°5 01 Malafide adverentiebureaus een plaag voor Rabobanken 'Veranderen is emotie' 01 HANDBOEK Nieuw leven voor'oude'afdeling verzekeringen in Bemheze-Oost 19 9 8 NEDERLAND Drukbezochte Veranderdag in Amersfoort: Rabokrant Intern Rabobank dagblad «Tweede jaargang no.425 Week 2 Maandag 5 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bijna was Pauline Leen het volgende slachtoffer van een malafide advertentiebureau. Zo'n bureau dat probeert op slinkse wijze de bank over te halen een advertentie te plaatsen in een of andere dubi euze uitgave. Maar de directiesecretaresse van de Rabobank Sloten- Badhoevcdorp was zo slim haar handtekening niet te plaatsen op een fax, die een opdrachtbevestiging bleek in plaats van een bevestiging van stopzetting van de advertentie. Voor het Servicebureau Com municatie van Rabobank Neder land is de ervaring van Pauline Leen aanleiding om de lokale banken te waarschuwen. Haar verhaal staat namelijk niet op zich. In Nederland bestaan meer dan honderd van dit soort obscu re advertentiebureaus en er zijn al heel wat Rabobanken in de valse verkooptruc gestonken. Zij be taalden stevig voor een adverten tie in een vage periodiek of nep- gids. De Stichting Eerlijk Zakendoen, in 1995 opgericht met overheids subsidie, strijdt al geruime tijd tegen de advertentiebureaus. De stichting heeft inmiddels duizen den klachten van gedupeerde bedrijven verzameld. Schattingen over de buit voor de malafide bureaus komen uit op een slordi ge 200 miljoen gulden per jaar. De bureaus zijn in hun werk wijze heel gewiekst. Ze bellen brutaalweg bedrijven, meestal met de mededeling dat al eerder een afspraak is gemaakt over een advertentie en dat nog even de tekst moet worden gecontro leerd. Vervolgens wordt heel snel Informatiemaguzine V.kS. De 'bureau's' werven zogenaamd voor allerlei schrifte lijke media. advertentietekst gefaxt met het verzoek deze te ondertekenen. Wie dat doet en niet goed leest, is de pineut en heeft zich gebonden aan een opdracht. Het Servicebureau Communi catie geeft de volgende adviezen als banken worden benaderd door een verdacht advertentiebureau: Ga nooit in op aanbiedingen van onbekende advertentie bureaus, zeker niet van aanbie ders die niet uit de eigen plaats komen. Laat je nooit beïnvloeden met het argument van het goede doel, de landelijke inzamelings actie, de contacten met Rabo bank Nederland et cetera. Vraag altijd eerst uitvoerige schriftelijke documentatie (over tarieven, oplages, verspreidings gebieden en -momenten, exem plaren van eerdere uitgaven). Als er 'gebluft' wordt met con tracten die eerder zijn gesloten, vraag dan eerst een kopie van dat contract toe te sturen. Stuur nooit het contract terug per fax, ook niet zonder hand tekening. Reageer altijd met een duidelijk 'nee, we maken geen gebruik van uw aanbieding'. Doe op geen enkele wijze toe zeggingen. Aan een mondelin ge toezegging kunnen soms al rechten worden ontleend door zo'n bureau. Wees desnoods wat minder vriendelijk aan de telefoon en geef stellige antwoorden. De lieden achter de bureaus zijn getraind om elke onduidelijk heid van uw kant naar een opdracht te vertalen. Servicebureau Communicatie f (040)217 68 68 Blaas de 'oude' verzekeringsafdeling weer nieuw leven in. Dat advies kreeg Rabobank Bernheze-Oost na een onderzoek door een extern adviesbureau. In het kader van Visie '98 was de bank al een tijdje bezig het product verzekeringen breed in de organisatie neer te leggen. De gedachte in Visie '98 was om de afzet van bedrijfsverze keringen te beleggen bij de be- drijvenadviseur en relatiebeheer der. Inmiddels heeft Rabobank Nederland die visie bijgesteld in de pilot verzekeringen Bedrijven Advies/Interpolis. Dat theorie en praktijk twee verschillende zaken zijn, ondervonden ze ook in Bernheze-Oost. Pierre Schoemacher, commer cieel manager Bedrijven bij de bank, noemt als redenen voor het bijstellen van Visie '98 onder meer het nog niet gerealiseerd zijn van de Alles in één Polis voor bedrijven en het achterblijven van geautomatiseerde toepassin gen. "En natuurlijk zijn verzeke ringsproducten onbekend terrein voor bedrijvenadviseurs en rela tiebeheerders. Er zitten veel haken en ogen aan." Toen de bank constateerde dat de organisatorische inbedding van verzekeringen volgens Visie '98 problemen gaf, werd een onderzoek ingesteld. Het advies bureau ging uit van de wensen van de klant en die bleek bankie ren en verzekeren als twee heel verschillende zaken te zien. "Klanten vinden dat de bedrij- venadviseur en relatiebeheerder zich niet bezig moeten houden met de afzet van verzekeringen", zegt Schoemacher. "Wel hebben ze een signaalfunctie en zullen ze het onderwerp in klantgesprekken nadrukkelijk moeten aansnijden. Maar de assurantie-adviseur geeft de verzekeringstechnische advi sering en sluit de polis." Uit het onderzoek bleek ook dat de assurantie-adviseur bui tendienst te veel binnen bezig is met administratieve zaken. De commerciële binnendienst moet er in de toekomst voor zorgen dat buitendienstmedewerkers veel meer van hun tijd op pad zijn. Ook krijgen de particuliere seg menten ondersteuning van een verzekeringsspecialist, die zich voornamelijk gaat bezighouden met de verkoop van particuliere (Interpolis)producten die niet aan de balie verkocht worden. Schoemacher denkt met de nieuwe aanpak op de goede weg te zijn. "Door een goede onder linge communicatie, de initiëren de rol van de bedrijvenadviseurs en relatiebeheerders en het wer ken aan de hand van een gestruc tureerde planning moet het mogelijk zijn onze doelstellingen te realiseren." Rabobank Bernheze-Oost C (0412) 45 77 77 Cliënten Advies Zo'n honderdvijftig directeuren en commercieel managers CA van 'veranderbanken' bezochten on langs de Veranderdag in Amers foort. Bert Mertens, 'Margareth Thatcher', 'Tina Turner' en een paragnost toonden zich van hun beste veranderzijde. "Veranderen is een emotioneel proces", con stateert managementcoach Erik van de Loo. Volgens WAB-directeur Mertens staat Visie '98 als een huis en slaagt de Rabobank er steeds beter in de doelstellingen te ver wezenlijken. De realiteit gebood hem echter ook te zeggen dat de kosten nog onvoldoende dalen. Het dwingt tot het maken van keuzes, meende Mertens, die ver der benadrukte dat cultuurveran deringen jaren in beslag nemen. Hij achtte het de verdienste van het Veranderprogramma dat het inzicht in knelpunten geeft. Erik van de Loo, coach van (in ternationale managers, bracht zijn publiek bij dat veranderen dikwijls te veel rationeel wordt be naderd. Terwijl het vaak een emotioneel proces is. Daarom mis lukt de helft van alle verander- programma's. Volgens Van de Loo moeten mensen veranderingen als kansen zien, niet als bedrei gingen. Vaak zegt het manage ment: we moeten veranderen. Maar meestal zijn de medewerkers nog niet zo ver. Die zeggen: hoezo? De managementcoach vindt veel bedrijven intern gericht en dat levert naar zijn mening ook weinig enthousiasme op voor veranderingen. Zijn credo: goed communiceren, zowel centraal als lokaal. Hij waardeerde het Veranderprogramma van de Rabobank, dat op locatie wordt uitgevoerd. Vervolgens liet een cabaretière zien hoe ijzeren dame Margareth Thatcher zich moeiteloos trans formeert in podiumpanter Tina Turner. Over ogenschijnlijk on mogelijke veranderingen gespro ken. Een paragnost gaf tijdens een informeel buffet twijfelaars aan veranderingen hun vertrou wen terug en een digitale karika turist liet zien hoe gemakkelijk je een ander uiterlijk aanneemt. Gerard van Giersbergen, hoofd Consultancy CA, vond het een geslaagde dag. "We ontmoeten Op de Veranderdag transformeerde ijzeren dame Margareth Thatcher zich moeiteloos in podiumpanter Tina Turner. de banken liever dan dat we ze eindejaarskaarten toesturen. En van de 115 veranderbanken waren er 90. We gaan de knel punten verbeteren, zoals de auto matisering. En daarnaast gaan we, nu alle banken de segment formule op hun netvlies hebben, keihard sturen op resultaat." Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1