Ik wil iets voor een ander doen!' De coöperatie mag niet elitair worden Vraag en antwoord'Samenspel' Lokale betrokkenheid in dorp en stad Strootman (Aalsmeer) nuanceert Accent Greet Visser en Gertjan de Blij: toch écht onder één paraplu. Maakt liet voor jc lokale betrokkenheid verschil of je als Rabobank bent gevestigd in een dorpse omgeving of in een stad? Moet je klan ten anders benaderen? Denken de leden anders? Of opereren de ban ken toch allemaal onder dezelfde paraplu? De Rabokrant organi seerde een discussie tussen Rabobank Zwolle en Rabobank Hasselt- Nieuwleusen. "In een dorp kennen mensen elkaar," zegt Greet Visser, direc teur van de Rabobank Hasselt- Nieuwleusen. "Kr is dus ntin of meer vanzelf een zekere betrok kenheid bij elkaar. Maar voor de rest denk ik niet dat er grote ver schillen zijn. Hoe je als bank zaken als klantwaarde en leden betrokkenheid invult, ligt vooral aan je eigen creativiteit." Visser heeft recht van spreken. Voor ze enkele maanden geleden naar haar nieuwe werkkring ver kaste, was ze verbonden aan de Rabobank Groningen. Ze kent dus zowel de praktijk in een klei ne als in een grote gemeenschap. Haar gesprekspartner, direc teur Gertjan de Blij van de Rabo bank Zwolle, knikt. "Waar je ook zit, je moet als bank probe ren zoveel mogelijk aan te sluiten bij bestaande organisaties en ini tiatieven. Om Samenspel con creet gestalte te geven werkt en denkt onze bank bijvoorbeeld mee met een werkgroep die in Zwolle een concertzaal van de grond wil krijgen. Daarnaast ondersteunen we een werkgroep van de Knoppenstichting, die probeert ouderen wegwijs te maken op allerhande moderne apparatuur. En zo doen we nog een aantal dingen." Visser: "Het voordeel van de Rabobank is dat wij heel veel contacten hebben en daardoor heel snel de juiste mensen weten te vinden bij een project. In Groningen hebben we zelfs een aantal projecten voor de gemeen te van de grond geholpen door bij stadsvernieuwing hypotheken aan te bieden. De uitstraling van die actie is heel groot en heeft de bank heel veel goodwill opgeleverd." Op de tegenwerping dat dat toch niet het eerste doel dient te zijn van lokale betrokkenheid, schudt ze beslist haar hoofd. "Natuurlijk niet, dat was voor ons ook zeker niet de reden om hier in te stappen. Maar als bij komend effect is het natuurlijk wel mooi meegenomen." Grondhouding De Blij: "Het gaat om de grond houding: ik wil iets voor een ander doen. Of dat nu de lokale gemeenschap is of je klanten. Twintig jaar geleden kwam een klant bij wijze van spreken met de pet in de hand vragen of hij wat geld kon lenen. Nu hebben wij in ons gloednieuwe kantoor twee cliëntadviseurs die iedere klant die binnenstapt vriendelijk vragen waarmee we hem of haar van dienst kunnen zijn. Dat aspect van dienstverlening, daar draait het in principe in de hele organisatie om." Visser: "Klanten stellen die ser vice op prijs. Ik heb nog nooit reacties gehad in de trant van: jullie doen nu wel zo sociaal, maar jullie doen dat alleen maar voor jezelf." De Blij: "Ik bespeur wel af en toe argwaan, twijfel aan onze motieven. Maar als men merkt dat we het echt menen, dat we echt betrokken willen zijn, dan gelooft men dat tenslotte." Rabobank Accent is een loyaliteitsprogramma, bedoeld om meer leden beter bij de bank te betrekken. Dat was kort samen gevat de boodschap van Wim van den Goorbergh, lid van de Hoofddirectie, kortgeleden tijdens de Centrale Kringver gadering. Directeur Strootman van Rabobank Aalsmeer wil die boodschap nuanceren. Ten afscheid nog even: hoe doe je de 'hole-in-one'... "Het is maar net waar je de nadruk op legt," zegt Frans Strootman. "Rabobank Accent is een loyaliteitsprogramma voor betekenisvolle relaties. Ten eerste omvat die groep meer dan alleen klanten van de bank. Een betekenisvolle relatie kan volgens de uitgangspunten ook een notaris zijn met wie we als bank veel te maken hebben. Of een wethouder of noem maar op. Daar volgt vanzelf uit dat Accent zich dus niet puur op leden van de bank richt. Op zich is Accent een prima pro gramma waar onze bank graag mee werkt. Alleen vraag ik me wel af hoe het past in de coöpe ratiediscussie waarin we nog altijd verwikkeld zijn." Wat extra's doen Op het moment dat we Strootman spreken - eind sep tember - moet Rabobank Aals meer nog beginnen met Accent. De directeur heeft er echter goede verwachtingen van. "Het is een programma waarmee je wat extra's kunt doen, zowel voor goede klanten als voor andere belangrijke relaties. Andere banken en bedrijven doen dat ook en het is een prima zaak dat we dat nu ook als Rabobank doen. Voor alsnog hebben we 2200 relaties geselecteerd uit de financieel advieshoek, met wie de betrok ken cliëntadviseurs stuk voor stuk een gesprek zullen hebben. Als we 300 van hen hebben kunnen overhalen lid te worden van de club, gaat het program ma echt draaien." Wat dat programma precies zal inhouden, moet nog verder worden uitgewerkt. In elk geval, zegt Strootman, komt er een speciaal Rabo Accent tijdschrift. Voor het overige valt te denken aan acties als kortingsbonnen voor bijvoor beeld een musical, of rond kerst een deal met de plaatselijke slij ter. "Het worden in elk geval acties om deze groep wat extra te vertroetelen." De kritiek die hij heeft, zegt hij even later, richt zich niet op Accent, maar op de verschillen de uitleg die er aan het pro gramma wordt gegeven. "Ik zit met het probleem hoe een en ander zich verhoudt tot de coö peratieve gedachte. Hon derdvijftig jaar geleden werden de coöperaties opgericht voor het welzijn van economisch achtergestelden. Een program ma als Accent heeft daar echter niets mee te maken. Het is heel gewoon een uitstekend marke tinginstrument. Ik vraag me af of het voor de coöperatie goed is een tweedeling te maken tus sen 'gewone' en 'goede' klanten. Het is de bedoeling om via Accent meer leden te winnen voor de coöperatie. Maar als je je nieuwe leden uitsluitend via dit programma werft, dan krijgt de coöperatie onherroe pelijk een elitair karakter. En of dat nu de bedoeling was van die hele coöperatiediscussie, waag ik te betwijfelen." (vervolg van pagina 2) Wat is er zo bijzonder aan een coöperatieve bank? Gerard Meijs en Willem Grootveld van de stafgroep Coöperatie: "De coöperatieve Rabobank is een instrument, geen doel op zich. De Rabobank hoeft geen winst te maken voor aandeelhouders, maar is bezig met de belangen van leden en klanten. De lokale Rabobank wordt als het goed is aange stuurd vanuit de gemeenschap. Klantwaarde, in alle mogelijke hoedanigheden, is het funda ment van onze coöperatie." "Bij allerlei bedrijven groeit het besef dat maatschappelijke betrokkenheid heel goed is voor het imago en dat het dus een soort marketinginstrument kan zijn. Zo hoeven wij niet te den ken, want onze betrokkenheid komt al 100 jaar vanuit onze doelstellingen en structuur. Wij hebben wat dat betreft een structuur die toekomstige ont wikkelingen goed kan dragen." Wat merken onze klanten van 100 jaar en Samenspel? "Door het hele jaar heen heb ben de verschillende segmenten acties voor (groepen) klanten in petto. Wat op dit moment bekend is, vind je op pagina 2 in deze special. In 1998 zullen we ons nadrukkelijk profileren als brede coöperatieve dienstverle ner. De coöperatiediscussie is bijna afgerond en er is meer dui delijkheid over welke richting de Rabobank op wil. Het 100-jarig bestaan biedt ons een prachtige gelegenheid om die 'brede coöpe ratieve dienstverlener' neer te zet ten. Naast Samenspel-projecten dus ook óók een andere aanpak van onze marketingactiviteiten, die telkens in het teken zullen staan van het jubileumthema." Hoe starten we Samenspel- activiteiten? Daniëlle Driessen van het Samenspel Ondersteunings Team (SOT) geeft wat richtlij nen. "Er zijn geen strakke regels voor want elke activiteit is, als het goed is, weer anders. Begin bijvoorbeeld het op te voeren in het afdelingsoverleg of houd een open brainstormsessie. Plaats eens een uitnodigende oproep in het personeelsblad. Ik ken ban ken die een theatergroep 'Sa menspel' hebben laten voorstel len als begin van de discussie." "Ook de Rabolnfobank zorgt binnenkort voor inspiratie. Met een werkboek Samenspel-activi teiten, waarin onder meer vijftig beschrijvingen van diverse the matieken en aanpakken bij lokale banken komen te staan." "De activiteit moet aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die er aan werken. We moeten ook de externe relaties (leden/klanten) van de bank niet vergeten. Het lijkt mij goed om te zorgen voor onverwachte ontmoetingen tijdens het pro ces, waardoor het samenwerken leuk en zinvol blijft." Ook in nog komende speciale uitgaven van de interne media ter gelegenheid van Rabobank 100 jaar zal aandacht worden besteed aan veel voorkomende vragen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 3