Startende ondernemers leren van 'oude rotten' W n Cijfers en trends in de regio I- Grote euromanifestatie in mei #euro V Activiteiten kalender CPC Zuidoost- Brabant Kunstklas voor jong artistiek talent Communicatiebank van het jaar Februari Maart April Mei September Oktober November Doorlopende activiteiten Jonge, beginnende ondernemers laten profiteren van de kennis en ervaring van oude rotten in het vak. Dat is het doel van 'Ondernemers voor Ondernemers', een project in het kader van 100 jaar Rabobank van de CPC Zuidoost-Brabant. CPC-bestuurslid Theo Vinken: "Dit unieke project wordt een groot succes." De CPC Zuidoost-Brabant zocht naar een bijzondere manier om het thema 'Toekomst door Samenspel' in het kader van het eeuwfeest van de Rabobank luis ter bij te zetten, vertelt Vinken. Om een project te krijgen dat echt aan zou sluiten bij de behoeften van de regio, organi seerde de CPC een drietal sessies met vertegenwoordigers van aller lei groeperingen in de samenle ving. Deze bijeenkomsten leverde onder meer de oprichting op van een platform waar ervaren ondernemers en starters met elkaar in contact gebracht wor den. Vinken: "Startende onder nemers krijgen te maken met allerlei zaken en problemen waar hun meer ervaren collega's mis schien ook ooit mee zijn gecon fronteerd. Dus waarom zouden we de ene groep niet laten pro fiteren van de kennis van de andere?" Het is de bedoeling dat de erva ren ondernemers hun jongere collega's gaan adviseren en bege leiden op alle belangrijke terrei nen van het ondernemerschap, van geldzaken tot marketing, van bedrijfsvoering tot kennismana gement. "Het past allemaal bin nen het streven van de Rabobank om mensen te helpen bij het ver wezenlijken van hun ambities. Voor lokale banken kan het plat form een mooi middel zijn om ondernemers aan zich te bin den." Het project wordt momenteel uitgewerkt door het bureau Burgers Marketing Services uit Moergestel. Vinken: "De defini tieve plannen zijn nog niet klaar, ik verwacht dat we in april daadwerkelijk kunnen starten met 'Ondernemers voor Onderne mers'. De ondernemers zullen op een creatieve wijze tot elkaar worden gebracht. Zo leeft het idee om kennischeques te ontwikke len en een management game." Door meer te doen met Cijfers en Trends, het Rabobank-jaarover- zicht over de ontwikkelingen in 75 branches, wil de CPC Zuidoost- Brabant de relatie tussen de Rabobank en de zakelijke klanten in de regio versterken. "We hebben goede reacties gekregen op deze aanpak", zegt René Coppens, directeur van Rabobank Hilvarenbeek-Diessen. "Dit is een aantrekkelijke vorm van relatiemarketing". Onderne mers bezochten de bijeenkomst niet alleen om te discussie- 0 ren, maar vooral om oude beken den te ontmoeten, constateert Coppens. "Daarom gaan we in ventariseren of we in 1998 weer iets inhoudelijks moeten doen of dat we onze relaties vooral in Een symposium vorig jaar in staat moeten stellen om elkaar in het Evoluon in Eindhoven ter informele sfeer te ontmoeten." gelegenheid van de presentatie van de Cijfers en Trends van 1996 was in ieder geval een groot succes. De presentatie van Cijfers en Trends op 14 oktober in de regio ging gepaard aan het sym posium Integriteit en maatschap pelijke verantwoordelijkheid van de ondernemer. Vooraanstaande wetenschappers en ondernemers gaven acte de présence. Ongeveer 175 ondernemers woonden het symposium bij. - Relatiemarketing/sponsoring: Benefiet-concert in het kader van het project 'Talent in de Regio' in het Frits Philips Muziekcentrum te Eindhoven (8 februari). 0 Professionalisering: Themadag communicatie voor directeuren en medewerkers. Relatiemarketing/sponsoring: Indoor Brabant te 's-Hertogenbosch 0 (19/22 maart). - Sponsoring: Zaai bakken project NCB. - Relatiemarketing: Agri-meeting Boerenbondsmuseum Gemert. Relatiemarketing/educatie: In het Van Abbemuseum in Eindhoven wordt een door Rabobank Nederland en Rabobank Eindhoven gesponsorde overzichtstentoonstelling gehouden van René Daniëls. (ollegabanken en CPC's kunnen de tentoonstelling gebruiken voor relatiemarketing en/of educatieve projecten. (25 april t/m 21 juni) Samenspel: Regionaal samenspelproject 'Ondernemers voor ondernemers'. - Wielerplan: Masterclass Rabobank Wielerplan voor regionale wielerverenigingen. Relatiemarketing/marketing- communicatie: Euro manifestatie, tb Interne communicatie: Presentatie van de 'Communicatiebank van het jaar in Zuidoost-Brabant'. 9 Relatiemarketing: Regionale Golfdag. (26 juni) Wielerplan: Brabant op de Fiets. Wielerplan: WK Wielrennen op de weg te Valkenburg (7/11 oktober). Relatiemarketing/marketing- communicatie: Contactbijeenkomst 9 Cijfers Trends. Relatiemarketing/sponsoring: Tromp Muziek Concours in het Frits Philips Muziekcentrum te Eindhoven (19-24 oktober). - Sponsoring: Uitreiking Brabantse Kwaliteitsprijs 1998. Sponsoring: Pony-selectiewedstrijden Indoor Brabant. Sponsoring: NEC Wheelchair Tennis Masters (onder voorbehoud). Sponsoring. Samen met Interpolis is de Rabobank hoofdsponsor van de Brandweerkring Eindhoven. De sponsoring komt onder meer tot uiting tijdens de jaarlijkse kwaliteitstesten van de circa 60 korpsen in de regio. De CPC Zuidoost-Brabant gaat jonge musici en dansers onder steunen bij de ontwikkeling van hun talenten. Met steun van de Rabobank begint het Sint Joriscollege in Eindhoven volgend school jaar een kunst- en cultuurklas. "Als je daar straks rondloopt, is het net Fame", voorspelt CPC-bestuurslid Theo Vinken. In deze klas volgen jongeren een middelbare schoolopleiding, maar krijgen daarnaast de kans hun talenten op het gebied van muziek, dans, drama en beelden de vormgeving verder te ontwik kelen. De kunstklas is opgezet naar voorbeeld van de speciale gecombineerde opleidingen voor jonge sporters, zoals die al op diverse plaatsen in het land be staan. Ook op het Sint Joris college volgt een aantal sport talenten zo'n aangepaste opleiding. Sporten op hoog niveau en toch een diploma halen, is het devies. Jong kunsttalent krijgt vanaf volgend jaar dezelfde kansen. Het is voor zover bekend de eer ste keer dat een dergelijke oplei ding wordt opgezet. "Dit project pas prima in de filosofie van de Rabobank om jonge mensen te helpen hun ambities te reali^J ren", aldus Vinken. Om het project in de regio meer bekendheid te geven, vindt op 8 februari een benefietconcert en een masterclass plaats met Daniël Wayenberg en Louis van Dijk. Ook in april worden masterclas- ses gehouden. De komst van de euro -al per 1 januari 1999 in girale vorm- zal ook aan dc banken in Zuidoost-Brabant niet ongemerkt voorbij gaan. Om alle klanten in het gebied in staat te stellen zich een beeld te vormen van de gevolgen van de invoering van de Europese munt, organiseert de CPC Zuidoost-Brabant in mei een grote Euromanifestatie voor klanten. "De invulling daarvan is af hankelijk van de wensen van de banken. Die zijn we nu aan het in ventariseren", vertelt Tim van der Velde, communicatiemedewerker van Rabobank Eindhoven. De belangstelling bij de banken voor activiteiten rond de invoering van de euro is groot, heeft Van der Velde gemerkt. "Het enthousiasme is groot. Dat valt te begrijpen, waA de komst van de euro heeft vlW strekkende gevolgen voor particu liere en zakelijke klanten. Ook de kleinere banken moeten daar op kunnen inspelen. Wij willen banken de kwalitatieve faciliteiten bieden om die rol te kunnen spelen." Een van de banken in de regio Zuidoost-Brabant zal dit jaar wor den uitgeroepen tot Communicatiebank van het jaar. De CPC Zuidoost-Brabant wil lokale banken op deze manier motiveren om actief en professioneel bezig te zijn met communicatie. Communicatie consultant Merel Vierling: "Nog een reden om deze prijs in te stellen is dat we de kennisuitwisseling tussen banken willen bevorderen." Banken die willen meedingen, kunnen bijvoor beeld hun communicatieplan in sturen, maar ook het jaarverslag, de opzet van een sponsorproject, een samenspelproject en een leden magazine komen in aanmerking. Voorwaarde is dat de bank zelf een grote betrokkenheid heeft gehad bij de opzet van het pro ject. Een project waarvan de stra tegie en de communicatiedoel stellingen door een extern bureau zijn bedacht, komt niet in aan merking. De criteria voor de ifi^ zendingen worden op dit momt^ verder uitgewerkt. Vierling: "Hier bij denken we aan huisstijl, PSD, een heldere formulering van het communicatiedoel en natuurlijk originaliteit." Een deskundige en onafhankelijke jury beoordeelt de inzendingen. Meer informatie volgt in februari.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2