Zo min mogelijk werk en zoveel mogelijk grip Nieuwe data 'Resultaatgerichte verkooptraining reismedewerkers' WIJFFELS BENOEMD TOT VOORZITTER VANNVB Bank West Zeeuwsch-Vlaanderen wil met Rabobank Woon Wijzer de grootste hypotheekverstrekker blijven Nieuwe acties Krediet op Betaalrekening: DM-shop aangevuld met nieuwe belscripts Besteltermijn materialen Open Huis '98 verlengd Cliënten Advies' Om de positie van de Rabobank op de Consumptief Krediet markt te versterken is een nieuwe marktbewerkingscampagne ont wikkeld. Deze campagne is zo opgezet dat de banken zoveel moge lijk werk uit handen wordt genomen, terwijl ze toch maximale grip op het proces houden. De banken krijgen deze week het alge mene marktbewerkingspakket 1998-1999 waarin voor alle acties wordt uitgelegd wat de opzet is van de marktbewerking. De eerste actie start in april. Een voortdurend teruglopend marktaandeel van de Rabobank op de Consumptief Kredietmarkt leidde in 1996 tot het formuleren van het nieuwe beleid. Daaruit vloeide vorig jaar een verbeterd prijs- en productbeleid voor Krediet op Betaalrekening voort. Volgens Lilian Evers van Cliën ten Advies biedt het verbeterde Krediet op Betaalrekening goede verkoopkansen. "Met behulp van een marktbewerkingscampagne willen we dit product aanbieden aan bestaande én aan nieuwe kre dietklanten en zo de positie van de Rabobank op de Consumptief Kredietmarkt versterken." De marktbewerkingscampagne bestaat uit verschillende acties die gefaseerd en doorlopend aan de banken worden aangeboden. Banken kunnen maandelijks voor een actie inschrijven en per actie een maximaal aantal klanten aangeven. Op deze manier kan een bank de actiefs) afstemmen op haar eigen capaciteit, wensen en behoeften en zich volledig richten op de primaire taak: het Bedrijven Advies' Banken ontvangen vandaag een aanvulling op de DM-shop, de marktbewerkingspakketten van het segment. De aanvulling be staat uit zeven geactualiseerde telemarketingscripts, bijbehoren de sjablonen en een handleiding voor telemarketing. De belscripts kunnen de bedrijvenadviseur en medewerker Commerciële Binnen dienst ondersteunen bij telefo nisch klantcontact bij marktbe werking en relatie-onderhoud. Behalve de belscripts is ook een inschrijfformulier voor de oplei ding Professioneel telefonisch klantcontact (voorheen de oplei ding telemarketing in het oplei dingsraamwerk) bijgevoegd. Bij gelijktijdige inschrijving ontvan gen de eerste drie medewerkers per bank een korting van ƒ500,- (50%) per persoon. Het is niet noodzakelijk dat de cursus geza menlijk gevolgd wordt. Bedrijven Advies 7 (040) 217 70 04 Cliënten Advies Omdat er vorig jaar meer aanmeldingen waren dan beschikbare plaatsen, zijn er nieuwe data gepland voor de 'Resultaatgerichte ver kooptraining voor reismedewerkers'. Inschrijven kan tot en met 24 januari met het inschrijfformulier in de Rabolnfobank. De verkooptraining is ontwik keld in samenwerking met het opleidingsinstituut Change Train. Het uitgangspunt van de training is een pro-actieve markt benadering. Er is onder meer aan dacht voor klantgerichte commu nicatieve vaardigheden en het beter kunnen herkennen van én inspelen op klantgedrag en koop motieven. Bovendien is de reisad viseur na de training beter in staat klanten pro-actief te benaderen, zowel persoonlijk als telefonisch, en naast reizen ook andere bank producten aan te bieden. De intensieve verkooptraining adviseren van klanten. Evers: "Het voeren van ge sprekken is bij het verbeterde Krediet op Betaalrekening van essentieel belang. Een bank krijgt tijdens een gesprek inzicht in de wensen, behoeften en krediet waardigheid van een klant en kan op basis daarvan een maximale kredietfaciliteit aanbieden. Met een Krediet op Betaalrekening beschikt de klant altijd op voor hand gemakkelijk en goedkoop over extra financiële ruimte. Dat zal de relatie met de klant verste vigen. Omdat het persoonlijk gesprek zo belangrijk is, wordt in de brieftekst van de mailing op genomen dat de klant door de bank zal worden gebeld." De eerste actie gaat vanaf april lopen en richt zich op klanten die zijn geconfronteerd met een mis- transactie op de gea en/of bea. Deze actie staat beschreven in het marktbewerkingspakket, actie 1 Mistransactie. Een aantal andere acties wordt dit voorjaar getest. De acties die het meest succesvol uit de test komen, worden eind 1998 en begin 1999 gefaseerd aan de banken aangeboden. Voor iedere actie zal een compact marktbewerkingspakket verschij nen. De banken kunnen deze pakketten samenvoegen in de Informatiemap Krediet op Betaal rekening. Tabbladen bieden de mogelijkheid alles overzichtelijk en gescheiden op te bergen. De banken krijgen deze week het algemene marktbewerkings pakket, het pakket voor actie 1 en een informatiemap. De pak ketten staan maandag ook in de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant, trefwoord leen97. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) De voorzitter van de Hoofd directie Herman Wijffels is per 1 januari 1998 benoemd tot voorzitter van de Neder landse Vereniging van Banken (NVB). Hij neemt het voorzit terschap over van G. van der Lugt, voorzitter van de Raad van Bestuur van de ING Groep. P. Kalff, voorzitter van de Raad van Bestuur van de ABN AMRO Holding NV, is per 1 januari benoemd tot vice-voorzitter van de NVB. Het voorzitterschap van de NVB wisselt statutair elke twee jaar. Financieel Advies Eigen Fluis De uiterste besteldatum van materialen uit het marktbewer kingspakket Open Huis '98 is verlengd. Banken kunnen nog tot en met vrijdag 16 januari mate rialen bestellen. De bestelnum mers staan in het marktbewer kingspakket. Bij het bestellen moeten banken erop letten dat ze het cijfer 9 vóór het artikelnum mer weglaten. Inschrijven voor de direct mail en huis-aan-huis krant is niet meer mogelijk. Financieel Advies C (040) 217 70 07 Eigen Huis C (040) 217 70 05 Eigen Fluis "Als een inwoner van Zeeuwsch-Vlaanderen een nieuwe woning wil kopen, raadpleegt hij eerst via de Rabobank WoonWijzer het woningaanbod." Danny Polderman, commercieel manager Eigen Huis van de Rabobank West Zeeuwsch-Vlaanderen, hoopt dat dit droombeeld ooit realiteit wordt. Met de plaatsing van zes Rabobank WoonWijzers in het uitgestrekte werkgebied van zijn bank, is de realisering van zijn droom een stapje dichterbij gekomen. "Als je iets doet, moet je het goed doen", verklaart Polderman zijn keuze om zes Rabobank WoonWijzers in zijn werkgebied op te stellen. "Wij willen iedereen binnen ons werkgebied de moge lijkheid bieden om van de zuilen gebruik te maken. In een gebied zo uitgestrekt als het onze moet je dan wel voor de klanten de afstand tot de Rabo Woon Wijzers zo klein mogelijk maken. Verder plaatsen we nog zuilen in Cadzand en Biervliet." Polderman wil dat de Rabo bank de komende jaren uitgroeit tot dé hypotheekverstrekker en vraagbaak voor alles wat met woningen en de financiering daar van heeft te maken. "Tot voor kort waren we dat ook. Met een marktaandeel van rond de zestig duurt twee aaneengesloten dagen. Op de eerste dag is er ook een avondsessie. Dertig procent van de cursustijd wordt besteed aan theorie en zeventig procent aan oefeningen en rollenspelen. De rollenspelen worden opgenomen op videoband en plenair nabe sproken. Iedere deelnemer krijgt een persoonlijke videoband mee naar huis. Meer informatie én het inschrijf formulier staan maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies (secretariaat Reizen) 7 (040) 217 66 36 Polderman introduceert de Rabobank Woon Wijzer aan de pers. procent bevonden we ons in rus tig vaarwater. Totdat de NVM in ons werkgebied een shop opende. Toen lieten klanten en andere woningzoekenden zich ook daar informeren." Hoewel het marktaandeel nau welijks onder de komst van de NVM-shop leed, was het Polderman duidelijk dat er iets moest gebeuren. Het aanschaffen van de interactieve informatie zuilen was de eerste stap, het vul len ervan de tweede. Polderman: "Voor het gevuld krijgen van de WoonWijzers werken we samen met makelaars. Daarover zijn met de makelaars afspraken ge maakt. Wij hebben toegezegd niet te makelen. Dat was voor hen genoeg. De Rabobank Woon Wijzer is immers voor hen ook een extra verkoopkanaal." Polderman verwacht dat straks meer dan tachtig procent van het regionale woningaanbod via de zuil te raadplegen is. Maar de Rabobank WoonWijzer wordt volgens hem pas echt een succes als ook veel andere Rabobanken zo'n zuil gaan inzetten. "In het ideale geval kun je dan bijvoor beeld vanuit de Rabobank te Biervliet het landelijke woning aanbod bekijken." Danny Polderman r (0117)44 22 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2