Stratego in het werkgebied Lustrumjaar start met video 'Een bijzonder nieuwjaar' Klenckeland mobiliseert krachten in reactie op wensen van klanten Actuele procedure Certec in de Rabolnfobank Rabobank EEUW 00 Rabobank Soest-Baarn kiest voor externe begeleiding bij aanschaf telefooncentrale Ervaringen met de marktverkenner c-100jaar-> Verbeteringsprogramma 'U verdient beter!' Cliënten Advies Wie wel eens Stratego speelt, kent de verkenner. Hij gaat met grote stappen over liet speelbord om anderen te identificeren. Iets derge lijks kunnen banken doen met de marktverkenner en het marktbe werkingsplan uit de Rabolnfobank. Alleen is het dan geen spelletje, maar een doorwrochte poging markten en klan ten in kaart te brengen. Twee veranderbanken, Sittard en Heerlen-Hoensbroek-Brunssum, zijn er mee bezig. Over ivoren torens, de ontdekking van een SNS bank en niet altijd even eenvoudige vragen. "Marktverkenning kwam hier altijd uit een kleine ivoren toren", vertelt Thei Houtvast, commercieel manager bij de bank Sittard. "Daardoor was de betrokkenheid van de medewerkers heel be perkt." Hij vindt dat de marktverkenner uit de Rabolnfobank die be trokkenheid en gedra genheid veel meer in zich heeft. Houtvast bekeek met zijn medewerkers het werkgebied kritisch. Voor elk kantoor werd een sterkte-zwakte-ana- lyse gemaakt. "Met het oog op de markt, klanten, de omgeving, concurrenten en de cijfers. Dat werkte heel verhelderend." Voor ieder product is nage gaan welke resultaten op welke wijze behaald kunnen worden en dat is vervolgens opgeno men in het business plan. "Zo weten we waar we staan en hoe we bereiken waar we naar toe willen." Twee 'hot items' zijn lenen en verzekeren. "Daar wil len we heel sterk verder in groeien. Met name omdat die producten goed scoren wat be treft rentabiliteit en toegevoegde waarde voor klanten." Draagvlak Voor Jan Vroomen, commer cieel manager CA bij de bank Heerlen-Hoensbroek-Brunssum, zijn het marktbewer kingsplan en de markt verkenner goede hulp middelen om intern draagvlak te krijgen voor het busi nessplan. "Je krijgt er je markt en de wijken snel mee in beeld en aansluitend je positie daarin. Daar koppel je de taakstellingen voor kantoren aan." Alle kantoren van de bank zijn er nu mee be zig. Zij gebruiken het CRP en de informatie die gemeentes hebben over de verschil- lende wijken. De exercities leverden nog een verrassing op. Zo bleek er in een keer een SNS bank te zijn in een bepaalde wijk. Het was de Rabobank nog niet opgevallen. Vroomen erkent dat zijn bank niet gewend was met doelstellingen te werken. "Maar nu de juiste voorwaarden zijn geschapen, wordt het tijd voor een prestatiegerichte aan pak." Cliëntadviseurs worden volgens hem 'ondernemers'. "Nu hebben we nog te veel incidente le successen, straks moeten die structureel worden." In Weiten, een kantoor van de bank I leerlen-Hoensbroek- Brunssum, vulde kantoormana ger Inge van Proosdij met haar team de marktverkenner in. Ze vindt het een prettig hulpmiddel, al was in het begin niet elke vraag even eenvoudig te beantwoorden. "Je gaat wel anders tegen je werkgebied aan kij ken." Het kantoorteam integreert de verkenner in het businessplan voor de totale bank en houdt bij het vaststel len van de doelen voor '98 alvast rekening met de ko mende verbouwing. "We weten nu precies hoeveel medewerkers we nodig hebben, welke appara ten wel en niet noodza kelijk zijn, et cetera." Het markbewerkings- plan en de marktver kenner zijn te vinden in het dossier plan98 in de Rabolnfobank. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) Bedrijven Advies Naar aanleiding van vragen van banken en de actualiteit is de pro cedure Aanpassing Certec Betaal automaten aangepast. Zo is bij voorbeeld na het verschijnen van deze procedure bekend geworden dat het abonnementstarief voor Chipknip ook geheel 1998 gratis zal zijn. De actuele versie staat vandaag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant onder tref- nummer 751307. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 In het videoprogramma 'Een bijzonder nieuwjaar' wordt het lustrum van de honderdjarige Rabobank op toepasselijke wijze ingeleid. Het programma geeft een voorproefje van de activitei ten die voor het komend jaar zijn gepland. Ook voelt presenta tor Paul Wittcman Hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels aan de tand over de vernieuwde identiteit van de Rabobank. De band ligt sinds 30 decem ber bij de banken, maar is vol gens Willem Lageweg van het projectbureau 100 jaar zeker de moeite waard om ook in fami liekring te bekijken. Daarom kan de 28 minuten durende video band worden nabesteld voor ƒ15,-. Dit kan met behulp van het bestelformulier dat bij de presentatieband is meegestuurd. Vanaf maandag 12 januari staat het formulier ook dossier eeuwOO van de Rabolnfobank. 100 jaar Rabobank C (030) 216 30 12 Het aanschaffen van een nieuwe telefooncentrale lijkt gemakkelij ker dan het is. De Rabobank Soest-Baarn zag de bui al hangen en koos bij de aanschaf van nieuwe apparatuur, inclusief de wijziging van de organisatie rondom telefonie, de weg van begeleiding via een speciaal daarvoor begonnen project. "En dat is goed bevallen", zegt commercieel manager Theo Oskam, verantwoordelijk voor de invoering van de nieuwe cen trale. "Hoe vaak schiet er geen capaciteit tekort, moeten klanten langer wachten dan nodig is op doorverbinding of laat de net werkcapaciteit te wensen over als het gaat om interne communica tie, zowel per vestigingspunt, als met het hoofdkantoor en de bij kantoren onderling." Oskam is tevreden over de hechte driehoeks-santen werking die als gevolg daarvan tot stand kwam met Baltic Telecommunica tie Nederland in Weesp en Blace Projectmanagement uit Waalwijk. "Nadat we ons eerst in de markt van telecommunicatie hebben ge oriënteerd kwamen wij in con tact met beide organisaties. De rol van de projectmanager is lou ter adviserend en vormt een scha kel tussen de uiteindelijk - door Rabofacet geadviseerde - leveran cier van de apparatuur en de op drachtgever." Over het proces zegt hij: "Eerst inventariseert de project-manager onze wensen. Daarbij komt hij vanzelf de technisch-communica- tieve problemen tegen die wij voor het begin van dit project hadden. Deze aanpak bespaart tijd. Maar ook geld, want je schaft de juiste hoeveelheid apparatuur aan die rekening houdt met de toekomst." De projectmanager legt vervol gens alle verzamelde gegevens aan de bank voor. "Als een soort check. Pas als dat is goedgekeurd maakt de manager een technisch concept en een begroting. Zowel de aanschaf, de installatie als de voorlichting aan de betrokkenen zijn geruisloos verlopen." Rabobank Soest-Baarn f (035) 609 63 33 Cliënten Advies' 'U verdient beter!' heet het ver beteringsprogramma waaraan alle achttien medewerkers CA van de bank Klenckeland deelne men. Uit een onderzoek bleek dat veel klanten ontevreden waren over de openingstijden, de persoonlijke aandacht, de wachtruimte en de sfeer. De oude openingstijden werden meteen in ere hersteld, waarna de klachten fors afnamen. Voor de bank is dit een teken om klanten nog serieuzer te nemen en een verbeteringspro gramma te beginnen. Brandende vraag: hoe kunnen we het beter doen? "Ook wij willen CA anders profileren", zegt commercieel manager Jan Seubring. "Als visi tekaartje van de bank kunnen we klanten laten zien waarvoor we staan: kwaliteit in dienstverle ning." Tweeënhalf uur lang hield het team CA zich interactief bezig met bewust en continue verbete ren. In theaterachtige sfeer, met videoscherm en een dynamische presentator met loopmicrofoon. Iedereen werd actief betrokken. Seubring: "Wat en hoeveel gaat er mis, ook bij bedrijven die nooit fouten maken? Wat is het nut van verbeterteams?" Om te kunnen 'overleven' is het volgens hem noodzakelijk voortdurend te ver beteren. "En dat is geen zaak van het management alléén, het is een kwestie van samenwerken en meedenken." De sessie ging ook over kleine en grotere verbeteringen, hoe maak je ze los, hoe beoordeel je ze en vooral: hoe voer je ze in? Verder kwam de succesvolle aan pak van andere bedrijven ter sprake. "De boodschap was: ver beteren brengt succes en leidt tot een beter bedrijfsklimaat." In de pauze vulden de mede werkers kaartjes met verbeter- punten in. Die werden hardop voorgelezen waarop iedereen weer kon reageren. De verbeter- punten prijken nu in een doosje op het bureau van Seubring. Ze gaan onder meer over computer systemen, benchmarkgroepen binnen de kantoren, klachtenver spreiding binnen de bank, klan ten beantwoorden in begrijpelij ke, persoonlijke taal et cetera. Tijdens het eerstvolgend werk overleg wordt een prioriteitenlijst opgesteld en een aanpak gefor muleerd. Seubring vindt dat het verbete ringsprogramma de krachten mo biliseert. "We beginnen klein en pakken vervolgens de grotere zaken aan. CA gaat nu bijvoor beeld samen met Cliënten Service het proces waardenbeheer analy seren. Allemaal heel bottom-up dus." Deze maand volgt het tweede tevredenheidsonderzoek onder 800 klanten. "Ik verwacht dat we dan een stuk beter uit de bus komen." Rabobank Klenckeland C (0591 37 45 51

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2