Rabobank onderzoekt mogelijkheid voor een loopbaanonderbreking Geldigheidsduur passen en cards wijzigt: einde periode collectieve vervanging in zicht Campagne PFA krijgt ruime aandacht banken EsaRRBV00 Consult op afspraak Artikel over financiële planning beschikbaar in de Rabolnfobank Een boek schrijven, zorgen voor een ziek familielid, op wereldreis of een opleiding doen. Iedereen heeft zijn eigen ideeën om het werk voor langere tijd het werk te laten en met (onbetaald) verlof te gaan. De mogelijkheden zijn beperkt, maar daar komt wellicht verandering in. Minister Melkert heeft een wetsvoorstel over loopbaanonderbreking voor advies naar de Raad van State gezonden en verwacht dat de wet midden volgend jaar van kracht wordt. Rabobank Nederland onder zocht hoe het management van plaatselijke banken denkt over de loop- baanondcrbrekingsregeling. Onderzoekster Elly Willems-Kol van Arbeidszaken ondervroeg twintig directeuren en managers van plaatselijke banken. De helft staat gematigd tot zeer positief tegenover de door kabinet en sociale partners voorgestelde loop baanonderbrekingsregeling, mits vervanging goed is geregeld. Dat wil zeggen dat vervangers direct inzetbaar en beschikbaar moeten zijn. Een inwerkperiode van maxi- Cliënten Advies Alle particuliere en zakelijke Europassen die banken vanaf 20 oktober aanvragen, worden aangemaakt via het zogenaamde 'Rolling Issuance-systeem'. Dit betekent dat ze een geldigheidsduur krijgen van drie jaar en dat de aanvraagdatum van de pas bepalend is voor de vervaldatum. Na goedkeuring van Europay/Mastercard gaat dit ook gelden voor de Rabocard en CreditCard én de daarbij behorende Europas. Particuliere en zakelijke Europassen worden tot 19 okto ber aangemaakt met vervalda tum '12/99'. Met de nieuwe werkwijze komt de vaste eind datum van geldigheid te verval len. Een Europas die bijvoor beeld op 20 oktober wordt aangevraagd, blijft drie jaar gel dig en krijgt automatisch als vervaldatum oktober 2000. Op de pas komt '10/00' te staan. Nieuwe aanvragen voor parti culiere én zakelijke Rabopassen worden al geruime tijd voorzien van een geldigheidsduur tot 2020, evenals de Rabopassen met Chipknip. Op de Rabo passen is de vervaldatum '2020' niet vermeld, omdat de techni sche levensduur van de passen vermoedelijk veel korter is dan deze vervaldatum. In de toe komst zullen dus ook geen col lectieve vervangingen meer hoe ven plaatshebben. Voor de Rabocard en Credit Card én de daarbij horende Europassen blijft de geldigheids duur '12/98' vooralsnog onge wijzigd. Na goedkeuring door Europay/Mastercard - naar ver wachting begin 1998 - komt de vervaldatum net als bij de stan daard Europas op drie jaar na aanvraag van de card/pas. Omdat de card en de pas onaf scheidelijk zijn, houdt vanaf 20 oktober een heraanvraag altijd in dat zowel de card als de pas worden vervangen. De optie één van beide afzonderlijk te ver vangen, komt hiermee te verval len. Dat betekent tevens dat geen gebruik meer mag worden gemaakt van rubriek 889, 'her- aanmaak card J/N'. Als gebruik wordt gemaakt van 'heraan- maak zonder wijziging gege vens', werd in het verleden uit sluitend de pas heraangemaakt. Nu leidt dit tot het opnieuw aanmaken van een pas én card. Binnen BOB, Beheer Overeen komsten Betalingsverkeer, die nen banken in geval van 'wijzi ging gegevens met heraanmaak', altijd te kiezen voor de optie 'pas en card'. De omzetting van het huidige bestand cards en Europassen naar het 'Rolling Issuance-sys teem' begint in de loop van 1998. Vanaf dan wordt de vervaldatum van de passen en cards uitgesmeerd over een aantal jaren. Daarmee behoren collectieve vervangin gen - met de bijbehorende aan slagen op capaciteit - tot het ver leden. Vervangingen vanwege einde geldigheidsduur van de pas zijn dan voortaan geïntegreerd in de dagelijkse verwerking. Ondersteuning Betaaldiensten r (040) 217 60 41 maal een maand vindt men accep tabel. Een kwart van de respon denten is tegen invoering van de regeling. Zij vinden de krapte op de arbeidsmarkt en de 36-urige werkweek nu al te zwaar drukken op de personele bezetting. Vervanging Het voorstel van Melkert omvat geen wettelijk recht, maar een wet telijke regeling in het geval werk- gever en werknemer het eens zijn over het onderbreken van de loop baan. De werknemer krijgt tijdens het verlof van twee tot zes maan den een netto-uitkering van 600,- per maand. Voorwaarde is dat de loopbaanonderbreker wordt vervangen door een uitke ringsgerechtigde werkloze of een herintreder. De vervanger mag ook elders in het bedrijf worden aange steld. De verlofganger kan dan worden vervangen door een bestaande medewerker tijdelijk te laten doorstromen. Bij terugkeer krijgt de verlofganger zijn oude functie terug. Educatie of zorg Belangrijk is dat het verlof wordt gebruikt voor educatie of zorg. Onder educatie valt scho ling, maar ook andere activitei ten die bijdragen aan behoud en verbetering van de arbeidsmarkt positie. De loopbaanonderbre kingsregeling kan ook worden Twee tot zes maanden verlof straks misschien realiteit. ingezet om 'burn-out' te voorko men. Iemand die een tijdje niet werkt, komt wellicht weer opge frist terug. De regeling kan ook worden gebruikt voor ouder schapsverlof, adoptieverlof en zorg voor kinderen ouder dan acht jaar. Voor palliatief verlof (begeleiden terminaal zieke) gel den soepeler voorwaarden. In andere landen is loopbaanonder breking al ingeburgerd. Jaarlijks onderbreken bijvoorbeeld 50.000 Belgen en 140.000 Denen hun loopbaan. Tijd sparen De regeling is een aanvulling op andere spaarbronnen voor verlof, zoals sparen uit netto- of brutoloon of roostervrije dagen en vakantieuren. De voorkeur van de meeste respondenten gaat uit naar tijdsparen in de vorm van vakantieuren en roos tervrije dagen. De bank is dan niet verplicht de verlofganger te vervangen. Een andere spaar mogelijkheid is het opnemen van verlof als erkend beste dingsdoel in de spaarloon- en premiespaarregeling. Als de wet volgend jaar van kracht wordt, zal intern worden bekeken of en zo ja hoe loopbaanonderbreking binnen de Rabobankorganisa- tie kan worden ingevoerd. Infodesk Arbeidszaken Z* (030) 216 44 46 Financieel Advies De campagne Persoonlijk Financieel Advies (PFA) krijgt aandacht van alle lokale Rabobanken. De manier waarop, verschilt sterk per bank. Wat opvalt is dat veel banken nauwelijks spontane reacties hebben gekregen van klanten op de landelijke reclame-uitingen. Voor de Rabobank Zwolle bij voorbeeld komt de campagne PFA uiterst gelegen. "De afdeling Financieel Advies staat bij ons net op de rails door de komst van een aantal nieuwe adviseurs en commercieel medewerkers. Het is hoog tijd dat de adviseurs gaan kennismaken met hun klanten. We nodigen in eerste instantie klanten uit met een hoog spaar saldo of hoog rendement op aan delen. In het gesprek kunnen de adviseurs mooi inhaken op de campagne en de klant duidelijk maken dat we nu echt integraal advies geven", zegt Christian Akse van de commerciële binnen dienst FA. Persoonlijk gesprek De bank Tilburg geeft de cam pagne lokale invulling door inte gratie met bestaande acties, laat Gerrie Remmers van de commer ciële binnendienst weten. "De actie heeft alle aandacht. We bed den PFA in in de actie Overwaarde Eigen Huis die nu loopt. Die actie is zo ingericht dat we klanten benaderen voor een persoonlijk gesprek over finan cieel advies in de breedste zin." De bank Nijmegen is bezig met uitvoering van Delta. "Dat houdt in dat we nu beginnen met het zelf actief benaderen van bestaande klanten. Die worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek en in dat gesprek zal ook het PFA-verhaal worden meege nomen. Om die reden doen we geen gerichte actie naar aanlei ding van de campagne PFA", zegt Helma Zegers van de commercië le binnendienst. Een actieve benadering van klanten in het kader van de cam pagne PFA is niet nodig bij de Rabobank Apeldoorn, meldt seg mentmanager FA Maarten Vonk. "Wij waren destijds proefbank Delta en zijn daarom al heel ver met het op eigen initiatief bena deren van klanten. We doen ook al geruime tijd aan financiële planning, wellicht dat we daar door geen spontane reacties van klanten krijgen. Toch is de cam pagne nuttig als ondersteuning van wat we doen. We maken dan ook grif gebruik van het hulpma teriaal dat Rabobank Nederland ter beschikking stelt." Adriaan Oomen van het seg ment Financieel Advies is niet verontrust over het geringe aan tal reacties van klanten: "Ik had niet anders verwacht omdat het een campagne is waar niet een actie, maar een thema centraal staat. Het verheugt me dat ban ken PFA gebruiken als ondersteu ning om klanten voor een gesprek uit te nodigen. Zo was het ook bedoeld." Financieel Advies 'Een goede financieel advi seur is geen verkoper, maar een dienstverlener'. Zo maar een frase uit een artikel over per soonlijke financiële planning dat komende maandag in de Rabolnfobank staat, rubriek Rabokrant. Lokale Rabobanken kunnen het artikel gebruiken voor plaatsing in huis-aan- huis bladen of andere regio nale of lokale periodieken. Het artikel sluit af met een citaat dat de lokale bank door de eigen financieel adviseur kan laten zeggen.De suggestie van het segment Financieel Advies is om er een foto van de betreffende adviseur bij te plaatsen zodat deze op een 'doeltreffende wijze brede bekendheid krijgt'. Financieel Advies 7 (040) 217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3