'Rabocultuur'past bij Helmondse mondiale textielholding Gamma TaskTimer in gebruik op bijna 6.000 werkplekken Twee zachtgekookte eitjes. In deeltijd mbo Facilitaire Dienstverlening studeren Nieuwe datacom- verbinding zorgt voor'n stabieler telegiroverkeer Eerste grote klant voor International Cash Management Installatie Windows95 complexer dan verwacht Dat de Rabobank niet zelf overal ter wereld kantoren heeft, is voor Gamma in Helmond juist een voordeel. Dat is tenminste de opvatting van financieel directeur Willem van der Willigen en treasurer Guus Groote Schaarsberg van Gamma Holding. Déze Gamma is een in Nederland gewortelde textielonderneming met een mondiaal karakter. Het is één van de redenen waarom zij in zee gingen met Rabobank International. "De Rabocultuur past bij Gamma." conversiekosten op en beheersing van alle valutaposities. Groote Schaarsberg: "Zo lopen wij onze dochterbedrijven niet voor de voe ten, terwijl we de risico's wel kun nen afdekken." Het is de eerste keer dat Rabobank International een Cash Management structuur heeft uitgewerkt op deze schaal. De pilot is inmiddels bijna achter de rug. Komend voorjaar zal zij worden uitgebreid naar de bui tenlandse vestigingen van Gamma. Het bedrijf dankt haar faam onder meer aan de exotisch bedrukte stof fen. Van Mali tot Zaïre dragen men sen met een goed ontwikkeld cul- tuurgevoel een katoentje van Gammadochter Vlisco. Groote Schaarsberg: "In de West Afrikaanse cultuur zijn onze stoffen statussym bool en beleggingsobject tegelijk." Technisch textiel voor bijvoorbeeld de auto-industrie, proces- en trans portsystemen en matrassen, is ech ter minstens zo belangrijk voor het bedrijf. Daar is ook de groeistrategie die Gamma voor ogen staat, voor een be langrijk deel op ge richt. Van der Willigen: "Het duurt lang voordat je het kunt, maar als het zover is, valt er een goed be- Guus Groote Schaarsberg (r) en Willem van der legde boterham mee Willigen van Gamma Holding temidden van hun te verdienen." Onder exotische wax-prints: "Statussymbool en beleg- de Gamma-paraplu gingsobject tegelijk.zitten verder nog een Wie zijn oor te luisteren legt over de internationale handel wordt om de oren geslagen met relatief nieuwe termen als international cash management, multibankinitiatie en treasuryhandel. Simpel gesteld: het bewaken van de bedrijfsschatkist door valutarisico's af te dekken en geldstromen optimaal te beheren tegen zo laag mogelijke kosten. "In ons geval een centrale oplossing voor lokale vraagstukken, zonder de lokale autonomie van de werk maatschappijen aan te tasten," zegt Van der Willigen. Zijn filosofie bleek te passen bij de oplossing die Rabobank Inter national in gedachten had: een open cash managementstructuur mét multibankinitiatie- en informatie systeem. In principe kan Gamma hierdoor via één kanaal zakendoen met elke willekeurige bank ter wereld, terwijl alle transacties wor den afgerekend in lokale valuta. Dit levert een fikse besparing van de Bedrijfsvoering' De elektronische kantooragenda Task Timer blijkt in een grote behoefte te voorzien. Sinds de introductie in juli hebben 124 lokale banken samen 5.800 licenties aangeschaft voor het gebruik van het pakket. Adviseurs hebben de handen meer dan vol aan het trainen van de eindgebruikers. Angelique Janssen: "Ontbijtje op zondag, 'n Lekkere verrassing". Een zachtgekookt eitje. Dat vond Angelique Janssen, bedrijvenad- viseur bij Rabobank Oss, toen ze de prijsvraag van de business-unit Schade Bedrijven van Interpolis onder ogen kreeg. Ze vulde hem in, stuurde hem op en won... een zachtgekookt eitje. De vraag naar trainingen in de avonduren is zo groot, dat extra trainingscapaciteit is ingehuurd bij de leverancier Time/system. Rabo- facet is genoodzaakt het opleidings tarief in de avonduren te verhogen van 960 naar 1.200 per sessie. TaskTimer is een plannings- en organisatiepakket dat gericht is op het beheren van tijd. Makelen Maatwerk zou de gebruiksmoge lijkheden graag uitbreiden. Er is een proef aan de gang met een applicatie voor de lokale callcenters, die terugbelafspraken en activiteiten in de agenda plaatst bij de mede werker die de actie moet uitvoeren. Aanvullende informatie over het pakket, waaronder een aanmel dingsformulier voor de training, is te vinden onder trefnummer 728519 in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank. Rabofacet Spectrum r (030) 215 12 39 aantal bedrijven die zijn gespeciali seerd in hoogwaardig interieurtex tiel. Behalve dat de cultuur van de Rabobankorganisatie volgens Van der Willigen goed past bij die van Gamma, speelt ook een aantal andere factoren mee. "We waren van meet af aan overtuigd van het commitment, ook vanuit de Hoofd directie. De bank heeft zich laten kennen als een goede partner in zaken." Gamma zegt te streven naar een langdurige relatie met de bank. "De Rabobank krijgt echter niet het monopolie. Wel is het één van onze twee belangrijkste bankrelaties." Rabobank International C (030) 216 24 22 Bedrijfsvoering De datacom-verbinding tus sen Interpay en Rabobank Nederland wordt vandaag vernieuwd. Verwacht wordt dat de nieuwe lijn, die Telegiro-Verdi heet, voor een belangrijke afname van het aantal storingen zal zorgen. Tegelijkertijd met de installa tie van de nieuwe verbinding verandert er ook het een en ander in de Telegiro-adviezen. In het advies voor binnenko mende opdrachten wordt de samenstelling van het referen tienummer gewijzigd. Dat is vanaf vandaag opgebouwd uit een code, een telegiro-volg- nummer en de verrekendatum. De code kan zijn DNB, BGC of het kantoornummer van een Rabobank uit de BGC kantorengids. Het referentie nummer staat achter 'REF' op het advies, naast het sleutel- veld (CD), en is van belang bij navraag. Op basis van hetzelf de advies komt als muntsoort vóór het bedrag NLG te staan in plaats van FL, als voorbe reiding op de euro. In het Telegiro-advies voor uitgaande spoedopdrachten kunnen banken voor interban- caire betalingen voortaan kie zen tussen het opgeven van de verkorte banknaam of de ver melding 'BGC'. Voor concern- posten blijft 'RABO' van kracht. Ondersteuning Betaaldiensten V (040) 217 60 41 Samen met negen andere prijs winnaars kreeg ze afgelopen zondag een ontbijt geserveerd. De namen van alle prijswinnaars staan maandag in de Rabo lnfobank, rubriek Rabokrant. Schade Bedrijven wil met de prijs vraag, die iedere twee maanden gehouden wordt, Rabobankmede- werkers op een leuke manier laten nadenken over verzekerin- Bedrijfsvoering "Ook van medewerkers facili taire ondersteuning wordt een klantgerichte aanpak verwacht", zegt Jan de Wit, trainingsma nager bij de RabobankAcademie. "Als dienstverleners binnen de bank moeten zij een brede kijk op hun functie hebben, werken van uit de behoeften van de klant en oplossingsgericht kunnen den ken. Soms kijken zij daarbij bui ten bun vakgebied. Met deze opleidingen kunnen zij zich dat soort zaken beter eigen maken." Het gaat om drie in eikaars ver lengde liggende mbo-opleidin- "Dat komt omdat we met veel meer applicaties te maken kregen dan we ingeschat hadden, wat alles een stuk complexer heeft gemaakt," vertelt Mari Heesbeen, die samen met Frances Koomen het project leidde. "We moesten zo'n 2500 tekstverwerkingspro gramma's, transactiesystemen, hypotheekapplicaties en dergelij ke verwerken. Nadat we elke gen. Interpolis kreeg ongeveer 500 ingevulde formulieren retour. De vragen gingen over Business Support, het elektronische ver- koopondersteuningsmiddel dat enige tijd geleden is geïntrodu ceerd. De prijsvragen gaan iedere keer over een ander verzekerings product. De eraan verbonden prijs krijgt een menselijk aspect en speelt in op een actualiteit. gen: een basiscursus Facilitaire Dienstverlening, een opleiding Facilitaire Dienstverlening I en een vervolgopleiding Facilitaire Dienstverlening 11. De opleidin gen zijn praktijkgericht en nemen elk ongeveer één jaar in beslag. De drie opleidingen worden ook opgenomen in de opleidings planner voor de functie Facilitaire Ondersteuning die medio december in de Rabo lnfobank komt. RabobankAcademie Cicero r (040)217 70 27 applicatie hadden getest en door gesproken met de gebruikers ble ven er 500 over. Sommige gebrui kers waren ook verre van blij met de standaardisatie." De installatie van Windows95 heeft drieëntwintig manjaren aan arbeid gekost. Zestig projectme dewerkers pakten 3.400 syste men van 5.000 gebruikers op dertien locaties aan. Met ingang van januari is het mogelijk om bij mbo-instcllingcn in Rotterdam, Arnhem, Drachten, Zwolle en Eindhoven deeltijdoplei dingen Facilitaire Dienstverlening te volgen. Beschrijvingen van de opleidingen staan maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. De NeWS afdeling van Rabofacet heeft de installatie van Windows95 bij alle Rabolan-gebruikers van Rabobank Nederland vorige week officieel afgerond. De operatie heeft vijftien maanden geduurd, zes maanden langer dan gepland.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2