'Er zat iets fout, maar we wisten niet Zeeuwse banken onderzoeken economische gevolgen tunnelverbinding Westerschelde Computercentrum Best'plat' PIRAMIDE NIET NAAR BANKEN Oude Ola-contracten vervallen Uitwijkoefening verloopt volgens plan Beter samenwerken bij bank Aalst en Waalre Relatiebeheer "We willen per se geen rapport met allerlei vage politieke stand punten, maar een scherp verhaal waaruit visie spreekt." Aldus typeert directeur Piet Pruijssers van Rabobank Reimerswaal en lid van het Collegiaal Samenwerkingsverband Zuid Beveland, de opdracht die de Stafgroep Economisch Onderzoek kreeg om de economische gevolgen van de tunnel onder de Westerschelde in kaart te brengen. Want dat die groot zijn, staat voor hem "als een paal boven water." Het afgelopen weekeinde kenmerkte zich voor zo'n 150 medewer kers van Rabofacet, Rabobank Nederland en Interpolis door weinig slaap. Als gevolg van een uitwijkoefening lag het computercentrum in Best 'plat' en moest Zeist de productie overnemen. Voor het eerst was ook de Hagelunie in Leidschendam erbij betrokken en maakte het printen en couverteren van rekeningafschriften deel uit van de oefening. De totale operatie verliep volgens plan. Samen totempalen maken was een creatief onderdeel van bet 'week end op de hei'. Onder luid tromgeroffel van medewerkers, leden van Bestuur en Raad van Toezicht begon in september bij Rabobank Aalst en Waalre een traject om de samenwerking te verbeteren. "Er zat iets fout, maar we wisten niet precies wat. Als wij ons als bank extern willen profileren, dan moet er eerst intern iets veranderen. En dat kan alleen als wij precies weten wat het probleem is", zegt manage- ment-assistente Irma Steijvers. Het onderzoek omvat overi gens meer dan uitsluitend de gevolgen van de tunnelverbin ding en de verwachte teloorgang van het veer. Ook de oester- en mosselteelt, de visserij, het toeris me, de toekomst van de land bouw en de werkgelegenheid komen aan bod in het rapport dat volgens Pruijssers: "een signi ficante bijdrage moet leveren aan de discussie over de ontwikkelin gen op Zuid Beveland." Wanneer in het jaar 2002 de tunnel opengaat en Zuid Beveland en Zeeuws-Vlaanderen definitief aan elkaar vastzitten, zal ook de Bedrijfsvoering Piramide, een hulpmiddel om banken te ondersteunen bij het inrichten van processen, wordt niet aan de lokale banken gele verd. De belangrijkste reden voor dit besluit is dat de toepas sing in technisch opzicht is ver ouderd door langdurige juridi sche verwikkelingen. De leverancier van het pakket Piramide is in financiële proble men gekomen. Dit resulteerde in juridische verwikkelingen rondde eigendomsrechten van de toepas sing en stond een verdere ont wikkeling van het hulpmiddel in de weg. Weliswaar zijn deze pro blemen voor dit moment opge lost, maar gebleken is dat de leve ring van Piramide niet meer wenselijk is. Het pakket is nog ontwikkeld op basis van de technologie van drie jaar geleden, zoals Windows 3.1 en Word 6.0. De toepassing is daardoor onvoldoende toekomst vast en bovendien kunnen er geen garanties worden gegeven voor het onderhoud van de software. De stafeenheid Bedrijfsvoering gaat nu samen met Rabofacet Spectrum op zoek naar andere mogelijkheden om banken te ondersteunen bij het inrichten van processen. De achtergronden van het besluit om Piramide niet te leve ren worden verder toegelicht in een brief, die maandag in de rubriek Rabokrant van de Rabo- Infobank staat. Rabofacet Spectrum r (040) 217 61 26 bereikbaarheid van het Zeeuwse 'achterland' aanmerkelijk zijn verbeterd. De kans is groot dat de economische activiteit in de regio toeneemt, zo verwachten Pruijssers en zijn collega's, de directeuren van de banken Goes, Heinkenszand, Kapelle en Borssele-Oost. Inmiddels hebben De uitwijkoefeningen worden twee keer per jaar gehouden. De ene keer zijn er 'problemen' met de systemen in Zeist, de andere keer is Best aan de beurt. Dit keer bereikte Centrale Computer Services van Rabofacet op vrij dag om 11.45 uur het bericht dat Best was getroffen door een ern stige calamiteit. Daardoor was het onmogelijk de verwerking voor de hele organisatie op korte termijn voort te zetten. De zogenoemde escalatieproce dure werd gestart, het calamitei ten management team van Rabo facet gemobiliseerd en de centrale helpdesk geïnformeerd. Deze bracht op zijn beurt de lokale helpdesks op de hoogte. De stuur groep calamiteiten Rabobank Nederland nam het besluit om de uitwijkmaatregelen in gang te zetten. Herstelteams brachten de reac tiveringsdata over naar de inmid dels opgetrokken uitwijkinfra- structuur in Zeist. Op zaterdag om 18.00 uur waren de getroffen systemen weer in de lucht op de stand van vrijdag 6.00 uur. Het tot stand brengen van de verbin- 3.500 havenbaronnen, steden bouwkundigen, transporteurs, sociologen en directeuren van bedrijven in Zeeland, West Brabant en het Rijnmondgebied een enquêteformulier ontvangen met de vraag hun visie te geven op de economische ontwikkelin gen in de hele regio. De Stafgroep Economisch Onderzoek, die de bedrijven heeft geselecteerd uit bestanden van de Kamers van Koophandel, rondt het onder zoek volgend voorjaar af. Rabobank Reimerswaal f (01 13) 579 500 ding tussen Zeist en Leidschen dam kostte overigens iets meer moeite dan gedacht. Productie plannen werden vervolgens bijge werkt en om 21.00 uur konden gebruikers met hun elektronische werkplekken aan de slag alsof er geen 'ramp' was geweest. Ook de applicaties draaiden weer pro bleemloos. De complete 24-uurs run van vrijdag op zaterdag was op zondag om 16.15 uur, zoals gepland, afgewerkt. Voor het printen en couverteren van de rekeningafschriften was een uitwijkfaciliteit geregeld bij het bedrijf Roccade in Apeldoorn. Print en Mailingservices van Rabofacet heeft zijn activiteiten sinds kort geconcentreerd in Best en kon daarom niet meer terecht in Zeist. Fysieke Distributie van Rabofacet bracht maandag men sen, rollen papier en enveloppen naar Apeldoorn voor het printen en couverteren van een deel van de oefenoutput. Het verzenden werd achterwege gelaten, omdat klanten anders op dinsdag twee rekeningafschriften zouden heb ben gekregen. Ook deze oefening verliep volgens schema. Segmentering binnen Visie '98, fusie, Delta, personeelsverloop, dit zijn in een notendop een aantal veranderingen waarmee de bank geconfronteerd is. Steijvers: "We zijn alleen maar bezig als seg menten en niet meer als bank. Niet bewust, het is er ingeslopen." Het ontwikkelen van een perso neelsblad of het volgen van een assertiviteitscursus zijn volgens haar "lapmiddelen die niet tot de kern gaan." Vandaar dat de bank koos voor een langdurig traject, onder begeleiding van consul- tants van het regiokantoor en Lian van Sinten Consultancy. Het traject begon met een work shop Percussie. "Ieder instrument heeft een eigen geluid en toch klinkt het samen met andere. Door de samenwerking; oogcon tact houden, naar elkaar luisteren en stap voor stap oefenen, ont stond een heel aardig stukje muziek", zegt Steijvers. "Iedereen moet er het nut van inzien, zodat het traject maximaal gedragen wordt. Bovendien kunnen mede werkers zelf met voorstellen komen en wordt er tussentijds regelmatig teruggekoppeld." Na de aftrap volgden groepsge sprekken om de problematiek boven tafel te krijgen. Het bleek onder meer dat de richting van de bank voor medewerkers minder duidelijk was dan voor de managers, waardoor er afstand ontstond. Veranderingen gingen te snel en waren voor de mede werkers niet meer te volgen. De uitkomsten van de groepsge sprekken vormden input voor het 'weekend op de hei' in oktober. Daar was onderwerp van gesprek wat er verbeterd kan worden aan de onderlinge samenwerking en betrokkenheid en wat men daar zelf aan wil doen. Jan de Vaan van het segment Relatiebeheer Bedrijven: "Met lood in onze schoenen stapten wij in de bus, maar naderhand heb ik niet één collega gehoord die het was tegengevallen." De geschetste problematiek was herkenbaar: "Nu is de oplossing aan ons." De medewerkers bepalen zelf welke knelpunten als eerste aangepakt worden. Steijvers vindt dat het bijdraagt aan een betere dienst verlening richting klant als mede werkers mondiger worden en elkaar wijzen op verbeterpunten. "We stellen als Rabobank immers 'de mens' centraal; dat betekent zowel binnen als buiten de bank." Bedrijven Advies' Ondersteuning Betaaldiensten verzoekt lokale banken alleen nog de nieuwe Ola-contracten te gebruiken voor nieuwe incassanten. Aanpassing van de contracten was nodig, omdat per 1 januari 1998 de Aktie-Accept vervalt. Banken hebben hierover in de week van 27 oktober al bericht ont vangen, samen met een aantal nieuwe contracten. Indien nodig kunnen de tarieven in Transactiegebonden Tarifering (TGT) voor de huidige Aktie- Accept incassanten per 1 janu ari 1998 aangepast worden. Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2