26 II Merkstrategie: niet producten maar merk Rabobank centraal Film ISWOP trekt volle zalen Actie voor comp in het basisonderwi Ondernemers testen 'euroconditie' Rabobank 1JONG97 MERK 00 Bijlagen WILMA <-100jaar-> EEUW 00 19 9 7 Themakalender legt dwarsverbindingen voor 1998 r r Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 400 Week 48 Woensdag 26 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18» Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De nieuwe, thematische communicatie-aanpak in de dagbladen - met volle klcurenpagina's - heeft alles te maken met merkstrategie: niet langer producten centraal, maar het merk Rabobank. Met actu ele thema's die herkenbaar en relevant zijn. Samen vormen zij de themakalender, die aangeeft wanneer een thema aan de beurt is. Het invullen van het merk Rabobank als de bank met een verhaal die midden in de samenleving staat, wordt bankbreed uitgesponnen. "Zo wordt één en één drie", zegt Louis van Loon van Marketing communicatie. In februari is het thema Wonen. Volgens Van Loon snijdt het mes dubbel: de kracht van het merk Rabobank en het onderscheidend vermogen ten opzichte van con currenten worden groter. "In de advertenties staan onderwerpen en situaties die tonen dat wij begrij pen dat ze belangrijk zijn voor mensen. Tegelijk geven we beteke nis aan de rol die de bank kan spe len. We bewijzen onze kennis, ons inzicht en onze betrokkenheid. Zo hadden we het in november over betalen, met de blik op december." Van Loon geeft een ander voor beeld. "In de pagina over Wonen die medio februari verschijnt, hel pen we mensen zich een beeld te vormen van de particuliere en zakelijke onroerend goedmarkt. Vervolgens presenteren we onze manier van dienstverlenen, met het accent op een totaaloplossing voor nu en later. Dat mondt uit in een concreet aanbod, zoals het bezoeken van de open dag op 21 maart." Themakalender 1998 medio februari - eind maart: wonen eind maart - eind april: terugtredende overheid eind april - medio mei: duurzaamheid medio mei - begin juni: grenzeloos begin juni - begin juli: vakantietijd eind augustus - eind september: starten eind september - eind oktober: sparen eind oktober - eind november: samenwerken eind november - eind december: veranderende wereld Cliënten Advies ISWOP 5 die begin oktober verscheen en in het teken stond van de film, sloeg aan bij de jonge Raboklanten. De gratis filmkaartjes voor de voorpremière van de film 'Volcano' vlogen eruit. Alleen de eerste dag al belden 17.000 jongeren naar de belbios. Deze keer ging de ISWOP ook naar alle houders van een Rabo Rendement Rekening van twaalf tot en met zeventien jaar. Als zij vóór 20 oktober een Rabo JongerenRekening openden met de bon uit de ISWOP, kregen zij naast het gekozen premium twee gratis kaartjes voor de film 'Romeo Juliet'. Dit leverde meer dan vijfhonderd nieuwe Rabo Jonge- renRekeninghouders op. Ook voor Rabo JongerenReke- ninghouders waren er gratis kaartjes voor de film beschik baar. Er werden er ruim 6.000 aangevraagd en bijna 1.700 jon geren bestelden een filmposter. De poster van 'Romeo Juliet' is het populairst. Voor eind decem- Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 4) De merkstrategie impliceert dat er zaken voor particulieren en zakenmensen in één advertentie staan. "Want wat het Rabo Totaal- Pakket is voor de particulier, is de Rekening Coulant voor het be drijfsleven". Volgens Van Loon vergroten zulke verbindingen de toegevoegde waarde. Daarnaast worden commerciële activiteiten zoveel mogelijk gekoppeld aan de thema's en worden die op onder delen uitgediept. Zoals met de advertentie over het Rabo Totaal- Pakket in de 'slipstream'' van de grote advertentie over betalen en de actie voor de open dag in het kader van het thema wonen. Tot de bankhalmaterialen, verkoopbrie ven en artikelen in bijvoorbeeld Rabojournaal aan toe. Er komen géén extra acties of materialen voor de banken. Op termijn zal er overigens nog meer gekoppeld worden. Van Loon vindt het merk het belangrijkste. "Als Rabobank zijn we er niet alleen, maar kunnen we ook meer betekenen voor men sen." De producten lijken volgens hem zoveel op elkaar, dat het erom gaat dat mensen de bank hun zaken 'gunnen'. "Met deze wijze van communiceren proberen we richting te geven aan de manier waarop de Rabobank de klant centraal stelt. Dat is betrekkelijk nieuw in bankenland. Het vraagt een langere adem, waarbij we met onderzoek volgen of we slagen." Binnenkort verschijnt er een spe ciale Rabokrant over het thema Wonen. ber worden de bestelde filmpos ters thuisbezorgd. Aan de Los Angeles prijsvraag deden onge veer 450 jongeren mee. Door fouten in de samenwer king met de PTT kreeg een groep Rabo JongerenRekeninghouders de aangevraagde bioscoopkaart jes te laat. Erna van Lubek van Cliënten Advies vindt dit heel vervelend.. "De Swoppers die hierover contact met de redactie opnamen, hebben we een pas send cadeau gestuurd." De nieuwsbrief WILMA van 22 oktober is opgenomen in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. De bijlagen die bij de nieuwsbrief over de voortgang van dit Interpolis project horen, staan echter niet in de Rabolnfobank. Deze bijlagen, waaronder voorbeeld-acceptgiro's, beta lingsspecificaties, verreke- ningsvoorstellen en jaarafre keningen, zijn op te vragen bij Pauline Trum van Interpolis. Interpolis Z (013) 462 35 13 Ondernemers Jaap van den Heuvel en Nol Koster uit Spijkenisse laten zich door hun bank testen op de 'euroconditie'. Rabobank Voorne- Putten Oost organiseerde een happening waarbij zo'n honderd onder nemers alle aan de euro deelnemende landen in een spel aandeden. Toepasselijk uitgedoste 'coaches' van de bank hielpen de ondernemers hun kennis van de euro op peil te brengen. Volgens manager Bedrijven Ton van der Schelde was er achteraf een grote respons, zeker een kwart van de ondernemers heeft al een afspraak gemaakt om over de euro scan of de euroverkenner te praten. "Er zijn al zoveel standaardpre sentaties, wij wilden eens wat anders", aldus Van der Schelde. De oproep van de Stichting Steun door Rabobanken (SSR) aan lokale banken om 'afgedankte' 486-computers ter beschikking te stellen aan het basis- en bijzonder onderwijs heeft in totaal zestig reacties, een aantal waardevolle suggesties en 330 computers opge leverd. Aanzienlijk minder dan verwacht. SSR heeft nu haar hoop gevestigd op Rabobank Nederland en gelieerde instellingen. Er is een schreeuwend tekort aan computers in het onderwijs, zo blijkt uit de dikke stapels aan vragen die bij de Stichting Com puter Bemiddeling Onderwijs (SBCO) op het bureau liggen. Deze stichting, in het leven geroe pen om via het bedrijfsleven aan oude computers voor het onder wijs te komen, heeft inmiddels 6.000 scholen op de lijst staan, die samen 75.000 computers nodig hebben om hun leerlingen wegwijs te maken in het informa- ticatijdperk. Met het Pentiumtijdperk én 'honderd jaar' voor de deur leek het SSR een goede gedachte de krachten te bundelen en 5.000 goede, maar niet meer gebruikte computers aan het onderwijs te schenken. Tot dusver zijn er ech ter slechts 330 aangemeld, vaak met de restrictie dat ze bestemd zijn voor het eigen werkgebied. Een en ander betekent overi gens allerminst dat het streefaan- tal van 5.000 niet wordt gehaald, zegt Michaël de Groot van SSR. Alle afdelingen van Rabobank Nederland en gelieerde instellin gen krijgen volgende week pas het verzoek mee te doen. Boven dien heeft zijn oproep een scala aan creatieve ideeën opgeleverd. Zo stelt Rabobank Oss voor alle computers geschikt te maken voor TrefPunt en wil Rabobank Heerde er educatieve software op. Bovendien zal deze bank de 200,- die de scholen moeten betalen voor onderhoud voor haar eigen rekening nemen. Banken die alsnog willen mee doen kunnen zich melden bij De Groot. Meer informatie staat in de Rabolnfobank van komende maandag. SSR Z (030) 216 33 46

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1