II 12 'Wil je overleven dan moet je aan marketing doen' Jaarwerk spaarfondsen in Rabolnfobank opgenomen 'Trefcentrum' vlaggeschip van Samenspel bij bank Rotterdam Installatie Rabo Telebankieren Internet 2 heeft zondag plaats Rabobank 19 9 7 Speciale editie nieuwe communicatie-aanpak ACCE 00 Interpolis verrekent kosten van voorlopige verzekering met banken <~100jaar-> EEUW 00 Vianen-Meerkerk zet als eerste Rabobank Accent in voor leden Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 411 Week 50 Donderdag 11 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Ik zie het lidmaatschap van de Rabobank als een ideaal marke tinginstrument." Deze vooruitstrevende coöperatieve gedachte komt van Lecndert Wijnmaalen, directeur van de Rabobank Vianen- Mecrkerk. Zijn bank is de eerste die het Rabobank Accent als leden programma gaat inzetten. Wijnmaalen huldigt een zakelijk getinte filosofie over Rabobank Accent: "Wil je overleven, dan moet je aan marketing doen. Anders houd je geen klanten over. Je kunt nog zoveel leuke dingen doen voor de leden, als al die dingen niet bij dragen aan de rentabiliteit, dan heb je er maar weinig lol van." Vianen-Meerkerk heeft zich vooral over de vraag gebogen wat voor leden ze nu eigenlijk wil. "We zijn blij dat het verplichte lid- Rabobank Accent is on langs gepresenteerd als rela tie- en (leden)wervingspro- gramma. In een reeks van zes artikelen legt de Rabobank het accent op het programma. Vandaag het laatste deel. Rabobank Accent maatschap is afgeschaft. Daar krijg je geen betrokken leden mee en juist die zoeken we. In ons leden bestand zitten veel particulieren die ooit lid zijn geworden omdat onze offerte hen beviel. Dat zijn moge lijk betrokken klanten, maar geen betrokken leden." Betrokken leden zijn volgens de directeur die klanten die in de prak tijk van alle dag interesse tonen voor de brede financiële dienstver lening van de Rabobank. Maar de bank moet niet alleen kijken naar de hoeveelheid producten of diensten die klanten afnemen. Wijnmaalen: "In feite moet je de leden zoeken die passen bij de cultuur van de Rabobank. Liefst mensen die in netwerken zitten, sleutelposities in de gemeenschap innemen en die de bank op een positief kritische manier benaderen. In zo'n geval kan het wel eens voorkomen dat zo'n lid slechts een eenvoudige betaalrekening heeft." Financieel Advies Cliënten Advies Het nieuwe Vragen Antwoorden Jaarwerk voor de spaarfondsen Rabo Dividend Sparen (RDS) en Rabo Groei Sparen (RGS) is vanaf maandag beschikbaar in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Het jaarwerk gaat uitgebreid in op vragen en antwoorden over on der meer dividenduitkering, fiscale en juridische aspecten en overzich ten. Het is bestemd voor cliëntad viseurs en financieel adviseurs. Het is dit jaar voor het eerst dat de uitgave Vragen Antwoorden De nieuwe communicatie-aan pak van de Rabobankorganisatie staat vandaag centraal in een extra editie van de Rabokrant. De aanpak wordt uit de doeken gedaan aan de hand van een aan tal (concept) advertenties rond het thema 'wonen' die in februari in landelijke en regionale media worden geplaatst. Jaarwerk RDS en RGS in de Rabolnfobank komt. Voorheen kre gen alle banken een exemplaar toe gestuurd. Gezien het beperkte aan tal wijzigingen is dat nu niet nodig. In de nieuwe uitgave komt ook de procedure rond de dividenduit kering aan de orde. Klanten heb ben de mogelijkheid om het dividend op 31 december 1997 contant bij de bank af te halen. Hiervan wor den klanten vandaag in een adver tentie in Het Financieele Dagblad op de hoogte gesteld. Het dividend dat Rabo Dividend Sparen over 1997 uitkeert, is in alle gevallen belast in het fiscale jaar 1997. Financieel Advies Z (040) 217 70 07 Cliënten Advies C (040) 217 70 08, kies 5 "Van betrokken leden kun je ver wachten dat ze met hart voor de zaak zullen nadenken over het functioneren van de bank. Zij zijn in mijn ogen de beste waarborg voor de continuïteit van de coöpe ratie. De doelstelling van de coöpe ratie is brede financiële dienstverle ning. En niet leden op feestjes trakteren. Dat is voor mij het bewijs dat je Rabobank Accent commercieel moet benutten." Rabobank Accent Z (040) 217 71 72 Eigen Huis De voorlopige dekking van de OpMaat Verzekering en de SpaarZeker Verzekering is de eerste drie maanden gratis. Daarna wordt deze voorlopige dekking verlengd tegen vijftig gulden per maand met een maximum van negen maan den. Interpolis incasseert dit be drag niet bij de klant maar ver rekent het met de aan de bank uit te keren provisie. Dit houdt in dat de banken de incasso bij de klant zelf moeten regelen. Helpdesk Leven Z (013) 462 12 50 Een kroon voor Martin Smulders: klanten aanhalen." Banden onderling en met onze Ruimte voor startende ondernemingen, een bemiddelingsbureau voor werkgelegenheidsprojecten, een Rabocafé en een zaal voor cur sussen, seminars, en gezellige avonden. Rabobank Rotterdam stelt alles in het werk om een unieke ontmoetingsplaats voor haar mede werkers en ondernemende Rotterdammers tot stand te brengen. Het Samenspel-plan werd in bijzijn van 'prins Willem Alexander' aan alle medewerkers gepresenteerd. De bijeenkomst begon met een informatiemarkt waarop onder meer de acht afdelingsoverschrij- dende werkgroepen zich op ludieke wijze presenteerden. De millennium-werkgroep had een waarzegster uitgenodigd en de werkgroep interne communicatie verwees met kabeldrop naar de komst van een mogelijk Intranet. Alle medewerkers kregen bij de stand over het grootstedenbeleid een boek over vooroordelen over achterstandsgroepen in de grote steden. Het hoogtepunt van de avond was de presentatie van de plan nen van de werkgroep maat schappelijke betrokkenheid en 100 jaar Rabobank. Communi catie-adviseur Marianne Devilee: Cliënten Advies Bedrijven Advies In verband met de installatie van Rabo Telebankieren Internet rele ase 2 (RTI) zijn aanstaande zondag de distributielijnen Rabo Telebankieren, Rabofoon, Smartfoon, Rabo Telebankieren Internet, Direct Betalen via Internet en Internet Beleggingen van 00.00 uur tot 08.00 uur niet bereikbaar. De installatie van RTI heeft geen gevolgen voor de bankappli- catie Rabo Telebankieren Beheer. Rabo Telebankieren Extra en Telebankieren Corporate Clients blijven wel gewoon te bereiken. Uitgebreide informatie over de werking van de aangepaste klantapplicatie RTI is maandag beschikbaar in de Rabolnfo bank, rubriek Rabokrant, onder trefnummers 739516a en 744101a en in de rubriek nieuw. Helpdesk Rabo Telebankieren Z (0495) 545745 "We wilden iets doen voor klan ten/leden, voor medewerkers en voor onze omgeving. Een cen trum dat als trefpunt kan dienen tussen die drie groepen wordt het vlaggeschip van onze Samenspel activiteiten." Een aantal kansar me en kansrijke starters kan in het gebouw zijn eigen bedrijf beginnen. In samenwerking met andere partijen komt er een bemiddelingspunt voor werkge legenheidsprojecten. Dat moet de ondoorzichtige markt helderder maken en partijen bij elkaar brengen. Er komt ook een Rabocafé en een trefpuntzaal in. Devilee: "We willen veel van onze activiteiten in dat centrum laten plaatshebben. Bovendien kunnen verenigingen die een acti viteit willen organiseren en daar voor ruimte nodig hebben, bij ons aankloppen. Wij sponsoren de zaal dan in natura." Om het belang van Samenspel bij het 100-jarig jubileum te onderstrepen overhandigde de 'prins' de kroon aan directeur Martin Smulders. "1998 Moet voor ons een kroonjaar worden, waarin we door Samenspel de banden onderling en met onze klanten en leden aanhalen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1