2 3 io Gedragscode tegen intern 'wegkapen'medewerkers De Bilt goes New York 'Aangescherpte gedragscode kan al in praktijk worden gebracht' Interpolis speelt met nieuwe verzekering in op Pemba Tarieven variabele leningen omhoog 19 9 7 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 376 Week 43 Donderdag 23 oktober Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 516 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De banken in de kring Midden-Nederland-Noord willen paal en perk stellen aan het onderling 'wegkapen' van medewerkers. Daarom hebben ze onlangs gedragsregels opgesteld voor interne sollicitaties. Jan Porte, directeur van de Rabobank Soest-Baarn, is één van de initiatiefnemers van de gedragscode. "Actief werven van medewerkers gebeurt in onze contreien naar mijn idee meer dan in het noorden of het zuiden. Het komt de laatste tijd ook ^tóeds vaker voor. We zitten tus- Amsterdam en Utrecht in, twee steden met een schreeuwend tekort aan commerciële en auto matiseringsmensen. Rond het Amsterdamse zijn het lokale ban ken die op medewerkers azen, rond het Utrechtse zijn Rabobank Nederland en Rabofacet de grote aanstichters van het kwaad. Vol gens een onderzoek van Rabo bank Nederland zou wegkopen onder financieel adviseurs nau welijks voorkomen, maar onze praktijk is anders." Porte maakt een onderscheid tussen wegkapen en wegkopen. 'Wegkapen noem ik het actief werven van medewerkers die nog geen 1,5 jaar in hun huidige func tie werken. Die krijgen een baan aangeboden die bijvoorbeeld dichter bij huis is en gaan er financieel vaak iets op vooruit. Onder wegkopen versta ik men sen een soortgelijke functie bie den als ze hebben, maar met een veel hoger salaris, een bonusrege ling, of een lease-auto. Zowel wegkapen als wegkopen is voor de bank een zure appel, zeker als je net in mensen hebt geïnves teerd met opleidingen. Nog ver velender is dat je klanten moet vertellen dat ze weer een nieuwe adviseur krijgen." Binnen de kring Midden- Nederland-Noord namen de wederzijdse verwijten van direc teuren de laatste tijd toe, aldus Porte. "Daarom hebben we met de gedragsregels vastgelegd wat we normaal en fatsoenlijk vinden bij interne sollicitaties." Daarin Bedrijven Advies De Waz, de Wajong en Pemba. Begrippen die nu nog veel wenkbrau wen doen fronsen maar die vanaf 1 januari 1998 hun intrede doen. Op die dag houdt de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet (AAW) op te bestaan en krijgen we te maken met Premiedifferentiatie en Marktwerking bij Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (Pemba). Interpolis speelt hierop in met een nieuwe verzekering. Banken ontvan gen hierover morgen een marktbewerkingspakket. Pemba is een nieuwe stap op weg naar een geprivatiseerd stel sel. De wet kan een werkgever met een werknemer in de WAO veel geld kosten. Het informatiebulle tin 'Een blik op Pemba' heeft ban ken hierover eind augustus al geïnformeerd. Nu is de onderne mer aan de beurt. "De onderne mer verwacht dat de bank hem •armeert over ontwikkelingen financiële gevolgen kunnen hebben", aldus Kees Fijneman van Bedrijven Advies. "Door hem over Pemba te informeren, laat je merken dat je aan hem denkt en deskundig bent op het gebied van i n komensverzekeringen Interpolis ontwikkelt voor Pemba een nieuwe verzekering, de Premiedempingsverzekering. Met deze verzekering kunnen werkge vers zich beschermen tegen grote schommelingen van de gedifferen tieerde premie. In het marktbewerkingspakket is een formulier opgenomen waar mee banken zich tot en met 6 november kunnen aanmelden voor een dm-actie. Die bestaat uit een Rabobankbrief en een Interpolisbrochure met uitleg over Pemba en de nieuwe verzeke ring. De mailing ligt begin decem ber bij de ondernemer. Per bank gaat het om gemiddeld 250 klan ten. Fijneman adviseert banken mee te doen en in ieder geval de klanten met een BedrijfsZeker- Plan te informeren over de nieuwe wet. Bedrijven Advies Z (040)217 70 04 staat onder meer dat directeuren geen sollicitaties in behandeling nemen van Rabobankmedewer- kers die korter dan 18 maanden in hun huidige functie werkzaam zijn. Voordat iemand wordt aan genomen, wordt contact opgeno men met de bank waar hij werk zaam is. De directeur van die bank is verplicht om alle relevan te informatie over de medewer ker te verstrekken. Mocht de betreffende medewerker het niet eens zijn met deze procedure, dan wordt hij niet aangesteld. Ook in Oost-Nederland komt de wegkoopproblematiek in toe nemende mate voor. Regio directeur Hans Siebelink riep de bankdirecteuren in zijn regio daarom vorige maand op om medewerkers niet gericht te benaderen en weg te kopen bij collegabanken. "Er valt dan weer een gat bij een andere bank. Ik vind het ook niet bij onze Rabobankorganisatie passen om een eigen probleem ten koste van een collega op te lossen. Iets anders is het als een medewerker zelf reageert op een advertentie in het vacatureblad." Dat laatste onderschrijft Porte, die bena drukt dat hij een groot voorstan der is van interne doorstroom. "Maar niet door collega-banken te benadelen die veel investeren in opleidingen van medewerkers. Dus niet te snel en via de norma le weg." "Wij sponsoren Jan en alleman buiten de deur, dus waarom niet onze eigen mensen?" Aldus motiveert Aart Wijnen, directeur Rabobank De Bilt, de sponsoring van twee medewerkers die op 2 november de mara thon van New York willen lopen. De lopers Eric Traa en Edwin van Randeraad vertelden de directeur vier maanden geleden van bun plannen om in 'the big apple' de benen uit hun lijf te lopen. Wijnen: "Wij willen medewerkers die initiatief nemen, uit dagingen aangaan en ondernemend zijn. Als ze dus een bijzonder initia tief ontplooien verdient dat zeker onze steun." Nadat Wijnen de sponsoring toegezegd had, kwam hij wel met een maarAls Traa en Van Randeraad de marathon niet uitlopen moeten zij bet sponsorgeld terugbetalen, "ten- "s, zij het natuurlijk om een geldige reden gaat.Een extra stimulans dus om de finish te balen, zeggen beiden. Op hun beurt hebben de lopers de col lega's en elkaar uitgedaagd om elk gelopen kilometer eveneens te spon soren. Dat geld gaat naar het Koningin Wilbelminafonds (voor de kan kerbestrijding). Tijdens bet lopen van de trainingskilometers komen Traa (links op de foto) en Van Randeraad alvast in New Yorkse sferen. Rabobank Nederland adviseert de lokale banken de tarieven voor de variabele plus lening voor bedrij ven en de variabele lening voor par ticulieren met ingang van 22 okto ber 1997 met respectievelijk 0,20% en 0,10% te verhogen. Daarnaast adviseert zij om met ingang van 27 oktober 1997 de tarieven voor enkele looptijden van de vastren- tende spaarvormen aan te passen. Spaar-Vast-Rekeningen met loop tijden van twee tot en met zes jaar worden verhoogd met 0,25%. Aanleiding voor deze aanpassingen is de gestegen geldmarktrente. Meer informatie is te vinden in het rentebericht dat inmiddels bij de banken ligt en in circulaire 16/827, die volgende week maandag in de Rabolnfobank staat, rubriek Gel dige Circulaires. Eigen Huis "Delen van de door de Rabo bank aangescherpte gedragscode hypotheken zijn nu al in de prak tijk toepasbaar." Dat zegt Miriam Huisman van het segment Eigen Huis. Volgens haar hoeven de ban ken niet te wachten totdat de onder steunende systemen gereed zijn. De Rabobank introduceerde de nieuwe gedragscode begin juni, omdat zij vindt dat de Ge dragscode Hypothecaire Finan cieringen uit 1990 niet meer aan de eisen van de tijd voldoet (zie Rabolnfobank, trefnummer 723301). Belangrijkste aspect uit die nieuwe code is dat klanten beter worden voorgelicht, zodat zij bijvoorbeeld weten wat de gevolgen zijn van een eventuele renteverhoging. 1 let segment Eigen Huis is - met het oog op de aanscherping van de gedragscode- druk bezig met de aanpassing van OFP. Naar verwachting worden de onderde len van de code in OFP 98.1 en OFP 98.2 ingevoerd. "Banken kunnen de vernieuwde code ook zonder optimale ondersteuning al- toepassen", meent Huisman. "Het gaat er namelijk om dat klanten uitgebreid en objectief worden voorgelicht over de financiële consequenties van een financiering. Verder wordt in de code benadrukt dat elke afgeslo ten financiering minimaal eens per drie jaar wordt beoordeeld op revisiemogelijkheden. Dat betekent een schriftelijk of telefo nisch contact met de klant op basis waarvan de klant kan wor den uitgenodigd voor een gesprek. Juist deze contactmo menten met de klant vormen ideale gelegenheden om te hande len volgens de code." Hoe banken de gedragscode nu al in praktijk kunnen brengen, staat maandag in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfo bank. Eigen Huis Z (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 1