Nieuwe tv-commercials Rabobank komen morgenavond op de buis Opleidingsraamwerk voor personeelsmensen banken Themabijeenkomsten NOVEM over de MJA energie-efficiency Hypotheekhoek bij Voorschoten in een nieuw jasje gestoken MERK 00 Stopzetten GMU niet op 1 januari MJA verdubbelt energiebesparing 19 9 7 Begrip voor menselijke ombities en dilemma's centraal >°iz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 422 Week 1 Dinsdag 30 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518' Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Televisiekijkend Nederland maakt morgenavond ken nis met de nieuwe televisiecommercials van de Rabobank. De première is vlak voor Goede Tijden, Slechte Tijden, even voor acht uur 's avonds op RTL 4. Het gaat om filmpjes van zestig seconden, het ene heet 'kinderen', het andere 'ouderen'. Voor de gelegenheid zitten ze samen in één reclameblok. De televisiecommercials - er wor den er in totaal vijf gemaakt - weerspiegelen de nieuwe merk strategie van de Rabobank. Het gezicht van de bank komt er na drukkelijk in naar voren. Samen- De'oude'televisie- en radiocommercials mogen in '98 niet meer worden gebruikt, omdat de rechten voor de muziekarran- gementen aflopen. Dit geldt ook voor kabelkrant. Banken wordt verzocht deze banden - met een visitekaartje van de contactpersoon van de bank - te sturen naar het Servicebureau Communicatie (EN 528). Zij krijgen dan gratis de nieuwe commercials 'kinderen' en 'ouderen'. werking met de klant aan een duur zame privé, zakelij ke en maatschappe lijke ontwikkeling, is de essentie. De commercials laten zien dat de Rabobank haar klanten, hun am bities en hun dilemma's begrijpt. Mensen met hun eigen oorspron kelijke verhalen treden in de commercials op en niet acteurs. Een heel andere aanpak dan ande re banken, die het in het algemeen over zichzelf en hun producten hebben. In de Rabobankfilntpjes vertellen kinderen hoe ze over geld denken en blikken ouderen terug op hun leven. Menselijke ambities Een beeld uit de nieuwe televisiecommercials: echte mensen, oorspronkelijke verhalen. en dilemma's is het parool. De nieuwe commercials zijn morgen avond ook te zien vóór André van Duin (RTL 4), the Night of the proms (Ned. 1) en Freek de Jonge (Ned. 3). De een is secretaresse, de ander fulltime personeelsadviseur. Bij banken worden de personeelszaken dikwijls door heel verschillende medewer kers behartigd. Daarom is er voor hen nu een flexibel opleidingsraam werk dat onderscheid maakt tussen personeelsadministratie -beheer en personeelsadvies. Het raamwerk staat maandag in de Rabolnfobank. De contactgroep van personeels functionarissen van grote banken stond aan de wieg van het oplei dingsraamwerk. Het moet de toe nemende behoefte aan professio nelere ondersteuning op het ge bied van personeelszaken opvangen. In het raamwerk vindt iedereen die zich bezighoudt met perso neelszaken een opleiding die hem of haar in het dagelijks functio neren ondersteunt. Zo zijn er voor het onderdeel personeelsad ministratie -beheer cursussen gesprekstechnieken, time-manage- ment en loon- en salarisadminis tratie. Bij het onderdeel perso neelsadvies kan men onder meer kiezen uit de cursussen coachend leidinggeven, adviesvaardigheden en gedragsgericht interviewen. Uitgangspunten zijn het prak tisch functioneren van de mede werker en zijn of haar behoefte aan aanvullende opleidingen. Het opleidingsraamwerk geeft vooral richtingen en suggesties, de con crete invulling is geheel afhanke lijk van de werksituatie en de per soonlijkheid van de medewerker. Op grond daarvan kan hij of zij er een persoonlijk opleidingsplan mee samenstellen. Het opleidingsraamwerk staat maandag in de Rabolnfobank. RabobankAcademie Cicero f (040) 217 70 27 Interpay gaat nog een tijdje door met de Geïntegreerde Mutatie Uit voer (GMU). De in de Rabokrant van 17 december aangekondigde stopzetting per 1 januari 1998 gaat niet door, omdat het aantal hand matig door te leiden posten groter blijkt dan eerder werd aangenomen. Voor banken betekent dit dat ze de rekeningen 'Overboeking Post bank' en 'Uitzoekrekening Post bank' niet moeten opheffen. Boven dien hoeven deelnemers aan het GMU traject de mutaties met code's VZ, PO en GT nog niet zelf te gaan boeken. Wanneer Interpay wél stopt met GMU is niet bekend. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (04oY217 60 41 Meerjarenafspraken (MJA's) over energiebesparing tussen de overheid en het bedrijfsle ven werpen hun vruchten af. Uit een onderzoek van de Universiteit van Utrecht blijkt dat zonder deze overeenkom sten de energie-efficiency in het bedrijfsleven ongeveer vijf tig procent lager zou liggen. Volgens de onderzoekers is het succes van de MJA's vooral te danken aan de opzet ervan. Die blijkt ondernemers, ondanks de lage energieprijzen, aan te zetten tot besparen. De onderzoekers zien echter ook verbeterings mogelijkheden, zoals uniforme monitoring en een grotere open heid over de bereikte resultaten. Minister Wijers van Economi sche Zaken, opdrachtgever van het onderzoek, neemt de resul taten mee bij de voorbereiding van de tweede generatie MJA's. De Nederlandse Onderneming Energie en Milieu (NOVEM) organi seert volgend jaar een aantal themabijeenkomsten. Zij wil daarmee onder meer de banken ondersteunen bij de uitvoering van de Meerjarenafspraak (MJA) ter verbetering van de energie-efficiency. Belangstellenden kunnen zich tot 15 januari bij de NOVEM aanmelden. Aan het bijwonen van de bijeenkomsten zijn geen kosten verbonden. De Nederlandse banken onder tekenden op 16 december vorig jaar de MJA voor het bankwe zen. Daarmee stelden zij zichzelf ten doel om het energieverbruik de komende tien jaar met een kwart terug te dringen. Tijdens de themabijeenkomsten krijgen de bezoekers informatie over onderwerpen die voor het realiseren van energie-efficiency verbetering van belang kunnen zijn. De eerste bijeenkomst heeft als thema 'Verlichting' (22 janu ari en 7 april). Vervolgens komen aan de orde: 'Motivatie' (27 janu ari), 'Leiden' (9 april) en 'Installa tietechniek/onderhoudscontracten' (28 april). Ook over het thema 'WarmteKrachtKoppeling' zal een bijeenkomst worden belegd. De exacte datum en de locatie zijn echter nog niet bekend. De bijeenkomsten zijn niet alleen bedoeld voor vertegen woordigers van de banken. Ook de deelnemers uit de andere MJA's, die in de utiliteitsbouw zijn afgesloten, krijgen een uitno diging voor deze bijeenkomsten. Dat zijn op dit moment onder meer de zorgsector en het hbo. Verder is het de bedoeling dat het aantal bijeenkomsten flink wordt uitgebreid en ook dat de thema's in verschillende regio's worden behandeld. Voor de eerder genoemde bij eenkomsten kunnen de banken zich nu al aanmelden via de Informatielijn Meerjarenafspraken Utiliteitsgebouwen. Na aanmel ding ontvangen de banken een definitieve uitnodiging met een programma van de bijeenkomst. NOVEM Informatielijn C (030) 239 36 40 Eigen Huis Bij een nieuwe naam hoort een nieuwe, frisse uitstraling. Zo den ken ze er in Voorschoten over. De oude hypotheekhoek is daarom in samenwerking met Hypsos tegen relatief geringe kosten omgetoverd tot een woonwinkel met allure. "Tot voor kort gold hier in Voorschoten voor alle segmenten een uniforme uitstraling", weten hypotheekadviseurs Henk Otgaar en Petra Bunnig van de bank Voorschoten. "Alleen het reisbu reau week, met een afsluitbare corner, eigen reclame-uiting en openstellingsuren, af van de stan daard." De behoefte van de seg menten om zich te onderscheiden neemt echter toe. Otgaar: "Zo vinden we dat een beleggingsgesprek over miljoe nen guldens in een comfortabeler omgeving mag plaatshebben dan het openen van een spaar rekening. Voor sommige andere diensten is - analoog aan de pro ducten in de supermarkt - de ver koopplaats een belangrijke suc cesfactor. Binnen het kader van de huidige mogelijkheden hebben we voor Rabobank Huis &c Hypotheekadvies een oplossing gevonden, die ook voor andere banken interessant kan zijn." Rabobank Voorschoten 7 (071)560 01 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1