'Coöperatiediscussie afsluiten voor we feestpak aantrekken' Koopsom meteen 'klik'garandeert koerswinst Richtlijnen en hulpmiddelen voor het Kredietbeheer van Krediet op Betaalrekening Overboeking van saldo verhuizende klanten binnenkort automatisch Esza MOVE 97 ■jam LEEN 97 Boodschap Wim Meijer aan Centrale Kringvergadering: Beleggersagenda -« Nieuw product Interpolis moet verloren marktaandeel terugwinnen De overgrote meerderheid van de Centrale Kringvergadering advi seerde de Raad van Beheer van Rabobank Nederland afgelopen woensdag snel door te gaan met een integrale afronding van de coö peratiediscussie. Voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer zei, met het oog op het nakende jubileumjaar: "We moeten de discussie afsluiten voor we ons feestpak aantrekken." Dat kost echter nog wel een paar extra vergaderingen. Wim Meijer: Zeventig procent kan nu instemmen met het partnership- model. Meijer schetste zijn gehoor het beeld naar aanleiding van de con clusies uit de kringvergaderingen: "Zeventig procent kan nu in stemmen met het partnership model." Dit model betekent kortweg dat de directeur in het bestuur wordt opgenomen. Vervolgens vroeg de voorzitter van de Raad van Beheer zich af of er voldoende draagvlak is voor deze meerderheidsvoorkeur. "De klassieke vraag: hoe gaat de meerderheid om met de minder heid en andersom." Meijer vond dat er in elk geval "een gekwali- FinancieeI Advies De garantieklik maakt de Cumulent KlikKoopsom uniek. Gedurende de looptijd van de polis (10 of 15 jaar) heeft maxi maal vier keer een klik plaats. Naast het gegarandeerde rende ment van de koopsom kan de klant dus profiteren van gegaran deerde rendementen uit aande lenbeleggingen. "We hebben nu een volledig assortiment koop sommen dat de banken in staat stelt een goed persoonlijk finan cieel advies te geven. De klant kan kiezen uit garantie, beleggen of beleggen met garantie. Gezien het feit dat klikken 'in' is, hebben we goede verwachtingen voor de Cumulent KlikKoopsom", aldus Menno van Noort van Interpolis. Scoren met de koopsompolis sen is voor Interpolis hard nodig. De totale markt is het eerste half jaar van 1997 met meer dan zestig procent gegroeid, maar de afzet van koopsommen door de Rabobank en Interpolis is bij de groei duidelijk achtergebleven. De Cumulent KlikKoopsom is verkrijgbaar van 1 december 1997 tot en met 9 januari 1998, of tot het moment waarop de maxi male inschrijving is bereikt. Op 9 januari 1998 wordt de ope ningskoers vastgesteld. Er wordt belegd in de Eurotop 100 onder nemingen. De banken ontvangen 25 november een marktbewerkings pakket met daarin een verkoop handleiding, voorbeeldadverten- ficeerde meerderheid" nodig is. Alles overziende, zei hij: "We zouden die stap wel moeten wil len doen. Bijna iedereen wil afronden en er is een substantieel draagvlak voor het partnership model." Het is nu tijd, volgens hem, om ook degenen die reser ves hebben te vragen die stap te willen zetten. "Dat is een gemeen schappelijke verantwoordelijk heid." Meijer stelde een aparte proce dure voor "omdat we veel heb ben omgewoeld en omdat het om principiële statutenwijzigin- ties en een klantenbrochure.Voor de advisering staat ook Internet ter beschikking. Op een speciaal voor de Rabobank-adviseurs af geschermd deel staan alle hulp middelen die hiervoor nodig zijn. De benodigde toegangscode en het wachtwoord worden nog in een aparte brief medegedeeld. Er kan voor de advisering geen gebruik worden gemaakt van ALP of LEA. Ook klanten kunnen voor informatie terecht op Internet. Zij kunnen een berekening ma ken van de waarde van de garan- tiekliks en de overige kliks bij een bepaalde koopsomstorting. De aanpassingen in het proces zijn ook in het voordeel van de klanten. Door het automatisch overboeken van het saldo komen deze niet meer voor verrassingen te staan bij geld- en betaalauto maten. Voorafgaand aan 12 december is er een fixatieloze week, waarin Rabobank Nederland nog niet afgewikkelde 'oude fixaties' gaat gen gaat." Hiermee stemde de vergadering in. Begin januari komt er een extra Centrale Kringvergadering, een maand later gevolgd door extra kring vergaderingen en eind februari nog een extra Centrale Kring vergadering. Tot slot is er begin april een extra Algemene Verga dering. De definitieve afronding heeft dan plaats vóór de feeste lijke Algemene Vergadering in juni. Klantwaarde Alvorens het 'Rabobankparle- ment' zich over de coöperatie discussie boog, keek Hoofddirec tievoorzitter Herman Wijffels alvast vooruit naar 1998. Hij voorziet "tamelijk waarschijn lijk" een overgang van een ver snelde groei naar een "weer nor male' groei. Wijffels wil meer De Cumulent KlikKoopsom wordt evenals andere koopsom en levensverzekeringsproducten opgenomen op de Interpolis-site die 1 december opengaat. Het adres is: www.interpolis.nl. Interpolis f (013) 462 12 50 De Ups and Downs Beleg gersagenda is alleen nog in de luxe uitvoering verkrijgbaar en te bestellen in Best (art.nr. 80126). De prijs is verlaagd van 36 gulden naar 26 gulden (besteleenheid 2). Rabo Beleggingsinfolijn 7 (010)224 14 14 afhandelen. Meer informatie over de aanpassingen binnen het huidige proces nummerfixatie staat maandag in het dossier move97 in de Raboinfobank, rubriek Rabokrant. Ondersteuning Betaaldiensten 7 (040)2176041 accent leggen op het efficiënter maken van de bedrijfsvoering. Voor het eerst zal de Rabo- bankorganisatie zich verplichten om in 1998 voor alle klanten een zo hoog mogelijke klantwaarde te realiseren. Daarbij is handha ving van de gezonde financiële positie van de bank de randvoor waarde. Verder blijft het, aldus Wijffels: "Kritisch kijken naar alle kosten, vooral de kosten die Volgens Rien Trügg van Cliën ten Advies is het huidige krediet- beheer vaak sterk gericht op het terugbrengen van een debet stand. "Daar komt bij dat in het verleden met de verkoopstrategie niet primair werd gekeken naar de kredietwaardigheid van de klant. Dit leidde tot een arbeids intensief en daardoor duur kre- dietbeheer, dat bovendien vaak commercieel onvoldoende werd benut." Om deze knelpunten op te los sen en bij te dragen aan de segmentdoelstellingen, moet het kredietbeheer anders worden in gericht. Trügg: "Niet het belang van de bank en de regelgeving is leidend, maar het kredietbeheer moet in de eerste plaats zijn ge richt op de individuele mogelijk heden van de klant." Uitgangs punten daarbij zijn: een open volwassen klantbenadering, waar bij de klant wordt aangesproken op zijn verantwoordelijkheid, én een kredietbeheerproces dat ge lijk is aan het kredietbeheer voor een Doorlopend Krediet en een Persoonlijke Lening. Om inhoud te geven aan de seg- mentformule en te komen tot een n O O ?5~ >3 3 *r- niet direct klantwaarde opleveren." Volgens hem staat de Rabo- bankorganisatie op een draai punt en is het zaak "het stuur met z'n allen stevig vast te grijpen." Ook in het honderdste jaar van Rabobank Nederland en het eer ste jaar waarin de organisatie klantwaarde expliciet centraal stelt, wil Wijffels niet afwijken van de koers: "Elk jaar beter en efficiënter werken." verhoging van de opbrengsten en een kostenreductie, wordt het beheer sterk gestandaardiseerd. Het nieuwe kredietbeheer con centreert zich alleen op die klan ten bij wie kredietbeheer van belang is. Daar zit volgens Trügg de grote winst. De banken krij gen overzichten van deze klanten. Naast het bestaande lijstwerk (ARC-lijst 065) ontvangen zij begin januari voor de eerste keer een nieuw ontwikkeld elektro nisch overzicht. Komt een klant de met de bank gemaakte afspra ken niet na, dan moet de bank hem daarop wijzen. Als de klant niet reageert, dan kan de bank op basis van de relatie met en moge lijkheden van de klant kiezen uit twee strategieën: een commer ciële strategie, gericht op klant- behoud, of een incasso-strategie. De richtlijnen en hulpmiddelen voor de nieuwe aanpak van kre dietbeheer staan maandag in de Raboinfobank, rubriek Rabo krant, trefwoord 'leen97'. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 3.2) Interpolis begint een offensief om de verloren positie op de koop- De Cumulent KlikKoopsom somniarkt terug te winnen. De verzekeraar van de Rabobank intro- wordt evenals andere koopsom- duceert volgende week de Cumulent KlikKoopsom. Deze koopsom en levensverzekeringsproducten speelt in op de behoefte van de klant om te beleggen met garantie, opgenomen op de Interpolis-site Het product kent namelijk een klik, die een bepaalde koerswinst die 1 december opengaat. Het garandeert ongeacht de ontwikkeling van de koersen. adres is: www.interpolis.nl. Cliënten Advies Net als voor de verkoop van het verbeterde Krediet op Betaal rekening geldt ook voor het kredietbeheer hiervan een nieuwe koers. Duidelijke, uniforme richtlijnen geven antwoord op vragen als 'wie doet kredietbeheer?', 'welke hulpmiddelen zijn er?' en 'hoe en wan neer heeft kredietbeheer plaats?'. Daarnaast krijgen de banken hulp middelen om het nieuwe kredietbeheer op te zetten en uit te voeren. Cliënten Advies Bedrijfsvoering Het proces ARC-nummerfixatie wordt op 12 december deels geau tomatiseerd. Vanaf die dag wordt op de fixaticdatuni het saldo van een verhuizende klant automatisch overgeboekt van de oude naar de nieuwe bank. Vervolgens wordt de zakelijke of particuliere betaalre kening in het ARC-systeem bij de oude bank direct opgeheven.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3