21 II Nieuwe communicatie-aanpak stelt merk Rabobank centraal De Boer Unigro en Rabobank sluiten Chipkniparrangement Geen aanvulling meer op organiser Cliënten Advies Sallandse banken houden 'requiem'voor gulden 19 9 7 MERK 00 BIJEENKOMST MEDIA PLAZA VOLGEBOEKT 'De euro, wat moeten we ermee?' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 397 Week 47 Vrijdag 21 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Weinigen zullen de nieuwe, paginagrote kleurenadvertenties rond de thema's sparen en betalen in de landelijke en regionale kranten zijn ontgaan. Het zijn de voorbodes van een nieuwe, thematische communicatie-aanpak die volgend jaar gestalte krijgt. Niet langer producten centraal, maar het merk Rabobank. "Dus niet meer 'we zijn er', maar 'we kunnen voor u van betekenis zijn'", zeggen Gert Bouwkamp, directeur WAB en Gert Sluis, hoofd Communicatie AB. Sluis: "Betrokkenheid bij de klant kan in onze communicatie nog beter tot uiting komen. Van daar deze koersverlegging. Niet meer: 'Kom even een spaarreke ning openen', maar: 'We hebben een winkel met goede, deskundige medewerkers, een plezierige sfeer, goeie producten en een mooi as sortiment. En we kunnen in veel gevallen een rol voor u spelen'." "We brengen onze formule van brede financiële coöperatieve dienstverlener onder herkenbare vlag", aldus Bouwkamp. "Je moet zeggen wat je doet en laten zien dat je het doet. Vervolgens moet je in de bank doen wat je belooft." De campagne past volgens hem in Visie '98, "want hij geeft persoonlijke aandacht aan klanten die dat nodig heb ben." Bouwkamp verwacht dat bij klanten deze boodschap blijft hangen: 'Wij lossen jouw probleem op, we brengen je het beste.' De Rabobank Nederland direc teur vervolgt: "Een collega zei dat treffend: 'Een klant moet tegen je zeggen: U komt als geroepen'. Met andere woorden: ik heb je niet geroepen, maar ik heb je wél nodig. Dat is de Rabobank en dat draagt deze thematische aanpak uit." Bouwkamp vindt dat de mede werkers in feite de 'merkma- nagers' zijn, omdat zij dagelijks contact met klanten hebben. "Het merk betekent voor de klanten extra waarde, maar die waarde heeft ook alles te maken met onze medewerkers. Zij kun nen de klanten tevreden stellen. En de organisatie moet hen daar bij maximaal ondersteunen." Veel verandert, maar niet alles. 'You 'II never walk alone' blijft in de radio- en televisiecommercials. De slogan 'Met de Rabobank sta je er niet alleen voor' verdwijnt wel. Dat wordt er een die de Rabo- Relatiebeheer Bedrijven Advies Supermarktketen De Boer Unigro heeft een Chipkniparrangement afgesloten met de Rabobank. De bank vergoedt een deel van de ombouwkosten en verstrekt daarnaast korting op transactietarievcn. De aangesloten winkeliers, van wie er ruim tweehonderd zakendoen met een lokale bank, worden vandaag door de directie van De Boer Unigro geïnformeerd. Overigens gaat de supermarkt keten niet alleen met de Rabobank in zee, ook met ABN AMRO en ING zijn afspraken gemaakt. Deze kunnen enigszins van el kaar afwijken, zegt Anton Gelten van het segment Relatiebeheer. De verschillen tussen de drie ban ken zijn volgens hem echter mar ginaal. Zo geeft de Rabobank een hogere korting op de transactie kosten. Desondanks kunnen er echter individueel kleine verschil len blijven bestaan. Toch hoeft dit in principe niet te leiden tot het verstrekken van een extra korting door de lokale bank, meent Gelten. "Bekijk je in dat geval de totaalrelatie, dan is ons aanbod zonder meer concurre rend. Wij brengen bijvoorbeeld geen valutadagen in rekening." Vanwege de hoge omzetten bij de supermarkt scheelt dit aanzien lijk in de kosten. Ondernemers die gebruik maken van dit aanbod zullen zich voor 3 1 december melden bij De Boer Unigro. De technische details van het arrangement worden momen teel op papier gezet. Gelten ver wacht dat deze eind volgende week gereed zijn voor de Rabo- Infobank. Verder denkt hij dat de Rabobank met de meeste grote andere supermarktketens eveneens een arrangement zal afsluiten. Bedrijven Advies f (040)217 70 04 bank letterlijk temidden van de gemeenschap plaatst. Sluis: "Want een bijdrage leveren aan de wel vaart en het welzijn van mensen, privé, zakelijk en maatschappelijk, dat hoort bij onze betrokkenheid." RaboMagazine van december gaat uitvoerig in op het merkbe leid van de Rabobank. Cliënten Advies Tijdens de Krachttoer in 1996 kregen alle aanwezige medewerkers van Cliënten Advies een organiser met agen da-inhoud voor 1997. Deze organiser moest het persoon lijk handboek voor Cliënten Advies worden. In de loop van dit jaar is onderzocht of het zinvol was alsnog voor aanvul lingen en extra exemplaren te zorgen. Slechts een beperkte groep medewerkers Cliënten Advies bleek de organiser te gebruiken. Daarom is besloten dit middel niet verder te ont wikkelen en geen agenda- inhoud voor 1998 te leveren. De omslag zo gemaakt dat vrij wel alle standaard agenda vullingen er in passen. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5) Relatiebeheer 'De euro, wat moeten we ermee', 'Geef mij maar de oude vertrouwde gulden', 'Europese hoge heren wil len van ons profiteren'. Recalcitrante geluiden uit het Overijsselse. Onder de titel 'De keerzijde van de euro', organiseerden vier Sallandse banken een prik kelend euroseminar voor ondernemers. Mét caba retgroep, graffitispuit, euro-quiz en een requiem voor de gulden. "Afschaffen van geld is niet zo ingewikkeld. Je moet er alleen op tijd mee beginnen", hield de eer ste spreker, Gert Greveling van Deloitte Touche, zijn gehoor voor. En hij beëindigde zijn betoog met: "Het is vijf voor twaalf. Er is één troost. U bent met velen." Verreweg de meesten van de ruim tweehonderd ondernemers ble ken zich dat nau welijks te realise ren, zo leerde een rondgang door de zaal van de andere spreker, eurocon sultant Bert Wiss. Op zijn vraag 'heeft u al nage dacht over de euro?' varieerden de antwoorden van 'ik zie wel als het zover is' tot 'ik heb wel wat anders aan mijn hoofd'. Dat het met de eurokennis maar matig is gesteld, bleek ook uit de euro-quiz. Slechts één van de vier daaraan deelnemende onderne mers wist de vragen van Wiss nagenoeg foutloos te beantwoor den. Dit lage kennisniveau sluit aan bij de landelijke cijfers en was voor de banken Raalte, Olst, Salland-West en Dalfsen-Lemeler- veld de voornaamste reden te kiezen voor een prikkelende aanpak. Commercieel Manager Bedrijven Meep Bouw van de Een lid van caba retgroep Buik, Timms en Coolen over de euro: "Europese hoge heren willen van ons profiteren." tie. Slechts één klant die dacht veel gedetailleerde informatie over de euro te krijgen vond de avond 'niks'. Rabobank Salland-West De gehel cabaretgroep in actie. C (0572)3985 18 bank Raalte: "We willen dat klanten gaan nadenken over de gevolgen van de euro voor hun bedrijf en beseffen dat de tijd dringt. Om de mensen wakker te schudden besloten de banken eerst de negatieve aspecten van de euro naar voren te laten bren gen door cabaretgroep Bulk, Timms en Coolen. Een week na dato kijkt ook relatiebeheerder en coördinator Frits Lindeboom van de bank Salland-West tevre den op het seminar terug. Op zijn bureau ligt een dikke stapel faxen met verzoeken om meer informa- Banken kunnen zich niet meer aanmelden voor de bijeenkomst Media Plaza over Internet op 10 en 11 december in Utrecht. De belangstelling hiervoor was over weldigend en de bijeenkomst zit vol. Wie zich voor de uiterste inschrijfdatum van 10 november heeft aangemeld, ontvangt bin nenkort een toegangsbewijs. Rabofacet Arcade (030) 215 11 70

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1