29 'Ook de volgende 100 jaar midden in de samenleving' Accountantsdienst ontwikkelt een coöperatieve graadmeter Korting op boek over Nationaal Jeugd Orkest Rabobank neemt financier in Nieuw-Zeeland over Rabobank EEUW 00 19 9 7 c-IOOjaar-y Rabobank plaatst op 6 januari landelijke advertentie Ook de volgende 100 jaar staan we midden in Tietjerkstradeel. Nieuwe sleuteldiskette cd-rom Rabolnfobank Voorbeeldschermen BOB 2.0 aangepast iz Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 421 Week 1 Maandag 29 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518- Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Rond 1898 werden de eerste Rabobenken gesticht. Die banken waren de voorlopers van de lokale, coöperatieve Rabobanken die we nu n steeds kennen. Banken van en voor mensen dié willen samenwerken banken waar het belang van de klant vooropstaat. Want bij de Rabobank zijn we voortdurend geïnteresseerd In alles waar onze klanten waarde aan hechten. Zoals zelfstandigheid, samenwerking en duurzaamheid. Die waarden vindt u direct tenig In ons beleid. Omdat bij de Rabobank de klanten lid kunnen worden. En deze leden beslissen wie er ii bestuur zitten en dus wat het beleid is.Zo werkt de Rabobank al 100 jaar, en dat zal de komende 100 jaar ook zo blijven. Bij de nieuwe cd-rom van de Rabolnfobank die de ban ken vandaag ontvangen, zit ook een slcuteldiskctte. De diskette is nodig om de cd- rom met de Rabolnfobank ook het komende jaar te kun nen gebruiken. De nieuwe sleuteldiskette kan meteen in gebruik geno men worden. Woensdag is de laatste dag waarop de pro grammatuur waarmee de Rabolnfobank werkt, kan worden gebruikt. In die pro grammatuur is een zogenoem de 'expiratiedatum' opgeno men die op 31 december 1997 verstrijkt. 'Ook de volgende 100 jaar midden in de samenleving'. Met deze centrale zin presenteert Rabobank Nederland zich op dinsdag 6 januari met een fullcolour advertentie van een pagi na in de landelijke en regionale dagbladen. FHV/BBDO heeft voor de lokale banken een afgeleide advertentie gemaakt, waarin de sleutelzin luidt: 'Ook de volgende 100 jaar staan we midden in...'(naam van de eigen plaats). De lokale banken kun nen deze advertentie bestellen. Cliënten Advies In circulaire 24/475 van 12 december zijn de banken geïn formeerd over een aantal wijzi gingen in de systemen RPK- ARC en RPK-Plus. Als gevolg van één van deze wijzigingen is het niet meer nodig abonne mentstarieven afzonderlijk op te voeren. Het selecteren van één tariefcode op rekeningniveau voor onder meer het Rabo TotaalPakket of een betaalreke ning met krediet is voldoende. Daarom zijn de voorbeeldscher men BOB2.0 voor Krediet op Betaalrekening, de voorbeeld schermen BOB2.0 voor het Rabo TotaalPakket en Krediet op Betaalrekening én de invulin- structie RPK-Plus voor niet BOB-banken aangepast. De aan gepaste documenten staan van daag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, dossier leen97. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 3.2) De landelijke ad vertentie bestaat uit vier onderde len. Links boven wordt in staccato zinnen aangege ven hoe de Rabo bank in 1898 van start is gegaan. Hoe de klant voorop staat en de leden meebeslis sen. Dat de bank voortdurend geïn teresseerd is in waar haar klanten waarde aan hech ten én dat het de komende 100 jaar zo zal blijven. Twee lokale ban- -■"yhJi ken spelen mee in ,7 deze advertentie. De bank Rotter dam ('ondernemen leren we eigenlijk van elkaar'), die net zoveel van haar klanten leert als de klanten van haar. Met werk gelegenheid als aandachtspunt. De kern van een aantal projec ten dat deze bank ondersteunt, waarbij onder meer startende ondernemers een rol spelen, zoals een aantal Turkse onder nemers. En dan is er de bank Didam ('wie de jeugd heeft, heeft de toekomst'), de plaats waar de jongeren voor de bank heel cen traal staan. Zo helpt de bank de jongeren bij het stichten van een clubhuis. 'En terwijl zij leren hoe je dat soort dingen aan pakt, leren wij wat jongeren belangrijk vinden'. Bijna een kwart van de adver tentie is ingeruimd voor infor matie over de Samenspel-activi teiten, waarbij in dit verband kort aan bod komen: de kunst exposities, het jubileumge schenkboek 'Lage landen, hoge sprongen', de jubileumpostze gel, de door de bank gesponsor de topsportevenementen, de congressen, de Rabobank Fietsdag en de uitreiking van de Nationale Vrijwilligers Award "Wie de jeugd heeft, eityL 'ri* ck ii'n Ook de volgende 100 jaar H midden in de samenleving. BBB Het Nationale Compliment. De volledige teksten van de advertentie staan vanaf van daag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, trefwoord EEUW60. Lokale banken kun nen de afgeleide lokale adver tentie bestellen via het bestel formulier dat ook in de Rabolnfobank in het genoemde dossier is opgenomen. Deze advertentie (z/w, formaat A-5, staand of liggend) kost 228,02, incl BTW. Hoe coöperatief zijn wij? Dat is een vraag die de Rabobank bij het 100-jarig bestaan wel zou moeten kunnen beantwoorden. Maar hoe meet je dat? Accountants zijn meetdeskundigen bij uitstek. De Accountantsdienst is bezig een zelfmeetmiddel voor lokale banken te maken waarmee ze de drie facetten van de coöperatie kunnen meten. Dit '100 jaar geschenk' van de Accountantsdienst voor de lokale banken zal in de loop van 1998 gereed zijn. Het idee werd tijdens een brain stormsessie geboren. Wim Louwers, hoofd Kredietinspectie: "We wilden als Accountants dienst ons steentje bijdragen aan het verbeteren van de klantwaar de. Maar we hebben geen klan tencontact en dan zit je gauw klem. We zijn doorgegaan op het begrip coöperatie en haar inhoud. De coöperatie heeft ten slotte meer facetten dan alleen klantwaarde. Wij hebben ons erop gestort een meetinstrument te ontwikkelen om het maatschap pelijk engagement, de klant waarde en de ledenbetrokken heid van de Rabobank te meten." Het zelfmeetmiddel is een vra genlijst waarmee de bank zichzelf een spiegel voorhoudt. Louwers: "Het blijkt best ingewikkeld om daar een goed meetinstrument voor te ontwikkelen, maar volgend jaar komt er iets beschikbaar." Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum verschijnt in januari een boek over de geschiedenis van het Nationaal Jeugd Orkest (NJO). Medewerkers van de Rabobankorganisatie kunnen het boek bestellen voor 35,- (inclusief verzendkosten). De winkelprijs wordt ƒ49,50. Muziekhistoricus Johan Giskes beschrijft in vijf hoofdstukken hoe het NJO zich ontwikkelde van een amateurorkest tot het hooggekwa lificeerde orkest dat het nu is. Verder onder meer tien portretten van bekende ex-NJO-ers en een blik in de toekomst van het orkest. De teksten worden geïllustreerd met honderdtwintig foto's en het geheel wordt afgesloten met de complete concertlijst: meer dan 500 concerten in binnen- en bui tenland. De Rabobank is al jaren hoofd sponsor van het NJO. Ook de uit gave van de geschiedschrijving wordt voor een belangrijk deel door de Rabobank gesponsord. Belangstellenden kunnen het boek tot en met 6 januari voor de speciale prijs bestellen via onder staand telefoonnummer. Daarna ligt het voor ƒ49,50 in de boek handel. Nationaal Jeugd Orkest (020) 688 57 00 De Rabobank heeft in Nieuw-Zeeland een overeen komst getekend voor de over name van Wrightson Farmers Finance ltd, de financierings- tak van de agrarische handels organisatie Wrightson Ltd. De activiteiten worden voortge zet onder de naam Rabo Wrightson Finance. De aankoop is een nieuwe stap op weg naar het streven van Rabobank International om 's werelds nummer één te zijn als internationale food- en agribusinessbank. Rabo Wright son Finance vult de activiteiten van de bestaande Nieuw- Zeelandse Rabobankvestigin- gen aan en biedt de agrarische ondernemers hypothecaire financieringen, leasefacilitei ten, seizoensfinancieringen, betalingsverkeer en levensver zekeringen. Richt de Rabobank zich elders op de verwerkende be drijven, in Nieuw-Zeeland is de bank net als in Australië financier van primaire agrari sche bedrijven. Deze uitzonde ring wordt verklaard doordat de bank in deze twee landen een compleet bedrijf kon over nemen en de gefinancierde bedrijven vaak een industrieel karakter hebben. De Nieuw-Zeelandse Rabo- bankdochter telt ongeveer 60 medewerkers, heeft 28 kanto ren en een balanstotaal van omgerekend ƒ650 miljoen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1