'Had ik misschien niet moeten verhuizen?' I Marktbewerkingspakket 'Afstuderen'verschenen Nieuwe personeelskortingen Alles in één Polis ARBV00 EEUW 00 Verhuisverdriet von klonten bij Klochtendienst Nieuwe tarieven voor kostendoorbelasting Nieuwe akten borgtocht Bavaria en Heineken Circulaire f 100 Jaar: nog plaatsen vrij voor themabijeen komsten jongeren I4n Rabokrant C) 7 'ntern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 392 Week 46 Vrijdag 14 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516* Telefoon (040) 21771 18* Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl KI; Cliënten Advies Wie de brieven van verhuisde klanten aan de Klachtendienst van Rabobank Nederland leest, zal toch even schrikken. Eén klant schreef zelfs radeloos: "Had ik misschien niet moeten verhuizen'? Een andere briefschrijver: 'Het lijkt wel of ik als 69-jarige niets meer te vertellen heb over mijn eigen spaarcenten, dat kan toch niet zo zijn!' "En dan te bedenken dat mensen vaak al veel frustraties heb ben opgelopen, voordat ze in de pen klimmen", zegt juriste Marianne Glaudemans van de Klachtendienst. achten bezorging: (040) 219 55 55 De tarieven die Rabobank Nederland voor haar dienst verlening aan de banken in 1998 in rekening brengt, zijn opnieuw vastgesteld. De mees te generieke tarieven dalen, terwijl de specifieke tarieven in het algemeen gelijk blijven. Door volume-ontwikkelingen stijgt de kostendoorbelasting toch met 8%. De nieuwe tarie ven staan in circulaire 01/524 en op de zogenaamde DDO- diskette die banken een dezer dagen ten behoeve van hun begroting ontvangen. Relatiebeheer Bedrijven Advies Rabobank Nederland heeft - uiteraard in overleg - onlangs nieuwe akten van borgtocht voor bierbrouwers Bavaria en Heineken opgesteld. Daarover is circulaire 56/138 uitgegaan naar de commercieel managers Bedrijven Advies en Relatie beheer, bedrijvenadviseurs, re latiebeheerders en medewerkers Commerciële Binnendienst. De akten zijn met onmiddellijke ingang geldig en zijn als bijla gen van de circulaire opgeno men. De circulaire van 19 no vember 1996 vervalt. Krediet risicomanagement f (040) 217 67 53 De circulaires staat maan dag 17 november in de Rabo- Infobank in de rubriek 'Geldige Circulaires'. r>. Iedere maand komt er wel een 'brandbrief' van een klant binnen, die pijnlijk aangeeft hoeveel er mis ging bij een verhuizing van de ene naar de andere Rabobank. De voorbeelden liggen voor het grijpen. Een geldautomaat die geen geld geeft en het creditsaldo van een spaarrekening als debet saldo op de betaalrekening laat zien. Een telebankierder die plotsklaps off-line is en dat een volle maand blijft. Een automo bilist die na het tanken niet kan pinnen. Een klant die bij twee Rabobanken wekenlang op het overschrijven van zijn rekeningen moet wachten en ten lange leste maar bij ABN AMRO binnen- De verzekeringen van de mees te medewerkers zijn al omgezet naar de Alles in één Polis. Door de pakketkorting die Interpolis geeft bij verzekeringen in meer dan één rubriek is de premie in de meeste gevallen lager dan voor heen werd gehanteerd. Wel is Interpolis bij de omzetting nog uitgegaan van de 'oude' perso- neelskortingen. Door de nieuwe afspraken gaan de personeelskortingen voor een fors aantal verzekeringen omhoog. loopt. En een Rabobank die de rekeningen van een klant netjes overschrijft, maar een spaarreke ning met een ton erop nog maar even vasthoudt. Glaudemans, die klachten als 'gratis adviezen' beschouwt: "De brieven vormen slechts het topje van de ijsberg." Wat de klagers vooral ergert, is de lange tijd die er met de verhuizing gemoeid is en de in hun ogen onvriendelijke behandeling. Komt nog bij dat de 'oude' bank zich vaak verschuilt achter de 'nieuwe' bank - en andersom. Glaudemans: "Terwijl je de 'schuldvraag' juist los moet laten, omdat voor klanten alle Rabobanken één zijn." De korting voor de autoverzeke ring blijft gelijk, ondanks het gegeven dat er in de afgelopen jaren meer aan schade is vergoed dan er aan premie van de mede werkers is ontvangen. Voor de drie verschillende rechtsbijstand verzekeringen geldt voortaan één uniform kortingspercentage. Interpolis heeft ook de voor waarden van sommige verzeke ringen die onder de Alles in één Polis vallen verbeterd. Verder is mede op verzoek van de Centrale Opvallend is dat de meeste briefschrijvers begripvol zijn en beseffen dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar diep teleurgesteld zijn over het feit dat uitgerekend hun Rabobank dat doet. Een klant vergeleek zijn ervaringen met de uitwerking van Murphy's wet: alles wat fout kan gaan, gaat ook fout. Glaudemans: "Er zijn zelfs Rabobanken die klanten van collega-Rabobanken weigeren. Banken communiceren er te wei nig over met elkaar. Ik ben écht geschrokken van het aantal klan- Cliënten Advies De Rabobank is door actieve marktbewerking leider in de stu dentenmarkt geworden. Nu is het zaak om de afgestudeerden ook na de studie als klant te behouden. "Vrij veel studenten verhuizen en gaan weg uit de studentensteden. Zij kunnen in een andere plaats werken en dus gaan zij elders ban kieren", zegt Kuipéri. "Bij deze doelgroep zou het zonde zijn als banken met een verschillend aan bod komen." Adviesraad Arbeidsaangelegenhe- den Rabobankorganisatie (CAAR) met Interpolis een afzonderlijke afspraak gemaakt over de gezins rechtsbijstandverzekering voor Rabobankmedewerkers. Deze is uitgebreid met een dekking voor strafrechtelijke vervolging in de uitoefening van de functie. Uitgebreide informatie over de gevolgen van de introductie van de Alles in één Polis voor de per- soneelskortingsregelingen verze keringen is maandag te vinden in dossier ARBVOO, rubriek Rabo krant, van de Rabolnfobank. Infodesk Arbeidszaken C (030) 216 44 46 ten dat we zo verliezen. Zie je al hoe die mensen op feestjes nega tieve reclame maken?" Ze is blij dat de actie Relatiebehoud ver huizende klanten er is. "Maar veel leed is al weg te nemen als banken elkaar niet langer de zwarte Piet toespelen, meer samenwerken en hun klanten beter informeren." Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) De Rabobank Tilburg is één van de tien proefbanken voor de actie 'Afstuderen'. Zij hebben ex-stu- denten een jaar lang gratis het Rabo TotaalPakket kunnen aan bieden. Volgens Kupéri is het af studeren een uitstekend moment om de nieuwe behoeften van deze klanten in kaart te brengen. De bank kreeg vrij veel respons. "Je moet wel moeite doen bij het nabellen. Studenten zijn moeilijk bereikbaar, vaak niet aanwezig of je krijgt het antwoordapparaat." 'Afstuderen' is een doorlopende actie. Maandelijks gaat er een mailing naar klanten die twee maanden geen studiefinanciering meer hebben ontvangen op hun studentenrekening. Kupéri: "We moeten hen benaderen vóór ze verhuisd zijn." Volgens haar moet er één iemand van de lokale bank verantwoordelijk zijn voor de actie, zodat er bijvoorbeeld op tijd nagebeld wordt. "Er is namelijk veel uit deze actie te halen." Banken die aan de actie mee wil len doen, kunnen zich tot 12 december inschrijven met het inschrijfformulier in het marktbe werkingspakket. Dit pakket en het nabelscript staan vanaf maandag ook in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 5) Medewerkers van plaatselijke banken die zich met Samenspel bezighouden, kunnen zich nog inschrijven voor één van themabij eenkomsten over jongeren op dinsdag 25 november in Utrecht of vrijdag 28 november in Eind hoven. De bijeenkomsten begin nen om 14.30 uur en eindigen rond 17.00 uur. Het aanmeldings formulier staat in de Rabolnfo bank, dossier EEUW00, Thema bijeenkomsten. Secretariaat 100 jaar r (030) 216 44 26 Alle banken ontvangen deze weck het bewerkingspakket voor de actie 'Afstuderen', die in januari landelijk van start gaat. Marketeer Babette Kupéri van de Rabobank Tilburg: "Met de inhoud van deze actie doen we ex-studenten een goed aanbod. Maar dan moeten wel alle banken hieraan meewerken en niet alleen die in de studenten steden." Marianne Glaudemans: "Zie je al voor je hoe verhuisde klanten met slechte ervaringen op feestjes over de Rabobank praten?" De afdeling Arbeidszaken heeft afspraken gemaakt met Interpolis over nieuwe personeelskortingen voor de schadeverzekeringen van de Alles in één Polis. De nieuwe kortingen gelden voor nieuwe ver zekeringen en mutaties met premiegevolgen vanaf 1 december 1997. Voor prolongaties van ongewijzigde bestaande verzekeringen is de ingangsdatum 1 januari 1998.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1