'Behoefte van klant is en blijft uitgangspunt bij spaaradvies' Pools bankwezen kiest voor Rabobankmodel - Le BedrijfstakPlus in nieuwe rubriek Rabolnfobank Uitbreiding dossier '\een97' Gilden op Internet dankzij Rabobank Rabobank Extra leveringsdag PC- privéproject HOCOM c-100 jaar-' Poolse banken op werkbezoek in Achterhoek Cliënten Advies "Een groot deel van de spaaropnames concentreert zich bij een vrij kleine klantengroep. Die groep komt regelmatig naar de bank. Ik denk dat sommige van die klanten liever op een andere manier bediend willen worden. Steeds meer mensen kiezen voor zelfbe diening, ook bij het doen van hun bankzaken. Voor die klanten is Rabo TeleSparen via de Rabofoon een passend product." Dat zegt segmentmanager Cliënten Advies, Cees van Tiggelen. Onlangs werd bekend dat het plan om spaaropnames recht streeks te doen via de geldau- De Gilden in Nederland hebben een eigen website. Afgelopen weekeinde werd de site -totstandgekomen met steun van Rabobank Neder land en gemaakt door TrefPunt Nederland - gepresenteerd tijdens de 50+ beurs te Utrecht. Het Samenspel-project vloeit voort uit het streven om ouderen meer in contact te brengen met nieuwe media. De Gilde Nederland is een landelijke organisatie van ouderen die hun kennis en kunde op een vrijwillige basis aan de samenleving aanbieden. Via de website (www.senior- web.nl) kan elke Gilde zijn aanbiedingen invoeren, ter wijl aanvragers in dat aanbod kunnen zoeken. De site krijgt zowel landelijk als lokaal een plaats in TrefPunt. Nu al zijn de Gilden present op de Tref- Punten Amsterdam en Zeist. Het verenigingsbureau van de HOCOM heeft vanwege de grote belangstelling een extra leve ringsdag gepland voor het PC- privé project: zaterdag 6 decem ber. Medewerkers van de Rabobankorganisatie hebben in totaal bijna 8.500 pe's besteld en meer dan 6.500 printers en 3.000 monitoren. Het vorige PC-privé project in 1994 was goed voor 4.000 pe's. De fiscus heeft inmid dels de voorgestelde financiering met de bruto dertiende maand formeel bekrachtigd. Dat heeft Fiscale Zaken van Rabobank Nederland eind vorige week ver nomen. Meer informatie over het PC- privé project is te vinden in de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank, onder de tref- nummers 740202 en 738204 tomaat niet doorgaat. Hierbij speelden bedrijfseconomische overwegingen een rol, maar ook de snelle opkomst van telefoon en computer als spaarinstrument. Van Tiggelen ziet in deze ontwikkeling de mogelijkheid tot verdere kos tenbesparing. "Maar het is zeker niet de bedoeling om zoveel mogelijk Rendement Rekeningen om te gaan zetten in TeleSpaarrekeningen, louter om de cliëntadviseur vrij te maken van geldhandelingen. Uitgangspunt voor de advise ring is en blijft de behoefte van de klant. Die moet leidend zijn." In grove lijnen schetst Van Tiggelen nog eens het profiel van de 'nieuwe' en meer tradi tionele spaarder. "TeleSpaar- ders zijn vaak wat jongere, goed opgeleide mensen die weinig tijd hebben om naar de bank te komen. Ze willen graag meteen over hun spaar geld kunnen beschikken. Tegen zelfwerkzaamheid hebben ze geen bezwaar. Integendeel, ze maken nu al veel gebruik van geld- en betaalautomaten. Misschien gebruiken ze de Rabofoon al voor saldoinfor matie. De snelheid en het gemak van telefonisch over boeken in combinatie met de hoge rente maakt Rabo Tele Sparen voor hen een aantrek kelijk product. Daarnaast is er een grote- groep traditionele Rabo-spaarders die nog sterk hecht aan persoonlijke bedie ning. De rentevergoeding is voor deze groep van iets min der belang." De segmentmanager erkent dat de door hem geschetste profielen in de praktijk vaak veel minder duidelijk te her kennen zijn. "Om de klantbe hoefte goed in kaart te bren gen is daarom begin dit jaar een hulpmiddel ontwikkeld. Een lijst met open vragen die banken helpt de klantbehoefte te inventariseren." Het hulpmiddel staat in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, trefwoord 'save97'. Onder dit trefwoord staat ook een overzicht van materialen die banken kunnen gebruiken voor de advisering en verkoop van Rabo TeleSparen. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 4) De Rabolnfobank opent vandaag een nieuwe rubriek: Marktbewerking. In deze rubriek komen marktbewerkingspakketten en andere commerciële informatie. Bedrijven Advies bijt het spits af met BedrijfstakPlus en Concurrentie-informatie. BedrijfstakPlus beschrijft voor 98 branches en sectoren wat de bedrijfsprocessen voor de finan ciële behoefte van een onderne mer betekenen en welke bancai re producten daarbij passen. In de meeste overzichten staat een 'zie ook'-verwijzing naar Be- drijfstakdocumentatie. Binnenkort kan de bezoeker rechtstreeks naar deze docu mentatie doorklikken. In Concurrentie-informatie- zijn het imago, de marktpositie en de strategie van de belang rijkste concurrenten opgeno men. Begin 1998 komen daar productvergelijkingen bij. 'Marktbewerking' is via 'zoe ken per rubriek' bereikbaar. Na een klik op 'Marktbewerking' eerst kiezen voor Bedrijven Advies, daarna voor Concur rentie-informatie of Bedrijfs takPlus. Helpdesk Rabolnfobank (040) 217 75 51 Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Cliënten Advies Tijdens het Poolse bezoek was er ook nog gelegenheid kennis te maken met de culturele genoegens van de Achterhoek. Het Poolse coöperatieve bankwezen lijkt massaal te kiezen voor het Rabobankmodel. "Ze zijn nogal onder de indruk van de auto nomie van de lokale banken", verklaren algemeen directeur Frans Scheers van Rabobank Noord Oost Achterhoek en RIAS Adviseur Ab Mensink. Beiden zijn nauw betrokken bij onder meer de fusiepe rikelen waarin ook de Polen verkeren Glasnost en perestrojka hebben ook bij de Poolse banken grote veranderingen teweeg gebracht. De coöperatie - tijdens het ancien regime verguisd - is 136 jaar na de oprichting van de eerste Poolse coöperatieve banken en 50 jaar nadat deze door de staat werden geannexeerd, opnieuw in zwang. Negenhonderd van de in totaal veertienhonderd coöpera tieve banken in het land ten oos ten van de Oder denken er in ieder geval hard over hun organi satie te hervormen naar het Rabobankmodel. Topmanagers en bestuurders van twintig lokale Poolse banken keken vorige week in het Gel derse Groenlo en bij de banken Berkeiland en Berkel en IJssel hoe de coöperatie in de lage landen is georganiseerd en hoe fusies er doorgaans verlopen. Veranderingsproces Scheers: "Sommige Poolse ban ken zijn zo klein dat ze wel zullen moeten fuseren om de eenen twintigste eeuw te halen." Een proces dat niet altijd van harte gaat nu de Polen de vrijheid heb ben herontdekt. Bovendien heeft de modernisering van het Poolse Het dossier 'Ieen97' is uitgebreid met twee aanvullingen. Het advies Wet Consumptieve Financieringen is een hulpmiddel dat aangeeft aan welke verplichtingen moet worden voldaan als een krediet onder de Wet Consumptieve Financieringen valt. Daarnaast is een kort over zicht opgenomen van alle kenmer ken van het verbeterde Krediet op Betaalrekening. Beide aanvullin gen staan vandaag in de Rabo lnfobank, rubriek Rabokrant, tref woord 'leen97'. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 3.2) bankwezen ook wettelijk nogal wat voeten in de aarde. Mensink, die frequent heen en weer pendelt tussen het Utrechtse kwartier van RIAS (Rural Investment Advisory Services) en Polen: "Overal waar het commu nisme aan de macht was, is de coöperatie ondergeschikt gemaakt aan de belangen van partij en staat. De wetgeving dateert nog uit die periode." Gedelegeerd toezicht, zoals Rabobank Nederland dat heeft gekregen van De Nederlandsche Bank, kennen de Polen dan ook niet. Iedere plaatselijke bank, onge acht de omvang en de omstan digheid dat hij onder een regio nale bank valt, rapporteert rechtstreeks aan de Nationale bank. En dat moet veranderen, vinden de Polen, evenals de orga nisatie van hun banken. RIAS is ingeschakeld om dit proces te begeleiden. Kennis en expertise betrekt het bureau voornamelijk uit eigen gelederen, zoals van Rabobank Noord Oost Achterhoek. Scheers en zijn medewerkers zitten regel matig in Polen, terwijl de Polen op hun beurt weer in Nederland komen stage lopen of, zoals vori ge week, een werkbezoek aan de bank brengen. "Iedereen is bekaf maar tevreden", constateert Scheers na afloop. Bekaf omdat de Polen naast werkbezoeken aan collega- banken eveneens kennismaakten met het Achterhoekse bedrijfsle ven. Tevreden, omdat er eveneens aandacht was voor de culturele genoegens van de Achterhoek. Banken die ruimte willen bieden aan Poolse stagiaires, kunnen contact opnemen met RIAS. RIAS r (030) 216 36 70

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2