I3 ii 'Bedrijfsovernames zijn vaak langdurige aangelegenheden' 'Veranderen gaatje niet in de kouwe kleren zitten' eur dicht!': tweede stap om opnieuw te scoren bij klanten 'mwmw U)euro Aanmelding voor Agrarisch Euro Congres nog mogelijk 19 9 7 LU j* Gilde Participaties op bezoek bij Rabobank Vecht en Plassengebied Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 391 Week 46 Donderdag 13 november Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 -Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Ondernemers kunnen niet vroeg genoeg beginnen te denken over bedrijfsopvolging. Bedrijfsovernames zijn vaak langdurige aangelegen beden waar soms jaren overheen gaan. Voor bankiers is het van belang zo vroeg mogelijk zicht te hebben op de diverse financieringsopties. Het doel van de lezing was onze naamsbekendheid onder de bankrela ties te vergroten en om de medewerkers bij de banken duidelijk te maken wanneer ze ons wel en wanneer niet in moeten schakelen." Gerhard Nordemann van Gilde Participaties sprak onlangs op uitnodiging van de Rabobank Vecht en Plassengebied een geboeid gehoor toe van zakelijke klanten van de bank. Als het aan Nordemann ligt gebeurt dit vaker, want hij is er van over tuigd dat er veel potentiële klan ten voor Gilde zitten onder de zakenrelaties van de lokale banken. Gilde Participaties richt zich op bedrijfsopvolging en bedrijfs overnames van nationale middel grote ondernemingen. Het jaar lijkse investeringsniveau bedraagt gemiddeld dertig tot vijftig mil joen gulden, goed voor zo'n zes tot tien deals. Tijdens zijn lezing behandelde Nordemann een aantal cases. "Aan de hand van deze praktijk voorbeelden werd het de aanwe zigen duidelijk wanneer wij wel en wanneer we niet in de markt zijn. We bekijken elke aanvraag natuurlijk op zijn eigen specifieke eigenschappen. Maar grofweg kun je stellen dat het gaat om ondernemingen met een bedrijfs resultaat van tussen de een en vijf miljoen gulden." Relatiebeheerder Arend van der Marei noemt het bezoek van Gilde aan zijn bank zeer zinvol. "Maar het heeft alleen zin als je van tevoren helder in beeld hebt wie je uitnodigt. Wij hebben maar een kleine selecte groep benaderd van zeer vermogende DGA's of klanten van wie wij wisten dat zij plannen hebben voor overname of verkoop van hun bedrijf. Het is nog te vroeg om van concreet resultaat te spre ken, maar het doel om Gilde in beeld te krijgen is goed geslaagd." Gilde Participaties C (050) 219 25 55 Veranderen is soms heel nodig en vooral nuttig. De banken die inmid dels het 'Veranderprogramma' van Cliënten Advies hebben omarmd, zijn tevreden. Andere banken echter laten het programma voor wat het is. Wat weer niet wil zeggen dat zich niet ook daar veranderingen voor doen. Maar veranderen gaat je niet in de kouwe kleren ziten. In de rubriek De Spraakmakers van het novembernummer van Rabomagazine een pittige discus sie over het 'Veranderprogram ma' tussen Gerard van Giers- bergen (Hoofd Consultancy CA en stuwende kracht achter het 'Veranderprogramma'), Harry van der Sluis (commercieel manager bij de bank Dordrecht) en Gert Spijker (commercieel manager bij de bank Harderwijk- Ermelo-Putten). Het coverver- haal gaat over de bewerking van de jongerenmarkt. Het blijkt dat een goede relatie van de bank met een jongere een lange adem vergt. Niettemin werken steeds meer banken aan het opbouwen van een 'lifetime-relatie' met de klant. Bedrijven Advies Relatiebeheer Rabobankdirecteuren en loka le LTO-bestuurders kunnen zich deze week nog aanmelden voor het Landelijk Agrarisch Euro Congres op 18 november in Amersfoort, waarvan de Rabo bank hoofdsponsor is. Het congres is een initiatief van LTO Nederland en richt zich vooral op bestuurders van lokale landbouworganisaties. 'Wat be tekent de euro voor de land- en tuinbouw' is de centrale vraag op deze bijeenkomst. "Wij adviseren directeuren van lokale banken contact te zoeken met de lokale LTO-bestuurders en het congres gezamenlijk te bezoeken," zegt Arie van der Spek, manager Agrarische Zaken Rabobank Nederland. Het is de bedoeling dat banken met de op gedane kennis zelf bijeenkomsten over dit thema gaan organiseren. Na afloop van het congres stelt het Euro Projectbureau een w Euro-Infodesk (030)216 40 00 standaardlezing beschikbaar. Voor meer informatie en het inschrijfformulier: Rabolnfobank 743205a. V In het volgende nummer van het magazine komt 'de ouderen- markt' aan bod. Ruime aandacht ook voor de boeken die ter gelegenheid van Rabobank 100 jaar volgend jaar verschijnen. Met name voor het 'geschenkboek': 'Lage landen, hoge sprongen', waarvan ook de auteurs aan het woord komen. Eén van de auteurs schreef de column op pagina 2 van het blad. Verder in RaboMagazine: een Dossier over de 'facetten van Rabofacet', het hoe en wat van de personeelsaanbieding, één sei zoen Rabobank-Wielerploeg, in Profiel 'de personeelsfunctiona ris' en de uitslag van de grote woord- en beeldpuzzel. Eigen Huis Essentieel bij 'Achterdeur Dicht!' is de klantselectie. Rabobank Nederland voert die uit en kijkt vooral naar klanten met verhoogde vertrekkans. Vervolgens screenen banken deze selectie. Gemiddeld gaat het per bank maandelijks om zo'n vijfendertig hypotheekklan ten, uit zeven doelgroepen, van wie gemiddeld de helft FA-klanten met hypotheek. Een actiecoördinator en listmanager klappen uit de school: de tweede stap om opnieuw te scoren bij de klant. Arnhem is testbank voor de actie en dacht als klankbordbank mee met het opzetten van 'Achterdeur Dicht!'. De bank wil haar hypotheekklanten "bij de les houden", zegt actiecoördina tor Geen Broere. "Wij hebben een eigen Nieuwsbrief Eigen Huis en via antwoordcoupons kwamen we al met klanten in contact. Lag daar het initiatief bij hen, 'Achterdeur Dicht! legt dat veel nadrukkelijker de bank." Er gingen inmiddels brieven naar klanten uit alle doelgroe pen. Over de eerste resultaten is de actiecoördinator te spreken. "We kregen zo'n tien procent spontane reacties. Daarna heb ben we nagebeld volgens het draaiboek. Veel klanten wilden dan alsnog een afspraak. De eer ste resultaten duiden op extra productie zoals aflossingsvrij ma ken, verhogingen, beleggingen en verzekeringen." Broere verwacht afspraken te blijven 'scoren'. "We moeten onze klanten bewust maken van het feit dat zij 'iets moois' met hun hypotheek kunnen. Ik zie het als tweede stap om opnieuw te sco- Brigitte Tuinzaad: "Nog tot en met maandag inschrijven op 'Achter deur Dicht!'." ren bij klanten." Daarnaast noemt hij de mogelijkheden voor cross-selling. "Als je met deze doelgroepen praat, komen pen sioenvoorzieningen, verzekerin gen et cetera vanzelf ter sprake." Brigitte Tuinzaad, listmanager bij het segment Eigen Huis van Rabobank Nederland, schetst de doelgroepen voor 'Achterdeur Dicht!', die samen met de klank- bordbanken zijn vastgesteld. Twee zijn 'verplicht': klanten voor wie de rentefixatietermijn af loopt en klanten die daar twee jaar rentebedenktijd bij kozen. "Dan zijn er drie profieldoelgroe pen. Dat zijn groepen die veel lij ken op klanten die in het verleden verhuisden, of op klanten die bij de Rabobank met hun hypotheek of al hun bankzaken weggingen. Deze profieldoelgroepen worden aan de hand van de resultaten steeds aangescherpt. Verder is er een doelgroep met een lage boe terente, die dus makkelijker over stapt naar concurrenten. De boete moet wel lager zijn dan één pro cent van de oorspronkelijke hoofd som." Tot slot zijn er klanten met een hoog/laag-constructie die hun laatste hoge storting doen. Volgens Tuinzaad was het na de eerste pilot nodig de selecties aan te scherpen. "Dankzij de oplettendheid van banken kon den we ze verder verbeteren. Bij de test gaat het er nog om de puntjes op de i te zetten. Maar tij dens de actie blijven we aan scherpen, evaluatie is heel belangrijk." Inschrijven op 'Achterdeur Dicht!' kan nog tot en met maandag met het formulier uit het marktbe werkingspakket. De landelijke actie start in maart, mei en ok tober '98. Eigen Huis C (040)217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1