Kalender 1998 De vijf meest gestelde vragen over het eeuwfeest beantwoord New York en 100 jaar Rabobank De klant eregast op feest van Rabobank 'Meepraten over de toekomst van de coöperatie', 'de uitdaging om de klantwaarde in te vullen', 'onze structuur die de toekomstige ontwikkelingen goed kan dragen', het 'neerzetten van de brede coöperatieve dienstver lener' en het 'Samenspel'. Allemaal sleutelwoorden die je tegenkomt als je stilstaat bij de vragen die bij medewerkers leven over 'Toekomst door Samenspel'. Antwoorden op de vijf meest gestelde vragen over '100 jaar'. Wat is dat thema 'Toekomst door Samenspel'? "Wij willen medewerkers, klanten, leden en zo nodig maatschappelijke organisaties intensief laten meepra ten over de toekomst van onze coö peratie," zegt Willem Lageweg, pro jectmanager 100 jaar. "Concreet stellen we voor om bij het eeuwfeest samen met al deze mensen uiting te geven aan het coöperatieve karak ter van de bank door middel van een breed scala aan projecten. Denk aan verbetering van de dienstverle ning, klantvriendelijke acties en/of Ook zullen mensen uit alle gele deren van de bank vertellen over hun dagelijks werk en meedoen aan voorleesprojecten. "De scho len willen dat kinderen onmidde- lijk het verband zien tussen de les sen en het echte leven," zegt Sullivan. Het contact met het Columbia Presbyterian Hospital aan de rand van de stad moet resulteren in de organisatie van een leuke dag voor zieke kinderen. Op allerlei terrei nen zijn daar ook vrijwilligers wel kom. Deze instelling heeft ook belangstelling voor de financiële diensten van Rabobank New York en kan voor de bank een belangrij ke link zijn naar de Amerikaanse farmaceutische industrie. De kantoren (Loan Production Offices ofLPO's) in Dallas, Atlanta, Chicago en San Francisco zijn met eigen projecten in de weer. Ze krij gen wel steun vanuit New York. Onder de indruk Onlangs bracht Brigitta van Kanten van het Rabobank Inter national 100-jaar team een werk bezoek aan de collega's in New activiteiten op het gebied van leden betrokkenheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat is wat we bedoelen met 'Toekomst door Samenspel'. Met dit motto willen we ook benadrukken dat we bij ons 100-jarig bestaan niet zozeer naar het verleden kijken, maar het feest vooral aangrijpen om onze coöpe ratieve toekomst inhoud te geven." Twee jaar geleden was het PSD en Visie '98 en nu weer coöperatief bankieren en klantwaarde? Wat betekent dit allemaal? En hoe past Toekomst door Samenspel' daarin York. Van Kanten: "Ik was enorm onder de indruk van de Ameri kaanse collega's. Zij beschouwen vrijwilligerswerk als een vanzelf sprekend onderdeel van hun leven. Ze geven blijmoedig avonden en weekends op. Ik kreeg ook de indruk dat men het prettig vindt dat de Rabobank een goed vrijwil- ligersprogramma opzet waar ze aan mee kunnen doen. De meeste grote bedrijven in de States hebben zoiets al lang." De NewYorkse bank wacht ech ter niet tot volgend jaar met vrij willigerswerk in de lokale gemeen schap. De Rabobank doet in het laatste kwartaal van dit jaar in New York mee aan 'New York City Care' waarin dit jaar 8.000 mensen van 200 bedrijven kleding, voedsel en speelgoed inzamelen voor de allerarmsten van de stad. Ook bouwen vrijwilligers van de bank mee aan panden projecten 'Habitat for Humanity'. De jubileum-activiteiten begin nen met een bloeddonoractie in januari. "Vijfentachtig procent van het bloed in de Amerikaanse bloed banken nemen ziekenhuizen ter plaatse bij medewerkers van bedrij ven af," vertelt Brigitta van Kanten. "Al die termen betekenen in feite hetzelfde. Coöperatief bankieren is bankieren met PSD: Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig. Met Visie '98 stellen we de klant cen traal en dus werken we aan klant waarde. Misschien moeten we kie zen voor één term, dan weten we allemaal waar we ons aan moeten houden. Deze begrippen zijn natuurlijk nog niet overal ingebur gerd, maar er is wel degelijk een begin gemaakt." "Klanten zijn voor lokale ban ken én voor Rabobank Nederland heel belangrijk. Het is dan ook voor iedereen een uitdaging dat begrip klantwaarde op zijn eigen manier in te vullen. Je kent die klant goed en wil er alles aan doen om hem optimaal te bedienen. 100 Jaar Rabobank wil daaraan een steentje bijdragen door het oppak ken van Samenspel-projecten. Dat gebeurt op landelijk en lokaal niveau, maar ook bij afdelingen van Rabobank Nederland." (lees verder op pag ina 3) In januari komt het Persoonlijk Financieel Adviesboek voor onder nemers waarin staat wat ze zelf aan financiële planning kunnen doen. Een relatiegeschenk voor senior FA-klanten is in januari gereed. Het is een boek met tips voor grootouders over activiteiten die ze met kleinkinderen kunnen on dernemen. In een aparte folder staat wat grootouders op finan cieel en fiscaal terrein voor hun kleinkinderen kunnen doen. De aangepaste verenigingsreke ning is in november '97 klaar. Bedrijven Advies bereidt work shops voor die lokale banken aan hun verenigingen kunnen aanbieden. Samen met IMK (Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf) en het ministerie van Economische Zaken heeft de Rabobank voor het Midden- en Kleinbedrijf een instrument waarmee cijfers en trends voor het MKB voor het eigen bedrijf op de juiste wijze geïnterpreteerd kan worden. Het heetEarly Warning' Voor de LOKO-banken worden twee acties voorbereid, één met een sportief en één met een goed-doel component. De actiepakketten "Voor mij is het belangrijk dat mijn bank een gesprekspartner is met kennis van zaken. Dat schept vertrouwen," zegt Ernie van Dooren (32), hoofd bureau speciale regelingen bij de Tilburgse Sociale Dienst. "Zelfben ik ook goed op de hoogte omdat ik bij de belastingdienst heb gewerkt. Je wilt toch op gelijkwaardig niveau kunnen praten. "Arthur Lapidaire, mijn advi seur bij de Rabobank Dongen- Rijen, maakt tijd voor me. Ik heb geen baan van negen tot vijf en kan daarom moeilijk naar de bank komen, dus Arthur komt eventueel ook thuis op een avond of in het weekend. "Onlangs heb ik een nieuwe hypotheek afgesloten. Het gesprek daarover ging vrij ver. We heb ben samen gekeken wat voor soort hypotheek ik het beste kon nemen en in welke vorm. Ik heb uitgebreid uitleg gekregen bij de verschillende offertes. En wat heel belangrijk is: de Rabobank komt afspraken na." zijn begin 1998 beschikbaar, de LOKO-banken kunnen zelf bepa len wanneer zij de actie inzetten. Rabobank Nederland wil als cadeau aan de agrarische klanten een bijdrage leveren aan het ver beteren van het imago van deze sector. Voor particuliere en zakelijke klanten die in 1998 100 jaar wor den wordt een 'symbolisch' cadeau ontwikkeld. De Infodag Wonen en Geld en de spaaractie zullen volgend jaar in het teken van het jubileum staan. Er komt een speciale actie voor de jeugd en een passend relatiegeschenk voor hypotheekklanten. Verder worden er in 1998 drie landelijke congressen georganiseerd voor specifieke doelgroepen. Rela tiebeheer organiseert een congres over Duurzaamheid. Financieel Ad vies komt samen met Relatiebe heer en Bedrijven Advies met ronde tafelconferenties en seminars voor pleitbezorgers, primair gericht op accountants en fiscalisten. Bedrijven Advies organiseert voor onderne mende vrouwen in september 1998 een congres als thema: 'Een dag heeft meer dan 24 uur....' Hieronder is de samenvatting opgenomen van de 100 Jaar kalender 1998. Hij is uiteraard ook te vinden in de Rabolnfobank. Daarin staat ook een veel uitgebreider versie mét toelichting. Januari 1998 Nieuwjaarsbijeenkomsten w.o.: - Lokaal Samenspel - Revue van landelijke activiteiten Februari 1998 Start tv-programma in 13 afleveringen bij de KRO over maatschappelijk ondernemen. Titel "Nieuw Nederlands Peil" Maart 1998 Presentatie Geschenkboek Engelstalig Jubileumboek April 1998 Start kunstexpositie Van Abbe Museum,Eindhoven (2S april t/m 21 juni) - Congres Duurzaamheid voor groot MKB Mei 1998 WK Hockey Utrecht (20 mei t/m 1 juni) Internationaal congres Rabobank International met thema Sustainable Development voor klanten Rabobank Internationaal (27 t/m 29 mei) Juni 1998 Algemene Vergadering - Presentatie Gedenkboek - Rabobank Fietsdag: Op de verjaardag (12 juni 1998) alle Rabobank medewerkers op de fiets naar het werk Uitreiking Nationale Vrijwilligers Award Het Nationale Compliment Opening kunstexpositie Stedelijk Museum, Amsterdam September 1998 Congres "Een dag heeft meer dan 24 uur..." - Opening Kunstexpositie Groninger Museum, Groningen Oktober 1998 WK Wielrennen in Valkenburg Spaaractie November 1998 MuziekTheaterSpektakel December 1998 Afsluiting jubileumjaar en doorstart naar de toekomst DOORLOPEND (niet aan periode gekoppeld) Landelijke Samenspel-projecten Seniorweb - Orakel Spektakel Lokale Agenda 21 Agrarisch project Produkten/diensten Jubileumpenning - Verenigingspakket Cadeau voor mensen die 100 jaar worden Opa/Oma-boek Persoonlijk Financieel Adviesboek Workshops ten behoeve van verenigingen MKB project/Early Warning Aanhaakmogelljkheden Rabobank Accent Loko Amy Tulman, Lencola Sullivan en Dina Garland (vlnr), de trekkers van de 100-jaar-activiteiten bij Rabobank New York. Acties voor ondernemers, opa's en oma's, jongeren, woningkopers en andere klanten. De Rabobank laat aan iedere klant zien dat zij in 1998 100 jaar bestaat. Over de in dit artikel opgenomen verkorte informatie over de tot nu toe bekende marketingacties krijgen banken via markt bewerkingspakketten en de Rabokrant uiteraard straks meer te horen. (vervolg van pagina 1)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2