29 IO 'Resultaten zijn herkenbaar, maar inmiddels achterhaald' 'Geen enkele reden tot paniek' Stapel Avéro-oversluitingen slinkt 19 9 7 'Stal van de toekomst' op Vakbeurs: beter leven voor varken en veehouder SPAARREKENINGEN OP COF IN PROEF Rabobank Hypotheekbescherming sluit aan bij wensen starters Consumentenbond: Interpolis traag bij afwikkelen autoschades Financiële markten in mineur Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 380 Week 44 Woensdag 29 oktober Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Interpolis is trager dan een groot aantal andere verzekeringsmaat schappijen bij de afwikkeling van autoschades. De klanttevredenheid is dan ook minder dan bij andere maatschappijen. Dat is het resultaat van een onderzoek dat de Consumentenbond in de novembereditie van de Consumentengids heeft gepubliceerd. Een in september 1997 door DoorMeting gehouden onderzoek geeft een heel ander beeld. Daarin geeft de klant Interpolis een 7,9 voor de schade-afwikkeling. De schades in het onderzoek van de Consumentenbond wer den in 1994, 1995 en 1996 geclaimd. En daar zit het verschil met de enquête van DoorMeting. "De resultaten van de Consu mentenbond zijn herkenbaar, maar achterhaald", zegt Gerard van Laarhoven, adjunct-direc teur Schade Particulieren bij Interpolis. "Ook wij wisten dat het beter kon. Daarom hebben we de schade-afwikkeling op totaal andere leest geschoeid. Dat het resultaat opgeleverd heeft, zie je in het onderzoek van september." Het instellen van een schade- meldcentrale en de samenwer king met schadeherstelbedrijven zijn de belangrijkste veranderin gen die Interpolis doorvoerde. Van Laarhoven: "Ook uit de Consumentengids blijkt dat klan ten tevredener zijn over schade afwikkeling als er met herstelbe- drijven wordt samengewerkt. Dat is logisch, de afwikkeling gaat sneller en de klant hoeft zelf niks te regelen." In het onderzoek van de Consumentenbond wist Inter polis slechts 57% van de inge diende claims binnen vier weken af te wikkelen. De verzekeraar onderzoekt momenteel hoe het er nu voorstaat. Van Laarhoven: "Dat percentage ligt gegaran deerd hoger. We weten bijvoor beeld dat van alle cascoschades 30% rechtstreeks met het scha- deherstelbedrijf geregeld wordt. Dan heeft de klant helemaal Sinds de klassieke varkenspest in het land heerst, is de aaibaar heidsfactor van het varken flink gestegen en staat de intensieve veehouderij opnieuw garant voor stevige discussies. Bezinning, roept menigeen, zelfs in kringen die zich voorheen nooit druk maakten over de manier waarop de karbonade tot stand komt. Dat veranderingen, ook in de huisvesting van het dier, noodza kelijk zijn staat buiten kijf. Hoe dat precies moet worden aangepakt is nog de vraag. Wel bestaan daar inmiddels allerlei ideeën over, zij het nog weinig concreet. Uitgeverij Misset, de Dienst Landbouw Voorlichting en de Koninklijke Nederlandse Jaar beurs laten momenteel speciaal voor de VIV het prototype ont wikkelen van een ultramoderne stal. Een combinatie van high niks met de schade-afhandeling te maken." Interpolis ligt niet wakker van de onderzoeksresultaten in de Consumentengids. "Onze klan ten weten dat het nu veel beter gaat dan een jaar geleden. Die 7,9 is daar een mooi bewijs van", aldus Van Laarhoven. "En over drie jaar, als de Consumenten bond het onderzoek herhaalt, zullen we ook daar een ander beeld zien." Interpolis r (013) 462 28 07 Financieel Advies "Er is geen sprake van een beurscrash, maar veel eerder van een gezonde correctie." Volgens beleggingsadviseur Wybren van der Meulen van Rabo BeleggingsAdvies is er, ondanks de wereldwijde koersdalingen, "geen enkele reden tot paniek." Van der Meulen stelt dat de economische vooruitzichten nog altijd goed zijn. De inflatie blijft laag, wel zou de rente iets kunnen oplopen, "maar dat zal redelijk beperkt blijven." Wanneer de AEX, de index van de Amsterdamse Beurs, terug valt naar 800 punten, dan be reikt de beurs het niveau van 16 mei dit jaar. Daalt hij verder tot 700 punten, dan is er volgens hem nog weinig aan de hand. "Op dat moment zitten we weer op het niveau van 11 februari. We hebben nu een daling van 20% meegemaakt. Misschien komt daar nog wat bij, maar vóór deze dalingen hebben we een ruime verdubbeling van de koersen gehad." Wel is het zaak, zegt Van der Meulen, de posities van klanten goed in de gaten te houden, "maat dat geldt bij elk beursklimaat." Rabo BeleggingsAdvies f (010) 224 14~24~ Eigen Huis Relatiebeheer Bedrijven Advies Varkenshouders en hun dieren krijgen in de eenentwintigste eeuw een aanzienlijk beter leven. Dat is tenminste de bedoeling van de stal van de toekomst. Het eerste exemplaar is te zien tijdens de Vakbeurs Intensieve Veehouderij (VIV) van 18 tot en met 21 november in de Utrechtse Jaarbeurshallen. tech, ergonomische hoogstandjes en milieuvriendelijke, goedkope bouw. Interpolis en de Rabobank tekenden voor een fikse donatie. De stal, die een lengte zal krij gen van meer dan vijfhonderd meter, biedt klanten goed inzicht in de toekomstige ontwikkelin gen, stelt Agrarisch Manager Arie van der Spek. Hij vindt dat banken hun klanten de kans moeten geven hem tenminste te bekijken. Op de VIV staan behal ve de Rabobank nog zo'n zeven honderd andere deelnemers. Relatiekaarten voor de VIV kos ten 15,- per stuk. Het bestelnummer is 80696, de kaarten zijn verkrijgbaar in Best. Ongebruikte kaarten worden niet doorbelast, mits ze vóór 30 november zijn teruggestuurd. Relatiebeheer (040) 217 77 00 Ruim honderd medewerkers van Interpolis gaven afgelopen zaterdag hun vrije dag op om de stapel Avéro-oversluitingen weg te werken. Zij deden dat omdat Interpolis de banken heeft beloofd om de nieuwe polissen binnen acht weken gereed te hebben. In totaal gaat Interpolis ruim 11.000 SpaarOptimaal Hypotheek verzekeringen van Avéro omzetten. Afgelopen zaterdag werd een groot deel daarvan wegge werkt. De eerste banken kunnen in de loop van deze week de nieuwe polissen tegemoet zien. Op de foto torst Interpolismedewerker Mark Snieders een stapel omzetformulieren. Cliënten Advies De proef met KIK-release 11, die de fiattering- en opdrachten behandeling van Direct Opvraag bare Spaarrekeningen (DOS) via COF mogelijk maakt, is gisteren begonnen. Grootschalige invoe ring volgt in het eerste kwartaal van '98. Met KIK-release 11 kunnen autorisatie, fiattering en verwer king van opdrachten van DOS spaarrekeningen efficiënter ge beuren. Een en ander sluit aan bij de werkwijze zoals die al wordt toegepast bij betaalrekeningen. Het bewerkelijke fiatteren via SABINE, comfiches of lijsten vervalt daardoor. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 4) Eigen Huis De Rabobank Hypothcekbescherming sluit nauw aan bij de wen sen en behoeften van mensen die voor het eerst een woning kopen. Dat stelt Barend Kappers, plaatsvervangend commercieel manager Eigen Huis bij Rabobank Harderwijk-Ermelo-Putten. "Starters zijn vaak jonge men sen die nog niet zo goed weten wat er allemaal bij de aanschaf van een huis komt kijken. Bovendien staat deze groep vaak nog aan het begin van een carriè re. Men weet dus niet hoe de toe komst eruit ziet. Een verzekering zoals de Rabobank Hypotheek bescherming, die de maandelijkse hypotheeklasten naar keuze ge heel of gedeeltelijk dekt in geval van ziekte, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid, biedt hun de nodige zekerheid." Kappers spreekt uit ervaring. Zijn bank bemiddelde onlangs bij de verkoop van veertig wonin gen, die aan starters waren toege wezen. Met 35 van hen voerde de bank een hypotheekgesprek, waarin het onderwerp Rabobank Hypotheekbescherming conse quent aan de orde werd gesteld. Uiteindelijk kozen dertig klanten voor de verzekering. Kappers: "De hypotheekadviseurs staan zelf achter dit product. Dat ver koopt een stuk makkelijker." Hoewel het product lijkt geschapen voor starters, snijden de adviseurs van de bank het onderwerp Rabobank Hypotheek bescherming ook aan in gesprek ken met bestaande klanten. Kappers: "Ook van hen kiest een deel voor de verzekering." Barend Kappers (0341) 46 26 59

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1