16 12 'Ommezwaai in advisering' Rabobank Interpolis mist gegevens van ongeveer 3.000 Avéro-posten Interpolis verwacht omzetdaling Als ik het voor het zeggen had. 100 jaar- Karikatuur voor betalen Chipknip Tarief muntrollen wordt verhoogd EEUW 00 SAM-chip kost volgend jaar ƒ50,- 19 9 7 Belastingplan 2 7e eeuw: alle producten onder de loep r Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 414 Week 51 Dinsdag 16 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Het belastingstelsel van de 21e eeuw betekent een ommezwaai in de financiële advisering. Daarvan zijn ze bij Fiscale Zaken AB over tuigd. "De handel in aftrekposten is voorbij. De kwaliteit van de bank wordt bepalend voor de toegevoegde waarde", zegt Willem Gruijters, Hoofd Fiscale Zaken AB. Fiscale specialist Jelle van den Berg verklaart nader. "De bank zal zich bij elk product dat is ont wikkeld met het oog op zoveel mogelijk fiscaal voordeel, moe ten afvragen of het nog zin heeft dat product te adviseren." Gruijters beaamt dat: "We zullen diepgaand moeten onderzoeken of die producten nog voldoende profijtelijk zijn voor de klant." Het karakter van de financiële dienstverlening zal moeten ver anderen, zegt Van den Berg. "Banken zullen zich in de advise ring niet meer in die mate als tot op heden moeten laten leiden door het fiscale argument. Ga in een gesprek met de klant eerst wensen en mogelijkheden inven tariseren en zoek er vervolgens een financieel plaatje bij, los van het fiscale verhaal. De fiscaliteit is wel belangrijk als sluitstuk om Interpolis staat niet te juichen bij de nieuwe belastingplannen. Gerrie Dietvorst, directeur van het Fiscaal en Juridisch Bureau van Interpolis, verwacht dat de plannen de verzekeraar een omzetver lies van 10 a 20 procent gaan kosten, met name door de beperking van de aftrekmogelijkheden voor koopsompolissen. Maar, zo vindt hij, "we moeten niet zielig doen. Het nieuwe stelsel is recht vaardig en niet constructiegevoelig. Straks verkopen we geen aftrekposten meer, maar pensioenpolissen. Financiële planning en een goede fiscale begeleiding zijn daarbij erg belangrijk." De Rabobank Schaijk geeft vandaag de aftrap voor de actie 'Mensenwensen'. In het werkgebied worden huis-aan-huis 7.500 kerstkaarten verspreid. Bedoeling is dat de ontvangers de bijgevoeg de antwoordkaart, voorzien van een wens, terugsturen naar de bank. De bank stelt honderdduizend gulden beschikbaar voor het realise ren van de 'beste' wensen. c-i —5 De bank bestaat op 8 januari honderd jaar. Ze wil lokale ini tiatieven en projecten steunen, die nog geen subsidie krijgen en die geen commerciële maar wel een maatschappelijke doelstelling hebben. De inwoners van het werkge bied kunnen de zin aanvullen: 'Als ik het in (gemeente/ wijk/buurt) voor het zeggen zou hebben, dan zou ikDe inzendtermijn sluit op 31 januari. Kort daarna komt een onafhan kelijke commissie van zes cory feeën uit het werkgebied bijeen om de inzendingen te bekijken. Zij bepalen welke ideeën gereali seerd worden. De bedoeling is dat op korte termijn wordt gestart met de uit voering van de uitgekozen pro- Rabobank Schaijk C (0486) 468 812 Bedrijven Advies' te toetsen of er nog een optimali sering kan plaatsvinden." Het belastingplan van minis ter Zalm en staatssecretaris Vermeend is een voorstel dat nog als wetsontwerp gestalte moet krijgen en dat daarna nog uitvoe rig moet worden behandeld door de Tweede Kamer. "Dus er is geen reden voor paniek. We ver wachten overigens dat voor lang lopende contracten een over gangsregeling komt. De politiek zal wel zo verstandig zijn", aldus Gruijters. Gruijters en Van den Berg vin den het voorgestelde belasting stelsel een stuk evenwichtiger dan de huidige systematiek. "Er kan minder gemanipuleerd wor den. De grondslag is verbreed en aangifte doen wordt eenvoudiger. Maar dit stelsel lijkt mensen wel minder ruimte te geven om hun toekomstvoorziening veilig te stellen. De aftrek van lijfrentes wordt bijvoorbeeld een stuk min der. Eigenlijk is dat jammer, want de overheid vraagt wel steeds meer aan haar burgers om toch vooral voor de eigen voorzienin gen te zorgen. Met behulp van de belastingwet zal dat straks nog maar mondjesmaat kunnen." Fiscale Zaken AB f (040) 217 50 21 Cliënten Advies Deze (b)aardige beer promootte afgelopen weekend tijdens de Kiwanis Kerstmarkt in Valkens- waard de Chipknip. In de Rabo- bankstand kostte een karikatuur 7,50, te betalen met Chipknip. Dat geld kon men op de rekening terugkrijgen door een kaartje met naam, adres en telefoonnummer bij de bank in te leveren. Zo'n tweehonderd mensen lieten zich portretteren en bankmedewerkers liepen regelmatig met klanten naar hun kantoor aan de over kant om Chipknippen op te laden. Lizette Hilkens: "We ver lagen de drempel voor het Chip- knipgebruik, ook bij mensen die er nog niets op hadden staan, én we houden er interessante adres sen aan over." Bedrijven Advies De SAM-chip in betaal automaten, die onder meer nodig is voor de beveiliging van Chipkniptransacties, gaat de ondernemer vanaf 1 janu ari 1998 f50,- kosten. Op dit moment betaalt hij hier voor 25,-. In werkelijkheid kost de chip ook nu al 50,-. Rabo bank Nederland neemt tot nog toe echter de helft van deze kosten voor haar rekening om de afname van de betaal automaten te stimuleren. Klanten vinden de kosten van de SAM-chip terug in de factuur van de leverancier. Het programma Genereren Formulieren Betaalautomaat (GFB) meldt nu een bedrag van 25,- voor de SAM-chip. Begin volgend jaar ontvangen banken een nieuwe versie van GFB met een aangepast be drag. Vanaf 1 januari tot de nieuwe versie er is, moeten banken het bedrag handmatig aanpassen op de Koop-, in stallatie- en service over eenkomst van CCV en het Aanmeldingsformulier van Datelnet. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Eigen Huis jecten. "Wat dat voor projecten worden is voor ons ook span nend", verteld Jolanda de Klein, die binnen de bank de actie coördineert. "En over het aantal inzendingen hebben we net zo min een idee. We wachten het gewoon maar af." Interpolis heeft de nieuwe polissen van 14.000 omgezette Avéro- posten inmiddels aangemaakt en opgestuurd naar de lokale banken. Deze banken wordt aangeraden de polissen zo spoedig mogelijk naar de klanten te sturen. Van zo'n 2.500 tot 3.000 posten ontbreken nog gegevens, waardoor deze polissen later bij de banken en de klanten zullen arriveren. Interpolis en Avéro proberen nu gezamenlijk de juiste klantgege vens te achterhalen. Mocht dit De Nederlandsche Bank ver hoogt per 1 januari 1998 het tarief van muntrollen die aan de banken worden geleverd. Iedere muntrol gaat 12 cent kosten, een cent meer dan nu. Het leveren van losse munten blijft 4 cent kosten per vergelijkbare rolin- houd (rolequivalent). Rabobank Nederland past de adviestarieven voor levering van muntgeld aan klanten niet aan. Die tarieven zijn in de Rabo- Infobank terug te vinden in circu laire 43/1192. Infolijn Betaaldiensten (040) 217 60 41 niet lukken, dan neemt Interpolis rechtstreeks contact op met de klant. Dit betekent echter dat het aanmaken van deze polissen enige vertraging oploopt. Eind dit jaar ontvangen de ban ken via de cd-rom Toepassingen het programma Omzetting Actie Avéro (OAA). Hiermee kunnen ze de nog ontbrekende akten en typeconcepten eenvoudig aan maken. De banken dienen dit ook voor RHB-akten te doen. Omdat de software niet eerder beschikbaar is, ontvangen de klanten de akten pas na de eerste incasso. Van de klanten waarvan de polissen al zijn aangemaakt gebeurt de incasso namelijk per 1 december. Deze klanten betalen de premie van twee maanden ineens. Omdat de incassodatum staat vermeld op de polis, wordt de banken aangeraden deze zo snel mogelijk naar de klant te sturen. Van de klanten waarvan gege vens ontbreken heeft de incasso pas per 1 januari plaats. Deze klanten betalen dan de premie van drie maanden ineens. Interpolis zal deze klanten een brief sturen met een toelichting. Helpdesk Leven (013) 462 12 50 Eigen Huis (040j~217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1