn geheel gewijd aan de kalender van het jubileum jaar met aandacht voor een aantal hoogtepunten daarin én voor een reeks doorlo pende activiteiten. Op pagina 4 nog eens extra aandacht voor het vrijwilligerswerk. "Mijn conclusie?," her haalt ook Herman Wijffels de vraag. "We waren een kredietcoöpe ratie, maar die statutaire vorm paste allang niet meer bij wat we allemaal doen. Nu staan we op het punt onszelf om te vormen tot een algemene klantencoöperatie. En daar ben ik blij om. Niet alleen omdat dit beter aansluit bij de praktijk van alle dag binnen ons bankbedrijf, maar ook omdat volgens ons zo'n brede coöperatie de ondernemingsvorm van de toekomst is. Dat vinden wij overigens niet alleen, een belangrijke adviseur van de Britse premier Blair zei onlangs exact hetzelfde."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1