3 1 io Interpolis:'Onze tarieven voor de opstalverzekering concurrerend' r» Nieuwe 'teut-advertentie voor het carnavalsseizoen 'Klanten als rijpe appels' Cumulent Hypotheek nog tot december via Robeco Start proef Rabobank Infolijn Gebruik quotum BBMKB in 1998 19 9 7 Lezingencyclus beleggen slaat aan in Emmen Onderzoek Consumenten-geldgids doet anders vermoeden Circulaire^ Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 382 Week 44 Vrijdag 31 oktober Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De ideale opstalverzekering bestaat niet. Dat is de conclusie in de Consumenten-geldgids van november, waarin de Consumentenbond de woonhuisverzekeringen van 45 maatschappijen vergelijkt. Toch geeft de bond de huizenbezitter een aantal suggesties. Interpolis wordt daarbij niet genoemd. Onterecht, vindt Hans van de l'ut, productmanager Wonen bij de verzekeraar. "Als je goed leest, zijn onze tarieven concurrerend en zitten we in de top 10. Bovendien is onze dekking uitgebreider dan de meeste andere woonhuisverzekeringen. Wie op bladzijde 16 van de Consumenten-geldgids de pre mies van de diverse verzekeraars vergelijkt, komt al snel tot de conclusie dat Interpolis het duur ste is. Maar dat is slechts schijn, weet Van de Put. "Bij onze Alles in één Polis is het glas standaard meeverzekerd. Behalve Interpolis doen slechts een paar andere maatschappijen dat. Bij alle anderen moet je de opslag voor het meeverzekeren van glas mee tellen. En die vormt vaak 25% van de totale premie." Het mee verzekeren van glas is zo duur omdat de kans op glasschade vele malen hoger is dan bijvoorbeeld de kans op brand. Van de Put maakte voor zich zelf een nieuw lijstje met de tota le premie, dus inclusief de glas premie die op bladzijde 14 staat. "En dan sta je opeens in de top 10. Maar de lezer zal dit niet zo snel ontdekken." Interpolis heeft de glasverzekering standaard Ook zo'ri springerig gevoel de laatste tij'd? Servicebureau Communicatie r (040) 217 68 68 Lokale banken kunnen vanaf vandaag weer financieringen accepteren met overheidsga- ranties in het kader van het Besluit Borgstelling MKB Kredieten (BBMKB). Voorwaarde is wel dat de financiering na 1 januari 1998 wordt verstrekt. Bovendien heeft Rabobank Nederland een aantal maatregelen opge steld om het quotumgebruik te beheersen. Welke dit zijn, staat in circulaire 51/257. Het quo tum voor 1997 is inmiddels volledig benut. De hoogte van het bedrag voor volgend jaar is nog niet bekend. opgenomen om enerzijds de klant een zo volledig mogelijke dekking te geven -"acht van de tien consumenten verzekeren glas toch mee"- en anderzijds een een voudig product neer te zetten dat cliëntadviseurs kunnen verko pen. Volgens Van de Put kent de woonhuisverzekering in de Alles in één Polis nog een aantal sterke punten. Zo zijn de funderingen en het hak- en breekwerk bij lek kages in leidingen meeverzekerd. "Bovendien zit je bij de meeste verzekeraars nog steeds tien jaar vast aan de verzekering, terwijl wij een contractduur van één jaar hebben." Interpolis r (013) 462 12 00 Financieel Advies Cliënten Advies Bij drie banken begint aanstaande maandag een proef met de Rabobank Infolijn: het telefonische informatie- en serviceka naal van de Rabobank. "De Infolijn sluit aan bij de groeiende behoefte van klanten om telefonisch bankzaken te kunnen rege len", zegt Pieter Berns van Cliënten Advies. "Maar ook bij de doelstellingen van de Rabobank om haar bereikbaarheid, servi ceverlening, efficiency en verkoop te verhogen." De proef, die tot eind maart loopt, moet inzicht geven in hoe particuliere en zakelijke klanten een telefonisch infor matie- en servicekanaal van de Rabobank gebruiken én wat zij er van verwachten. Ook moet duidelijk worden welke activiteiten en capaciteit nodig zijn om de Rabobank Infolijn landelijk te kunnen introduce ren. Na afloop van de proef wordt een kwantitatief en kwalitatief onderzoek gehou den. In de proeffase is de Rabo bank Infolijn zeven dagen per week van 07.00 uur tot 22.00 uur te bereiken voor klanten en niet-klanten van de banken Rijn en Heuvelrug, Deurne en Liemers Zuid. De telefoontjes worden beantwoord door het call center van Rabofacet in Best. Het telefoonnummer van de Rabobank Infolijn is 0900- 0909 (22 cent per minuut) en wordt geplaatst op de bestaan de lokale communicatie-uitin gen van de aan de proef deel nemende banken. Cliënten Advies Z (040) 217 70 08 (kies 5) Het is vooral de zuidelijke helft van Nederland die zich langzamer hand weer opmaakt voor een nieuw carnavalsseizoen. Banken die commercieel willen inhaken op eventuele leut- en lolvirussen in hun werkgebied kunnen dat doen met een nieuwe carnavalsadvertentie. De advertentie is per telefax te bestellen bij het Servicebureau Communicatie. Het faxnummer is (040) 217 73 46. Er zijn drie formaten beschikbaar: A5 staand (bestelnummer CA088), A5 lig gend (bestelnummer CA089) en een advertentie van vier kolom men, 210 millimeter (bestelnum mer CA090). Alle carnavalsadvertenties kos ten ƒ42,50. De Rabobank Emmen plukt tegenwoordig beleggende klanten als rijpe appels. Twee jaar geleden belegden bijna al haar relaties bij concurrenten. De onstuimige groei in het aantal depots, het belegd vermogen en de provisiebaten dankt Emmen aan een afwijkende opzet om klanten te trekken. De bank houdt lezingencycli over beleggen. "Een seminar over beleggen is leuk en aardig, maar vluchtig. Je krijgt niet echt contact met de klant. Terwijl wij het in Emmen juist daarvan moeten hebben. Het was niet veel met beleggen bij ons, dus als je beter wilt wor den, moet je meer bieden dan de concurrenten. Met de lezingency clus hebben we klanten aan ons kunnen binden, je ziet steeds dezelfde gezichten", vertelt Peter van Heuveln, commercieel manager Financiële Advisering en Eigen Huis. Vorig najaar begon Emmen met de eerste cyclus van acht lezin gen. Relatief korte bijeenkom sten met telkens een ander thema en deskundige sprekers. "We begonnen met vijftig klanten, na afloop van de cyclus hadden we een bestand van 250 relaties." De nieuwe cyclus begon vorige week met een lezing van Gerard van Duinen, hoofd Informatie Advisering van IRIS. Er volgen de komende maanden nog zes lezin gen of workshops. De cyclus ein digt met een bezoekje aan de beurs in Amsterdam voor een select groepje klanten. Emmen hoopt uiteraard dat de nieuwe cyclus weer nieuwe beleg gers aantrekt. Van Heuveln: "We mikken op overwegend jonge, hoog opgeleide en goed verdie nende klanten. Dat is ons poten tieel. Onze huidige FA-klanten zijn veelal gearriveerde gezinnen met flink wat vermogen en wei nig verplichtingen. Die zijn niet zo gemakkelijk te bewegen tot zoiets dynamisch en trendgevoe ligs als beleggen." Rabobank Emmen f (0591) 68 06 80 Eigen Huis Het sluiten van een Cumulent Belastingvrij Kapitaal Plan van Robeco in combinatie met een Cumulent Hypotheek behoort vanaf 1 december tot het verleden. Na die datum kan een Cumulent Hypotheek alleen nog worden afgesloten in combinatie met het Cumulent Totaal Plan van Interpolis. Dat betekent dat banken die een aanvraag voor een Cumulent Belastingvrij Kapitaal Plan hebben liggen, waarvan de ingangsdatum is gelegen na 1 december, de ingangsdatum naar voren moeten schuiven. Elke aanvraag voor een Cumulent verzekering met een latere ingangsdatum dient via Interpolis te worden afgesloten. Het afsluiten van een Cumulent Hypotheek via het Cumulent Totaal Plan wordt niet onder steund met OFP. Voor de premie berekening kan gebruik worden gemaakt van ALP, het adviespro gramma van Interpolis. De hypo theek moet in OFP worden ver werkt als 'hypotheek met gemengde verzekering' en niet langer als Cumulent Hypotheek. Eigen Huis f (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1