'Soms geschokt door gebrek aan kennis vrijetijdsbranche' Branchestudies belichten ontwikkelingen en trends in informatica en metaal Hoogleraar Go over Recreatie en Toerisme AGENDA week 49 Relatiebeheer Relatiebeheer De recreatiebranche komt om in de informatie, maar heeft desondanks te weinig kennis in huis om adequaat in te spelen op de toekomst. Dat meent de Rotterdamse Hoogleraar Recreatie en Toerisme, Frank Go. Hij was één van de inleiders tijdens de eerste werkbijeenkomst Innovatie Recreatie en Toerisme, geïnitieerd door Strategisch Duurzame Ontwik kelingen. Zijn conclusie: "Traditionele denkpatronen werken niet meer." Recreatie en Toerisme is big busi ness. Tien procent van het Bruto Nationaal Product komt voor rekening van de vrijetijdsbranche, mondiaal is het de grootste bedrijfs tak en het ziet ernaar uit dat het einde van de groei nog lang niet in zicht is. Met kortere werkweken, een welgevulde portemonnee en schier onbegrensde mogelijkheden in het verschiet, stelt de gemiddel de consument steeds hoger eisen aan de manier waarop hij zijn vrije tijd wenst door te brengen. Variatie en kwaliteit is het devies van de zich snel vervelende moderne mens. Tegelijkertijd krijgt ook hier de verhouding tussen consument en producent/leverancier er een derde dimensie bij: die van duurzaam heid en maatschappelijke betrok kenheid. Kansen te over voor wie ze ziet en creatief weet te benutten, zo lijkt het. Het is echter zeer de vraag of de vrijetijdsbranche in staat is de ontwikkelingen bij te benen. Go: "Ik ben soms geschokt door het gebrek aan kennis. Juist dat is fundamenteel. Zolang die basis ontbreekt, komt de sector geen stap vooruit." Volgens Go kan de recreatiebran che de slag naar morgen slechts maken als ze in staat is te anticipe ren op de toekomst. Dit vereist ech ter een totaal ander denkkader en een coherente benadering. Hij pleitte daarom voor het zogeheten ketendenken. Een systematische manier van werken, waarbij recre atie en toerisme worden beschouwd als een interdisciplinaire bedrijfs tak in de totale keten. Partner schapsrelaties vormen daarvan de basis. "Uitwisseling van ervaringen leidt tot synergie in plaats van con currentie", hield Go zijn gehoor voor. In een wereld die wordt gere geerd door de mores van de vrije markt en het zapgedrag van consu menten is dit een tamelijk revolu tionair statement dat morrelt aan het aloude adagium 'kennis is macht, dus delen we hem niet.' Go: "Wil de sector de kwaliteits slag maken die de consument eist, dan zal ze moeten samenwerken met anderen, coalities moeten vor men en zorgen dat ze over gedetail leerde kennis van de markt beschikt." En dat is nu precies wat het netwerk Innovatie Recreatie en Toerisme beoogt, stelt Bouwe Taverne van Strategisch Duurzame Ontwikkelingen. Dit netwerk moet banken de kans bieden samenwer kingsverbanden tot stand te bren gen, kennis uit te wisselen en te participeren in lokale netwerken. Hij is van plan daarvoor onder meer een databank in het leven te roepen. Strategisch Duurzame Ontwikkelingen C (030) 216 13 49 De markt voor informatietechnologie ontwikkelt zich zo voor spoedig dat een nijpend tekort aan professionals dreigt. Ook de metaalindustrie ontwikkelt zich gunstig, zij het dat deze branche nog steeds wordt geplaagd door een gebrek aan commercieel onderne merschap. Dit blijkt uit de vandaag verschenen branchestudics Informatietechnologie Services en Metaalproducten Industrie. In deze agenda staan de Rabokrant- artikelen van de afgelopen week die worden opgenomen in de Rabo- Infobank. Artikelen met een letter achter de cijfercode verwijzen naar aanvullende informatie. Deze informatie is te raadplegen via het bijbehorende Rabokrantartikel. Actiepunten Alle medewerkers 749103 Jubileum briefpapier en enveloppen komen eraan 749104 Loongrens ziekenfonds aangepast 749206 Coöperatieve Fitnessclub praat over duurzaamheid 749207 Adres- en incassowijzigingen schriftelijk naar Interpolis 749303 Bank financiert korting op medische sportkeuring Utrechtse wielrenners 749304 Ede reikt eigen Rabo- vrijwilligersprijs uit 749306 Te voet en per fiets naar musea in Nationaal Museumweekend 749306a Overzicht deelnemende VW's 749404 Foto's van Rabobankrenners in speciale wielerbeeldbank 749404a Bestelfax Beeldmateriaal Rabobank Wielerploeg 749405 CAAR-regiocommissie Noordwest-Nederland op zoek naar nieuw lid 749506 Winteravondlezingen vorig jaar gebundeld 749506a Bestelformulier boek "Maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties" 749510 Verwerking geautomatiseerde systemen rond de feestdagen 749510a Circulaire 21/100: Jaarwerk 1997 749512 Nieuwe provisie/bonus regeling De Lage Landen 749512a Provisie/bonus-regeling voor lokale banken 749514 Codename Future: Samenspel met jongeren Bedrijfsvoering 749505 CISAB-gegevens tijdelijk incompleet Bedrijven Advies 749201 Steeds meer banken doen mee aan Rekening Coulant-actie 749201a Brief over marktbewerkingspakket 749201bMa rktbewerkingspakket Rekening Coulant Actie 749201c Concept brieftekst doelgroep 1, Koopsomprospects 749201d Concept brieftekst doelgroep 2, Algemeen 749202 Rabobank draagt bij in kosten cursus voor cafetariahouders 749202a Inschrijfformulier 749203 Jonge artsen in opleiding nieuwe doelgroep Rabobank 749307 ChipTips van de banken voor Chipknipacties mogen er zijn 749509 Bedrijfsbemiddeling 749509a Extra informatie en banken die bemiddelen Cliënten Advies 749108 Actiepakket 'Collectieve Omzetting' in Rabolnfobank 749109 ALFA-proces beheer KoB in Rabolnfobank 749205 Brieven voor Reizen in Brievenbibliotheek 749307 ChipTips van de banken voor Chipknipacties mogen er zijn 749401 Verzekeringsarrangement DA- drogisten uitgebreid 749401a Aanpassingen verzekeringsarrangement DA- drogisten 749511 Personeelsaanbieding Reizen naar Landal GreenParks 74951 1 a Personeelsaanbieding Landal GreenParks Leen97r Krediet op Betaalrekening, Maandelijkse werkzaamheden inperking krediet vanaf 60- jarige leeftijd Leen97s Productvergelijkingsscherm CKS Eigen Huis 749204 Nieuw materiaal NHG in één pakket 749402 Open Huis '98 volgt Infodag Wonen op Financieel Advies 749106 Gratis folders over Agaath Obligatie 749203 Jonge artsen in opleiding nieuwe doelgroep Rabobank 749402 Open Huis '98 volgt Infodag Wonen op 749503 Speciale folder RG ZelfSelect België voor grensbanken 749504 Aantal gecertificeerde adviseurs is groeiende 749504a Meer informatie over FFP en meest gestelde vragen 749515 Brief naar beleggers RG Lux- o-rente Fund 749515a Brief RG Lux-o-rente Fund bestaande beleggers 749515bBrief RG Lux-o-rente Fund nieuwe beleggers 749515c Vragen en antwoorden over fictief rendement RG Lux-o- rente Fund en Rorento Relatiebeheer 749203 Jonge artsen in opleiding nieuwe doelgroep Rabobank 749301 Nieuwe brochurelijn van Relatiebeheer zet bank neer bij grotere bedrijfsleven 749301a Aanvullende informatie brochurelijn Relatiebeheer 749502 Branchestudies belichten ontwikkelingen en trends in informatica en metaal 749502a Bestelkaart sectorstudies 749509 Bedrijfsbemiddeling 749509a Extra informatie en banken die bemiddelen 749517 Kosten en opbrengsten Treasuryproducten in Rabolnfobank Trea60 Productbeschrijving Treasury Producten Overige bewaarinfo Alle medewerkers 749101 Sidonia promoot Internet in Arnhem en Nijmegen 749102 Meevaller voor lokale banken 749208 Invoering Personeelsontwikkelingsbeleid in Zuidwest-Nederland verloopt moeizaam 749302 Interpolis begeeft zich op de elektronische snelweg 749305 Arbocertificering voor Rabobank Arbodienst 749501 Agenda week 49, 1 997 749507 Vergaderingen van CAAR in december 749508 Mensen 749516 Kantoor met gecontroleerde toegang aantrekkelijke prooi voor overvaller Bedrijven Advies 749107 Nieuwe regels spaarloon voor defensiepersoneel Financieel Advies 749105 Foutjes in Rabowijzer 5 749513 Module Grote Som Geld gaat niet door Management 749403 Wijzigingen in polisreglemenren Onderlinge Waarborg Maatschappij Nieuwe circulaires f 21/100 Jaarwerk 1997 Met deze studies, die een onder deel zijn van het Marketing- pakket Relatiebeheer, wil het segment de klant in formeren over de nieuwste ontwikkelin gen en trends i in de branche en de relatie beheerder de kans bieden daadwerkelijk als partner in business op te treden: hét motto van de nieuwe brochu relijn voor het grotere bedrijfs leven. Beide stu dies zijn in deze lijn uitgevoerd. In totaal zullen er achttien verschillende branche studies verschijnen, die elke twee jaar worden geactualiseerd. Alle 234 banken met een abonnement op het Mar- ketingpakket hebben in middels van elke studie drie exem plaren ont vangen, de resterende banken één proef exemplaar. De studie kost 50,-. Het bestel- formulier staat van- "l! af maan dag in de Raboln fobank, rubriek Rabokrant. Relatiebeheer C (040) 217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2