I4 01 Klant staat centraal op vernieuwde Rabobanksite Vierde special over'100 jaar' Werkbezoek kroonprins aan Zuid-Hollandse Rabobank Aanvulling segmentwijzer met informatie PRISMA Eerste lustrum Ups and Downs Rabobank 19 9 8 Aanpassing van leningtarieven bedrijven en rente RaboTeleSparen c-100 jaar Circulaires^ fïnamals Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 432 Week 3 Woensdag 14 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Een homepage met eigen kleuren en sfeer, op maat gesneden financiële informatie en doorklikmogelijkheden naar zelfgeko zen onderwerpen. Vanaf maandag kan iedere Internetgebruiker via www.rabobank.nl zijn eigen Rabobanksite samenstellen. Vóór die tijd kunnen banken lokale informatie toevoegen met behulp van de eveneens vernieuwde Rabotool. "De huidige Rabobanksite is mooi en goed, maar sterk van uit de bank opgesteld. De bank staat centraal, niet de klant. En de Rabobank wil juist die klant centraal zetten, dus ook op Internet", licht projectmanager Edwin Rietkerk de verandering op de elektronische snelweg toe. "Bovendien bleek dat slechts één procent van de bezoekers aan de landelijke site doorklik te naar de lokale site. Dan is het efficiënter om één site op orga nisatieniveau te hebben." In de nieuwe situatie is er spra ke van één standaard Rabo banksite die iedere bezoeker naar eigen behoefte aan kan passen. Omdat de bezoeker gezien wordt als klant, moet hij voor zijn eigen site opgeven bij welke lokale bank hij bankiert of wat de dichtstbijzijnde bank is. Op dat moment krijgt hij informatie over ambities, orga nisatiestructuur, jaarverslag en sponsoring van die bank. "Voor ambities en organisatiestructuur hebben we standaardteksten die banken eventueel kunnen wijzi gen", aldus Rietkerk. "De ru brieken jaarverslag en sponso ring mag de bank zelf vullen." Onder sponsoring kan de bank vier lokaal gesponsorde evenementen opgeven. Rietkerk hoopt dat hierin de maatschap pelijke betrokkenheid van de bank tot uiting komt. "Het gesponsorde vlaggetje op de finishlijn is niet zo interessant voor Internetklanten, de band met bijvoorbeeld de Krajicek Foundation wel." Behalve tekst kunnen banken ook foto's plaatsen. Het opne men van lokale productaan biedingen is niet mogelijk. Rietkerk: "Met de huidige Rabo tool kan dat wel, maar daarvan maken maar weinig banken gebruik. Bovendien is het moei lijk beheersbaar." Met de nieuwe site verdwij nen de lokale Internetadressen te zijner tijd. En ook de lokale Rabobanksites, zo hoopt Rietkerk. "De nieuwe Rabo banksite is niet van de lokale banken of Rabobank Neder land, maar van de klant. Hij bepaalt zelf hoe de site eruit komt te zien. Als hij dan op een eigen site van een lokale Rabobank komt, wil hij ook hier zijn eigen persoonlijke site zien. Gebeurt dat niet, dan is dat voor de klant heel verwar rend." Als tweede reden voor het afschaffen van lokale sites noemt Rietkerk de hoge kosten op organisatieniveau. Banken vinden de beveiligde Rabotool op Internet op www. rabobank.nl/rabotool. De be nodigde gebruikersnaam en het wachtwoord zijn niet gewijzigd. Meer informatie hierover en over de vernieuwde site staan in de Rabolnfobank, trefnummer 751512a. In de Rabokrant van komende maandag wordt uitge legd wat de nieuwe Rabosite voor de bezoeker betekent. Helpdesk CyberCenter f (030) 215 33 33 De Rabokrant gaat vandaag vergezeld van de vierde Rabokrant-spe- cial over '100 jaar'. In deze fullcolour special van vier pagina's komen voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer en Herman Wijffels, de voorzitter van de Hoofddirectie, uitvoerig aan het woord. Meijer spreekt onder meer zijn blijdschap en trots erover uit dat de coöperatiediscussie zo'n concreet slot heeft gekregen. Herman Wijffels spreekt als belangrijke wens voor de komen de tijd uit dat de bank "werkelijk zo opereert dat de mensen erva ren dat wij er voor hen zijn." Ook is er ruime aandacht voor de Samenspel-activiteiten van een groot aantal lokale banken, voor bijzondere activiteiten op lande lijke niveau en voor activiteiten in de marketingsfeer die .ook na het jubileumjaar doorlopen. De Rabobank Papcndrecht- Alblasserdam beleefde vorige week vrijdag een bijzondere dag. Niemand minder dan kroon prins Willem Alexander liep, in het kader van een serie werkbe zoeken aan het bedrijfsleven, een dagje mee. Directeur Wim ten Haring van de Zuid-Hollandse bank werd afgelopen zomer al benaderd voor het werkbezoek aan 'een moderne bank, in een verstede lijkte middelgrote plaats'. Hij hield een half jaar zijn mond tegen vrijwel alle medewerkers. Alleen de overige leden van het managementteam waren vooraf op de hoogte. De andere mede werkers hoorden pas op de vrij dag zelf van de koninklijke gast. Het managementteam had een programma in elkaar gedraaid met acht voorbeelden uit de dagelijkse bankpraktijk van de diverse adviseurs. Daarover werd uitgebreid gediscussieerd. Tussen de middag kreeg de kroonprins een rondleiding door de bank en maakte hij met de medewer- Kroonprins Willem Alexander poseert met zijn stagebegeleider Maijers (l), voormalig Unilever-topman, voor een groepsfoto met het managementteam van de bank. kers een kort praatje. Nieuws gierige klanten waren er niet, omdat de bank in de lunchpauze gesloten is. Een spannend moment was er 's morgens vroeg, toen bij de naburige ING-Bank een overval werd gepleegd. "Ik vroeg me even af of de overvallers het op ons hadden gemunt, omdat de prins hier was", aldus Ten Haring. "Ik ben wel even bij de ING-collega's wezen kijken. Voor hetzelfde geld was het andersom geweest. Overigens heeft de prins er niets van gemerkt." Bedrijven Advies' De banken ontvangen vandaag een aanvulling op de segmentwijzer. Hoofdstuk 5, Stuurgrootheden: PRISMA, is vernieuwd. Belangrijkste nieuwigheden zijn de opname van een normering per prestatie-indi cator en subindicatoren voor sturing door de commercieel manager. Het PRestatie-Indicatoren Systeem voor het MAnagement (PRISMA) geeft informatie over financiële en commerciële prestaties per seg ment. De nu opgenomen norm geeft voor de vijf indicatoren (ban caire productiviteit, bruto bijdra ge per klant, klanten per FTE advisering, efficiënte betalingen en FTE advisering/FTE ondersteu ning) een gemiddelde score die banken minimaal moeten berei ken om aan de uitgangspunten van Visie '98 te voldoen. Daarnaast is voor de operationele sturing een aantal subindicatoren opgenomen die de commercieel manager gede tailleerdere informatie geven over de positieve of negatieve bewegin gen van de hoofdindicator. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 Financieel Advies Vijf jaar geleden verscheen het eerste nummer van Ups and Downs, het tijdschrift van de Rabobank voor de particuliere belegger. Reden voor een klein feestje. Vandaag ontvangen alle lezers en de mede werkers van de plaatselijke banken een attentie. Met een oplage van 60.000 exemplaren is Ups and Downs het grootste blad voor particulie re beleggers in Nederland. Een deel van de doelgroep ontvangt het tijdschrift nog niet. In de handleiding 'Vijf jaar Ups and Downs', die de banken vandaag ook krijgen, zit een diskette met de NAW-gegevens van deze potentiële lezers. Ook is een voorbeeldbrief bijgesloten, waar mee een abonnement kan wor den aangeboden. Verder in de handleiding de resultaten van het recente lezersonderzoek. Over het algemeen is men tevreden, maar met name de actualiteit kan beter. Daar wordt nu aan gewerkt. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat beleggers het op prijs stellen actief te worden benaderd met adviezen. Vanuit Rabo BeleggingsAdvies wordt de banken dan ook gevraagd die wens van klanten te vervullen. Rabo Beleggingsinfolijn (010) 224 14 14 Rabobank Nederland advi seert de tarieven voor de variabele plus lening alsmede die van 3 en 5 jaar vast voor bedrijven met 0,10% te verla gen. Tevens adviseert zij het adviestarief voor de variabele lening voor particulieren met 0,20% te verlagen. Ook de tarieven van de Spaar-Vast- Rekeningen worden verlaagd. Een verhoging van 0,10% geldt voor het tarief van Rabo TeleSparen. Meer informatie staat in het rentebericht en in circulaire 16/831, die maan dag in de rubriek Geldige Circulaires van de Rabolnfo bank staat. «feoroti is ikk; niet uit öe allJMWzfc

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1