'Als boer zou ik er zo naar toe willen' mntrale aanpassing bestanden door nieuwe Handelsregisterwet Rabobank <~100iaar-> Geen aanpassing selectiecriteria voor actie Zomerreizen 1998 Extra informatie campagne Rabo 3x Belastingvrij Plan Save 97 Wolvega en de 'Canadaconnection' Achttien prominente Veldhovenaren en alle medewerkers en beheerders van de Rabobank hebben vier Samenspelactiviteiten gekozen waarmee de Rabobank zich in haar jubileumjaar kan profi leren in de Veldhovense gemeenschap. Een aantal werkgroepen buigt zich momenteel over de uitwer king van de plannen. Bij het project Ouderen herontdekken Veldhoven maakt de bank ge bruik van haar netwerk om oude re inwoners te laten zien wat er achter de hoge muren van bedrij vig Veldhoven gebeurt. De Veld hovense revue wil talentvolle amateurs van verschillende ver enigingen in contact brengen met nationale professionals en eens in de twee jaar een theatervoorstel ling maken. Rabobankmedewer- kers gaan hun kennis en kunde beschikbaar stellen aan individu en, verenigingen en organisaties. Als vierde activiteit krijgt het Stimuleringsfonds een extra injec tie en volgend jaar is een extra bedrag beschikbaar voor een spe cifieke bestemmingen/of doelgroep. In juni kregen forums van voor aanstaande Veldhovenaren, zoals de voorzitters van de scouting, de lokale omroep en directeuren van de muziekschool, bejaardenoord, en het Veldhovense college de vraag voorgelegd wat de coöpera tieve Rabobank voor de gemeen schap zou kunnen betekenen. Daarbij moest allereerst worden gedacht aan de inzet van kennis en kunde van medewerkers en het faciliteren van activiteiten. Cliënten Advies Dit betekent voor de reizenver- kopende banken dat er naast de bestaande reisklanten (doelgroep la) twee doelgroepen zijn voor de potentiële reisklanten, de doel groepen 2a en 2b. In doelgroep 2a vallen klanten van 25 tot 34 jaar met een minimale voeding van ƒ2.500,- per maand. Doel groep 2b selecteert klanten van 45 tot 59 jaar met een minimale voeding van 3.000,- per maand. Om een inschatting te maken van het aantal te verwachten geselecteerde klanten, kunnen banken de volgende indicatie hanteren. Voor de doelgroep la: 0% - 5% van het aantal particu liere BE's (Bancaire Eenheden) met mailcode J. Maakt een bank echter geen gebruik van de CRAB-codes 25 en 26, dan bevat Pas in de laatste plaats aan een zak met geld. Deze discussiebijeenkomsten le verden een groot aantal sugges ties op die onder meer betrekking hadden op promotie van het dorp, vrijwilligerswerk, het jeugd- en jongerenwerk en de ouderen zorg. Twee medewerkers, de directeur en een lid van de raad van toezicht, bogen zich over de ideeën en kozen er vier uit. Tom Buijtels, projectmanager 100 jaar bij Rabobank Veldhoven: "We hebben ons ook de vraag gesteld: kan een andere bank hier snel zijn naambordje op hangen? Zo ja, dan doen we het niet goed. Dat is een belangrijk criterium, dat past binnen Samenspel. Als onze betrokkenheid verder reikt dan het geven van geld, en mede werkers daadwerkelijk deelnemen in de organisatie van zo'n activi teit, lijkt het een goed Samenspel project." Tijdens een diner voor mede werkers en beheerders werden de vier projecten gepresenteerd en besproken. Buijtels: "We hadden tevoren gesteld dat projecten die hoog werden gewaardeerd, maar doelgroep la nul geselecteerde klanten. Voor de doelgroepen 2a en 2b zijn de percentages respec tievelijk 5% - 7% en 4,5% - 6,5% van het aantal particuliere BE's met mailcode J. Als een bank inschrijft voor alle drie genoemde doelgroepen, is het aantal te verwachten klanten 10% - 19% van het aantal parti culiere BE's met mailcode J. De uiterlijke inschrijfdatum voor de mailing is 24 oktober. Meer informatie over de doel groepen staat in het marktbewer kingspakket dat de banken in middels hebben ontvangen en dat is opgenomen in de Rabolnfo- bank. Cliënten Advies 7 (040)Tf7 70 08 (kies 1.1) waar niemand zich voor wilde inzetten, niet door zouden gaan. Alle projecten oogstten waardering en aan elk project wilden min stens acht medewerkers hun steentje bijdragen." Relatiebeheer Stringente milieu-eisen, de mine- ralenboekhouding en de dreigen de teloorgang van het Europese landbouwsubsidiestelsel zetten menig boer momenteel aan het denken. Ook in de buurt van het Friese Wolvega, waar in de ogen van de aan betonnen hoogbouw gewende randstedeling ruimte en rust overheersen. Schijn, zo blijkt aan de keukentafel van Olijslager. "Ook hier zijn de mogelijkheden voor boeren met uitbreidingsplannen beperkt." Vier collega's van hem, relaties van de bank Wolvega, verruilden nog niet zo lang geleden de weidse friese horizon voor de "Geen actie ondernemen", is het advies van Rabofacet aan de banken die eind vorige week een brief ontvingen van de NV Databank Kamers van Koop handel en Fabrieken. Directeur onmetelijke vlakten van Alberta en Ontario. Canada is opnieuw in zwang bij emigranten, te oor delen naar het aantal Neder landse boeren dat huis en haard verkoopt, de boedel pakt, ver wanten en vrienden vaarwel kust en de oversteek waagt naar de andere kant van 'de grote plas'. Gedreven door nieuwsgierig heid besloot ook agrarisch rela tiebeheerder Henk Suichies naar Canada af te reizen, "om eens met eigen ogen te zien hoe ze daar het boerenbedrijf uitoefenen." Allengs rijpte bij hem en reisadvi seur Lutina van Zanden het plan om agrarische ondernemers te Van der Zanden schrijft in de brief onder meer dat onderne mingen, waaronder ook banken, hun bestanden moeten aanpassen in verband met de nieuwe Handelsregisterwet en het nieu we Handelsregisterbesluit per 1 oktober. Als gevolg daarvan komt er één landelijk register voor zowel ondernemingen, verenigingen als stichtingen. Rabofacet Arcade verzorgt centraal het doorvoeren van mutaties in de toepassingen en systemen van Rabobank Nederland, waarin activiteiten codes van de Kamers van Koophandel zijn opgenomen die betrekking hebben op klanten. Banken krijgen tijdig bericht wanneer dit gebeurt. Rabofacet Arcade C (030) 215 33 33 vragen mee te gaan. "Die emigra ties hadden een enorme impact op de bevolking. Wat is er dan leuker eens bij mensen die ieder een hier kent, te gaan kijken." Het zou een weerzien zonder weerga worden. Een brief aan klanten leverde een stroom aan belangstellenden op. Na een voorlichtingsavond bleven er 36 over. Ze maakten de reis van hun leven, zegt Suichies. "In Nederland is de toekomst onze ker. Voor sommige jonge boeren kan emigreren dus een uitkomst zijn, mits ze over voldoende financiële middelen beschikken. In Canada is ruimte genoeg, ter wijl de regelgeving een stuk min der rigide is dan hier." De Canadese melkveehouderij is intensief, een boer in Alberta heeft minimaal 64 hectare land met honderd melkkoeien erop. Vergeleken met Australië, waar een boer al gauw ettelijke tien duizenden hectares land heeft, geen spectaculaire lap grond. Er valt echter goed te verdienen, hoewel "de concurrentie moor dend is, het zakelijk leven een stuk harder dan in Nederland en sommige sociale gewoonten stammen uit de beginjaren zestig", aldus Olijslager. Voorlopig denkt hij nog niet aan emigreren, hoewel hij de reis niet graag had gemist. "Praten over bedrijfsre sultaten is taboe, studieclubs zijn er een volstrekt onbekend fenomeen en als je bij een kerk buiten de regio hoort, raak je snel geïsoleerd." Rabobank Wolvega 7 (056iT 61 31 45 "Koeien staan er zomer en winter op stal, ze melken er drie keer per dag en geven heel ander voer." De Canadese manier van boeren heeft diepe indruk gemaakt op veehouders Koen en Ingrid Olijslager uit De Hoeve, evenals de 'Canadian way of life.' Met 36 collega's bezochten ze het land op initiatief van Rabobank Wolvega. "Als boer zou ik er zo naar toe willen maar als ik het sociale leven bekijk blijf ik liever hier." De respons op de mailing voor de actie Zomerreizen van vorig jaar is geanalyseerd. Aan de hand hiervan is een profiel opgesteld van potentiële zomerreisboekers. De resultaten hebben geleid tot het besluit de criteria van de selectie niet aan te passen. Naast de bestaande reisklanten kunnen banken voor potentiële reisklanten kiezen uit twee doelgroepen. Veehouders Koen en Ingrid Olijslager praten met relatiebeheerder Henk Suichies na over hun reis naar Canada. Cliënten Advies' Voor de campagne Rabo 3x Belastingvrij Plan is aanvullen de informatie beschikbaar. Het gaat onder meer om de ver werking van de respons, een uitzendschema van de radio commercial en een plaatsings schema van de advertentie. De informatie staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, trefwoord 'save97'. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 4)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1997 | | pagina 2