Overboeken via Rabofoon naar eigen rekening bij andere bank Berkeiland met platform 'in touw'voor de regio Nieuwe Saldolezer beschikbaar Halve 'Rabo-marathon' kende één pechvogel Interne communicatie is méér dan het brengen van informatie' Rabobank Apeldoorn kiest voor professionele aanpak: Cliënten Advies De nieuwe versie van de Rabofoon wordt 26 oktober ingevoerd. Klanten kunnen vanaf dat moment via de Rabofoon bedragen over schrijven naar een betaalrekening bij een andere bank. Voorwaarde is wel dat het om een Nederlandse bank- of girorekening gaat van dezelfde klant als van de Rabobank-rekening én dat deze rekening wordt opge nomen in de Rabofoon-overeenkomst. Het is niet mogelijk transactie- en saldo-informatie op te vragen van betaalrekeningen bij een andere bank of een overschrijvingsopdracht te geven ten laste van deze rekeningen. De uitbreiding in de Rabofoon is met name bedoeld voor klanten die bij de Rabobank een spaarrekening of een doorlopend krediet hebben, maar geen betaalrekening. Nel Stevens van Cliënten Advies: "Als deze klanten bijvoorbeeld wilden profiteren van de hoge rente van TeleSparen, waren zij verplicht bij de Rabobank ook een betaalreke ning te openen. Dat is vanaf 26 oktober verleden tijd. We voorko men hiermee dat er teveel 'slapen de rekeningen' bij komen." "Er zijn echter een paar belang rijke verschillen. Cliëntadviseurs doen er verstandig aan daar bij de advisering van Rabo TeleSparen rekening mee te houden. Een klant met een Rabobank betaalrekening die telefonisch via de Rabofoon geld opneemt van zijn TeleSpaarre- kening, kan meteen over dat bedrag beschikken. Bij een over boeking via de Rabofoon naar een betaalrekening bij een andere bank, staat het bedrag pas na circa drie werkdagen op de betaalreke ning." Ook bij het storten zijn er ver schillen. Stort een klant met een Rabobank betaalrekening telefonisch via de Rabofoon een bedrag op zijn TeleSpaarrekening, dan wordt dat bedrag direct bijgeschreven en is het dus meteen rentedragend. Klanten met een betaalrekening bij een andere bank kunnen alleen geld op de TeleSpaarrekening stor ten via een overschrijvingsformu lier van de bank waar de betaalre kening loopt. Het duurt drie tot vijf werkdagen voordat het bedrag op de TeleSpaarrekening is bijgeschre ven en rentedragend is. De Rabofoon is voorlopig het enige distributiekanaal waarmee overschrijvingen naar rekeningen De Rabobank Berkelland wil samen met leden en klanten 'in touw' voor de regio. De bank presenteerde gisteren tijdens haar Algemene Ledenvergadering een 'ambitieus en innovatief' ondernemersprogram ma onder de noemer Rabobank Platform. Het programma omvat om te beginnen zes ondernemerskringen voor het midden- en kleinbedrijf en vijf projecten voor de agrarische sector. Met Rabobank Platform wil de bank uiting geven aan haar ambitie om invulling te geven aan haar coöpe ratieve identiteit. De bank heeft deze zomer, in het kader van de coöpera tiediscussie, gesprekken gevoerd met groepen leden/klanten en indi viduele klanten over wat ze van een coöperatieve bank verwachten. Daaraan vooraf ging een intern identiteits- en beleidsproject, waar bij alle medewerkers werden betrok ken. "Duidelijk werd dat wij een buitengewoon belangrijke rol kun nen spelen in de huidige ontwikke lingen binnen het bedrijfsleven", vertelt algemeen directeur Rob Boeijenga. "Dat komt door onze vertrouwenspositie en onze markt- penetratie. Onze leden en klanten vinden het van belang dat onderne mers met dezelfde probleemstelling bij elkaar worden gebracht. Het uit wisselen van kennis en ervaring kan vervolgens leiden tot nieuwe initia tieven en samenwerkingsverbanden. Zo is Rabobank Platform ontstaan." De bank werkt voor het project samen met het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf, een orga nisatie- en een reclame-adviesbu reau, een accountantsorganisatie en de Gelderse Land- en Tuin bouworganisatie. Directeur Bonne Buis van de bank neemt vanaf vol gend jaar het programmamanage- ment voor zijn rekening. Op jaar basis trekt de bank zo'n half miljoen gulden uit voor het pro ject. In december verschijnt het eerste Rabobank Platform Bulletin, met een eerste aanbod aan activiteiten. Dat bestaat uit de introductie van de ondernemingskringen en de agrari sche projecten, die elk gekoppeld worden aan een specifiek thema. Deelname staat open voor leden/- klanten die bereid zijn hun ambitie en ondernemerschap in te brengen. Ook medewerkers van de bank - managers, financieel adviseurs, bedrijvenadviseurs en relatiebeheer ders - zullen participeren in Rabobank Platform. Rabobank Berkeiland bij andere banken kunnen worden gedaan. Vanwege de invoering is de Rabofoon van zaterdag 25 oktober 22.00 uur tot en met zondag 26 oktober 06.00 uur niet bereikbaar. Klanten horen dan een bandje met de tekst dat wegens onderhoud de Rabofoon tijdelijk niet te bereiken is. Meer informatie over de nieuwe versie van de Rabofoon en over het opnemen van niet-Rabobank betaalrekeningen in de Rabofoon- overeenkomst, staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 2.2) Cliënten Advies Met de nieuwe Saldolezer is het ook mogelijk het saldo van de Chipper en de telefoonkaart te lezen. De Saldolezer, voor zien van het Rabobank-logo, is uitgevoerd als sleutelhanger en is in twee kleuren te bestel len. "De consument vindt het be langrijk dat het gebruik van de Chip knip over zichtelijk blijft", zegt Gea Meije- ring van C (0573) 29 94 99 De organisatie van het Nederlands Kampioenschap Halve Marathon voor Rabobankmedewerkers, de runnersgroep van De Lage Landen, kreeg per brief en telefoon veel lof. Maar het eve nement kende ook een pechvogel: Rob Top, cliëntadviseur bij de Rabobank West Maas en Waal. Top deed mee aan zijn eerste marathon, in 3 uur 49 minuten en 12 seconden, en trof na afloop alleen nog de portier aan in het gebouw van De Lage Landen. Jan Merks van De Lage Landen, één van de organisatoren, vindt dat heel vervelend. "Het pro gramma is qua tijdsindeling afge stemd op de halve marathon, omdat we daarvan een Rabo- klassement opmaken", legt hij uit. "Medewerkers kunnen via ons ook inschrijven voor de hele marathon, maar verder alleen gebruikmaken van de kleedka mer en de douches. Vanwege de geringe belangstelling voor de hele marathon hebben we overi gens besloten dat medewerkers zich hiervoor voortaan niet meer via ons kunnen inschrijven." Merks heeft de kanttekening van Top sportief opgenomen en de kosten voor inschrijving en maaltijd teruggestort. Iliënten Ad vies. "Kijken hoe groot het saldo op de Chipknip is, kan de consument op de meer dan zesdui zend oplaadapparaten en op de ruim 70.000 betaal automaten, maar zelf een Saldolezer op zak hebben is natuurlijk veel gemakkelij ker." Banken kunnen de Saldo lezer weggeven aan goede rela ties of aan klanten die tijdens de collectieve vervanging van de Rabopassen hun Chipknip direct met ƒ100,- opladen. Meijering: "De Saldolezer is een leuk en handig cadeautje voor de klant en kan ook heel goed worden gebruikt in bij voorbeeld de nieuwe stimule ringsactie Grabbelton of bij lokale promotieacties voor de Chipknip." De nieuwe Saldolezer is lever baar in twee kleuren. De trans parant blauwe versie is al voor radig, het bestelnummer is 80660. De antraciet kleurige, met bestelnummer 80658, kan worden geleverd vanaf week 48. De bestaande Saldolezer - plat model creditcard in Rabobank huisstijl kleuren - is nog te bestellen, het artikel nummer is 80352. De voorraad is echter beperkt en wordt niet meer aangevuld. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 2.2) De tijd dat interne communicatie 'erbij' werd gedaan lijkt voorbij. Steeds vaker kiezen banken voor een professionele aanpak van hun interne communicatie. Zo ook de Rabobank Apeldoorn. Die richtte afgelopen maand een nieuwe afdeling Communicatie op. Henrike Veerbeek, hoofd van die afdeling, wil vooral bereiken dat er in de com municatie tweerichtingsverkeer plaatsheeft. De afdeling Communicatie be staat vooralsnog uit twee perso nen. Binnenkort verdubbelt dat aantal. Het maakt duidelijk welk belang de directie in Apeldoorn aan communicatie hecht. Veerbeek: "Bij onze bank werken driehon derd mensen verspreid over tien kantoren. Dan krijg je al gauw dat al die kantoren zich als een zelfstandig bedrijf gaan gedragen. Belangrijk is dat iedereen het gevoel heeft dat we met z'n allen bij één bedrijf werken. Met één gezamenlijk doel: een tevreden klant. Een gestructureerde aan pak van interne communicatie is daarbij een goed hulpmiddel." Ook een aantal andere factoren onderstrepen volgens Veerbeek het belang van interne communicatie. "Zaken als segmentering en de invoering van de 36-urige werk week dragen er toe bij dat steeds minder mensen van elkaar weten wat ze doen. Via onze communica tiemiddelen kunnen ze toch kennis nemen van eikaars activiteiten." De middelen waar Veerbeek op doelt zijn de twee periodieken die haar afdeling verzorgt: Rabokoers (maandelijks) en Weekbericht (wekelijks). Daarnaast organiseert de afdeling regelmatig Rabo- Sessies, bijeenkomsten waarbij alle medewerkers kunnen meepraten over het beleid van de bank. Veerbeek: "Vooral tijdens die sessies streven we tweerichtings verkeer na. Want interne commu nicatie is méér dan het overdragen van informatie. Het is ook ontvan gen van informatie, waarmee ik bedoel dat met de reacties van medewerkers op informatie iets gedaan moet worden. We zijn nog niet zover dat alle medewerkers het achterste van hun tong durven te laten zien, maat die kant willen we wel op. Daarnaast zal het management moeten aantonen dat zij oor hebben voor hetgeen er bin nen het bedrijf leeft. Als je zegt vol wassen arbeidsverhoudingen na te streven, moet dat ook kunnen." Henrike Veerbeek C (055) 578 42 26

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2