Speciaal faxformulier voor spoedaanvragen van cards Consumentensegmentering van particuliere klanten blijft zinvol Bestellen en afstorten chartaal geld rond Kerst en Oudjaar Eur ka! Samenwerking met makelaars zorgt voor nieuwe klanten Rabowijzer met ingang van 1998 goedkoper Volgend jaar Praktijkcursus Communicatie Loko-kerstpakket Cliënten Advies' Met het faxformulier 'Spoedaanvraag card' kan een bank vanaf nu rechtstreeks een verzoek indienen voor een snelle leve ring van een door haar in personalisering opgevoerde card. Het formulier moet worden gefaxt naar het speciale faxnummer (040) 219 52 91. De passenfabriek behandelt de spoedaanvraag met voor rang en bezorgt de card én de bijbehorende pas via intern transport bij het hoofdkantoor van de betreffende bank. Brinks Nedlloyd wordt dus niet ingeschakeld. De bank betaalt hiervoor een vergoe ding van ƒ125,-. Het verzoek voor een snelle levering kan alleen worden ingediend op de dag dat de bank de output heeft ontvangen. Tussen aanvraag en levering van de card zitten minimaal vijf werkdagen. Om te voorkomen dat het faxformulier slecht leesbaar is, wordt de banken verzocht de gegevens met de schrijfmachi ne of de pc in te vullen. Als na één week de gegevens van de aanvraag van de card - inclusief de bijbehorende pas - nog niet bij de passenfabriek zijn aan geboden, bijvoorbeeld als ge volg van afkeuring bij Eurocard Nederland, zal de fax onbe handeld worden geretourneerd. Het faxformulier 'Spoedaan vraag card' staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41 Cliënten Advies Financieel Advies De Rabobankorganisatie werkt al ruim tien jaar met een indeling van particuliere klanten in consumentensegmenten (Primair, Extra, Standaard cn Basis) en cliëntengroepen (voor volwassenen: een tot en met vier). Met Visie '98 is een segmentering naar cliëntbehoeften ingevoerd. Regelmatig krijgt het segment Cliënten Advies de vraag of een dergelijke indeling in het licht van Visie '98 nog wel zinvol is en of de indelingscriteria niet geac tualiseerd moeten worden. In een toelichting wordt aangegeven waarom deze wijze van segmen teren - naast de behoeftesegmen tering - nog steeds nuttig is en waarom actualisering van de indelingscriteria niet wordt door gevoerd. De toelichting is van belang voor alle segmenten die zich richten op de particulieren- markt. Hij staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies5) Financieel Advies C (040)217 70 07 Cliënten Advies De Nederlandsche Bank stopt buitenlands geld en voor het op 24 en 31 december eerder met afstorten van Nederlandse gul- werken. Dit heeft gevolgen voor dens. Hieronder een overzicht het bestellen van Nederlands en van de uiterste besteltijden. Uiterste besteltijden woensdag 24 december: Voor Nederlandse guldens 10.00uur(normaal 10.30 uur) Voor buitenlands geld 15.00 uur (normaal 16.15 uur) De uiterste tijd voor opgave van een afstorting Nederlands geld is 15.00 uur (normaal 16.00 uur). Uiterste besteltijden woensdag 31 december: Voor Nederlandse guldens 8.45 uur Voor buitenlands geld 2.00 uur De uiterste tijd voor opgave van een afstorting Nederlands geld is die dag 12.00 uur. Betaaldiensten adviseert de banken ook rekening te houden met voldoende geldvoorraad in de geldautomaten. De verwach ting is dat er veel geld zal worden opgenomen in de dagen rond Kerstmis en Nieuwjaar. Het kerst weekend telt vier dagen. De geld voorraad van veel geldautomaten zal hierdoor extra moeten wor den aangevuld. Ondersteuning Betaaldiensten (040) 217 60 41 Eureka! Ik heb het gevonden! Dat riep Archimedes uit toen hij gezeten in badde hydrostatische wet bedacht. Eureka! is ook de naam van een nieuwe rubriek in de Rabokrant die vandaag, onder auspiciën van de Ideeëncommis- sie, van start gaat. In de rubriek komen ideeën, tips en suggesties aan bod die van praktisch nut zijn voor de lokale banken. Piet van Schijndel, voorzitter van de Ideeëncommissie: "Wij krijgen regelmatig praktische suggesties die niet altijd in aan merking komen voor een officië le beloning, maar die wel heel nuttig kunnen zijn voor alle of sommige lokale banken. Voorheen werden die ideeën beloond met een aanmoedigings premie, omdat er geen podium was om deze tips door te spelen naar de banken. Daar willen we met deze rubriek verandering in brengen. Vermelding in de rubriek, die regelmatig maar zonder vaste fre quentie verschijnt, levert de ideeënmaker een premie op van 250,-. De tips worden, zo nodig voorzien van aanvullende infor matie, gebundeld in dossier IDEEOO in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank. Hieronder de eerste bijdrage Ideeëncommissie Rabobankorganisatie f E W 119 Arnold Tak, hypotheekad viseur bij de Rabobank Zoetcr- meer, heeft een tip over de samenwerking met makelaars. Die stamt uit de tijd dat hij bij de Rabobank Waddinxveen werkte. De bank heeft daar met twee van de belangrijkste makelaars in haar werkgebied een samenwer kingsovereenkomst. "De makelaar komt vaak auto matisch ter sprake in een gesprek over de financiering van een ander huis", vertelt Tak. "Voor de hoogte van een maximale financiering is het natuurlijk van belang te weten wat je oude huis opbrengt. Klanten vragen regel matig wie zij het beste kunnen benaderen voor een taxatie. Ik stel dan voor dat een bij ons bekende makelaar kosteloos con- Arnold Tak (links) in een onderonsje met makelaar Nieuwenhoven. tact met hen opneemt. Ook zoek ik alvast uit op welke dag en welk tijdstip hij welk telefoonnummer moet bellen en wanneer de klant denkt het pand over te dragen. Als de makelaar de verkoopop- Financieel Advies Rabowijzer wordt met ingang van 1998 een kwartje goedkoper. De prijs per nummer gaat van ƒ2,- naar ƒ1,75, inclusief portokosten. Rabowijzer is het magazine dat vijf keer per jaar naar ruim 350.000 klanten gaat. De prijsverlaging is te danken aan een aantal kostenbesparin gen. Zo zal Rabowijzer voortaan alleen nog maar centraal worden verzonden in een nieuwe verpak king. Bij de weinige banken die nu nog gebruik maken van decentrale verzending, wordt deze automatisch omgezet in cen trale distributie. Het blijft mogelijk een abonne ment op losse nummers (zonder verpakking en adressering) te bestellen via Rabofacet Klanten service, artikelnummer (90) 0221 Rabowijzer blijkt een prima medium te zijn voor met name de financieel advies-klanten. Onder zoek heeft uitgewezen dat 93 procent van de ontvangers Rabo wijzer leest. Vaak volgt na lezing actie: 29 is wel eens naar een financieel adviseur gestapt, 21 heeft informatie aangevraagd en 20 heeft een financiële beslis sing genomen na het lezen van een artikel in Rabowijzer. Financieel Advies C (040) 217 70 07 De Praktijkcursus Communicatie, bedoeld voor medewerkers die voorlichting en public relations in hun pakket hebben maar daarvoor niet of nauwelijks zijn opgeleid, wordt ook volgend jaar gegeven. Tot en met de zomervakantie zijn er drie groepen gepland. De eerste groep begint op 3 februari. Daarna starten groepen op 24 maart en 21 april. Voor alle groe pen geldt dat de cursus wordt gegeven in Doorn. Tijdens de cursus komen onder meer aan de orde: interne- en externe commu nicatie, huisstijl, publieksgericht schrijven, perscontacten, presen teren, plannen en organiseren. In totaal bestaat de cursus uit drie blokken van vijf dagdelen. Tussen ieder blok ligt een periode van twee weken. De kosten bedragen ƒ4.650,- per persoon. Meer in formatie over de cursus, inclusief het inschrijfformulier, staat vanaf maandag in de rubriek Rabo krant van de Rabolnfobank. Communicatie Consultancy (040) 217 72 79 dracht binnen heeft, is de af spraak dat hij zich maximaal inspant voor een Rabobank- hypotheek aan de koper. Voor het aanbrengen van een hypo theekrelatie ontvangt hij bemid delingsprovisie." Tak heeft goede ervaringen met deze werkwijze. Alle kopers van een huis in Waddinxveen, dat door toedoen van één van de twee makelaars werd verkocht, sloten bij hem een hypotheek. "Wat zullen we onze medewer kers dit jaar eens schenken?" Een vraag die menig ondernemer met kerstmis bezighoudt. En als je dan eindelijk een cadeau gevonden hebt, zijn er altijd per soneelsleden die het niks vinden. Rabobank Leerdam vond de oplossing voor dit probleem in het Loko Spaarprogramma. Loko-waardebonnen als kerst pakket. Iedere medewerker van de bank kon de waardebonnen bij laten schrijven op zijn Loko Card. Met die bonnen kan hij zelf bepalen wat hij koopt bij een of meer van de 44 Loko-onder- nemers in Leerdam. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten, aldus Jacqueline Mols, bij de bank werkzaam als Loko-coördinator. "Ook de Loko- ondernemers profiteren ervan. Daarmee geven we als bank uiting aan onze coöperatieve inslag." De medewerkers van de bank zijn in ieder geval ent housiast. Mols: "Wellicht zijn er Leerdamse ondernemers die ons voorbeeld volgen en wie weet ook wel andere Rabobanken."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3