Rabobank Accent werkt alleen 'bankbreed'en niet massaal K 'Kwaliteitszorg houdt niet op met een ISO-certificaat' Rabobank Voorne-Putten Oost sponsort schoolschaaktoernooi Euro-introductiedag voor FA ift euro Verkeerd tarief servicecontracten ACCE 00 4 Rabobank Accent UJ Rabobank Accent is onlangs gepresenteerd als relatie- en leden(wervings)programma. In een reeks van zes artikelen legt de Rabokrant het accent op het programma. Vandaag deel 4. Rabobank Accent werkt alleen als je het bankbreed invoert en niet massaal onder klanten introduceert. Dat is de unanieme mening van Theo Vinken, alge meen directeur van Rabobank Veldhoven, en Nico Rijnbende, commercieel manager Financieel Advies/Eigen Huis bij Rabobank Maashorst. Beide banken wer ken ruim een jaar met het pro gramma. Maashorst en Veldhoven geven op verschillende wijze invulling aan Rabobank Accent. Veldhoven gebruikt het programma alleen voor particuliere relaties. Voor de ondernemers heeft de bank de Rabobank Business Club opge richt. "In de dagelijkse klantbe nadering maak je ook onderscheid tussen particulieren en bedrij ven", verklaart Vinken. Veldhoven zet beide programma's in om 'de commerciële en coöperatieve ambities te verwezenlijken'. In Maashorst wordt Rabobank Accent ingezet voor de allerbeste FA-klanten, de zogenoemde totaal relaties. Beide banken zijn overtuigd van het commercieel nut van het programma. Rijnbende: "Commer cieel resultaat is moeilijk te meten, zeker nu we met delta FA bezig zijn en de klanten uitnodi gen voor een persoonlijk gesprek. Maar ik weet zeker dat Rabobank Accent een investering is die zich terugbetaalt. Zeker omdat we het programma alleen inzetten voor de allerbeste relaties, enkele potentials en mensen in netwer ken. Vinken: "Het programma kost inderdaad veel tijd en geld. Maar ieder segment moet Rabobank Accent aangrijpen om zijn commerciële doelstellingen te verwezenlijken." Segementoverschrijdend Rabobank Accent is dan ook segmentoverschrijdend, aldus Vinken. "Het hokjesdenken moet weg. Klanten denken ook niet in segmenten." Maashorst zette het programma in eerste instantie alleen op Financieel Advies in. Dat vond Rijnbende te beperkt. "Je moet het bankbreed inzetten, FA-klanten komen bij voorbeeld ook met cliëntadviseurs in contact." Het aantal deelne mers aan Rabobank Accent moet je beperken, aldus Rijnbende. "Je kunt wel een mailing voor zes honderd klanten de deur uit laten gaan, maar hoe geef je hieraan een vervolg? Het is veel beter je allerbeste klanten persoonlijk uit te nodigen." Een jaar na het begin zijn ban ken én klanten tevreden over het programma. Bij landelijke aan biedingen moet er wel een goede afstemming zijn tussen Rabo bank Accent en de segmenten, vindt Vinken. "Je moet er voor zorgen dat de aanbiedingen in Rabobank Accent zich onder- FinancieeI Advies Financieel Advies is het derde segment dat de euro-introductie dagen krijgt aangeboden. Bijna 2500 bedrijvenadviseurs en rela tiebeheerders gingen FA voor, Eigen Huis en Cliënten Advies staan in februari en maart vol gend jaar op het programma. De training is uitsluitend be doeld voor commercieel mana gers FA, medewerkers van de Commerciële Binnendienst FA en de financieel adviseurs. In de och tend krijgen de cursisten onder meer informatie over de conse quenties van de invoering van de euro en de doelstellingen van de Euro-Infodesk (030)21640 00 scheiden van aanbiedingen via andere Rabobankkanalen. Want dan is het niet meer onderschei dend." Zijn grotee zorg: verhui zingen van klanten. "Een goede relatie van ons die onlangs ver huisde werd met grote ogen aan gekeken toen hij bij zijn nieuwe Rabobank zei dat hij deelnemer was aan Rabobank Accent. Helaas moet je de klant duidelijk aangeven dat het om een lokaal programma gaat, waaraan niet iedere bank meedoet." Rabobank Accent C (040)217 71 72 Bedrijven Advies Relatiebeheer "Een ISO-certificering is belangrijk als concurrentiemiddel voor het bedrijfsleven. Maar dan? ISO zegt alleen iets over de kwaliteit van je processen, niks over de tevredenheid van klanten, personeel en de acceptatie van het bedrijf door de maatschappelijke omgeving. Kwaliteitszorg houdt niet op na het krijgen van een ISO-certificaat. De Stichting Kwaliteit Brabant wil bedrijven stimuleren de kwaliteit van de onderneming continu te verbeteren. De Brabantse Kwali teitsprijs is daarvoor een belangrijk instrument." Aan het woord is Hans Brugmans, voorzitter van genoemde stichting en in het dagelijks leven directeur bij Rabobank Eindhoven. EMI Compact Disc Holland BV in Uden en het Deurnese Hoeka BV, fabrikant van afbouwproducten, namen afgelopen dinsdag de eerste Brabantse Kwaliteitsprijzen in ont vangst. Deze prijs is een initiatief van het Kwaliteitsplatform Brabant. Schoolkinderen onthullen tijdens de perspresentatie het nieuwe logo van het schoolschaaktoernooi in het bijzijn van (vlnr) Arnold Kilian en Cees Noordegraaf namens de basisscholen, Geert Flinkert en Kees Hamelink van de schaakvereniging. Rabobank Voorne-Putten Oost heeft drie jaar sponsorsteun beloofd voor het schoolschaaktoernooi van Spijkenisse. "Het schoolschaaktoernooi is zeer populair bij de basisscholen in Spijkenisse. Wij streven naar een hoger marktaandeel in de jeugd- en jongerenmarkt", aldus Geert Flinkert, manager Cliënten Advies. Medewerkers van het segment Financieel Advies kunnen zich nu aanmelden voor de euro-introductiedag. Het Euro Projectbureau houdt in totaal 35 van deze eendaagse regionale trainingen, waarin de betekenis van de euro voor de vermogende particulier en de beleg ger centraal staan. Rabobank, 's Middags moeten de medewerkers zelf aan de slag met het in kaart brengen van de gevolgen van de euro voor een FA-relatie. Het volledige programma van de euro-introductiedag (prijs ƒ475,-), de data en een aanmel dingsformulier staan maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant. Voor het schoolschaaktoernooi kunnen ongeveer dertig basis scholen een team van vijf scha kers inschrijven. Met deze zesen twintigste editie kunnen voor het eerst ook scholen uit Bernisse meedoen. Flinkert: "Dat is voor ons een leuke bijkomstigheid, want Bernisse behoort ook tot ons werkgebied." Als onderdeel van de sponsoring heeft tijdens de finaledag in de bank een simultaanwedstrijd plaats tegen Pedrag Nikolic. Hij heeft in de finale van het Nederlands kam pioenschap schaken van Jan Timman gewonnen. De bank zorgt voor bekers, vaantjes, speciaal briefpapier en een toernooiboekje met stukjes en foto's van alle deelnemers. Inmiddels is ook bekend dat de organisatie toestemming van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond heeft om volgend jaar voor de derde keer het natio naal kampioenschap schoolscha- ken in Spijkenisse te organiseren. Flinkert: "Het schoolschaken is voor de jeugd een serieuze bezig heid en daarom willen wij het toernooi op een structurele manier sponsoren." De gezamenlijke Brabantse Rabo- banken zijn samen met Start Uit zendbureau en KPMG Accountancy hoofdsponsor van de prijs. De banken doen dit via het samenwer kingsorgaan van de drie Brabantse Communicatie- en Publiciteitscom- missies (CPC) van de Rabobank. Bedrijven worstelen vaak met de vertaling van het statische ISO naar een dynamische invulling van de kwaliteitszorg, weet Brugmans. "Het Instituut Nederlandse Kwali teit (INK) heeft hiervoor een hulp middel ontwikkeld, het Model van de Nederlandse Kwaliteits prijs. Maar hiermee worden alleen grote Nederlandse multinationals bereikt. De Stichting Kwaliteit Brabant gebruikt het model om het midden- en kleinbedrijf aan te zetten tot integrale kwaliteitszorg." Het Model van het INK kijkt behalve naar processen onder meer ook naar het beleid en de strategie van het management, de kwaliteit van het middenkader, de waardering van klanten, de tevre denheid van het personeel en de acceptatie door de maatschappij. Daarmee is de participatie van de Rabobank verklaard, aldus Brugmans. "Als coöperatieve bank willen wc graag onze naam kop pelen aan projecten die een bijdra ge leveren aan de verbetering van de sociaal-economische infrastruc tuur. Bovendien willen we zelf een kwalitatief hoogwaardige bank zijn. Persoonlijk, samenwerken en deskundig." Ook commercieel zijn er voordelen te halen, meent hij: "Je laat zien dar je lokaal betrok ken bent hij het MKB. Rabobank Eindhoven heeft hijvoorbeeld ondernemers gestimuleerd mee te doen aan de Kwaliteitsprijs." Rabobank Eindhoven T (040) 297 76 00 Bedrijven Advies Uit een steekproef door CCV blijkt dat op veel contracten voor betaalautomaten een verkeerd servicetarief staat. Liefst 28% van de onderzochte aanvragen vermeldt een oud en te laag tarief. Het gebruik van papieren aanvraagsets of een oude versie van het systeem Genereren For mulieren Betaalautomaat (GFB) zijn de oorzaken voor het ver keerde tarief. Bedrijven Advies vraagt banken dan ook met klem alleen de nieuwste GFB- versie, 111, te gebruiken. Deze versie print de goede tarieven. Omdat de oude tarieven lager zijn dan de bedragen die CCV in rekening brengt, kan dit juri dische gevolgen hebben voor de verantwoordelijke bank. Bedrijven Advies (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2