Seminar direct marketing voor Loko-ondernemers Begin volgend jaar advies over koers van TrefPunt Directeuren voeren samen smakelijke fusieklucht op Ossendrecht 'speelt' op euro- gevoel met spannende quiz Belastingmaatregelen centraal in Rekening Coulant-actie februari Rabobank EEUW00 Nieuwe CRP release 4.2 voorbanken beschikbaar <-100jaar-> Bedrijven Advies Loko Management heeft een seminar ontwikkeld over direct marketing, speciaal voor (potentiële) Loko-ondernemers. Lokale banken kunnen dit seminar volgend jaar inzetten in het kader van 100 jaar Rabobank. Bert Oosterkamp van Loko Management: "Hiermee laat je klanten zien dat de Rabobank er niet alleen is voor bankzaken, maar de onder nemer ook op andere gebieden helpt om succesvol te ondernemen." Het Loko Klantenbestand staat centraal in het seminar. Loko- ondernemers kunnen gegevens uit dit bestand sinds kort (tegen be taling) aanvragen. Daarmee krijgt de ondernemer onder meer inzicht in de leeftijd van zijn klanten, de gezinssamenstelling en het oplei dingsniveau. Hij kan ook gege vens als 'wie zijn mijn beste klan ten?', 'welk resultaat leveren Bonus- of Turbo Loko's op?' of 'in welke wijk wonen mijn klanten?' opvra gen. Oosterkamp: "Met die infor matie kan de ondernemer heel concreet zijn klanten benaderen. Nu gebeurt dat vaak in een huis- aan-huisblad, maar aan de hand van het Loko Klantenbestand kan de ondernemer zijn reclamegeld veel effectiever besteden, bijvoor beeld via een direct mail." In het seminar worden eerst de mogelijkheden en beperkingen (in verband met de Wet Persoons- registraties) van direct marketing behandeld, daarna gaan de onder nemers zelf aan de slag met twee cases. Het seminar is getest én goed ontvangen in Breukelen-Loenen. Oosterkamp: "Direct marketing is nog geen gemeengoed onder mkb- ers, terwijl het dé manier is om de marktpositie te versterken." Het kant en klaar seminar kost de banken 1.450,-. Voor 450,- meer wordt lokale informatie in het seminar verweven. Meer infor matie staat maandag in de Rabo- Infobank, dossier EEUW00. Loko Management 7 (040) 217 53 97 Bedrijven Advies De Project Advies Commissie (PAC) geeft begin volgende jaar een advies over de koers van TrefPunt. Het advies richt zich op drie aan dachtsgebieden: de formule van TrefPunt (concept en product), de samenhang tussen TrefPunt en de Rabobanksite, en de organisatie van de business unit TrefPunt. Internet is van strategisch belang voor de Rabobank en haar klanten, zo concludeert de PAC. De elektro nische snelweg biedt mogelijkheden om de klantwaarde te vergroten en de Rabobank te positioneren als moderne, innovatieve en betrokken bank. Op 8 januari 1998 zal de PAC een concept advies uitbrengen over de positie en de rol van TrefPunt hierin. Meer informatie staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant. TrefPunt Nederland C (030) 215 18 15 Kooistra (l) en Hiemstra in actie. 'De beste (snert)bank uut Wieringerland'. Dat was het motto van een specia le avond voor de medewerkers van de banken Wieringen en Wieringermeer ter gelegenheid van de aankomende fusie. De directeuren van beide banken, Ynte Kooistra (Wieringermeer) en Douwe Hiemstra (Wieringen), voer den samen een klucht op om het waarom van het samengaan uit te leggen. Kooistra, in een bebloed schort en gewapend met een mes, speelt slager Merregpiep. Hiemstra, gekleed als visser, is klant Dirk Platvis. Merregpiep legt Platvis uit waar om fuseren belangrijk is. Hij doet dit aan de hand van het recept voor zijn ambachtelijke snert. Hoewel de ingrediënten op zich niet bij zonder zijn, krijg je door ze alle maal in één pan te gooien een heer lijke soep. "De krachten zijn dan gebundeld om de kwaliteit te ver beteren." De medewerkers van de banken konden dit zelf proeven. Zij kregen als voorgerecht een bord snert en roggebrood met spek. Vervolgens vertelt Kooistra wat er al is gedaan en wat er nog moet gebeuren. Hij benadrukt dat vanaf dit moment de medewerkers direct betrokken zijn bij de fusie. "De inbreng van de medewerkers moet de fusie doen slagen. In een werkge bied waar een enorme verweven heid bestaat tussen de inwoners en de bank is dat essentieel." Na de Hollandse maaltijd kondigt Hiemstra het 'snertspel' aan. Sandra Jansen, communicatie-adviseur in de regio Noordwest Nederland, legt de spelregels uit. De medewerkers kunnen aangeven waar ze trots op zijn in hun eigen bank, wat ze aan de nieuwe bank willen meegeven en wat ze terug wensen te zien en wat liever niet, om zo te komen tot 'de beste bank uut Wieringerland'. Jansen: "Deze gezamenlijke inspan ning is het begin van de manier waarop het hele fusieproces zal ver lopen. Samen dragen we bij aan de vorming van de nieuwe bank." Rabobank Wieringermeer (0227) 602 444 "Hoe vijzelen we de eurokennis van onze collega's op zonder gort droog slaapverwekkend program ma aan te bieden", vroegen Hans Klein Swormink van Rabobank Bedrijven Advies" De februari-actie van de Rekening Coulant staat al in de steigers ter wijl de december-actie nog moet beginnen. Nieuwe belastingmaatrege len voor ondernemers en Telebankieren met de versie via Internet vor men de hoofdmoot. Banken zonder abonnement kunnen zich nog tot 19 december inschrijven. Ook nu weer gaan direct na de jaarwisseling diverse nieuwe belas tingmaatregelen in. De maatregelen die voor de ondernemer belangrijk zijn, komen in een speciale bijlage bij de Rekening Coulant Courant. De Tante Agaath-regeling en leasing worden in dat kader toegelicht. Actiematig staat Rabobank Tele bankieren centraal. In de Courant komt een vergelijkend overzicht van Rabobank Telebankieren Inter net, Rabo Telebankieren en Rabo Telebankieren Extra. Verder in de Courant het vervolg van '100 jaar Rabobank' en de bij behorende penning, de Rabosite en een eerste artikel over de 2000- problematiek. Artikelen over de levensmiddelenbeurs Roka '98 en zakendoen in het buitenland maken, samen met de vaste rubrieken Chipknip en euro, de Courant vol. Bedrijven Advies adviseert ban ken om efficiencyredenen te kiezen voor centrale verzending, nu 380 van de 452 deelnemende banken met Cliënt Screening Lokaal het bestand opschonen. Volgende week ontvangen banken een deel namebevestiging, waarop ze muta ties kunnen aanbrengen. Meer informatie over de Rekening Coulant-actie staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant. Bedrijven Advies 7* (040)217 70 04 Ossendrecht en zijn collega's in de eurowerkgroep zich onlangs af. "Een quiz", bedachten ze. Het werd één van de onderdelen van een avondje eurovoorlichting onder het motto 'eigen mensen informeren we eerst, daarna onze klanten.' "Stel, het is 2020. Tijdens de grote schoonmaak duikt ergens onder in een kast ineens een lang vergeten oude sok op met daarin een vermogen aan briefjes van honderd. Wat moet je dan doen? Ze in de open haard opstoken om er, zij het voor even, toch nog warmpjes bij te zitten. Of kunnen ze gewoon worden omgeruild tegen de euro." Dit is slechts één van de in totaal vijftig vragen die de werkgroep bedacht. Klein Swor mink: "We wilden op een speelse manier onze collega's warm maken voor de euro. En dat is prima gelukt." Banken die belangstelling hebben voor de quiz, kunnen hem opvragen bij Klein Swormink. Rabobank Ossendrecht C (0164)67 22 50 Cliënten Advies ln de nieuwe release Cliënt Relaties Particulieren (CRP) is een aantal nieuwe functies opgenomen én zijn wijzigin gen en/of aanvullingen door gevoerd binnen bestaande functies. Ook is het produc ten-palet geactualiseerd en zijn nieuwe cliënt- en pro ductrubrieken toegevoegd. De systeembeheerders van de banken krijgen de nieuwe release rond 12 december. De commercieel managers zijn geïnformeerd via een brief. In de toekomst zullen de toepassingen van CRP ver huizen van lokaal naar cen traal. Via een online verbin ding blijven deze beschikbaar als ondersteunende hulpmid delen voor de lokale marktbe werking. CRP blijft dus naast andere specifieke toepassin gen, zoals Financieringsbeeld Klant (FBK) en Zekerheden van het segment Eigen Huis, een functie houden. In een artikel over FBK en Zekerheden in de Rabokrant van 9 december was te lezen: 'banken die CRP gebruiken kunnen dat vooralsnog blij ven doen, al wordt ook hen aangeraden over te stappen naar de centrale toepassing'. Hiermee wordt gedoeld op alléén het vastleggen en raad plegen van zekerhedengege- vens. Dit geldt dus niet voor CRP in zijn algemeenheid, dat een veel breder toepas singsgebied kent. De jaarlijkse actualisering van de opbrengsten- en kosten- parameters voor de rentabili- teitsberekening wordt door gevoerd op basis van de gegevens van eind december. Het resultaat hiervan wordt zichtbaar in de CRP gegevens van januari. Meer informatie hierover krijgen de banken begin februari tegelijk met de CRP beleidsinformatie-over zichten. Banken die de nieuwe renta- biliteitsgegevens in januari willen vergelijken met histori sche gegevens kunnen, op basis van het in december ontvangen CR P-bestand, een totaaltelling voor de rentabi- liteitsrubrieken uitvoeren en dat nogmaals doen in januari. De uitbreidingen en wijzigin gen in de nieuwe release CRP 4.2 ten opzichte van CRP 4.1b staan maandag in de Rabo lnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2