CKV vindt wijzigingen statuten rijp voor discussie in kringvergaderingen Medewerker Rabofacet scherpt in proefschrift DM-methoden aan Nieuw concept Rabobanksite ank Amsterdam kiest A2000 oor Virtual Private Network Hospitality-aanbod Wielerplan voor'98 Rabobank Utrecht tekent voor eerste 'beklede'geldautomaat 19 9 8 SM IS °'oi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 429 Week 2 Vrijdag 9 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Het sluitstuk van de Coöperatiediscussie, de wijzigingsvoorstellen voor de modelstatuten van de lokale banken en de statuten van Rabobank Nederland, is rijp voor behandeling in de kringen. Dat werd woensdag duidelijk tijdens de extra Centrale Kringvergadering (CKV) in Utrecht. Wel komt er een aantal aanpassingen en wordt de bijbehorende toelichting uitgebreid. Voor de lokale banken hebben de voorstellen met name betrek king op de nieuwe doelstelling van de Rabobank en het kern punt van de Coöperatiediscussie: het zijn van een brede financiële dienstverlener. Ook worden de beperkte aansprakelijkheid en het verplichte lidmaatschap afge schaft. Tenslotte wordt ook de positie van de algemeen directeur als benoemde bestuurder gere geld. Bij Rabobank Nederland gaan de veranderingen onder meer over de positie van de Raad van Beheer en de Raad van Toe zicht. De toezichthoudende taak van de Raad van Beheer wordt overgenomen door de Raad van Toezicht. De afgevaardigden van de ban ken hadden zich, gezien het grote aantal opmerkingen en vragen, grondig voorbereid op de mate rie. Unaniem was er waardering voor het Directoraat Juridische en Fiscale Zaken, dat de wijzi gingsvoorstellen in een paar weken tijd op papier had gezet. David Luteijn, voorzitter van de Raad van Toezicht en de Centrale Kringvergadering, hoopt dat uit de discussies in de kringen duidelijk wordt hoe de stemverhouding ligt ten opzichte van de wijzigin gen. Deze kringvergaderingen worden eind deze maand en begin februari gehouden en gevolgd door een extra Centrale Kringvergadering op 20 februari. De statutenwijzigingen kunnen dan formeel worden afgerond tijdens een extra Algemene Vergadering op 2 april. De vernieuwde Rabobanksite gaat binnenkort de lucht in. Volgende week gaat de Rabokrant uitgebreid in op het waarom van de nieuwe site en het nieuwe concept. Meer informatie is nu al te vinden in de Rabolnfobank, trefnummer 751512a. In het nieuwe concept staat niet langer de bank, maar de klant centraal. De bezoeker aan de Rabobanksite krijgt dan ook de mogelijkheid de site naar eigen smaak in te richten. Ook kan hij een dos sier aanleggen met persoonlij ke interesses. Op basis hiervan wordt de inhoud van de site aangepast en is het mogelijk gericht bancaire producten aan te bieden. Ook Rabo Telebankieren Internet (RTI) maakt deel uit van de nieuwe site. Onlangs zijn de gebruiksmogelijkheden hiervan uitgebreid. De lande lijke media zijn hierover giste ren geïnformeerd, de Rabo krant berichtte hierover op 15 december vorig jaar. Het Coördinatiebureau Rabo bank Wielerplan heeft de hospi- talitymogelijkheden voor wieier- evenementen in 1998 in kaart gebracht. Nieuw zijn een bezoek aan de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en het Wereld kampioenschap Wielrennen in Nederland. Banken en hun relaties kunnen ook een kijkje nemen bij Luik- Bastenaken-Luik, de Amstel Gold Race, de Ronde van Nederland en de Tour de France. Bij de arran gementen voor de Tour, die in Ierland van start gaat, hoort dit jaar ook een retourtje per vlieg tuig naar de vertrekplaatsen. Van twee van de wielerevenementen waarvoor hospitalitymogelijkhe- den bestaan, is de Rabobank (hoofd)sponsor: de Ronde van Nederland en het WK Wiel rennen. Het hospitality-aanbod en een inschrijfformulier staan maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. De prijzen en de samenstelling van de pakket ten zijn nog onder voorbehoud. Banken wordt verzocht hun belangstelling vóór 1 februari kenbaar te maken met het inschrijfformulier. Dat kan wor den gefaxt naar (040) 217 50 07. Coördinatiebureau Rabobank Wielerplan C (040) 217 50 04 Omdat huishoudens voor een direct-mailcampagne vaak worden geselecteerd op basis van de responskans, is het bereikte resultaat niet altijd optimaal. Dat zegt Hiek van der Scheer, medewerker van het Centrum voor toegepaste Wiskunde van Rabofacet Spectrum in zijn proefschrift over hoe het maximale profijt uit direct-marketing-acties is te halen. Gisteren promoveerde hij aan de Rijksuniversiteit Groningen. In zijn proefschrift scherpt Van der Scheer de bestaande DM- technieken verder aan. Eén van de methodes om een beter resul taat met DM-acties te boeken is volgens hem om de selectie niet langer op alleen de responskans te baseren, maar ook op het te besteden bedrag. Van der Scheer: "Een charitatieve instelling bij voorbeeld is meer gebaat bij vijf tig respondenten die flink in de buidel tasten dan honderd res pondenten die slechts een kleine duit in het zakje doen." Behalve in de nieuwe selectie methode heeft Van der Scheer zich ook verdiept in het optimali seren van het uiterlijk van een mailing. Het zijn onder meer het fotomateriaal, de kleurstellingen, het lettertype en de lengte van de tekst die het uiterlijk van een mailing bepalen. "Nu is het zo dat de makers van een mailing één ontwerp maken dat volgens hen het beste bij de doelgroep past", zegt Van der Scheer. "Maar je kunt er ook voor kiezen om over één onderwerp verschillende mailings voor verschillende doel groepen te maken. Zo krijgt elke doelgroep de mailing die haar het meest aanspreekt." Om te onderzoeken welke mailing het best bij welke doel groep past, ontwikkelde Van der Scheer een methode. "Door in een test op basis van een statis tisch design verschillende mai lings te versturen kan voor de reguliere mailing het beste design worden bepaald." Rabofacet Spectrum (030) 215 38 00 In het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne staat sinds kort de eerste 'beklede' Rabobank geldautomaat (gea). De Rabo bank Utrecht heeft daarmee de primeur van de door Communi catie 3D Materialen ontwikkelde 'geldautomaat signing'. Dit pakket verhoogt de uitstra ling van de gea's en daardoor de aandacht van klanten en passan ten. De bijbehorende tassen- drager dient het comfort van de gea-gebruiker. De in de huisstijl- kleuren uitgevoerde bekleding bestaat uit twee geëmailleerde, enigszins gebogen stalen platen. Deze vandalismebestendige ele menten sluiten aan op de alumi nium omlijsting aan de boven- en onderkant van de automaat. Rabobank Amsterdam heeft voor A2000 gekozen om een netwerk aan te leggen dat alle kantoren in de regio Amsterdam en het hoofd kantoor in Diemen met elkaar verbindt. Het meerjarige contract is eergisteren ondertekend door financieel directeur Joop Vastenhouw van de bank en de Bert Meenderman van A2000 Holding. De 'beklede' Gea in het Radboudkwartier. Het bovenstuk is 65 centimeter hoog en 53 centimeter breed. Het onderstuk - met tassendrager en een gleuf voor de transactiebon nen - is 75 bij 53 centimeter. De oranje zijstrippen en het oranje pictogram zijn van binnenuit ver licht. Overigens is er ook een onverlichte versie verkrijgbaar. Communicatie 3D Materialen (040) 217 63 14 A2000 is een full service opera tor van radio-, televisie- en tele communicatiediensten. Het richt zich daarmee op zowel de zake lijke als de consumentenmarkt. In Purmerend, Zaanstad en Hilversum zijn de nieuwe telefo nie- en Internetdiensten al succes vol gelanceerd. Amsterdam volgt in snel tempo. De Amsterdamse Rabobank heeft volgens Vastenhouw na goed overleg met Rabofacet voor A2000 gekozen vanwege de toe komstgerichtheid van het net werk. "Behalve betrouwbare ver bindingen levert een aansluiting op het netwerk ons ook de gele genheid de mogelijkheden van de nieuwe media te benutten. Daarvan zullen zowel onze klan ten als onze eigen medewerkers profiteren." Een ander belangrijk voordeel van het A2000 netwerk is de snelheid. Die is zo'n dertig maal hoger dan de huidige kan torenkoppeling van Rabobank Nederland.

Rabokrant | 1998 | | pagina 1