Management doet nog te weinig aan vergroten van flexibiliteit RaboMagazine staat stil bij merkstrategie Veel belangstelling voor'Nationaal Compliment' ■ICAAR 00 EEUW 00 Vaardigheidstraject Bedrijven legt nadruk op team en klant Rabobank *rk toch! Hoedster, Themadag CAAR over employability ^lOOjaar^ De tijd dat een Rabobankmedewerker tot aan zijn pensioen dezelf de functie uitvoerde, is voorbij. Het nieuwe toverwoord luidt employabilityde optimale inzetbaarheid van medewerkers, nu en in de toekomst. Tijdens de CAAR-themadag over employability, vori ge week in Groningen, werd duidelijk dat het management op de lokale banken nog te weinig voorwaarden schept om de flexibele inzetbaarheid van medewerkers te vergroten. "Meestal denk je bij een merk aan producten als Coca Cola of Omo of iets dergelijks. Maar een bank als de onze is evenzeer een merk als die producten. Wij verschillen wat dat betreft niets van Philips, IBM of Compaq." Aan het woord is Gert Sluis, hoofd Communicatie Aangesloten Banken, in RaboMagazine van decem ber. 'Een merk toch! Hoe sterk!' De NOS, SBS-6 en RTL-4 berichtten afgelopen zondag over de uit reiking van vijf regionale prijzen op de Internationale Vrijwilligers- dag in Utrecht. Het Nationale Compliment is een initiatief van dc Nederlandse Organisaties Vrijwilligers (NOV) en kreeg dit jaar voor het eerst steun van de Rabobank. De uitreiking had plaats bij Rabobank Nederland op de Utrechtse Croeselaan. Tijdens de bijeenkomst die door 65 vertegenwoordigers van de ban ken uit de regio Noord-Nederland werd bezocht, bleek dat er nog wei nig banken zijn die al concrete stap pen hebben ondernomen op het gebied van employability. Zo heeft slechts de helft van de banken uit de regio een personeelsontwikkelings beleid (Pob) op papier gezet. Een beeld dat iets beter is dan de onlangs in de Rabokrant geschetste situatie in de regio Zuidwest-Nederland. Daarnaast komt het bij veel ban ken voor dat het functioneringsge sprek niet wordt vertaald naar afspraken over opleidingstrajecten of toekomstplannen. "Vaak zegt het management dat het haar aan tijd Van taakgericht werken naar procesgericht denken en hande len. Van individueel trainen naar trainen als team. Commercieel managers, bedrijvenadviseurs, relatiebeheerders, medewerkers Commerciële Binnendienst, ver zekeringsadviseurs en financieel adviseurs: allen worden betrok ken bij het Vaardigheidstraject Bedrijven. Het traject bestaat uit zeven clusters: mensen, midde len, meters, werkprocessen, ana lyse, marktbewerking en ver koop. Die worden in de vorm van opleiding/training en begeleiding op de werkplek behandeld. De volgorde en de inhoud is afhan kelijk van de doelstellingen van de bank en het stadium waarin de teamvorming verkeert. Hoeben: "De segmentvorming in Visie '98 heeft het hokjesden- ken bevorderd. Mede daardoor is de samenwerking niet overal even goed." Voordeel van het Vaar digheidstraject is volgens Hoeben, dat de medewerkers van de bank een grote eigen inbreng hebben. "Daardoor is de betrokkenheid groot, het is echt een project van henzelf. Bovendien is het zo opge steld, dat de medewerkers het ook ontbreekt om een goed beleid op poten te zetten, of dat er andere pri oriteiten gelden", meende Jan van den Bogaard, voorzitter van de werknemersdelegatie van de CAAR. "Maar dan zeg ik op mijn beurt dat het belang van het menselijk kapi taal de meeste aandacht verdient." Hij riep de medewerkers op tot een actieve opstelling. "Je moet voor jezelf opkomen en tijdens func tioneringsgesprekken harde afspra ken maken met het management. Employability is een zaak van medewerker én management." Karei van Vugt, hoofd P8cO Consult lokale banken en één van de sprekers op de themadag, wees er op dat de werkgelegenheid binnen aankunnen." Door het traject ver vallen veel andere trainingen. Hoeben: "Echt productspecifieke kennis moet je toch individueel leren, maar alle vaardigheden leer je samen met je collega's, aan de hand van praktijkgevallen." De klant staat centraal in het Vaardigheidstraject. "Op de start bijeenkomst voor het personeel heeft een van onze klanten een visie over de rol van de bank gegeven", vertelt Hoeben. "Daaruit bleek dat de klant een pro-actieve benadering waardeert en dat hij graag over de toekomst van zijn bedrijf wil praten." Een klanttevredenheidsonderzoek bevestigde dit. "Ook wil de ondernemer een vast aanspreek punt. Dat er voor de daadwerke lijke advisering specialisten bijge haald worden, vindt de klant niet erg. Verder is after sales heel belangrijk. Daarin schieten we nu nog duidelijk tekort." Dit jaar beginnen nog enkele banken met het Vaardigheidstraject Bedrijven. Medio volgend jaar kan iedere bank ermee beginnen. Bedrijven Advies 7^ (040) 217 70 04 de Rabobankorganisatie van aard zal veranderen en dat het aantal banen eerder zal afnemen dan zal toenemen. "Wanneer dat is en hoe snel dat gaat, is nog niet te overzien. Maar medewerkers die dan nog niet hun eigen sterke en zwakke punten en hun eigen ambities helder heb ben, krijgen het heel moeilijk." Het vergroten van de kansen bin nen de Rabobank dan wel daarbui ten kan op verschillende manieren. "Door het volgen van opleidingen. Maar ook door je flexibel op te stel len, zoals bereid te zijn op verschil lende arbeidstijden te werken of door meer taken binnen een functie- gebied uit te voeren. Ook de bereid heid enige reistijd voor lief te nemen of te verhuizen vergroot de inzet baarheid", aldus Van Vugt. Namens Rabobank Nederland stelt hij hulpmiddelen in het voor uitzicht om medewerkers te facilite- ren bij het maken van een persoon lijk profiel. RAILS, de Rabobank InterActieve Loopbaan Site, die naar verwachting medio volgend jaar beschikbaar komt op het RaboWeb, is daar één van. Hij pleit voor een bewust beleid van de banken voor flexibele arbeidskrachten, zoals uitzendkrach ten en contractanten. Daarnaast dienen banken de medewerkers op de hoogte te houden van ontwikke lingen in arbeidsmarkt. "Want de discussie over employability leidt ook tot onzekerheid bij veel mede werkers. Door in je communicatie erop te wijzen dat het verruimen van de inzetbaarheid ook in het belang van de medewerkers zelf is, neem je die onrust voor een deel weg." Vierhonderd belangstellenden woonden het feestelijke gebeuren bij. Daar waren ook vertegenwoor digers van plaatselijke banken bij. Een aantal banken overweegt zelf een lokale vrijwilligersprijs te gaan ondersteunen. Van een derge lijk inititiatief van de bank Ede werd vorige week al melding gemaakt. In de afgelopen maanden heb ben zich in elke regio een mede werker van de Rabobank en een van een regionaal steunpunt van het NOV zich gebogen over de be oordeling van de 800 projecten die voor de prijs werden voorgedragen. Uiteindelijk drongen in elke regio drie projecten tot de finale door. Afgelopen zondag werd bekend welke vijf projecten het 'Nationale Compliment' ontvan gen. In de regio Noord won De Stichting Terminale Thuiszorg ZW-Friesland. 'Het Tweede Huis' in Nederasselt streek in Oost met de eer. Het project in de regio Zuid West dat 'Het Nationale Compliment'ontving, richt zich op autistische kinderen om hun dicht bij huis een goede, veilige plek te bieden. Een gezamenlijk EHBO-project van de Stichting Vluchtelingenwerk en het Rode Kruis, afdeling Utrecht, werd door de jury unaniem als beste van de regio Noord West beoor deeld. Voor de regio Zuid streek het Limburgs Openluchtmuseum Eynderhoof in Nederweert met de hoogste eer. De projecten krij gen 5.000,- De vijftien finalis ten dingen mee naar de landelijke hoofdprijs, waaraan een bedrag van 25.000,- is verbonden. De uitreiking van deze prijs heeft plaats in september volgend jaar. Bedrijven Advies Voor het hele bedrijventeam is een nieuw vaardigheidstraject ont wikkeld. Doel is om als team het advies-, verkoop- en verwerkings proces zodanig te stroomlijnen, dat de klant er beter van wordt. Samenwerking staat centraal. "Binnen en tussen de segmenten kan die zeker nog verbeteren", aldus Hans Hoeben, commercieel manager Bedrijven bij Rabobank Het Maasland, "terwijl juist die samenwerking de prestaties verbetert en de klanttevredenheid ver hoogt." De bank begon onlangs als eerste deelnemer aan het traject. Ouderenmarkt: kennen en gekend worden In het openings artikel van het magazine over de merkstrategie ko men ook aan het woord: Gert Bouwkamp, direc teur WAB, en Walter Amerika en Andy Mosmans van EHV/BBDO, het bureau voor Creatieve Mar keting dat de merkstrategie in opdracht van Rabobank Neder land heeft ont wikkeld. Bouwkamp: "Het volstaat dus niet meer om tegen de klant te zeggen: blijven van nieuwe producten voor ouderen. Zeven mensen uit de organisa tie en één klant geven in '1997 Was het jaar van... aan wat zij het aflopende jaar in hun werk als het belangrijkste beschouwen. Verder: een beschouwing van Albert Dierick, hoofd Stafgroep Economisch Onderzoek, over de 'Wereldeconomie en rente in '97/'98'; 'Cultuurschok maar geen heimwee bij uitzending naar het buitenland'; een artikel over het MuziekTheaterSpektakel ter afsluiting van het jubileumjaar en een pittige puzzel voor tijdens de feestdagen. Het nummer sluit met 'De 'toekomstmanager' in Profiel. 'kijk eens wat wij een mooie pro ducten voor u hebben'. Mensen moeten om een andere reden naar ons toe komen en daarvoor is het zo belangrijk dat wij ons als merk neerzetten en vertellen wie we precies zijn." In De Spraakmakers spreken Jaap Lagendijk, directeur van de Rabobank Zeist en Lodi Hennink, manager marketing en productontwikkeling van Inter polis, diepgaand met elkaar over het kennen en herkennen van de oudere in de markt. Commercieel directeur Harko Stavasius van de bank Almere reageert heet van de naald en neemt meteen de gele genheid te baat Interpolis even op de vingers te tikken over het uit-

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2